اخبار استانی

رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی در خراسان جنوبی تعطیل شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مشاغلی مانند رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی، سینما‌ها و سالن‌های تئاتر، استخر‌های سر پوشیده و باشگاه‌های بدنسازی، شهربازی‌ها و باغ وحش ها، پاساژ‌ها و بازار‌های سرپوشیده و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی در شهرستان‌ها با وضیعت قرمز کرونا امکان فعالیت ندارند.

تخصیص ۵۳۷ میلیارد ریال برای عمران روستاهای استان

ایرنا – مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت : امسال۵۳۷ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی برای توسعه و عمران روستاهای کمتر توسعه یافته این استان مصوب گردیده است.آسمانی مقدم افزود: در صورت تخصیص مناسب این میزان اعتبارات برای بهسازی معابر روستایی، احداث پارک، پیاده روسازی، ساخت کانال هدایت سیلاب، زیرسازی و آسفالت روستاهای این استان در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد : این میزان اعتبارات برای اجرای بیش از ۹۷ طرح هادی در روستاهای این استان اختصاص یافته است.آسمانی مقدم اظهار داشت: این طرح ها در قالب طرح هادی در راستای بهبود محیط روستایی، بالابردن سطح استانداردهای زندگی، توسعه خدمات رسانی به روستائیان و افزایش رضایتمندی ساکنان روستاها اجرا می شود.وی گفت: در صورت جذب این میزان اعتبار، جمعیت قابل توجهی در این روستاها از بهبود امکانات رفاهی بهره مند خواهند شد. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: تاکنون طرح هادی در ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان تهیه شده است. وی با بیان اینکه تاکنون طرح هادی ۵۸۵ روستا بالای ۲۰ خانوار در استان شروع شده است، افزود: همچنین در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۴۴ میلیارد ریال اعتبار از محل اسناد اوراق خزانه سهمیه قیر رایگان برای آسفالت معابر روستاها تخصیص یافت. وی اظهار داشت : آسفالت معابر روستایی بیش از ۴۷ روستا در مناطق مختلف استان با این میزان قیر رایگان آسفالت شده است.

ساماندهی صنوف آلاینده در بیرجند شتاب گرفت

ایرنا- رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: روند ساماندهی صنوف آلاینده در بیرجند براساس دستور استاندار خراسان جنوبی تسریع شده است و کارها به خوبی پیش می‌رود.علیزاده افزود: در زمینه کرونا نیز دستور استاندار خراسان جنوبی جای تشکر دارد که از تعطیلی صنوف شماره ۲ و سه به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوگیری شد. وی عنوان کرد: با پیگیری استاندار پنج میلیارد تومان تسهیلات به اصناف آسیب‌دیده از کرونا اختصاص یافت اگرچه همه مشکل اصناف حل نشده اما باعث شد که مشکلات آنان کمتر شود.رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۱۵ هزار واحد صنفی در خراسان جنوبی، هفت هزار واحد از کرونا آسیب دیدند که براساس اولویت‌بندی این تسهیلات بین اصناف توزیع شد.علیزاده افزود: از مجموع پنج میلیارد تومان تسهیلات، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به واحدهای صنفی مرکز استان اختصاص یافته و مابقی بین شهرستان‌های استان توزیع شد و به صورت میانگین به هر واحد صنفی آسیب دیده سه تا چهار میلیون تومان تسهیلات تعلق گرفت.وی اظهار داشت: به دلیل اینکه اصناف خیلی از کرونا آسیب دیدند، درخواست ما این است که اگر امکان دارد مبلغ دیگری از تسهیلات برای اصناف آسیب دیده از کرونا توسط شخص استاندار پیگیری شود.علیزاده بیان کرد: در حال حاضر ۳۵ هزار واحد صنفی زیر نظر ۸۰ اتحادیه در استان خراسان جنوبی فعال هستند که در شهر بیرجند ۱۴ هزار واحد صنفی فعالیت دارند.

خام فروشی ۸۰ درصد شیر تولیدی خراسان جنوبی

صداوسیما- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : در حال حاضر ۱۵ کارخانه و کارگاه شیر با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر در روز در استان وجود دارد که هم اکنون ظرفیت تولید ۲۵۰ تُن شیر را دارد. قوسی افزود : از این میزان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن توسط مراکز جمع‌آوری شیر ساماندهی می‌شود و بقیه مصرف خود مردم است. وی گفت : از این رقم ۸۰ درصد به صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از استان خارج و مابقی در استان توسط کارخانه‌ها به فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: نبود رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، نبود تنوع در محصول، کمبود نقدینگی، نبود به‌روز رسانی تجهیزات و امکانات از دلایلی است که سبب شده ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید شیر استان استفاده نشود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی و کمبود علوفه خشبی در استان گفت: بیش از ۹۰۰ تن علوفه خشبی در استان مورد نیاز است اما حدود ۵۰۰ تن تولید داریم. وی تصریح کرد: در همین راستا رایزنی شده است که تعاونی و تشکل ها خود وارد کننده باشند و از آنجایی که کشت گیاهان نباتی در بهار انجام می شود و ۱۹ درصد سطح زیرکشت افزایش داشته با برداشت آن مشکل دامپروران تاحدود زیادی مرتفع خواهد شد.

۹ گونه پرنده جدید در خراسان‌جنوبی شناسایی و ثبت شد

مهر- رئیس هیئت مدیره موسسه کاوشگران حیات وحش پارت گفت: ۹ گونه پرنده جدید در خراسان‌جنوبی ثبت شد که گامی در راستای معرفی حیات وحش استان است.مودی اظهارکرد: ۹ پرنده جدید برای اولین بار در استان خراسان‌جنوبی ثبت شده است که در این حوزه یک رکورد محسوب می‌شود. رئیس هیئت مدیره مؤسسه کاوشگران حیات وحش پارت اظهارکرد: مشاهده و تصویر برداری این ۹ گونه در بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ توسط شادروان سید امیر طالبی گل، آرش مودی و عادل نخعی در استان انجام شده بود که ثبت آن در روزهای اخیر انجام شده است. مودی در زمینه معرفی این ۹ گونه ثبت شده در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: یکی از گونه‌های ثبت شده در خراسان‌جنوبی سسک سرسیاه«Sylvia atricapilla »است که این پرنده پیش از این بیشتر در نواحی شمالی و شمال غربی ایران مشاهده شده بود. وی با اشاره به اینکه عقاب ماهیگیر «Pandion haliaetus» یکی دیگر از این ۹ گونه است، افزود: عقاب ماهیگیر در ایران بسیار کمیاب و نادر است و بیش از این بیشتر در مناطق جنوبی و جنوب غربی و سواحل دریای خزر مشاهده شده بود. رئیس هیئت مدیره مؤسسه کاوشگران حیات وحش پارت گفت: گیلانشاه حنایی «Limosa lapponica» از دیگر این گونه‌ها نیز معمولاً در سواحل و در زمستان غالباً به صورت گله‌های انبوه در کنار آب دیده می‌شود. مودی اظهارکرد: این پرنده به صورت مهاجر عبوری از پراکندگی خوبی برخوردار است و تقریباً در همه جای ایران دیده می‌شود و برای اولین بار در خراسان‌جنوبی تصویر برداری شده است. وی ادامه‌داد: آووست «Recurvirostra avosetta» و چکاوک شاخدار «Eremophila alperythropus» نیز از دیگر این گونه‌های ثبت شده است که چکاوک قبل این در استان خراسان‌جنوبی ثبت نشده بود. رئیس هیئت مدیره مؤسسه کاوشگران حیات وحش پارت افزود: آبچلیک پاسرخ خالدار «Tringa erythropus» در ایران زادآوری نسبتاً خوبی دارد و در زمستان در اکثر ایران یافت می‌شود. مودی اظهارکرد: از دیگر گونه‌های ثبت شده نیز یلوه نوک سبز «Porzana pusilla »است که این پرنده معمولاً در نواحی شمال شرقی و جنوبی شرقی ایران زادآوری می‌کند و از جمله پرندگان کمیاب و نادر است. وی با بیان اینکه از دیگر این ۹ گونه پلیکان خاکستری «Pelecanus crispus» است که در زمستان پراکنش خوبی دارد و در گذشته در دریاچه هامون جمعیت خوبی داشته است و چرخ ریسک بزرگ «Parus major» نیز هم از دیگر پرندگانی است که موفق به ثبت آن شدیم.

چهار خانواده دیگر داغدار کرونا

در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوت تعداد فوتی‌هابه ۹۵۰ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : دیروز ۲۴۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۲۶ بیمار جدید شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۷ مورد از بیرجند، خوسف و درمیان هر کدام یک مورد، زیرکوه و قاینات هر کدام ۲۲ مورد، ۱۱ مورد از فردوس، ۲ مورد از بشرویه، ۸ مورد از سرایان ، ۴ مورد از سربیشه، ۶ مورد از نهبندان و طبس ۱۲ مورد جدید شناسایی شد.

پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه راه آهن بیرجند _ یونسی

صداوسیما- استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راه آهن محور بیرجند – یونسی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است. ملانوری در جریان بازدید از پروژه راه آهن بیرجند – یونسی گفت : راه آهن، از پروژه‌های حیاتی و مهم استان و کشور است که سال‌های سال مورد مطالبه و انتظار مردم بوده است. وی افزود : این پروژه به عنوان یکی از محور‌های بزرگ توسعه استان، می‌تواند به پیشرفت خراسان جنوبی و کشور کمک کند. استاندار خراسان جنوبی گفت : به جهت اهمیت این پروژه، اجرا و بهره برداری از آن، مهمترین دغدغه و هم و غم مدیران در استان و در سطح ملی است. ملانوری با اشاره به این که پروژه راه آهن در قطعات مختلف در حال اجراست گفت: پروژه در قطعات مختلف از چابهار در سیستان و بلوچستان تا یونسی در خراسان رضوی با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال اجرا می‌باشد. وی درخصوص قطعه بیرجند-یونسی افزود: این قطعه با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دو پیمانکار دارد و در حال اجرا است. استاندار گفت : پیمانکار برای اجرای پروژه با مشکلاتی در بحث تأمین آب و سیمان مواجه شده که امروز هماهنگی‌های لازم برای رفع آن‌ها صورت گرفت. ملانوری افزود : ادامه پروژه در قالب کنسرسیوم ریلی تعیین تکلیف شده، مجوز‌ها و قرارداد‌ها به امضا رسیده و با تأمین اعتبار مالی بزودی شروع می‌شود. وی گفت : احداث ایستگاه راه آهن بیرجند نیز با مجوز‌هایی که پیگیری شده بزودی انجام می‌شود.

بهره برداری ۶ کیلومتر دیگراز محور بیرجند – قاین

۶ کیلومتر از ۸ کیلومتر باقی مانده قطعه دوم جاده بیرجند – قاین تا نیمه مرداد به بهره برداری می‌رسد. مدیرکل راه و شهرسازی استان در بازدید استاندار از قطعه‌های دوم و سوم محور بیرجند – قاین با بیان این که دو کیلومتر دیگر این قطعه نیز تا پایان شهریور ماه زیربار ترافیک می‌رود گفت: سال گذشته، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این پروژه جذب شد و در این مدت مجموعا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شده است. داعی افزود : کمبود آب در روند اجرایی کار اختلالاتی را ایجاد کرده که به همین دلیل غلتک‌های غیرفعال را در این مکان شاهد هستیم. داعی مدیر کل راه و شهرسازی استان علت توقف چند هفته ای ۱۲ کیلومتر باقی مانده این قطعه را نبود سیمان عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین سیمان پروژه از کارخانه سیمان قاین، مجموع تولید کارخانه به بورس تحویل داده شده و این امرموجب عدم ادامه طرح شده است.

۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید

ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای تشکیل ستاد توسعه خاوران تاکنون ۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان در این استان به امضا رسیده است که در بازه زمانی ۲، سه و پنج ساله اجرایی می‌شوند. عابدی در نشست خبری افزود: ستاد توسعه خاوران با تدبیر استاندار از اواخر سال گذشته راه‌اندازی و پنج کمیته ذیل ستاد توسعه استان تشکیل شد که در حال فعالیت هستند. وی گفت: تاکنون ۱۹۵ طرح در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ستاد توسعه خاوران شناسایی شده و مورد برسی قرار گرفته است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد ۹۴ طرح مربوط به بخش کشاورزی، ۸۴ طرح مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت، هفت طرح مربوط به بخش گردشگری، پنج طرح انرژی‌های پاک و پنج طرح شرکت‌های سهامی و زراعی است. وی بیان کرد: از این تعداد برای ۸۳ طرح، تمامی استعلام‌ها اخذ شده، برای برخی مجوز بی‌نام صادر شده یا مجوز آنها در حال صدور است. وی همچنین به حمایت‌های مدیریت استان از اقشار آسیب‌دیده از کرونا اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی با پرداخت بیش از ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات، از استان‌های موفق کشور در پرداخت تسهیلات کرونا بوده است.

افراد ۴۵ سال به بالا می‌توانند برای تزریق واکسن ثبت نام کنند

ایسنا- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد: نوبت به واکسیناسیون به افراد ۴۵ سال به بالا در خراسان جنوبی رسید. شریف زده گفت: از امروز طبق اعلام وزارت بهداشت متولدان ۱۳۵۵ و قبل از آن هم می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir برای واکسیناسیون نام نویسی کنند. وی افزود: متقاضیان باید در سامانه بخش استان را خراسان جنوبی انتخاب کنند تا این امکان برای آنها فعال شود. شریف زاده با بیان اینکه مشاغلی چون تاکسی داران و معلمان به محض ابلاغ وزارت بهداشت، واکسن دریافت خواهند کرد، بیان کرد: اکنون برخی شرایط تزریق واکسن را دارند، اما اقدام نکرده‌اند، چراکه به طور مثال تنها واکسن ایرانی می‌خواهند که این واکسن در حال حاضر در خراسان‌جنوبی به اتمام رسیده است. وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم در زمان رسیدن نوبت واکسن، حتما واکسن را تزریق کنند، افزود: ۱۴.۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال خراسان‌جنوبی تاکنون از واکسن کرونا استفاده کرده‌اند.

نماز جمعه کشور ، ناموس و امنیت را حفظ می کند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : نماز جمعه کشور، ناموس و امنیت را حفظ می کند. حجت الاسلام عبادی افزود: اگر ما برای هر نمازجمعه یه علامه مطهری داشتیم و هر نماز جمعه را یک فرد چون آیت ا… مطهری اداره کند این جامعه در ایمان موج می زد.

کنتورخوان طبسی طلای گمشده را به صاحبش برگرداند

کنتورخوان گاز در طبس انگشتر طلای پیدا شده در ماموریتش را به صاحب آن بازگرداند. احمد الفت نیا، کنتور خوان متعهد طبسی در حین قرائت کنتور یک قطعه انگشتر طلا پیدا می کند و با پرس و جو از اهالی متوجه آگهی مفقود شدن طلا می شود. الفت نیا پس از پیگیری و مشاهده آگهی مفقودی با شماره درج شده در آگهی، تماس گرفته و طلای گمشده را به صاحبش بر می گرداند.

اعطای ۱۱ هزار فقره تسهیلات بانکی به بازنشستگان خراسان جنوبی

مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ فقره وام ۱۰ میلیون تومانی ضروری به بازنشستگان استان پرداخت شده است، گفت: کمترین میزان نارضایتی بازنشستگان مربوط به خراسان جنوبی است.

اختصاص ۴۰۷ میلیارد تومان برای حمایت از مددجویان استان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۴۰۷ میلیارد تومان در سال جاری برای انجام فعالیت های حمایتی نیازمندان و مددجویان تحت حمایت از محل اعتبارات و تسهیلات دولتی و امدادی همچنین کمک های مردمی در نظر گرفته شده است.

کارگران ساختمانی استان حتی یک فقره تسهیلات نگرفتند

بازار- رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران خراسان جنوبی با اشاره به بیکاری ۴۰ تا ۵۰ درصدی کارگران ساختمانی در ایام کرونا گفت:کارگران ساختمانی خراسان جنوبی حتی یک فقره تسهیلات در ایام کرونا نگرفتند. حسن علیزاده افزود: متأسفانه علیرغم قول و وعده های داده شده در ایام کرونا هیچ گونه حمایتی از کارگران ساختمانی استان انجام نشد.
تربیت نیروی ماهر در جهاد دانشگاهی مورد انتظار است

استاندار خراسان جنوبی در دیدار رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: توقعی که ما از جهاد دانشگاهی داریم، تربیت نیروی کارآزموده و ماهر در حوزه های مختلف است. ملانوری بیان کرد: جهاد دانشگاهی می تواند در معرفی استان و ظرفیت هایی که وجود دارد، اقدامات موثری را انجام دهد. وی با اشاره به اقدامات پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: تاکید ما همواره بر این است که اقدامات پژوهشی باید در راستای نیاز استان باشد و پایان نامه های دانشجویی و پژوهش های دانشگاهی در همین راستا تدوین شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت