یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی استان گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیشیابی طی 3 روز آینده در برخی ساعات وزش باد و وقوع گرد و خاک در اکثر نقاط استان پیش بینی می‌شود. نخعی با اشاره به اینکه در این مدت در مرز شرقی وزش باد شدید، وقوع گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود، افزود: به لحاظ دمایی تغییرات دمای هوا در این مدت محسوس نخواهد بود.

نگاه ویژه دستگاه‌های اجرایی به طرح‌های ستاد توسعه خاوران

صداوسیما- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر نگاه ویژه دستگاه‌های اجرایی به طرح‌های ستاد توسعه خاوران تأکید کرد. فرهادی در ششمین جلسه کارگروه امور زیربنایی ، توسعه روستایی ، عشایری ، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان بر اهمیت طرح‌های ستاد توسعه تاکید کرد. وی افزود: کمیته شناسایی فرصت‌ها باید گزارش جامعی از 101 طرح مصوب ستاد را به همراه اطلاعات کامل مرتبط با آن‌ها درخصوص زیرساخت ها ، امکانات ، محل اجرا و … در جلسه آینده کارگروه ارائه کند. به گفته وی و بنا به درخواست مدیرکل راه و شهرسازی استان، بنا به رویکرد ستاد تسهیل در تسهیل فرآیند دریافت استعلامات، استعلام‌های طرح‌های مرتبط با ستاد توسعه خاوران باید خارج نوبت بررسی شوند. معاون استاندار به طرح جامع درح اشاره کرد و گفت: در این طرح باید به موضوع تأثیر مرز ماهیرود در توسعه شهر درح توجه شود. فرهادی گفت: گذر روزانه 300-400 کامیون از محدوده شهر، این جمعیت مهمان به جهت تأثیری که بر مباحث شهری دارند، باید در تعیین کاربری‌های خدماتی لحاظ شوند. مجموع 6 موضوعی که در دستور کار ششمین جلسه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان قرار داشت، تمام موارد به تصویب رسید. پرونده‌های مطرح شده در این جلسه شامل احداث نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی و ایجاد واحد کارگاهی زرشک خشک کنی در شهرستان قاینات، احداث یک واحد پرورش گاو شیری، بازسازی و درجاسازی یک باب بنای قدیمی و ایجاد یک باب واحد کارگری در شهرستان خوسف و نیز ارائه طرح جامع شهر درح بود. طرح جامع شهر درح بعد از تصویب در کارگروه امور زیربنایی، به جهت دریافت تأییدیه‌های نهایی و عملیاتی شدن، در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح خواهد شد.

ممنوعیت به کارگیری نیرو‌های غیربومی در مرز ماهیرود

صداوسیما- نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سومین جلسه شورای سازماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی مصوب شد ، هرگونه برون سپاری ، جذب و به کارگیری نیرو (به جز نیرو‌هایی که از طریق آزمون سراسری جذب می‌شوند) در مجموعه‌های مستقر در مرز می‌بایست با اولویت نیرو‌های بومی و با هماهنگی فرمانداری شهرستان باشد. نخعی افزود: هر گونه واگذاری امور خدماتی اعم از گمرگی ، تجاری نیز می‌بایست مورد تایید و تصویب فرمانداری شهرستان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان قرار گیرد. وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای اجرای بند 8 مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی از آغاز عملیات تسطیح محوطه بازارچه برای اجرای عملیات خرده فروشی ، پیله‌وری و مبادلات مرزی خبر داد. نخعی افزود: شروع و اجرای خرده فروشی (دوطرفه از سمت مرزنشینان ایرانی و افغانی)، باعث اشتغال ، درآمدزایی مرزنشینان و رونق مرز و شهرستان سربیشه و همچنین استان خواهد شد.

اجرای 28 طرح بیابان زدایی در خراسان جنوبی

مهر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای 28 طرح بیابان زدایی در استان خبر داد و گفت: امسال 100 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های بیابان زدایی استان اختصاص یافته است. نصرآبادی اظهارکرد: 28 طرح بیابان زدایی در حال اجراست که یک میلیون و 740 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان را شامل می شود. وی از اختصاص 100 میلیارد تومان به اجرای طرح های بیبان زدایی استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این اعتبار در سال 99 معادل 120 میلیارد تومان بوده که حدود 46 میلیارد تومان فعالیت های نهالکاری، مدیریت رواناب، آبیاری و مابقی مالچ پاشی بوده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از کل مساحت استان 5 میلیون 433 هزار و 890 هکتار پدیده های بیابانی، بیشه زارها و جنگل های دست کاشت است، ادامه داد: 3 میلیون و 121 هزار و 476 هکتار از این مساحت در 23 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی است.به گفته وی یک میلیون 386 هزار و 741 هکتار از این مساحت نیز جزو کانون های بحرانی فرسایش بادی است. نصرآبادی ادامه داد: سطحی معادل 32 هزار هکتار مدیریت رواناب ،371 کیلومتر بادشکن زنده، هزار و 651 کیلیومتر بادشکن غیر زنده و 1426 هکتار مالچ پاشی و… صورت گرفته است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته پروژه ترسیب کربن در سطح 50 هکتار در استان اجرا شده است، عنوان کرد: در سال جاری نیز این پروژه در 50 هکتار دیگر از اراضی استان اجرا خواهد شد.

روکش آسفالت ۱۰۶ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی

ایرنا- معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۶ کیلومتر از راه‌های استان با برنامه‌ریزی و پیگیری اداره نگهداری راه‌های این اداره کل روکش آسفالت شده است. فدوی افزود: در چهار ماه گذشته ۱۴۰ هزار متر مربع لکه‌گیری در محورهای مواصلاتی اعم از اصلی، فرعی و روستایی استان انجام شده است. وی با بیان اینکه ۳۵ قرارداد فعال در حوزه نگهداری راه‌ها در دست اقدام است ادامه داد: حدود ۵۰۰ کیلومتر انواع روکش اعم از روکش آسفالت گرم، ماسه آسفالت، اسلاری سیل، چیپ سیل و فوگسیل با توجه به اعتبارات ابلاغی تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: در حوزه نگهداری ابنیه راه‌ها و نقاط حادثه خیز هم ۲۵ قرارداد فعال داریم. وی اظهار داشت: در سال جاری ۳۲ دستگاه تبدیل آبنما به پل در سطح استان، احداث و تعریض خواهد شد و مرمت و بازسازی پل‌های بزرگ و دریواسیون‌ها و دیواره‌های هدایت آب توسط اداره نگهداری ابنیه راه‌ها و ادارات شهرستان در دست اقدام است. فدوی بیان کرد: در حوزه ایمنی و حریم راه‌ها با تعمیر و بازسازی هزار شاخه گاردریل و انواع تابلو وعلایم ایمنی ۳۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی صورت گرفته و مجددا در محورهای استان مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی یادآور شد: در این حوزه از ابتدای سال جاری سه هزار و ۹۳ عدد انواع تابلو ،علائم ایمنی، انتظامی و اخطاری بروزرسانی و تعویض شده و ۶۶۵ کیلومتر راه اعم از اصلی و فرعی و روستایی خط‌کشی انجام شده است.

پیش بینی تولید بیش از 4 هزار تن خرما در خراسان جنوبی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال سطح کشت خرما در استان هزار و 530 هکتار است که از این سطح هزار و 100 هکتار مربوط به شهرستان طبس و 430 هکتار مربوط به شهرستان نهبندان است.رضایی با اشاره به این که زمان برداشت خرما از اواخر مرداد شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد افزود: پیش بینی می‌شود امسال 4 هزار و 350 تن خرما در استان تولید شود.

شناسایی 236 بیمار جدید مبتلا به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:روز گذشته 450 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع 236 بیمار جدید شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد 71 مورد از بیرجند ، 51 مورد از قاینات، 46 مورد از زیرکوه، 23 مورد از نهبندان، 16 مورد از طبس، 14 مورد از فردوس، 2 مورد از سرایان و از شهرستان‌های درمیان و سربیشه هرکدام 5 مورد جدید شناسایی شد. وی افزود: با ثبت دو مورد فوت جدید مجموع فوتی‌ها به 991 نفر افزایش یافت.

روند صعودی شدید پیک پنجم کرونا

تسنیم- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بیرجند گفت: استان خراسان جنوبی در حال حاضر در روند صعودی شدید پیک پنجم ناشی از بیماری کرونا قرار دارد. وی با بیان اینکه در دو روز اخیر حدود 420 بیمار تنفسی در سطح بیمارستان‌های استان بستری بودند که ادامه این روند جای نگرانی دارد و ما را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد افزود: از همه هیئت‌های مذهبی، مساجد و تمامی کسانی که در برگزاری مراسم‌ها اهتمام می‌ورزند درخواست می‌ کنیم تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ترجیحا مراسم‌ها در فضای باز با رعایت فاصله مناسب برگزار شود و حتی‌الامکان از برگزاری مراسم‌ها در فضاهای بسته پرهیز و در صورتی که اجبار بود و امکان استفاده از فضای باز نبود، باید آن فضا حداقل 6 متر ارتفاع داشته باشد و با یک چهارم ظرفیت عزاداری کنندگان حضور پیدا کنند. وی بیان کرد: همچنین تهویه مناسب داشته باشد و همه عزیزان حاضر در جلسه در تمام طول مدت استفاده از ماسک را رعایت کنند، در هنگام ورود و خروج از تجمع پرهیز و مایع ضدعفونی کننده به اندازه کافی در دسترس افراد باشد، پخش نذورات در محل برگزاری مراسم ممنوع است و نذورات باید به صورت جیره خشک و ترجیحا در فضای خارج از فضای برگزاری مراسم توزیع شود. دهقانی خاطرنشان کرد: تمام سعی‌مان این است که مردم عزیز استان کمتر به ویروس کرونا آلوده شوند و میزان بستری‌ها، افراد بدحال و فوتی به حداقل برسد و مراسم‌های محرم و صفر را با کمترین میزان درگیری در بین عزاداری کنندگان حضرت ابا عبدا… الحسین (ع) داشته باشیم. وی همچنین از تحویل محموله جدید واکسن به استان خبر داد و گفت: محموله جدید واکسن سهمیه استان را مازاد بر سهمیه، دریافت کردیم که 46800 دوز واکسن در انواع مختلف تحویل و بین شهرستان‌های استان توزیع شده است.

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند طرح کارشناسی است

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار جمعی از اعضای هیئت اندیشه ورز ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیرجند گفت: امر به معروف و نهی از منکر نیازمند طرح و برنامه است و باید به صورت علمی ، کارشناسی و اولویت بندی انجام شود. حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه مدعیان حقوق بشر و انسانیت طرحی برای حفظ سلامت انسان ندارند افزود: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید برای تاثیر در کار، طرح‌های کارشناسی به کار ببرند و شیوه‌های برخورد را شیرین و پرجاذبه کنند تا مخاطب، آن‌ها را خیرخواه خود بداند.

ادامه بحث های شورا برای تعیین شاخصه های شهردار بیرجند

عضو شورای شهر بیرجند گفت: هنوز همکاران شورا گزینه های مورد نظر خود برای پست شهردار را مطرح نکردند و در حال حاضر بیشتر مباحث شورا بر روی تعیین شاخصه های شهردار و اینکه او باید چه ویژگی هایی داشته باشد، است. سروری در خصوص ترکیب شورای ششم و اینکه آیا اختلافات تنش زا است، هم گفت: اختلاف نظر در هر گروهی و از جمله شورای ششم هم وجود دارد، اما پس از صحبت و ارائه نظرات، اجماع خوبی در بین اعضا شکل می گیرد و اختلاف نظرها رفع و هماهنگی صد درصدی ایجاد می شود.

تفکیک اسناد قطعات طرح ملی مسکن خراسان جنوبی

تفکیک اسناد قطعات طرح ملی مسکن خراسان جنوبی حداکثر تا 20 روز آینده انجام می‌شود. جلسه شورای مسکن استان دیروز در حالی برگزار شد که مشکل عدم پرداخت تسهیلات به واحد‌های در دست ساخت اقدام ملی مسکن یکی از مهمترین موضوعات آن بود. برای رفع مشکل تفکیک نشدن اسناد قطعات طرح ملی مسکن نیز مقرر شد ثبت اسناد استان تا 20 روز آینده این کار را انجام دهد. در این جلسه مقرر شد به متقاضیانی که در طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر برای پیگیری انعقاد قرارداد واگذاری زمین به بنیاد مسکن مراجعه نکرده اند و یا پس از انعقاد قراداد پیگیر اخذ پروانه ساختمانی نشده اند 10 روز مهلت داده شد و درصورت عدم مراجعه حذف خواهند شد.
اجرای طرح «نذر سلامت 2» در خراسان‌جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی گفت: طرح «نذر سلامت2» با حضور اعضای جوانان هلال‌احمر در ایام سوگواری اباعبدا… الحسین(ع) به منظور حفظ سلامت عزادارن در سراسر استان فعالیت خود را آغاز کرده است. رضایی افزود: این طرح از 18 تا 30 مرداد به مدت 13 روز در سطح هیئت بزرگ استان در قالب تیم‌های 5 نفره اعضای جوانان هلال‌احمر در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت