اخبار استانی

آغاز ثبت نام نو آموزان پیش دبستانی در خراسان جنوبی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز ثبت نام نو آموزان پیش دبستانی استان از ابتدای این هفته خبر داد. زمانی گفت: ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی در استان تا پایان آبان ماه ادامه دارد. وی بیان کرد: برگزاری حضوری یا غیر حضوری کلاس‌ها بستگی به شرایط و دستور العمل‌های ستاد کرونا دارد.


افزایش ۵۱ درصدی صادرات کالا از خراسان جنوبی

صداوسیما- ارزش کالا‌های صادراتی از خراسان جنوبی، در سه ماه نخست امسال ۵۱ درصد افزایش یافت.مدیر کل گمرکات استان گفت: در این مدت ۲۶۴ هزار و ۴۶۶ تن کالای تولیدی خراسان جنوبی به ارزش ۳۹ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۹۰۶ دلار به خارج از کشور صادر شد. رحیمی زاده افزود: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، ترکیه، آذربایجان، تایوان و افغانستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۵۱ درصد به لحاظ ارزشی افزایش و ۱۲ درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته است. وی گفت: صیفی جات، سیمان، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، هیدروکربن سبک، قیر، میلگرد و خرما از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بودند.


خرید توافقی ۶۵ هزار تن محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به صورت توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی خراسان جنوبی خریداری شده است.وحید ضیائیان احمدی اظهار داشت: قیمت تضمینی به معنای تعیین حداقل قیمت خرید کالایی خاص مانند گندم، مرکبات و سایر محصولات از سوی دولت است.وی افزود: هدف از این اقدام دولت‌ جلوگیری از افت بیش از حد قیمت و از این طریق، تشویق به تولید بیشتر و حمایت از تولیدکنندگان آن محصول یا کالای خاص است.مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: دولت قیمت تضمینی را تعیین و اعلام می‌کند و قیمت تضمینی اطمینان خاطری است برای کشاورز از اینکه محصول روی دستش نمی‌ماند.وی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم به ارزش ۱۱ میلیارد تومان در استان به صورت تضمینی خریداری شده و در حال حاضر پرداخت وجه خرید به حساب گندم‌کاران در حال انجام است.

افزایش ۲ برابری آبرسانی سیار به عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال به دلیل خشکسالی و گرمای هوا آبرسانی سیار به عشایر استان دو برابر شده است و در حال حاضر به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود.عصمتی‌پور افزود: سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌های عشایر این تعداد در سال جاری به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.وی بیان کرد: این آبرسانی‌ها در جهت تامین آب شرب عشایر همچنین تامین آب دام آنان است. عصمتی‌پور افزود: در زمینه آبرسانی سیار به عشایر دو میلیارد تومان دیون داریم و نیازمند تخصیص ویژه در اعتبارات هستیم چرا که علیرغم تلاش درخصوص تامین آب عشایر همچنان برخی محلات عشایری با کمبود آب مواجه هستند.

۵۹ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها

جانشین رئیس پلیس راه استان در سومین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل ونقل و سوانح رانندگی استان گفت: ۵۹ درصد متوفیان در حوادث جاده‌ای امسال مربوط به ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بوده که در ۲۷ فقره تصادف ۳۰ نفر فوت و ۳۹۲ نفر مصدوم شدند. توفیقی نیا با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات فوتی در راه‌های اصلی و ۴۰ درصد آن در راه‌های فرعی و روستایی در استان اتفاق افتاده است افزود: ۴۶ درصد تصادفات که منجر به فوت شده از نوع واژگونی بوده است.وی با اشاره به آمار بالای تصادفات در روز‌های جمعه گفت: ۳۲ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، ۲۵ درصد تصادفات به علت سرعت غیر مجاز و ۲۱ درصد به دلیل انحراف به چپ رخ داده است. فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این جلسه با اشاره به افزایش تصادفات در روز‌های گذشته در سطح استان گفت: اصلاح نقاط حادثه خیز باید در اولویت قرار بگیرد و در سطح جاده‌ها در این نقاط تابلو‌های مخصوص نصب و نقاطی در اطراف جاده‌ها برای شیب راه‌های فرار آشکارسازی شود.


صادرات تخم مرغ از خراسان جنوبی نداشته‌ایم

ایسنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه نداشته‌ایم و تنها ۵۹۵ هزار و ۳۵۵ کیلوگرم تخم مرغ به زاهدان صادر شده است.اصغرزاده اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال ۷۳ هزار و ۷۹۷ کیلوگرم کرک و موی گوسفند، بز و شتر به کشورهای چین و افغانستان صادر شده است.وی افزود: از ابتدای امسال همچنین ۴ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۸۰ کیلو گرم مرغ تازه و منجمد از استان خارج و روانه بازارهای هدف شده است.مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال جوجه یک روزه به کشورهای همسایه صادر نشده است.اصغرزاده در مورد خرید تخم مرغ نیز بیان کرد: شهروندان در هنگام خرید تخم مرغ توجه کنند تخم مرغ باید در داخل یخچال نگهداری و عرضه شود و تخم مرغ بهداشتی و خوب باید به شکل بیضوی و دارای پوسته سالم و بدون ترک و عاری از هرگونه آلودگی مدفوع طیور باشد.وی یادآور شد: شهروندان سعی کنند تخم مرغ را به صورت بسته بندی شده که دارای کد بهداشتی دامپزشکی است، خریداری کرده و از خرید تخم مرغ‌های فله فاقد مشخصات تاریخ مصرف نیز اجتناب کنند.وی بیان کرد: در سه ماه نخست سال جاری ۸۵۶ تن گوشت قرمز قابل در کشتارگاه‌های دام خراسان جنوبی با نظارت کارشناسان دامپزشکی تولید شد.اصغرزاده افزود: نظارت بر تولید، توزیع و عرضه گوشت قرمز به عنوان یک فرآورده خام دامی مهم و پرمصرف توسط کارشناسان این شبکه برابر دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی و برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در حال انجام است.وی با تأکید بر اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز زیر پوشش دامپزشکی تهیه کنند، گفت: مردم در صورت خرید گوشت دارای لیبل دامپزشکی، از سلامت کامل دام کشتار شده اطمینان خاطر داشته باشند. اصغرزاده از شهروندان خواست نسبت به نظارت همگانی بر بهداشت عمومی توجه داشته و در صورت مشاهده موارد تخلف مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.


نجمه خدمتی در راه المپیک توکیو

فارس- نجمه خدمتی برای دومین باز سیبل مسابقات تیراندازی با تفنگ‌بادی بازی‌های المپیک را در توکیو ژاپن نشانه می‌رود. بانوی تیرانداز المپیکی خراسان‌جنوبی مهیای اعزام به مسابقات بازی‌های المپیک توکیو می‌شود. خدمتی سیبل رقابت رشته‌های تیراندازی تفنگ سه وضعیت زنان جهان و همچنین تفنگ میکس برترین بانوان دنیا را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران هدف‌گیری می‌کند. مسابقات تیراندازی در بازی‌های المپیک توکیو با حضور ۳۸۶ ورزشکار از ۱۰۰ کشور جهان از ۲ الی ۱۱ مرداد برگزار می‌شود که کاروان ایران با ترکیب «نجمه خدمتی، جواد فروغی، هانیه رستمیان، مهیار صداقت، آرمینا صادقیان و فاطمه کرم ‌زاده» ۲۶ تیرماه راهی مهم‌ترین ماراتن جهانی می‌شود. خدمتی نخستین صعود کننده ایرانی به المپیک ۲۰۲۰ در سی‌امین دوره مسابقات تیراندازی جام جهانی یونیورسیاد ۲۰۱۹ ناپل ایتالیا به عنوان پرچمدار کشورمان بود. وی دانشجوی دانشگاه بیرجند، ۵ مدال طلا، نقره و برنز مسابقات یونیورسیاد دانشجویان در ۲۰۱۵ کره جنوبی را در کارنامه خود دارد. بانوی ملی‌پوش خراسان‌جنوبی نشان طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ که در اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد را نیز در کارنامه خود دارد. خدمتی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ رکورددار فینال جوانان جهان بوده و همچنین در دومین هفته لیگ تیراندای بانوان کشور با ثبت ۶۳۲/۸ امتیاز رکورد لیگ کشور را در رشته تفنگ بادی جابجا کرد و بر سکوی نخست این ماراتن ملی ایستاد. وی همچنین مدال نقره مسابقات تیراندازی در تفنگ خفیف بوداپست مجارستان، قهرمانی نخستین دوره مسابقات تیراندازی آنلاین بین‌المللی آسیا را طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است.


شناسایی۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۴۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۱ بیمار جدید شامل ۲۱ بستری و ۴۰ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۵ مورد از بیرجند، ۱۲ مورد از نهبندان، ۷ مورد از سربیشه، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام ۴ مورد، شهرستان‌های درمیان، طبس و و قاینات هرکدام دو مورد و از شهرستان‌های خوسف و زیرکوه هر کدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.


عدم موفقیت در درمان معتادان به‌دلیل وجود نگاه‌های سازمانی است

تسنیم- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر تاکنون در درمان معتادان موفق نبوده‌ایم به دلیل وجود نگاه‌های سازمانی و اداری به این موضوع بوده است. حمیدی با اعلام این که اعتیاد یک مشکل اجتماعی است از دستگاه‌های اجرایی استان خواست از نگاه سازمانی به این موضوع که نتیجه ای برای درمان افراد معتاد نخواهد داشت ، پرهیز کنند. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر تاکنون در درمان معتادان موفق نبوده‌ایم به دلیل وجود نگاه‌های سازمانی و اداری به این موضوع بوده است و باید با نگاه علمی برای درمان این بیماری جسمی و روانی اقدام کنیم. حمیدی بیان کرد: اگر معتادان درمان قطعی نمی‌شوند باید در شیوه کار خود تجدید نظر کنیم و از روش‌های دیگر مبتنی بر تجربیات علمی برای ترک معتادان با انگیزه بخشی به آنان استفاده کنیم و برای این که معتادان بعد از خروج از مراکز ترک اعتیاد دوباره به سمت مواد برگشت نکنند باید مراقبت‌های بعد از خروج را جدی بگیریم و برای معیشت و اشتغال آنان نیز فکری کنیم.

۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی خراسان جنوبی اختصاص یافت

ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال جاری تاکنون اعتبار مصوب در بخش کشاورزی استان برای زیرساخت‌ها ۲۴۰ میلیارد تومان است که امیدواریم به طور کامل تخصیص پیدا کند تا تحول خوبی در بخش کشاورزی ایجاد شود. اکبری افزود: برای جذب اعتبارات استانی نیز اولویت‌های بخش کشاورزی را تعیین کرده‌ایم و در این زمینه مکاتباتی با استاندار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها، فرمانداران و سایر انجام شده است. وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی برای بخش کشاورزی درخواست کرده‌ایم اظهار داشت: همچنین ۳۵ میلیارد تومان ویژه طرح‌های نهضت گلخانه است. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی موجود که برای فعال نگهداشتن واحد خود نیاز به سرمایه در گردش دارند همچنین تسهیلات سرمایه‌ای برای ایجاد واحدهای جدید یا تکمیل و توسعه واحدها، نیاز به سرمایه داریم. وی افزود: در این زمینه نیاز به تسهیلات داریم که دو موضوع در حال پیگیری است که تاکنون در سه ماه گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته است. اکبری بیان کرد: از این میزان تاکنون ۹۶ میلیارد تومان تسهیلات در استان جذب شده که ۵۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون و مابقی در حوزه گلخانه‌، گیاهان دارویی و سایر موارد بوده است.


جوانان و خانواده ها را از سلطه فرهنگ استثمارگر غرب نجات دهیم

نماینده ولی فقیه در استان گفت: همه تلاش باید نجات خانواده ها و جوانان عزیزمان از سلطه فرهنگ متعدی و متجاوز و استثمارگر غرب باشد. حجت الاسلام عبادی افزود: اگر کارشکنی‌های نفوذی های دشمن در داخل نباشد آرمان های انقلاب نه تنها ایران را بلکه منطقه و جهان را نجات می دهد اما باید موانع برطرف شود.

لزوم اعمال قانون خودروهای فاقد شاخص های فنی توسط پلیس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به تفاوت تردد خودروها در داخل و خارج شهر اشاره کرد و گفت: پلیس باید با خودروهایی که شاخص های فنی تردد جاده ای را رعایت نمی کنند برخورد کند. فرهادی افزود: صدا و سیما، آموزش و پرورش، دفتر فنی و دفتر شهری استانداری و… باید در کنار هم نسبت به فرهنگ سازی در افراد جامعه از دوران کودکی اقدام کنند تا شاهد کاهش خسارات و تصادفات جاده ای باشیم.

افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات شهرستان سربیشه

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در کمیته برنامه ریزی شهرستان سربیشه، اعتبار شهرستان در سال ۱۴۰۰ را حدود ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد که ۲۸ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته و بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان توزیع شده است. نخعی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور دغدغه مجلس یازدهم بود گفت: کمیته‌ای در مجلس برای اصلاح شاخص‌ها و اصلاح توزیع بودجه تشکیل و کار‌های خوبی هم انجام شد، ولی به بودجه ۱۴۰۰ نرسید. وی گفت: خشکسالی امسال شرایط ویژه‌ای را در منطقه ما ایجاد کرده و خواستار توجه ویژه به موضوع آب توسط مدیران هستیم.

اختصاص ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زوجین جوان

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از اختصاص ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زوجین جوان در سال ۱۴۰۰ خبر داد. عزیزی گفت: در قانون برنامه بودجه امسال، تسهیلاتی برای کارآفرینی و اشتغال زایی زوجین جوان اختصاص داده شده است. وی افزود: میزان تسهیلات اختصاص داده شده برای امسال ۲۸ هزار میلیارد تومان است و در سه ماهه اول امسال از بین ۷ هزار و ۹۷ متقاضی، به ۳۰ درصدشان تسهیلات پرداخت شده است. عزیزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۴۳ جلسه مشاوره در مراکز تخصصی مشاوره استان انجام شده است که به بیش از ۶۰۰ نفرشان مشاوره‌هایی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شده است.

کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی از امروز

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی از کاهش دمای هوا در استان از امروز خبر داد.زارعی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، با ادامه با فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه تا پایان هفته شاهد وزش باد و گرد و خاک در استان خواهیم بود. وی افزود: وزش باد و گرد و خاک در استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در مرز شرقی استان خواهد شد.


کاهش ۸۰ درصدی بازدید از موزه‌های خراسان جنوبی

مسئول موزه‌های خراسان جنوبی گفت: بازدید از موزه‌های استان حدود ۸۰ درصد نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش داشته است. شعیبی گفت: از ابتدای سال ۳ هزار و ۴۱۵ نفر از تعداد ۱۱ موزه دولتی و وابسته در استان بازدید کرده اند. وی با اشاره به این که پارسال به دلیل شیوع کرونا موزه‌های سطح استان تعطیل بوده است، افزود: در سه ماهه اول سال ۹۷، ۲۱ هزار و ۶۱۰ نفر و در بهار سال ۹۸، ۱۴ هزار و ۷۲۵ نفر از موزه های استان بازدید کرده اند.

بیش از ۱۳ میلیارد تومان طلب شهرداری اسدیه پرداخت شد

شهردار اسدیه گفت: بنیاد مستضعفان در چارچوب اقدامات توسعه‌ای در درمیان ۱۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از مطالبات این شهرداری را پرداخت کرد که جای تقدیر دارد. افشین عابدینی افزود: از این مقدار ۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان در قالب ۴۰ قطعه زمین مسکونی ۲۰۰ متری تسویه حساب شد و چهار میلیارد تومان در یک ماه آینده به صورت نقدی تسویه می‌شود. شهردار اسدیه بیان کرد: بیشتر این بدهی بنیاد مستضعفان به خاطر ارزش افزوده املاک این نهاد ناشی از تغییر کاربری در سال گذشته بوده است.

بازاریابی شبکه‌ای؛ راه‌حل مناسبی برای حال ناخوش صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: سعی کرده‌ایم با ورود به بازاریابی شبکه‌ای، مشکلات هنرمندان صنایع دستی در حوزه بازاریابی را به خصوص در ایام کرونا مرتفع کنیم. حسین عباس زاده گفت: با توجه به بیماری کرونا، آموزش‌های عمومی کوتاه‌مدت صنایع‌دستی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و تعداد دوره‌های آمورشی نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است ولی با تمامی مشکلات، ۲۵ دوره آموزشی از ابتدای سال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت