یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

بزرگترین کتیبه محرمی کشور در بیرجند نصب شد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه بزرگترین کتیبه محرمی کشور در بیرجند نصب شد، گفت: این کتبه منقش به نام مبارک سرور و سالار شهیدان ابا عبدا… الحسین(ع) است. رضایی افزود: امسال نذورات مردمی به صورت خشک از مردم جمع آوری خواهد شد.

گازسوزشدن ۱۶۶۷ خودرو در خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان – تعداد خودرو‌های گاز سوز شده استان به هزار و ۶۶۷ دستگاه رسید. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: با اجرای این طرح از خرداد ۹۹، هزار و ۶۶۷ دستگاه خودرو گازسوز شده‌اند و ۲۱۴ دستگاه خودرو نیز در انتظار تعیین نوبت قرار دارند.مردانی گفت: طرح گاز سوز کردن خودرو‌های مسافربر آژانس و اینترنتی در حال اجراست و منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع و جایگزینی آن با گاز تامین می‌شود.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ کارگاه مجاز برای این کار در استان فعال است افزود: زمان انتظار برای گازسوز کردن خودرو‌ها حدود دو هفته تا یک ماه برای خودرو‌های مسافربر شخصی است.

صادرات بیش از 3 میلیارد ریال محصولات نساجی سنتی

3 میلیارد و 500 میلیون ریال صادرات صنایع‌دستی و تجارت چمدانی محصولات نساجی سنتی شهرستان بیرجند در سال جاری انجام شد. فولادی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: این مقدار به همت کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی بخصوص کارگاه‌ های نساجی سنتی شهرستان بیرجند و هنرمندان و صنعتگران از جمله زنان هنرمند که بخش اعظمی از شاغلان این حوزه را تشکیل داده‌اند، محقق شده است.

چوب دلالی لای چرخ صنعت مرغداری

خبرنگاران جوان- دلالی و سودجویی مدتهاست درصنعت مرغداری جا خوش کرده، موضوعی که هر از گاهی کشتارگاه‌ها را با چالش مواجه و بازار این کالای پرمصرف خانوار را دستخوش کمبود و گرانی می‌کند. خراسان جنوبی قطب تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در شرق کشور است و 800 واحد مرغداری استان ظرفیت جوجه ریزی 4 میلیون قطعه جوجه در ماه را دارند. 60 درصد گوشت مرغ و تخم مرغ تولیدی خراسان جنوبی مازاد بر نیاز است و از بهمن ماه پارسال تاکنون 3 میلیون و 200 هزار کیلوگرم گوشت مرغ به استان‌های خراسان رضوی، کرمان، یزد و سیستان ارسال شده است.

تراژدی تکراری سودجویی دلالان در بازار مرغ

اختلاف قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در استان‌های همجوار به ویژه خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان موجب شده برخی مرغداران و دلالان دور از چشم ناظران و بازرسان، مرغ و تخم مرغ را شبانه با کامیون و حتی خودروی سواری از استان خارج کنند و این وسط مردم می‌مانند و حکایت تکراری کمبود مرغ و تخم مرغ و صف‌های طولانی خرید! وجود دلالان در بازار سبب می‌شود که مرغ کمیاب شود و این موضوع در استان و کشور هم باعث افزایش قیمت مرغ می‌شود؛ موضوعی که می‌طلبد مسئولان نظارت بیشتری بر پشت پرده بازار مرغ داشته باشند و دست دلالان را از بازار خرید مرغ قطع کنند.مدیرعامل بزرگترین کشتارگاه طیور بیرجند به خبرنگار ما می‌گوید: در این برهه زمانی که مرغداران مشکلات زیادی دارند، گاهی شاهد آن هستیم که دلالان در استان با خرید مرغ زنده با قیمتی بیشتر و حتی در مواقعی تنها با خرید 10 هزار تومان گران تر، دست ما را در حنا می‌گذارند و دیگر کسی حاضر به فروش مرغ خود با قیمت مصوب به ما نیست.بازرسان و گشت‌های نظارت نیز در این شرایط به یکباره سر و کله شان پیدا می‌شود و برای فروکش کردن بازار دلالی، خبر از توقیف خودرو‌های حمل غیر مجاز گوشت مرغ و تخم مرغ می‌دهند.به سراغ یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های مرغداری بیرجند رفتیم؛ واحدی که در سال 58 با ظرفیت 205 هزار جوجه تخم گذارشروع به کار کرد و حالا تولید این مرغداری به تولید 226 هزار قطعه مرغ مادر رسیده است. خیریه مرغدار و کارخانه دار خوراک دام و طیور بیرجندمی گوید: نبود صادرات برای مرغداران استان مشکلات زیادی را به همراه داشته و میزان تولید را کاهش داده است، همچنین به دلیل کمبود مواد اولیه، صادرات مرغ گوشتی و خوراک دام طیور از استان ممنوع شده است.
او تصریح می کند: در این مدت کمبود مواد اولیه خوراک دام و طیور، گرانی آن‌ها را هم به همراه داشته و حتی کرایه حمل خوراک طیور که پارسال 200 هزار تومان بوده امسال به 600 هزارتومان رسیده و داد مرغداران را دراستان درآورده است. خیریه با اشاره به اینکه در گذشته بیشترین صادرات خوراک دام و طیور و مرغ گوشتی به کشور‌های افغانستان و عراق بوده است، اظهار می کند: هم اکنون تولید مرغ گوشتی از 90 به 30 درصد کاهش یافته است.

مهمان‌های ناخوانده، نفس مرغ را گرفت

کرونا و آنفولانزا، دو ویروسی بود که دامن مرغداران را هم گرفت و سبب شد تعدادی از مرغداران زیر بار این ویروس‌های منحوس کمر خم کنند و خطوط تولیدشان بسیار اندک شود.یکی از مرغداران بیرجندی درباره خسارت‌های هنگفت کرونا این چنین می‌گوید: کرونا مردم را از خرید کمی بی رغبت کرد و نبود خریدار سبب شد برای آنکه جوجه‌های تولید شده روی دست مان نماند، آن‌ها را با قیمت 2هزار تومان زیر قیمت مصوب به فروش برسانیم.او با اشاره به اینکه آنفولانزای فوق حاد هم ضرر‌های زیادی را برای مرغدارن به بار آورد ادامه می‌دهد: زمستان پارسال مجبور شدیم 100 هزار قطعه جوجه را به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم کنیم.

کمبود جوجه یک روزه و کاهش تولیدات گوشت مرغ

پارسال دولت در ستاد تنظیم بازار مصوب کرد به علت کرونا، بخشی از خسارت مرغداری‌ها را جبران کند اما مرغداران می‌گویند با وجود مصوبه دولت، تاکنون هیچ غرامتی پرداخت نشده است.فروزانفر مدیرعامل کشتارگاه طیور بیرجند در این زمینه می‌گوید: مرغداران از سوی دولت هیچ حمایتی نشده اند و به همین دلیل تولید جوجه یک روزه هم کاسته شد و از آنجا که بخشی از جوجه یک روزه وارداتی است و تولید داخل آنقدر جوابگوی نیاز داخلی نیست، باید مقداری از نیاز مرغداری‌ها از طریق واردات تأمین شود. این تولید کننده تصریح می‌کند: با وجود تحریم‌ها واردات امکان پذیر نیست و در پی آن کمبود جوجه یک روزه در کشور منجر به کاهش تولید گوشت مرغ شده است. ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به علت کمبود جوجه یک روزه می‌گوید: بررسی این موضوع در حیطه وظایف و اختیارات ما نیست و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست پاسخگوی واردات و صادرات و قاچاق جوجه یک روزه باشد! صحبت‌های این مقام مسئول در حالی است که وظیفه تنظیم بازار و اقدامات کنترلی برای جلوگیری از کمبود مرغ بر عهده سازمان جهاد کشاورزی گذاشته شده است.

نقدینگی بیشتر، تولید بیشتر

کامل بودن زنجیره صنعت مرغداری در خراسان جنوبی به خوبی نشان داده که می تواند بخش زیادی از نیاز داخل در زمینه مرغ و تخم مرغ را تأمین کند. حالا که چرخ های این صنعت راهبردی کمی لنگ می زند، نیاز است تا مسئولان و بانک ها پای کار بیایند. در صورتی که بانک ها همراه تولید باشند و تسهیلات کم بهره ای به آنها پرداخت کنند، مشکلاتی که در این مدت در پی کرونا و آنفولانزا برای تولیدکنندگان به وجود آمده رفع می شود و کارگرانی که در این مدت از کار بیکار شده اند دوباره به سرکارشان برمی گردند.وجود دلالی در بازار مرغ دادِ کشتارگاه داران را نیز درآورده و کمبود خوراک طیور هم دسترسی به این ماده را برای مرغداران سخت و آنان را مجبور کرده است آن را با قیمتی بالا از بازار آزاد خریداری کنند. تولیدکنندگان انتظار دارند دولت نسخه های اورژانسی برای صنعت رو به ورشکستگی مرغداری بپیچد و با رفع موانع صادرات، تأمین جوجه یک روزه و خوراک ارزان قیمت این صنعت را به روزهای پر رونق گذشته بازگرداند.

حل مشکل تعرفه های برق واحدهای صنفی تولیدی خراسان جنوبی

بازار- دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعرفه برخی واحد تولیدی صنفی استان تجاری لحاظ شده بود، گفت: با پیگیری شورا مشکل فعالان اقتصادی در این حوزه حل شد.
محسن احتشام اظهارکرد: واحدهای صنفی تولیدی استان در بحث تعرفه برق با یک سری از مشکلات مواجه بودند که این موارد طی مکاتبه ای از سوی اتاق اصناف استان به دبیرخانه شورا اعلام شد. وی اظهار داشت: در برخی موارد تعرفه واحد تولیدی صنفی علی رغم اینکه در پروانه کسب آنها نوع فعالیت، تولیدی ذکر شده است به تشخیص شرکت توزیع برق استان تجاری محسوب و لحاظ شده است. وی با بیان اینکه تفاوت زیادی در مبالغ تعرفه های تجاری و تولیدی وجود دارد، ادامه داد: این موضوع مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود که در بیست و ششمین جلسه شورای گفتگوی استان مطرح شد. دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس مصوبات آن شورا، کارگروه رفع مغایرت های تعرفه برق تولیدی واحدهای صنفی استان با حضور نمایندگان استانداری، سازمان صمت، شرکت توزیع نیروی برق، اتاق اصناف، روسای اتحادیه های مربوطه تشکیل شد. احتشام با اشاره به اینکه در این کارگروه درخصوص رفع مغایرت هایی که مانع از برخورداری واحدهای صنفی تولیدی از تعرفه برق تولیدی می شد تصمیم گیری شده است، عنوان کرد: بر اساس اعلام رئیس اتاق اصناف بعد از بررسی موارد در کارگروه مشکلات واحدهای اقتصادی این حوزه حل شده است.

افراد بالای 60 سال بدون نوبت واکسینه می‌شوند

خبرنگاران جوان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گروه سنی بالای 60 سال خراسان جنوبی بدون نوبت می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند. دهقانی بیان کرد: از 9 تا 15 مرداد ماه، 23 مورد فوتی ناشی از کرونا داشته ایم که 17 مورد از این افراد هیچ کدام از دز‌های واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند. وی با اشاره به این که واکسیناسیون گروه‌های پرخطر اهمیت بسیاری دارد افزود: افراد بالای 60 سال استان می‌توانند بدون نوبت جهت تزریق واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. دهقانی فیروز آبادی اظهار کرد: متولدین 1358 به قبل استان می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir جهت نوبت گیری ثبت نام کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این که وضعیت واکسیناسیون استان در مقایسه با وضعیت کشور بهتر است تصریح کرد: میانگین واکسیناسیون کشوری گروه‌های هدف 19.2 دهم درصد جمعیت است که در استان این پوشش 23 درصد است.

تولید بیش از 13 هزار اثر پژوهشی در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از 13 هزار و 642 اثر پژوهشی در 9 عنوان توسط 20 هزار و 52 دانش آموز و فرهنگی استان تولید شده است. واقعی در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان گفت: بیش از 13 هزار و 642 اثر پژوهشی در 9 عنوان توسط 20 هزار و 52 دانش آموز و فرهنگی استان، تولید شد .او با بیان اینکه آثار فرهنگیان با عنوان درس پژوهشی تولید شده است، افزود: در بخش دانش آموزی نیز دانش آموزان دختر و پسر استان آثار خود را با 8 عنوان با موضوعات طراحی ساخت، آزمایش و طبقه بندی مدل، نمایش علمی، تحقیق، داستان نویسی، داستان گویی، نقالی و اوریگامی تولید و ارائه کردند.

فعالیت 173 گشت ویژه راهداری و ترابری در راه‌های خراسان‌جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به تعطیلات اخیر و ایام تابستان 25 گشت ویژه راهداری و ترابری استان اضافه بر گشت های مستمر به منظور تشدید نظارت ها در شبکه راه های استان خدمات ارائه دادند. جلال زاده افزود: روزانه 33 گشت راهداری و ترابری در محورهای استان فعال هستند که بازدید مستمر از تمامی راه های پر ترافیک، اصلی و نقاط پر حادثه را در دستور کار خود قرار داده اند. وی عنوان کرد: این گشت ها علاوه بر بازدید مستمر از تمامی راه ها، کنترل مستمر و دائمی حریم راه، جلوگیری از تجاوز به حریم راه ها و تخریب آنها، بررسی و کنترل علایم و تجهیزات ترافیکی، گاردریل ها و مرمت ناشی از عملیات راهداری را روزانه کنترل می‌کنند.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 1399 واریز گردید

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 1399 به حساب دستگاه های اجرایی واریز گردید. بهدانی افزود: از آنجاییکه به استناد ماده (21) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1400 کل کشور، دستگاه های اجرایی مشمول نظام بودجه هزینه ای استانی مکلف گردیده اند جهت تامین و پرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان خود از محل فروش اموال و دارایی های منقول و غیر منقول مازاد و همچنین صرفه جویی در اعتبارات هزینه ای و اعتبارات هزینه ای از محل درآمد اختصاصی اقدام نمایند، با پیگیری انجام شده از سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ پاداش پایان خدمت تمامی بازنشستگان محترم دستگاه های مشمول اعتبارات هزینه ای استانی تا پایان سال 1399، به حساب دستگاه های اجرایی مربوطه واریز گردید.

خراسان جنوبی رخت عزای حسینی بر تن کرد

رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان‌جنوبی با اشاره به سیاهپوش کردن استان در ایام عزای حسینی گفت: در کنار عزاداری برای سید الشهدا (ع)، رعایت دستورالعمل ها و سلامت مردم اولویت هیئت ها است. عباسی مقدم گفت: در محرم امسال نیز، چون محرم سال گذشته با ویروس کرونا رو به رو هستیم که این با توجه به موضوع رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سلامت مردم در کنار عزاداری برای سید الشهدا (ع) از اهمیت خاصی برخوردار است. عباسی مقدم ادامه‌داد: در این راستا و برای حفظ سلامت عموم مردم در محرم امسال به جای ایستگاه‌های صلواتی پایگاه‌های فرهنگی و بهداشتی را در سطح شهر خواهیم داشت که در این پایگاه‌ها اقلام بهداشتی و فرهنگی به جای شربت و چای و … بین مردم توزیع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت