یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

عروسی در خراسان جنوبی جان سه نفر را گرفت

ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مراسم عروسی در شهرستان درمیان 25 نفر را مبتلا به کرونا کرد و جان سه نفر را گرفت. مهدی‌زاده افزود: به دنبال برگزاری مراسم عروسی در یکی از روستاهای شهرستان درمیان با جمعیت 93 نفر در تیر امسال، تعداد 25 نفر به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد سه نفر سالمند، 9 نفر میانسال و بقیه جوان و نوجوان بودند. وی بیان کرد: متاسفانه سه نفر شامل 2 مرد 61 و 66 ساله و یک زن 53 ساله نیز جان خود را از دست دادند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موج پنجم کرونا به شدت در حال انتشار است و مردم برای سلامتی خود و خانواده از برگزاری و حضور در هرگونه مراسم جشن، عروسی، عزا و حتی دورهمی‌های خانوادگی خودداری کنند. وی ادامه داد: روبوسی کردن، دست دادن و در آغوش کشیدن معمولا در این فضاها اتفاق می‌افتد که سبب شیوع و شدت بیماری در جامعه می‌شود. مهدی‌زاده گفت: استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب از مهمترین ارکان مراقبت و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است. وی افزود: حتی کسانی که واکسن زده‌اند نباید خود را از ابتلا به کرونا مصون بدانند زیرا واکسن‌ها ممکن است بر انواع جدید ویروس کرونا اثر کمتری داشته باشند.

افزایش 50 درصدی هزینه نانوایان استان

بازار- رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: حدود یک ماه و نیم پیش در کارگروهی طرح شد که قیمت نان بیش از 25 درصد در خراسان‌جنوبی افزایش پیدا کند که به واسطه شرایط اجتماعی آن روز و تأکید بر ضرورت عدم ایجاد نارضایتی در مردم به همان افزایش 25 درصد اکتفا شد. مرادی ادامه‌داد: این در حالی است که هزینه‌های یک نانوایی 50 درصد افزایش پیدا کرده است و واقعا نانواها با سختی و گذشتن از حق متصدی نانوایی و کارگر و … می‌توانند همچنان واحد صنفی نانوایی خود را فعال نگه دارند. وی گفت: در حال حاضر یک ماه از آن زمان گذشته ولی هنوز تدبیری برای حل مشکل نانوایان اندیشیده نشده است، در حالی که در استان‌های دیگر چون خراسان‌رضوی نان تا 45 درصد و در تهران تا 60 درصد نیز افزایش داشته است. وی افزود: متأسفانه بعد از گذشت بیش از یک ماه از طرح مشکلات نانوایان هنوز این مسائل در خراسان‌جنوبی حل نشده و فعالان در این صنف در شرایط سختی امورات واحد صنفی را پیگیری می‌کنند. مرادی بیان‌کرد: حقوق یک کارگر و شاطر نانوایی در روز 80 هزار تا 90 هزار تومان بود که در حال حاضر به روزی 140 هزار تومان رسیده و در نانوایی سنگگ به واسطه سختی بیشتر و کمبود کارگر در این بخش به روزی 250 هزار تومان تا 300 هزار تومان نیز رسیده است.

نیاز ۵۰ میلیاردی واحدهای فرآوری شیر برای فعالسازی مجدد

شبستان- رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه فعال سازی دوباره ۱۱ واحد فرآوری شیر در خراسان جنوبی به حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد، گفت: واحدهای لبنی یک زنجیره اند که صدها دامدار روستایی را کمک و تقویت می‌کنند، لذا حمایت از اینها حمایت از دامدار است. احتشام با اشاره به اینکه دولت باید سرمایه در گردش واحدهای کوچک را تامین کند تا این واحدها توانمند شوند، اظهارداشت: یکی از دلایل تعطیلی 11 واحد فرآوری شیر در خراسان جنوبی همین عدم توان رقابت با واحدهای بزرگتر و نداشتن سرمایه در گردش است. احتشام یکی دیگر از مشکلات واحدهای فراوری شیر در استان را عدم بازاریابی و مدیریت دانست و گفت: باید این واحدها آنقدر قوی کار کنند که بتوانند سال ها فعالیت داشته باشند.

ممنوعیت فعالیت تالارها، استخرهای سرپوشیده و رستوران‌ها

ایسنا- مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی از گسترش تبلیغات محیطی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: فعالیت تالارها، باشگاه‌های بدنسازی، استخرهای سرپوشیده و رستوران‌ها نیز ممنوع شده است. نبی‌زاده با بیان اینکه هشت دستگاه نسبت به نصب تبلیغات بنری در سطح شهر اقدام کردند، گفت: میزان بالای ابتلا به کرونا نشان از گسترش بیماری دارد و تنها راه مقابله، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است. وی با اشاره به اینکه براساس گزارش ارائه شده میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح کشور تا ۴۵ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه خراسان جنوبی بالاترین میزان رعایت در کشور را دارد با این حال تا رسیدن به میزان مطلوب بالای ۹۰ درصدی فاصله زیادی است. مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا با تاکید بر اینکه تذکرهای عمومی، اطلاع‌رسانی، توجیه مردم و اقناع عمومی در اولویت قرار گیرد گفت: طبق مصوبات قبلی، اخطارهایی به تالارها، سفره‌خانه‌ها و باغ‌های خصوصی داده شده و چندین تالار نیز در قاین و بیرجند پلمپ و اطلاع‌رسانی این مسئله نیز انجام گرفته است.

تداوم وزش باد و پیش‌بینی خسارت در خراسان جنوبی

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی تا پایان هفته جاری متاثر از بادهای 120 روزه در منطقه وزش باد شدید ادامه دارد که همراه با خیزش گرد و خاک به ویژه در نیمه شرقی استان است. نخعی افزود: وزش باد شدید می‌تواند باعث کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود و بروز خسارت توفان و گرد و خاک به ویژه در مرز شرقی و مناطق بندان، درح، ماهیرود و زیرکوه در برخی ساعات قابل پیش‌بینی است.

فرونشست زمین خطرناک تر از زلزله

تسنیم- زلزله پدیده ای است که حتی لفظ کلمه اش هم برایمان سخت است، به راستی زلزله کابوسی است که هر از چند گاهی با رخداد زلزله ای کوچک و بزرگ خواب را از چشمان ساکنان می رباید هراسی منطقی از ویرانی شهر. کارشناسان بارها و بارها اعلام کرده اند که برخی از نقاط استان بر روی گسل زلزله است اما آنچه در این گزارش مطرح است زلزله نیست بلکه موضوعی فراتر از زلزله با عنوان زلزله خاموش است آن طور که برداشت بی رویه آب از ذخایر سفره‌های زیر زمینی مدت هاست که دشت‌های استان را با پدیده فرونشست و مخاطرات جدید ناشی از آن مواجه کرده است و این پدیده زمین شناختی نیز با همه مخاطرات جدی و ابعاد ویرانگری که دارد با بی توجهی و غفلت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مواجه است.
فرونشست زمین پدیده ای است که در اثر برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی، هنگامی که آنها تغذیه و احیا نشوند رخ می‌دهد و کارشناسان از آن با نام زلزله خاموش یاد می‌کنند که این وضعیت اکنون در بسیاری از نقاط ایران از جمله خراسان جنوبی که با بیلان منفی آب زیر زمینی رو به رو است مشاهده می‌شود. کارشناسان معتقد هستند که در پی وضعت آبی بحرانی ایران در دهه‌های اخیر و برداشت بی رویه از منابع تجدید ناپذیر آب زیر زمینی در ایران ،کشور شاهد رخداد پدیده ای با نام فرونشست زمین شده است این پدیده در اثر برداشت از منابع آب زیر زمینی و تغذیه نشدن آنها رخ می‌دهد و در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی با وجود درگیری با خشکسالی سال‌هاست که زنگ خطر فرونشست‌ها به صدا درآمده است.کم آبی مهم ترین مشکل و پیامد خشکسالی در خراسان جنوبی است به گونه ای که در حال حاضر روستاهای زیادی در خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند و به دلیل خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های مالداری و کاهش آبدهی آنها، کم آبی شدید گریبانگیر دامداران این استان کویری برای تامین علوفه و آب شده است.

بحران کم آبی به مغز استخوان کویری خراسان جنوبی رسیده است

گویی بحران کم آبی به مغز استخوان کویری خراسان جنوبی رسیده است و حکایت خشکسالی در خراسان جنوبی تنها به خشک شدن قنوات، کاهش ذخیره سد‌ها و آبرسانی سیار به بیش از 400 روستا خلاصه نمی‌شود، بلکه زخم‌های عمیق خشکسالی حالا خود را به دشت‌های خراسان جنوبی رسانده و از مجموع 44 دشت استان 9 دشت ممنوعه بحرانی 22 دشت ممنوعه و 13 دشت آزاد را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی 44 دشت وجود دارد که از این تعداد 9 دشت ممنوعه بحرانی، 22 دشت ممنوعه و 13 دشت آزاد است. سروری با بیان اینکه فرو نشست زمین در دشت‌های استان همه ساله اتفاق می افتد هر چند که مقدار آن ناچیز است اما در صورت تداوم و مرور زمان، به صورت شکاف‌ها و گودال‌های عمیقی نمایان خواهد شد، افزود: آنچه که در حال حاضر در استان به صورت شکاف نمایان شده است در دشت سرایان بوده که ترک‌هایی به عمق 3 تا 4 متر در سطح زمین ایجاد کرده است.

بیشتر از ظرفیت دشت‌های استان آب برداشت می شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: مهمترین دلیل وقوع این پدیده برداشت بیش از حد آب از سفره‌های آب زیر زمینی است که با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر و کاهش 57 درصدی بارندگی‌ها در سال گذشته وضعیت را حادتر ساخته است به طوری که هم اکنون بیشتر از ظرفیت دشت‌های استان از آن آب برداشت می شود. سروری به اجرای طرح احیای و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برای مدیریت منابع آبی موجود اشاره کرد و افزود: در حال 90 درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند که براساس برنامه ریزی انجام شده بقیه چاه‌ها هم هر چه سریع تر به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد. وی از کشاورزان خواست که با توجه به مصرف حدود 90 درصدی منابع آبی استان در بخش کشاورزی به دنبال مدیریت مصرف آب و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و استفاده از محصولات کم آب بر باشند. سروری از اعتبارات تخصیصی گلایه کرد و تاکید داشت: در شرایط فعلی برای مقابله با این بحران برنامه‌ها را به صورت دیون اجرا می کنیم. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به هزینه بسیار بالای تأمین، انتقال و توزیع آب شرب در استان از تمامی هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم که در مصرف آب شرب حداکثر صرفه جویی را داشته باشند. وی استفاده از آب شرب عموم برای مصارف غیر مانند کشاورزی و آبیاری باغ ویلاها را باتوجه کمبود منابع آبی را دور از انصاف دانست.

شناسایی 145 بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز 299 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع 145 بیمار جدید شامل 37 مورد بستری و 108 مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد 55 مورد از بیرجند، بشرویه یک مورد، خوسف و درمیان هر کدام 4 مورد، سرایان 7 مورد، سربیشه 6 مورد، طبس 21 مورد، فردوس 9 مورد، قاین 27 مورد و نهبندان 11 مورد جدید شناسایی شد.

افزایش دو برابری تعداد بیماران تنفسی در خراسان جنوبی

شریف زاده- دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی از افزایش دو برابری تعداد بیماران تنفسی در استان خبر داد. شریف زاده گفت: روند موارد مثبت بستری در بیمارستان‌ها و تعداد بیماران تنفسی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به ابتدای شیوع ویروس کرونا 4 برابر شده است. او با اشاره به این که درصد رعایت دستور العمل‌های بهداشتی از 58 درصد به 54 درصد کاهش پیدا کرده است افزود: تا زمانی که درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به 80 درصد افزایش پیدا نکند همچنان روند مورد ابتلا به ویروس کرونا افزایشی خواهد بود. شریف زاده بیان کرد: افزایش روند ابتلا به ویروس کرونا نتیجه رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم و اصناف است. دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: با اینکه تالار‌ها و سالن‌های پذیرایی به صورت رسمی تعطیل شده است اما همچنان مراسم ترحیم و عروسی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. او تصریح کرد: استفاده از ماسک و رعایت دستور العمل‌های بهداشتی باید به عنوان یک فرهنگ به خانواده‌ها آموزش داده شود تا شاهد کاهش مورد ابتلا به ویروس کرونا باشیم. شریف زاده ادامه داد: در خیز پنجم کرونا تنها 7 گروه شغلی اجازه فعالیت دارند که در چنین شرایطی باید تصمیمات دوجانبه باشد تا هم معیشت مردم و هم سلامت تحت تأثیر قرار نگیرد.

اجرای آبیاری نوین در 12 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی

صداوسیما- سیستم‌های آبیاری نوین در 12 هزار و 191 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در حال اجرا است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اعتبارات مصوب سال جاری حدود 850 میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار مصوب پارسال حدود دو برابر افزایش دارد و به تناسب تخصیص اعتبار، معرفی طرح‌ها در دستور کار خواهد بود. قوسی با بیان اینکه سیستم‌های نوین آبیاری متنوع برای تمامی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد، افزود: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح بوده و برای هر سطحی اجرا می‌شود و هر چه سطح تقاضای اجرایی بیشتر باشد میزان هزینه خودیاری به ازای واحد سطح کاهش پیدا می‌کند. به گفته وی امسال تاکنون برای حدود 349 متقاضی ثبت‌نام و تشکیل پرونده انجام شده است. قوسی گفت: خراسان جنوبی تا پایان تیرماه با اجرای هزار و 357 هکتار پروژه‌های نوین آبیاری رتبه پنجم کشور و با 12 هزار و 289 هکتار رتبه اول کشور را در پروژه‌های در حال اجرا کسب کرده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار 85 درصد بلاعوض بوده و 15 درصد نیز خودیاری تا سقف نرم تعیین شده به ازای هر هکتار است. هم اکنون به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار، حداکثر 9 میلیون تومان و برای اجرای هر هکتار سیستم آبیاری تحت فشار حداکثر 30 میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود که در اعتبارات جدید افزایش دارد. قوسی گفت: بهره‌بردارانی که قبلا از اعتبارات بلاعوض دولتی استفاده کرده‌اند در صورتی که متقاضی اجرای طرح در اراضی جدید باشند پس از طی مراحل ثبت‌نام و تشکیل پرونده نسبت به معرفی آن‌ها به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اقدام می‌شود. از ابتدای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی تاکنون 31 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شد.

50 کودک بی‌سرپرست در طول سال صاحب خانواده می‌شوند

ایسنا- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تعداد کودکان قابل واگذاری در طول سال حدودا 40 تا 50 کودک است که این امر بستگی به تعداد پذیرش این نوع کودکان دارد. عرب نژاد اظهار کرد: گروه‌هایی می‌توانند متقاضی سرپرستی از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند که شامل؛ زن و شوهر بدون فرزند، دختران و زنان بدون شوهر و زن و شوهر دارای فرزند هستند. وی افزود: این موارد بر اساس اولویت است و تا زمانی که خانواده های بدون فرزند دارای صلاحیت متقاضی وجود داشته باشند، فرزندخواندگی به اولویت های 2 و 3 نمی‌رسد؛ مگر آن که متقاضی کودکان با سن بالاتر یا کودکان دارای معلولیت یا بیماری خاص باشند که البته در سال های اخیر میزان این متقاضیان افزایش یافته است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ضمنا خانواده‌هایی که در جلسات مشاوره حائز صلاحیت شناخته نشوند یا از منظر مددکاری و گواهی سوء پیشینه یا اعتیاد و… مورد تایید قرار نگیرند نیز از فهرست متقاضیان خارج می‌شوند. عرب نژاد گفت: خانواده‌هایی که فرزند ندارند، 5 سال از ازدواج آنان گذشته باشد، سن یکی از زوجین بیش از سی سال باشد، محکومیت جزایی نداشته باشند، دارای تمکن مالی باشند، از نظر جسمی و روانی سالم بوده و اعتیاد نداشته باشند می‌توانند تقاضای فرزند خواندگی داشته باشند.

لزوم ترویج پیام های انقلاب در جامعه

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: پیام‌های انقلابی مبتکرانه در جامعه ترویج شود و در عین حال از نوآوری کاذب نیز بپرهیزیم. حجت الاسلام عبادی افزود: انتقال پیام‌های انقلابی باید در قالب جملات روان و سلیس و قابل باور برای مردم باشد تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. عبادی با تأکید بر اینکه حضور مردم در برنامه‌های انقلابی یک پشتوانه عظیم است، بیان‌کرد: از طرف دیگر باید واژه تبلیغ را در واژه «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» به درستی بشناسیم و رسالت خود را نه بر اساس سلیقه شخصی و سیاسی که بر اساس ملاک‌های دینی و اسلامی انتقال دهیم.

ارائه 600 اثر از خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های مجازی صنایع دستی

45 نفر از هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های مجازی صنایع دستی در سطح ملی حضور یافتند. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: تعداد 45 نفر از هنرمندان استان با ارائه حدود 600 اثر در این نمایشگاه به عرضه و فروش محصولات تولیدی خود پرداختند. عباس زاده افزود: به علت استقبال نکردن هنرمندان استان از این نمایشگاه‌های مجازی متاسفانه میزان فروش محصولات حدود 100 میلیون تومان برآورد شد.

صورتحساب تلفن ثابت یک ماهه شد

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران گفت : صورتحساب تلفن ثابت یک ماهه شده است و مشترکان باید در پایان ماه آن را پرداخت کنند. بیدخام گفت: با توجه به این که صورتحساب تلفن ثابت در دوره‌های یک ماهه صادر می‌شود ضروری است برای جلوگیری از یک طرفه شدن خطوط تلفن، مبالغ صورتحساب به صورت ماهانه و در مهلت زمانی تعیین شده از طریق سامانه تلفنی 2000 و یا سایت شرکت مخابرات ایران و یا همچنین از طریق تلفن همراه با کد دستوری ستاره 2020 مربع پرداخت شود. وی گفت: چنانچه قبض پایان یک دوره بیش از 20 هزار تومان باشد و یا این که در دو دوره متوالی مبلغ صورتحساب کمتر از 20 هزار تومان باشد و ما شاهد پرداخت نکردن صورتحساب در این دو شرایط باشیم تلفن به صورت یکطرفه قطع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت