اخبار استانی

افتتاح اندرزگاه قرآنی در زندان مرکزی بیرجند

طرح های اندرزگاه قرآنی و بهسازی اندرزگاه نیکی‌ها در زندان مرکزی بیرجند به بهره برداری رسید. رئیس کل دادگستری استان در آئین افتتاح این دو طرح گفت: اندرزگاه قرآنی ظرفیت ۲۵۰ نفر مدد جو دارد و اندرزگاه نیکی‌ها نیز با ظرفیت ۳۰۰ نفر ویژه نسوان مرمت و بهسازی شد.


افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی

نرخ ازدواج در سه ماهه نخست امسال در استان بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت. مدیرکل ثبت احوال استان ضمن گرامیداشت هفته ازدواج گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۱۹۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستایی به ثبت رسیده است. مهرآور افزود: در این مدت میانگین سن ازدواج مردان در خراسان جنوبی ۲۷ سال و خانم‌ها ۲۱.۱ سال بوده است. وی گفت: در بیش از ۸۱ درصد ازدواج‌های ثبتی در سه ماهه نخست امسال زوج بزرگتر از زوجه، در ۱۱ درصد ازدواج‌ها زوجین هم سن بوده و در ۷.۶ درصد ازدواج‌ها نیز زوجه از زوج بزرگتر بوده است. مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: نرخ ازدواج پارسال در خراسان جنوبی ۸.۷ درصد بوده که این رقم در کشور ۶.۸ درصد است و از این نظر خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری است. مهرآور گفت: پارسال شهرستان درمیان با ۲۹/۲ درصد بیشترین رشد ازدواج و نهبندان با ۳/۵ درصد، کمترین رشد ازدواج را در استان داشت.


تولید ۳۲۰۰تُن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

صداوسیما- ۳هزار و ۲۰۰ تُن محصولات گلخانه‌ای از آغاز امسال در خراسان جنوبی تولید شد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ارزش محصولات تولید شده در گلخانه‌های استان را ۱۹۲میلیارد ریال اعلام کرد. رضایی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه فرنگی و خیار اختصاص دارد افزود: فلفل، بادمجان، و سبزیجات و خیارگلخانه‌ای از دیگر محصولات گلخانه‌ای تولید شده در استان هستند. وی با بیان اینکه گوجه فرنگی تولید شده در گلخانه‌های استان به دلیل شرایط نور مناسب از طعم و رنگ مطلوبتری برخوردار است گفت: تولیدات گلخانه‌ای استان به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود. رضایی افزود: تولیدات گلخانه‌ای استان از تهران به روسیه و کشور‌های آسیای میانه ارسال می‌شود. مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی ۷۹هکتار است که زمینه اشتغال ۷۰۰نفر را فراهم کرده است.


امام جمعه بیرجند: تبلیغات باید با برنامه و اصولی باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: دشمن در تهاجم تبلیغاتی غلبه دارد و ما نیز باید با برنامه و اصولی در حوزه تبلیغات و آگاهی‌بخشی به جامعه و جوانان فعالیت داشته باشیم. حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه ابتکار تبلیغات در دست دشمن است و جوانان انقلابی باید به این موضوع توجه خاص داشته باشند؛ افزود: باید باور کنیم که در ارتباط با شناخت و شناسنامه دشمن تشکیلاتی کار شود که در جامعه امروز کار سختی نیست. وی با تاکید بر اینکه باید برنامه محور باشیم گفت: هنر چقدر در تبلیغات نقش دارد، متاسفانه هنری در کار نیست و آنچه حوزه هنری هم انجام می‌دهد مثل لالایی برای خواب است.

۱۰ رشته قنات در استان احیا می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی گفت: براساس قول مساعد خیرین و کمک خود مردم تلاش داریم ۵ رشته قنات در شهرستان سربیشه و ۵ رشته قنات در شهرستان نهبندان احیا کنیم. رضایی با بیان اینکه در همین راستا احیای قنوات، کمک به مجتمع‌های آب و تأمین آب پایدار در روستاها در دستور کار قرار دارد، بیان داشت: تلاش داریم تمامی خدمات هلال‌احمر در روستاها از سوی خانه‌های هلال روستایی انجام شود و تمامی نیازمندان در حوزه درمان، توانبخشی و دارو می‌توانند از خدمات رایگان جمعیت هلال‌احمر بهره‌مند شوند.


احداث مرکز نوآوری در دانشگاه بیرجند

ساختمان مرکز نوآوری (مانا۱) دانشگاه بیرجند احداث شد. مدیر امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه بیرجند با اشاره به احداث ساختمان، بهسازی لرزه‌ای، بازسازی و تکمیل مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند گفت: در این پروژه بهسازی لرزه‌ای، بازسازی و تکمیل ساختمان‌های موجود مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند با متراژ ۴۹۶ مترمربع انجام شد و در جنب این مجموعه ساختمان مرکز نوآوری با متراژ ۵۶ مترمربع احداث شد. یعقوبی افزود: این پروژه در ۱۷ آبان ۱۳۹۹ آغاز شد و در کمتر از هشت ماه (۱۶ تیر ۱۴۰۰) با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.


پرداخت وام ازدواج به بیش از ۲ هزار نفر در خراسان جنوبی

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: در سه ماه ابتدای امسال ۷ هزار و ۹۷ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۳۰ درصد این افراد معادل ۲ هزار و ۱۲۳ نفر این تسهیلات را دریافت کردند. قناد افزود: هم اکنون ۴ هزار و ۹۷۴ نفر در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند.


شناسایی ۳۴بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۹۵آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۴بیمار جدید شامل ۱۴بستری و ۲۰مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۵مورد از بیرجند، طبس ۶مورد، شهرستان‌های سربیشه و قاینات هر کدام ۴مورد، زیرکوه ۳مورد و از شهرستان درمیان و نهبندان هر کدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.


۴ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید

ایسنا- استاندار خراسان جنوبی در دیدار با نماینده ولی فقیه گفت: علی‌رغم همه مسائل و مشکلات، پروژه‌های عمرانی استان به همت دستگاه‌های اجرایی با شتاب در حال اجراست. ملانوری اظهار کرد: با پیگیری هایی که در مرکز صورت گرفت، اعتبارات مورد نیاز جذب شد و پروژه های عمرانی استان در زمینه راه، راه آهن، کشاورزی، گردشگری و … با قوت و قدرت در حال انجام هستند.وی تأکید کرد: ما قول داده بودیم، پروژه های عمرانی در سال پایانی دولت، راکد نشود، در شرایط فعلی، پروژه‌ها نه تنها راکد نمانده که به همت دستگاه‌های مختلف، شتاب بیشتری هم گرفته و در حال حاضر با رشد خوبی مواجه است. استاندار از پیگیری‌هایی گفت که برای جذب اعتبارات پروژه‌های عمرانی صورت گرفته و اظهار کرد: در این راستا مصوبه دولت را برای تأمین ۳۰ میلیارد تومان گرفتیم که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است. ملانوری با اشاره به اینکه قرارگاه “ تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها”، در ستاد توسعه خاوران فعال شده، گفت: ما برای اولین بار در کشور موفق شدیم در قالب برنامه های این ستاد، مجوز بی نام سرمایه گذاری صادر کنیم و این مجوزها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم. وی تأکید کرد: با این اقدام، سرمایه گذار به جای این که ۶ ماه تا یک سال درگیر بروکراسی های اداری در اخذ استعلام‌ها، زمین و … باشد، به راحتی مجوز را در اختیار می‌گیرد و فعالیت خود را به آسانی آغاز می‌کند.

صدور ۴۰ مجوز بی نام در ستاد توسعه خاوران

به گفته وی؛ در حال حاضر ۴۰ مجوز بی نام در ستاد توسعه خاوران آماده تحویل به سرمایه گذار است و ۱۰۰ طرح سرمایه گذاری در زمینه های کشاورزی، گردشگری، صنعت، معدن و … نیز در حال طی کردن مراحل صدور مجوز است. استاندار خاطرنشان کرد: ما در ستاد توسعه با اقداماتی که در راستای معرفی استان صورت گرفت و با دعوت از سرمایه گذاران اهل و با صلاحیت، تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه امضا کرده‌ایم. ملانوری اظهار کرد: اقبال سرمایه گذاران از این ستاد، خیلی خوب بوده و همین هفته آینده ۲-۳ گروه سرمایه گذاری دیگر ورود می کنند و در سطح استان سرمایه گذاری خواهند کرد. استاندار با اشاره به اینکه تأکید ما بر توسعه پایدار و همه جانبه است، گفت: ما در قالب این ستاد به بحث های فرهنگی و اجتماعی هم ورود کرده ایم و تا الان تحت عنوان مسئولیت اجتماعی با سرمایه گذاران، بیش از ۵۰ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا کرده‌ایم. ملانوری تصریح کرد: یکی از این تفاهم نامه‌ها در راستای اجرای طرح تربیتی امین و استقرار روحانیون در مدارس برای پاسخگویی به ابهامات دانش آموزان است.


کرونا بیشترین آسیب را به صنایع دستی و گردشگری زد

شبستان- مدیرکل میراث فرهنگی گفت: بیشترین آسیب ناشی از بیماری کرونا در بحث اقتصاد به صنایع دستی و گردشگری وارد شده است. رمضانی با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری با شیوع بیماری کرونا نسبت به دیگر بخش های اقتصادی بیشترین آسیب را متحمل شده است، اظهار داشت: وقتی گردشگری از رونق بیفتد فروش صنایع دستی نیز محقق نمی شود. وی با اشاره به این مهم که کرونا خسارت زیادی را به بخش صنایع دستی و گردشگری استان وارد کرده است، گفت: برای حمایت از هنرمندان تمهیداتی مانند استمهال وام، تعویق در پرداخت هزینه آب، برق و گاز، مالیات و… پیش بینی شده است. رمضانی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری و صنایع دستی استان دچار رکود شده است، افزود: با اینکه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران استان پرداخت شده است اما میزان ضرر و زیان این بخش بیش از این ارقام است.

ابراز همدردی ربیعی با خانواده‌ خبرنگار فقید خبرگزاری فارس

سخنگوی دولت در تماس تلفنی با خانواده‌ مرحومه سمانه ترشابی؛ خبرنگار فقید خبرگزاری فارس ابراز همدردی کرد. علی ربیعی، در تماس تلفنی با پدر و برادر مرحومه سمانه ترشابی، درگذشت این خبرنگار جوان خبرگزاری فارس در استان خراسان جنوبی را مایه تاسف و اندوه دانست و برای خانواده آن مرحوم طلب صبر و آرامش کرد.

از وضعیت قرمز کرونا در نهبندان تا تشدید نظارت‌ها

فرماندار نهبندان با اشاره به وضعیت قرمز بیماری کرونا در شهرستان نهبندان، گفت: از امروز نظارت بر بخش‌های مختلف همانند رستوران‌ها، اصناف و ادارات تشدید می‌شود بیکی با اشاره به اینکه اعمال برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها ممکن است نارضایتی‌هایی را در پی داشته باشد، افزود: متاسفانه بخشی که ما انتظار داریم برای آنها محدودیت ها اعمال نشود، خود را موظف و مکلف بر رعایت پروتکل‌ها نمی‌کنند.وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۵ بیمار کرونایی در بیمارستان آتشدست نهبندان بستری هستند.


آغاز فعالیت ۸۲ کارگاه تخصصی برخط ویژه تابستان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی بیان کرد: ۸۲ کارگاه تخصصی برخط ویژه فصل تابستان با استقبال کودکان و نوجوانان استان در مراکز کانون فعالیت خود را آغاز کردند. حمیدی گفت: فرآیند ثبت نام این کارگاه‌ها همزمان با سراسر کشور از ۲۹ خرداد تا ۱۳ تیرماه ادامه داشت که با توجه به اعتماد والدین به فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون ۱۰۰ درصد این کارگاه‌ها در این مدت تکمیل ظرفیت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محمدی- کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ورود سامانه جدید بارندگی از اواخر وقت

بیشتر

جم – چند روز پیش خبری از جلسه شورای شهر بیرجند رسانه ای شد که اذهان

بیشتر

سلام مطلب پیام یکی از همشهریان عزیزم را درباره محرومیت استان را خواندم و خواهش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت