اخبار استانی

آزمون ورودی مدارس نمونه لغو شد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آزمون ورودی مدارس نمونه در استان که قرار بود ۱۸ تیرماه به صورت سراسری برگزار شود، به علت وضعیت کنونی بیماری کرونا و  بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لغو شده و به زمان دیگری موکول شد.

اگر امروز به فرهنگ خراسان می‌بالیم به دلیل وجود و اهمیت قلم است

حسین هرم‌پور نویسنده جوان بیرجندی و خالق کتاب‌هایی مانند «کابوس کاج‌ها»، «چکلمان» و «بوسه به اشک» که مدیرمسئولی نشریه «چکله» را هم در بیرجند بر عهده دارد، در گفتگویی با ایبنا به بهانه روز قلم، ضمن تبریک این روز نامگذاری ۱۴ تیرماه را با عنوان روز قلم، امری هوشمندانه خواند و گفت: قلم ابزاری برای تراوش ماهیت مهمتری به نام اندیشه است و نامگذاری این روز اهمیت تکریم و پاسداشت تفکر را نشان می‌دهد.این نویسنده با بیان اینکه قلم، هویت، امید و حرکت را به ما آموخته و هدیه داده است، ادامه داد: هیچ کسی جز صاحبان قلم توانایی آموختن این هدیه و اعطای آن به جامعه را ندارد. او به سال‌ها تحقیق و تفحص خود در مباحث توسعه‌ای کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در هر کشوری که جامعه برای قلم، اندیشه و تفکر اهمیت و حرمت قائل شده، اخلاق‌مداری، صبر و تحمل جامعه بالاتر رفته، مجاری پیشرفت باز، موانع برطرف و راه‌های رسیدن به دستاوردهای کوچک و بزرگ کوتاه‌تر و دست‌یافتنی‌تر شده است.

هرم‌پور اضافه کرد: اگر امروز به فرهنگ خراسان جنوبی افتخار می‌کنیم و نسل فردای ما از آداب، آیین و سنت‌های این استان به خوشی یاد می‌کند، تنها به دلیل وجود و اهمیت قلم است. در مردم محروم و نجیب این استان سودای حرکت‌های بزرگتر و پیشرفت‌های ماندگارتر وجود دارد و برای تحقق آن، باید مردم و بزرگان به قلم و اندیشه توجه ویژه‌تری داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه ما میراث‌دار اتفاقات بزرگی در این استان هستیم، ادامه داد: بخش اعظم آن، اثر تراوش کلماتی است که جاری، ثبت و ضبط شد و آینده را ساخت.نویسنده کتاب‌هایی مانند «کابوس کاج‌ها»، «چکلمان» و «بوسه به اشک» معتقد است که این روزها منحصر‌به‌فردترین شرایط را داریم، لذا رسالت قلم و صاحبان قلم از هر دوره‌ای خطیرتر و مهمتر است. صاحب قلم به عنوان صاحب اندیشه همچون مجاهدی باید با ناامیدی‌ها مبارزه کند، ممکن است در این مسیر ضربه بخورد، اما لحظه‌ای نباید از رسالت خود غافل شود. هرم‌پور تاکید کرد: قلم باید جسارت، حرمت و شفافیت داشته باشد و عدالت را در نوع نگاه خود و نگارش رعایت کند، زیبایی پسندی را در خود پرورش دهد، مردم‌محور، هدف‌محور و امیدمحور باشد و نیاز‌های جامعه را اولویت‌سنجی کند، باید به ‌روز باشد و خدمت به جامعه انسانی را بدون محدود شدن در مرزهای جغرافیایی در نظر داشته باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات صاحبان قلم اشاره کرد و گفت: به دلایل مختلفی که همه از آن آگاهیم، این روزها حال و هوای قلم‌به‌دستان مخصوصا منصفان و عدالت خواهان، خوب نیست. مسائل اقتصادی مجالی برای لذت بردن از زیبایی‌های قلم را نمی‌دهد و صاحبان قلم اکثرا در مهجوریت، گمنامی و مشکلات مالی و معنوی زندگی می‌کنند.  به گفته وی، تا قلم و صاحبان آن حرمت نداشته باشند، هیچ راهی برای گسترش اخلاق مداری در جامعه وجود ندارد. مدیرمسئول نشریه «چکله» با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی از دیرباز مردمانی آزاداندیش بوده و آثار مختلفی در حوزه‌های علمی، تاریخی، تحقیقی، شعر و مستند نگاشته‌اند، یادآور شد: امیدوارم ریشه‌های این علاقه به قلم، دوباره در مردم جان بگیرد و صاحبان قلم آنچنان که باید و شاید و لایق مردم استان است، فعالیت کنند.

دمای هوای خراسان جنوبی از میانگین ۲۵ سال اخیر بالاتر رفت

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین دمای هوای استان در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ درجه و نسبت به دوره بلندمدت (۲۵ سال اخیر) ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش را نشان داد. به گزارش ایرنا ، خندان‌رو افزود: بالاترین دما در فروردین ماه ۳۷ درجه به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درجه و نسبت به بلندمدت ۲ درجه افزایش دما داشته‌ایم. وی بیان کرد: در اردیبهشت هم بالاترین دمایی که در استان به ثبت رسیده ۴۰.۷ درجه بود که نسبت به سال گذشته ۲ درجه و نسبت به بلندمدت یک درجه افزایش دما داشته‌ایم. خندان‌رو عنوان کرد: در خردادماه بیشترین دمایی که در خراسان جنوبی ثبت شد، ۴۸ درجه بود که نسبت به سال گذشته ۲ درجه و نسبت به بلندمدت پنج درجه افزایش دما داشته‌ایم. وی اظهار کرد: میانگین دمای خراسان جنوبی در فروردین ماه ۲۰ درجه به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته پنج درجه و نسبت به بلندمدت سه درجه افزایش دارد، در اردیبهشت ماه هم میانگین دمای هوای استان ۲۴ درجه ثبت شد که نسبت به سال گذشته و بلندمدت یک درجه افزیش دارد.مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: در خرداد ماه هم میانگین دمای استان ۳۱ درجه به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته ۲ درجه و نسبت به بلندمدت سه درجه افزایش دارد. خندان‌رو با اشاره به پیش‌بینی‌های فصلی افزایش هوا در خراسان جنوبی هم گفت: در تیرماه میانگین ۲ تا سه درجه‌ای و در مردادماه و شهریورماه هم میانگین بین یک تا سه درجه‌ای افزایش دما را خواهیم داشت. مدیرکل حفاظت محیط زیست هم گفت: موضوعی که از خشکسالی و کمبود بارندگی در استان ما نگران‌کننده‌تر است، افزایش شدید درجه هوا در سال جاری است به طوری که براساس بررسی سازمان فضایی کشور دمای سطح زمین در سه ماه اول فصل بهار بین ۲ تا ۴ درجه نسبت به سال قبل افزایش دارد که این موضوع بسیار نگران کننده است. حسن اکبری عنوان کرد: اثرات افزیش دما به تناسب از اثرات کمبود بارندگی بیشتر است چرا که به شدت تبخیر آب در خاک را افزایش می‌دهد، در سال جاری علیرغم کاهش بارندگی‌ها باید وضعیت رویش گیاهی در مراتع ما بهتر از این بود که یکی از عوامل موثر در نبود رویش گیاهان همین درجه دمای بالای هوا است.

پرداخت ۱۲ میلیارد تومان وام قرضالحسنه به نیازمندان خراسان جنوبی

مدیر شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی گفت: این صندوق در سه‌ ماه نخست امسال بیش از ۱۲  میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه در زمینه کارگشایی، خودکفایی، مسکن و شهریه دانشجویی به مددجویان زیر پوشش کمیته امداد و نیازمندان اعطا کرد. احمدی اظهار کرد: از وام پرداختی در سه‌ ماه نخست امسال ۸۲۰ مورد در قالب کارگشایی و حمایتی، ۳۵ مورد اشتغال، ۲۸۰ مورد تعمیر و ساخت مسکن و ۱۹ مورد ودیعه مسکن بوده است.

اتوبوس هایی با صندلی های داغ

شبستان- چه شاغل باشیم، چه محصل در هر صورت به هر دلیلی به استفاده از ناوگان اتوبوس شهری مجبور هستیم حتی برای یک مرتبه استفاده کنیم و اکنون به دلیل گرمای شدید تابستان و عدم مجهز بودن برخی اتوبوس های شهری به کولر و یا روشن نکردن آن در ساعات پیک گرما، مردم بیرجند تمایل زیادی به استفاده از اتوبوس های شهری ندارند.

گلایه مردم از اتوبوس های داغ

بیرجند مرکز یک استان کویری است که تابستان های داغ و طاقت فرسایی دارد و مردم انتظار دارند زمانی که به اتوبوس ها به دلیل تابش مستقیم آفتاب پناه می برند با خنکای دلپذیر اتوبوس ها مواجه شوند اما این موضوع تنها در خیال است چرا که درون اتوبوس ها از هوای آزاد و بیرون آن داغ تر است. امسال در حالی تابستان آغاز شده است که هر روز هوا گرم و گرم تر می شود و گرمای داخل اتوبوس‌ها داد مردم بیرجند را در آورده است و نمی دانیم این موضوع تا چند سال دیگر تکرار خواهد شد چرا که مسئولان هر سال قول می دهند تا این موضوع را حل کنند.

هوای داغ داخل اتوبوس ها همواره صدای مردم را در می آورد و این موضوع باعث ایجاد درگیری لفظی بین مسافران و رانندگان می شود، مسافران درخواست روشن کردن کولر را دارند ولی رانندگان در جواب مسافران می‌گویند کولر خراب است و مشکل زمانی حاد می‌شود که پنجره های اتوبوس هم خراب باشد و راه ورود و خروجی برای هوا وجود نداشته باشد که متاسفانه در بسیاری از اتوبوس های بیرجند این موضوع به چشم می‌خورد. گرمای بالای ۴۰ درجه تابستان شهر بیرجند برای بسیاری از شهروندان طاقت ‌فرسا است و این موضوع بر روی کاهش مسافران ناوگان شهری به دلیل عدم مجهز نبودن این ناوگان به کولر و تجهیزات خنک کننده و یا معیوب بودن این تجهیزات، تاثیر بسیاری می گذارد. به درون شهر رفتیم و سوار یکی از اتوبوس های شهر بیرجند شدیم. هنگامی که داخل شدیم به جای احساس هوای خنک متاسفانه هوای داغ داخل اتوبوس به صورت مان برخورد کرد و در هر گوشه از این اتوبوس شهروندان بیرجندی در حال باد زدن صورت شان بودند.

لزوم توجه مسئولان به وضعیت اتوبوس های درون شهری

به سراغ یکی از شهروندان بیرجندی رفتیم که در گوشه ای از اتوبوس مشغول بادزدن صورتش بود. «الهه عباسی» بانوی ۵۰ ساله بیرجندی در گفتگو با شبستان گفت: هوای شهر بیرجند در تابستان بسیار طاقت فرسا و گرم است و اگر مجبور نباشیم هرگز خانه هایمان را تر ک نمی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در تابستان اگر بادی در استان وزش کند به دلیل مجاورت با کویر گرم و خشک است و صورت انسان را می سوزاند و قادر به پیاده روی در این هوا نیستیم و به اتوبوس ها پناه می آوریم.این شهروند بیرجندی با بیان اینکه هوای داخل اتوبوس ها گرم تر و داغ تر از بیرون است، افزود: کولر اتوبوس ها که هیچ زمان روشن نیست و مشاهده می کنید که پنجره ها نیز باز نمی شود و اگر گلایه کنیم دعوا پیش می آید. عباسی گفت: از مسئولان تقاضا داریم یک سری به اتوبوس های درون شهر بزنند و از وضعیت اسفناک آن با خبر شوند و حداقل به فکر راه اندازی کولرها در این تابستان داغ باشند.

دعوا بر سر روشن کردن کولر اتوبوس

در گوشه دیگری از این اتوبوس مادری به همراه فرزند خردسالش نشسته بود و فرزندش از شدت گرمای داخل اتوبوس بی تاب شده بود. «فرشته بیابانی» در گفتگو با شبستان اظهار کرد: هر سال مشکل کولر اتوبوس های درون شهری بیرجند تکرار می شود و مسئولان بیخیال از آن می گذرند. وی در ادامه بیان کرد: نمی دانیم از کدام مشکل این اتوبوس ها بنالیم؛ می توان کثیفی، صندلی های ناسالم و پنجره های خراب اتوبوس ها را اندکی نادیده بگیریم اما از نداشتن کولر و داغی هوای داخل اتوبوس ها نمی توان گذشت. این بانوی بیرجندی با بیان اینکه مسئولان برای درک حال مردم در اتوبوس ها حاضر شوند، افزود: برای یک بار هم که شده انتظار داریم مسئولان شهرداری به داخل اتوبوس ها بیایند و هوای داغ اتوبوس ها را احساس کنند و به فکر چاره ای باشند.بیابانی ادامه داد: متاسفانه در تابستان سال گذشته از یکی از راننده های اتوبوس ها درخواست روشن کردن کولر را داشتم که منجر به دعوا شد و از آن به بعد نسبت به وضعیت اتوبوس ها هیچ گلایه و سخنی را بیان نکردم. وی با اشاره به اینکه حل مشکل کولر اتوبوس ها غیر ممکن نیست، گفت: حل این مشکل تنها نیازمند عزم جدی مسئولان شهرداری بیرجند است و اگر این وضعیت را درک می کردند قطعا زودتر این مشکل را حل کرده بودند.

گرمای داخل اتوبوس ها داد مردم را در آورد

سوار یکی دیگر از اتوبوس های درون شهری بیرجند شدیم که متاسفانه این اتوبوس نیز از کولر برخوردار نبود و هوای داغ داخل آن مردم را کلافه کرده بود. راننده این اتوبوس در گفتگو با شبستان گفت: مشکل کولر اتوبوس که به ما رانندگان مربوط نیست و خود مسئولان باید راهی برای این مشکل پیدا کنند. وی با بیان اینکه حال مردم را در این هوای گرم درک می کنیم، افزود: هوای گرم و داغ اتوبوس را خودمان نیز احساس می کنیم و امیدواریم مسئولان با تامین اعتبارات به فکر حل این مشکل باشند. این راننده بیرجندی با اشاره به اینکه در مقابل اعتراض مردم سکوت می کنم، ادامه داد: مردم هم باید ما را درک کنند که این مشکل به ما ربطی ندارد و نمی توانیم خودمان آن را حل کنیم. وی بیان کرد: پنجره های داخل اتوبوس ها نیز به دلیل فرسودگی باز نمی شود و این موضوع هم داد مردم را در آورده است که نیازمند توجه مسئولان است.

لزوم روشن کردن کولر

«یدا… غلامپور» مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در گفتگو با شبستان اظهار کرد: در شهرستان بیرجند ۱۳۵ اتوبوس درون شهری وجود دارد و در حال حاضر به خاطر شیوع ویروس کرونا تنها ۴۰ دستگاه فعال است. وی در ادامه بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد این اتوبوس های فعال مجهز به کولر است و آن ۳۰ درصد دیگر اتوبوس هایی است که نمی توان مجهز به کولر کرد. مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در خصوص خراب بودن پنجره های اتوبوس ها گفت: به علت شیوع ویروس کرونا ابلاغ شده است که راننده ها ملزم به باز کردن پنجره های اتوبوس ها برای تهویه و جا به جایی هوا هستند و قطعا نظارت ها را در این زمینه افزایش خواهیم داد. غلامپور با اشاره به اینکه اتوبوس های کولردار ملزم به استفاده و روشن کردن آن هستند، ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف مردم کد اتوبوس و ساعت و مسیر آن را به شماره ۳۲۲۶۵۴۵ اعلام کنند تا با راننده آن اتوبوس برخورد شود. وی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع وظیفه رانندگان راتوبوس ها است، افزود: انتظار داریم که شهروندان هم احترام رانندگان را حفظ کنند چرا که رانندگان روزانه در این شرایط سخت کرونایی با بیش از ۳۰۰ نفر در ارتباط هستند. مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پایان تاکید کرد: هیچ نوع بی احترامی از سوی رانندگان را نخواهیم پذیرفت و اگر موضوعی پیش بیاید کمیته انضباطی شدیدا با راننده خاطی برخورد خواهد کرد.

شناسایی ۳۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۵۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۳ بیمار جدید شامل ۷ بستری و ۲۶ مورد سرپایی، شناسایی شد. مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۴ مورد از شهرستان قاینات، ۳ مورد از شهرستان نهبندان و از شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، طبس و فردوس هرکدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

موافقت معاون رئیس جمهور با استخدام نیرو در بخشداری‌های جدیدالتأسیس

صداوسیما- استاندار از موافقت معاون رئیس جمهور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای برگزاری آزمون استخدام نیرو در بخشداری‌های جدیدالتأسیس خبر داد. ملانوری گفت: در پی دیدار با انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، موافقت این مجموعه با جذب نیرو از طریق آزمون برای اشتغال در بخشداری‌های جدیدالتأسیس استان اخذ شد. وی افزود: ایجاد پست‌های سازمانی به جذب نیرو در یک مجموعه اداری کمک کرده و سطح خدمات را افزایش می‌دهد. استاندار گفت: براساس پست‌های مورد نیازی که در استان تعریف می‌شود، از طرف سازمان امور اداری و استخدامی مجوز استخدامی نیرو نیز صادر خواهد شد. ملانوری افزود: با تعریف پست سازمانی، زمینه برای استخدام و بکارگیری نیرو‌های بومی منطقه نیز فراهم می‌ شود.  این نشست کاری استاندار با حضور پورعیسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همراه بود.

ورود به بوستان‌های خراسان جنوبی ممنوع است

ایرنا- مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، محدودیت ورود به بوستان‌های استان از ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته اعمال و بوستان‌ها بسته می‌شود. نبی‌زاده افزود: این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی در استان اعمال می‌شود تا شاهد کاهش انتشار ویروس کرونا باشیم. وی عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم به دلیل شرایط خاص استان و قرار گرفتن در معرض خطر ویروس دلتای هندی، از رفتن به بوستان‌ها، اماکن شلوغ و تجمعات خانوادگی خودداری کنند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته اگر شرایط کنونی کنترل نشود و عادی انگاری‌ها ادامه یابد، شهرهای بیشتری وارد وضعیت مخاطره‌آمیز کرونا خواهد شد. وی اضافه کرد: طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان در استان ادامه دارد و براساس مصوبه ستاد استانی کرونا ورود خودروهای با پلاک غیربومی مربوط به استان‌های قرمز، به داخل استان و خروج خودروهای پلاک بومی از استان ممنوع است. نبی‌زاده گفت: با توجه به خیز موج پنجم کرونا و قرمز شدن استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد براساس مصوبه ستاد استانی کرونا از ۱۴ تیرماه تردد بین خراسان جنوبی و این استان‌ها ممانعت گردیده است. وی با اشاره به پیش‌رو بودن دو عید بزرگ قربان و غدیر افزود: نگرانی اصلی ما بابت حضور مردم در روستاها و برگزاری مراسم جشن اعیاد قربان تا غدیر است که تاکید می‌کنیم هیچ مهمان خارج از استان به این مراسم دعوت نشود. مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا از دهیاران خواست نظارت سختگیرانه‌ بر اجرای محدودیت‌های کرونایی داشته باشند و مانع از برگزاری هر گونه تجمع مخاطره‌آمیز و برگزاری مراسم عروسی در روستاها شوند.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره استانی عکس”تصویرحماسه” در استان

در مراسم اختتامیه جشنواره استانی عکس”تصویرحماسه” از برگزیدگان این جشنواره در خراسان جنوبی قدردانی شد.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره استانی عکس، تصویر، حماسه گفت: کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان جشنواره عکس، تصویر، حماسه را برای اولین بار در سطح استان با موضوع انتخابات در سه محورحضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی، به تصویر کشیدن جلوه‌های انتخابات و حضور رأی اولی‌ها برگزار کرد. خوش خبر با  اشاره به اهدای لوح تقدیر و تندیس به برگزیدگان جشنواره اظهار کرد: نفرات اول تا ششم این جشنواره به ترتیب محسن نوفرستی، محمد طالبی، حسین توحیدی فر، مهدیه مختاری پور، صالح گلکاری و حدیث شاه وردی هستند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در برگزاری این جشنواره دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری بیرجند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت آب و فاضلاب استان، سازمان نظام مهندسی و خانه مطبوعات همکاری داشته اند. وی با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار تا ۳۰ خرداد ماه بوده است، ادامه داد: با توجه به استقبال خوب مردم از این جشنواره مهلت ارسال آثار تا ۴ تیرماه تمدید شد. مالکی رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان و دبیر جشنواره در این مراسم با بیان این که ۲۰۰ قطعه عکس به دبیرخانه رسید ، گفت: هیئت داوران از بین آثار رسیده ، ۶ مورد را به عنوان برگزیده معرفی کرده است.

افزایش ۶.۳ درصدی مصرف برق در هفته جاری

صداوسیما- مصرف برق در خراسان جنوبی به دلیل افزایش دمای هوا از ابتدای هفته جاری تاکنون به نسبت مدت مشابه هفته گذشته حدود ۶.۳ درصد افزایش یافت. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: با توجه به افزایش دمای هوا، میزان استفاده از لوازم برقی خصوصا سیستم‌های سرمایشی افزایش یافته و باعث افزایش مصرف برق شده است. دادگر، با بیان اینکه ساعت اوج مصرف برق در تابستان صبح‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و عصر‌ها از ساعت ۱۹ الی ۲۳ است، افزود: مصرف برق در بازه زمانی ساعت‌های اوج بار هزینه‌های مصرف برق ۴ برابر ساعت‌های کم باری است. وی با اشاره به زمان آغاز برنامه خاموشی‌های برق در استان گفت: شروع بازه زمانی قطع برق به علت مدیریت اضطراری بار شبکه از ابتدای خرداد آغاز شده، به طوری که روزانه از دبیرخانه کنترل پیک کشور برای هر استان سقف روزانه مشخص شده و هر استان موظف است سقف مذکور را رعایت کند و در صورت رعایت نکردن خاموشی و قطع برق اعمال خواهد شد. به گفته وی، روزانه به طور میانگین بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار پیامک برای مشترکانی که مشمول خاموشی احتمالی می‌شود، ارسال می‌شود که در بعضی موارد به علت مدیریت بار قطع برق انجام نمی‌شود. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بازه زمانی قطع برق را حداکثر ۲ ساعت اعلام کرد که در صورت مدیریت مصرف و کاهش بار کمتر هم خواهد شد. وی تنظیم دمای آسایش محل زندگی و کار بر روی ۲۵ درجه و بالاتر، استفاده از دور کند کولر‌های آبی، عدم استفاده همزمان لوازم برقی پر مصرف و همچنین عدم استفاده آن‌ها در ساعت‌های اوج بار، کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق ادارات به نسبت مدت مشابه سال قبل در ساعت‌های اداری و کاهش ۹۰ درصدی مصرف در ساعت‌های غیر اداری، انتقال بار ساعت کاری صنایع از ساعت‌های پیک بار به ساعت‌های کم باری و استفاده روشنایی طبیعی روز و کاهش حداقل یک لامپ اضافی در شب را از جمله توصیه‌های مدیریت مصرف از سوی مردم عنوان کرد.

وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در پایان این  هفته

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک را در پایان این هفته پیش بینی کرد. رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: از روز پنجشنبه تا اوایل هفته آتی با تقویت اختلاف فشاری در سطح زمین وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش میزان دید افقی و کاهش کیفیت هوا در منطقه پیش بینی می‌ شود. نخعی افزود: با ادامه روند افزایش دمای هوا، تقویت و گسترش پرارتفاع جنب حاره‌ای طی بر شدت گرما افزوده می‌شود که افزایش مصرف حامل‌ های انرژی بویژه برق و آب را در پی خواهد داشت.

توزیع ۲.۵ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی برای مدارس استان

مدیرکل آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت تامین عدالت آموزشی ۲.۵ میلیارد تومان تجهیزات در قالب سومین محموله به مدارس استان ارسال شد. واقعی در آیین توزیع اقلام آموزشی به مدارس استان افزود: در راستای پروژه مهر، هر سال توزیع تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در دستور کار قرار می‌گیرد که امسال هم به روال هر سال در سومین مرحله این تجهیزات توزیع می‌شود. وی ادامه داد: در ۲ مرحله قبلی که از ابتدای سال جاری صورت گرفت حدود هفت میلیارد تومان تجهیزات به مدارس استان ارسال شده است. واقعی یادآور شد: این تجهیزات بر اساس نُرم دانش‌آموزی توزیع می‌شود که شامل لپ تاپ، کامپیوتر، ویدئو پروژکتور و تجهیزات کارگاهی، هنرستانی، آزمایشگاهی و مربوط به کلاس درس تربیت بدنی است.

معدن روباز زغال نیروگاه حرارتی طبس افتتاح شد

ایرنا- معدن روباز زغال مزینوی نیروگاه حرارتی طبس روز گذشته در آیینی با حضور مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و جمعی از مسئولان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از معدن روباز زغال مزینوی نیروگاه حرارتی طبس زمینه اشتغال مستقیم هزار و ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم پنج هزار نفر در معدن و نیروگاه طبس فراهم می‌شود.

ترخیص ۹ درصد خودروهای رسوبی در خراسان جنوبی

۹ درصد از خودرو‌های مشمول طرح ترخیص خودرو‌های رسوبی در خراسان جنوبی ترخیص شد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: این طرح از ۱۸ خرداد آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد. سرهنگ عباسی با بیان اینکه طرح ترخیص خودرو‌های رسوبی در استان ادامه دارد، افزود: به مالکان وسایل نقلیه توصیه می‌شود از این فرصت استثنایی استفاده و برای تحویل خودرو‌های خود اقدام کنند.

پلمب ۵۰ واحد متخلف صنفی در خراسان جنوبی

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی از پلمب ۵۰ واحد صنفی از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی خبر داد. علیزاده گفت: از ابتدای سال تاکنون از هزار و ۲۲۷ واحد صنفی در خراسان جنوبی بازرسی صورت گرفته است. وی افزود: همچنین ۲۹۷ مورد اخطار کتبی از سمت اتاق اصناف برای واحد‌های صنفی متخلف صادر و ارسال شده است. علیزاده در ادامه تصریح کرد: از میان بازرسی‌های صورت گرفته و تشکیل پرونده برای واحد‌های متخلف، ۸۸ پرونده به اداره تعزیرات خراسان جنوبی برای ارجاع به دادسرا و تعیین حکم ارسال شده است.

راه نجات کشور وابسته نبودن به حزب و گروه است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید همه تلاش ها برای جبران ناکارآمدی های اخیر صورت گیرد، گفت: راه نجات کشور وابسته نبودن به حزب و گروه است. حجت الاسلام عبادی  با اشاره به اینکه باید کمبودها و خلاء‌های سال‌های گذشته را جبران کنیم، افزود: دولت فعلی همانطور که فرمودید یک زمین سوخته و خاکستر را تحویل دولت جدید می‌دهد، آن‌ها با شیوه‌های نامرئی، بازی‌هایی در آوردند اما مردم در این ۴۲ سال نشان دادند این پیچ و خم‌ها را بارها پشت سر گذراندند.

اولین رویداد استارتاپی نوآوری در «بسته بندی عناب و فرآورده های آن» برگزار می شود

اولین رویداد استارتاپی مرکز نوآوری عناب موسسه علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با هدف جلب ایده های نوآورانه در زمینه «بسته بندی عناب و فرآورده های آن» ۲۲ تیرماه به صورت مجازی برگزار می شود. ابراهیمی گفت: برگزاری اولین رویداد استارتاپی مرکز نوآوری عناب موسسه علمی -کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با هدف جلب ایده های نوآورانه در زمینه «بسته بندی عناب و فرآورده های آن» در ۲۲ تیرماه اقدام موثری در معرفی عناب است. مدیر مرکز نوآوری عناب موسسه علمی- کاربردی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: به منظور تشویق صاحبان ایده به مشارکت در این رویداد ملی جوایز ارزنده ای شامل اهدای مبلغ ۴ و ۳ ، ۲ میلیون تومان وجه نقد به ایده های برتر اول تا سوم و همچنین بهره مندی از وام قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید به مبلغ ۱۰۰و ۶۰ ، ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است تا در گام اول به تقویت و پرورش این ایده ها بپردازند. ابراهیمی یادآور شد: علاقه مندان به شرکت در این رویداد می توانند ایده های خود را تا ۲۰ تیرماه با مراجعه به تارنمای دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی -کاربردی کشور ثبت و در این رویداد ملی شرکت کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی منصوب شد

“قاسم تقی زاده خامسی” معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در حکمی “سعید سروری را به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی منصوب کرد. در حکم انتصاب سعید سروری آمده است: نظر به مراتب تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمند جناب عالی در چارچوب برنامه های ابلاغی وزیر نیرو در خصوص اعمال فرآیند شایسته گزینی به عنوان معیار اصلی انتخاب و انتصاب، به موجب این حکم برای مدت دو سال به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی منصوب می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه

بیشتر

سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت