شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

ساخت 12 طرح آموزشی در شهرستان سرایان

12 طرح آموزشی و پرورشی در شهرستان سرایان در دست ساخت است که به طور میانگین 65 درصد پیشرفت دارد. مدیرکل آموزش و پرورش استان در بازدید از طرح‌های در دست ساخت آموزش و پرورش شهرستان سرایان گفت: در این 12 طرح ، علاوه بر مکان‌های فرهنگی، 16 کلاس درس نیز ساخته می‌شود.


وظیفه ما در خصوص انتخابات آتی چیست؟


نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با صدور پیامی بر حضور گسترده آحاد مردم در انتخابات 28 خرداد تاکید کرد.به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در پیام حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی آمده است: خواستم بگویم – مسابقه هوش – خجالت کشیدم – چون مردم هوشمند ما بالاترند از این سطح. وی ادامه داد: به نظر شما از فرصتی که انقلاب به دست ما داده و شخصی یا جریانی نمی‌تواند مثل یک پادشاه پنجاه سال بر ما تحمیل شود و حتی او را نیز پایین آورده در حد یک خدمتگزار، حالا سر چهار سال، نه کودتا، نه اعتراض، بلکه حق انتخاب خدمتگزار برای ما ثبت نموده؛ آیا شکرانه این اختیار غیر از انتخاب بهتر است تا به موجب آن یک جشن بزرگ نصیب مردم شود؟نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: به نظر شما وقتی دشمنان ما؛ آمریکا، صهیونیست، انگلیس، فرانسه، منافقین، وهابی‌ها، بهایی‌ها، بی‌دین‌ها، مزدورهای جریان‌های خائن وابسته به خارج، فتنه‌گرها، قاتلین فرودگاه بغداد و آنها که ما را می‌کشند، هماهنگ تحریم می‌کنند، برای بچه‌های ما مواد مخدر وارد می‌کنند، شراب و سگ و قلاده وارد می‌کنند، منکرات و فحشا و قانون‌شکنی ترویج می‌نمایند و همه گزینه‌های نابودی ما را روی میز دارند حالا همه هماهنگ تبلیغات می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنید، معنای این پیام چیست؟ وظیفه ما چیست؟ وی افزود: به نظر شما وقتی بزرگان جامعه، نخبه‌های متعهد، دانشمندان دلسوز، فرهیختگان فهیم، مراجع بزرگوار دین، امامین انقلاب (دامت برکاتهم) شرکت در انتخابات را لازم و واجب می‌شمارند و حتی سهل‌انگاری در این مشارکت که خدای ناخواسته موجب شکست مردم و آسیب به اسلام شود را ترک واجبی می‌دانند که در رأس گناهان کبیره است و حکم عقل نیز همین است، تکلیف ما چه خواهد بود؟ همچنین دعوت بیش از 10 هزار نفر از اساتید و مدرسین محترم دانشگاه‌ها را چگونه اجابت خواهیم کرد؟ حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: پس به رغم دشمنان؛ پیروزی بزرگ را رقم زده و به روح حاج قاسم عزیز، همه در انتخابات 1400 شرکت خواهیم کرد.


افزایش 20 درصدی مصرف برق در خراسان جنوبی


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: مصرف برق در یک هفته گذشته در خراسان جنوبی 20 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. دادگر اضافه کرد: افزایش مصرف برق به دلیل افزایش بی سابقه‌ دما و استفاده از وسایل سرمایشی در یک هفته گذشته در تمام کشور و خراسان جنوبی رخ داده است به طوریکه در این مدت، بازه زمانی پیک بار مصرف برق در استان بیشتر شده و هر روز از ساعت 9 صبح وارد پیک بار می‌شویم و مقدار مصرف از حد تعیین شده برای خراسان جنوبی فراتر می‌رود. وی افزود: در یک هفته اخیر همچنین به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف برق، روزانه به طور متوسط 2.5 تا 3 مگاوات خاموشی در بخش‌های مختلف عمومی، خانگی، صنعتی و کشاورزی استان اعمال شده است که اگر همکاری مردم و صنایع را نداشتیم، این خاموشی‌ها دو برابر می‌شد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از ادارات و مردم نیز خواست همچنان این شرکت را در کاهش مصرف برق به ویژه در پیک بار یاری دهند. وی با بیان اینکه نرخ هر مگاوات برق مصرفی در ساعات پیک بار، دو برابر ساعات عادی است ادامه داد: مشترکانی که در ساعات پیک بار، افزایش مصرف داشته باشند، متحمل هزینه‌ای علاوه بر نرخ دو برابری برق می‌شوند.


از بین رفتن 80 درصدی گونه‌های حیات وحش


صداو سیما- نسبت به 60 سال گذشته، حدود 80 درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش نظیر جبیر، آهو، هوبره، قوچ و میش، کل و بز در خراسان جنوبی از بین رفته اند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینت مطلب گفت: تخریب زیستگاه‌های حیات وحش و شکار بی رویه از جمله عوامل مهم در کاهش جمعیت گونه‌های جانوری خراسان جنوبی است. اکبری افزود: گور خر ایرانی از صحنه طبیعت خراسان جنوبی حذف شده است و یوزپلنگ و پلنگ در آستانه انقراض قرار دارند و در اثر به هم ریختن زنجیره‌های غذایی طبیعت، مجال جولان دهی گونه‌هایی همچون گرگ و تشی افزایش یافته و موجب خسارت به اراضی کشاورزی و دام مردم می‌شود. وی به قاچاق گونه‌های مهم زیستی استان هم اشاره کرد و گفت: شاهد قاچاق پرنده‌های کمیاب هوبره، کشته شدن خزندگان بومی بواسطه ناآگاهی مردم، تصادفات جاده‌ای حیات وحش، تخریب طبیعت با طرح‌های توسعه‌ای، بهره‌برداری بیش از حد از مراتع و زیستگاه‌ها و آلوده ساختن ساختن زیستگاه‌های بکر در اثر فعالیت‌های انسانی و … هستیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: پارسال حدود 293 نفر برای شکار غیر مجاز در خراسان جنوبی دستگیر شده‌اند که به دلیل تنوع و پراکندگی استان و کمبود محیط بان که فقط 60 نفر هستند، می‌توان گفت این تعداد شکارچی غیر مجاز، حتی 10 درصد از جمعیت تمام شکارچیان غیرمجاز هم نیستند.


از انتخابات چه خبر؟
استفتاء جدید از رهبر انقلاب درباره انتخابات

رهبر انقلاب به پرسشی درباره در مورد انتخابات پاسخ دادند.رهبر انقلاب به این پرسش که در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟ این گونه پاسخ دادند: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

تازه‌ترین نظر سنجی از میزان مشارکت در انتخابات 1400

آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره 41 درصد محاسبه شده است. بنا بر اعلام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، شهریور 1399 تا 20 خرداد 1400 در مجموع 10 موج نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای 18 سال کل کشور اجرا شد (هشت موج به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی 1500 نفر و دو موج به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه 5120 نفر). بر این اساس بنا بر آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره 41 درصد محاسبه شده است. از کل پاسخگویان پرسیده شد: «روز سه شنبه دومین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» نتایج نشان می‌دهد 37 درصد از پاسخگویان مناظره دوم را تماشا کردند و در مقابل 63 درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند. از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، 65.8 درصد ابراهیم رئیسی، 6.9 درصد محسن رضایی، 3.4 درصد سعید جلیلی، 2.8 درصد عبدالناصر همتی، 2.8 درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، 2 درصد علیرضا زاکانی و 0.7 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. 15.6 درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

فرصت هشت دقیقه ای به دولت

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری از اختصاص زمان 8 دقیقه‌ای به دولت برای دفاع از عملکرد خود در برابر سخنان نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات خبر داد. قاضی زاده هاشمی افزود: در جلسات کمیسیون نماینده وزارت کشور حضور داشت و از محورها مطلع است و به حوزه اطلاع رسانی دولت انتقال داده شده است. وی با اشاره به درخواست «عبدالناصر همتی» برای دفاع از خود در مقابل سخنان سایر نامزدها هم گفت: این درخواست در کمیسیون در حال رسیدگی است و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.


تشدید برخورد با تخلفات پلاک در خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: طرح تشدید و اجرای گسترده برخورد با تخلفات پلاک در خراسان جنوبی در دستور کار جدی پلیس راه استان قرار گرفته است و رانندگانی که اقدام به مخدوش کردن پلاک خود می‌کنند از چشم دوربین‌های پلیس دور نخواهند ماند. سرهنگ رضایی افزود: رانندگانی که در اعداد و ارقام پلاک خودروی خود تغییر ایجاد و اقدام به پوشش پلاک کنند، متوقف و اعمال قانون خواهند شد.


افزایش قربانیان کرونا به 906 نفر در خراسان جنوبی

قربانیان کرونا در خراسان جنوبی، با ثبت 2 فوت جدید در شبانه روز گذشته، به 906 نفر افزایش یافت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته همچنین 166 آزمایش جدید کرونا در خراسان جنوبی گرفته شد که 48 بیمار جدید شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: 26 نفر از بیماران جدید شناسایی شده مربوط به شهرستان بیرجند، 14 نفر شهرستان قاین، 5 نفر شهرستان نهبندان، یک نفر درمیان، یک نفر سربیشه و یک نفر مربوط به بشرویه است.


سه برابر اعتبارات دولتی در خراسان جنوبی سرمایه جذب شد


ایرنا- استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای اداری شهرستان سرایان گفت: در همین چند ماه حدود سه برابر کل اعتبارات دولتی استان در سال گذشته را از طریق تفاهم‌نامه‌های ستاد توسعه خاوران، سرمایه جذب کرده‌ایم. ملانوری افزود: چون اعتقاد دارم که ستاد، کاری بنیادین برای توسعه استان است، پای آن ایستاده‌ام و اهداف و برنامه‌هایش را با جدیت دنبال می‌کنم. وی گفت: ستاد توسعه خاوران یک اقدام ابتکاری بر پایه برنامه‌ریزی‌های محلی است که همه منابع و ظرفیت‌ها را دور هم جمع می‌کند تا انرژی‌های خفته استان را بیدار کند. استاندار با اشاره به جایگاه نخبگان و ایده‌پردازان در ستاد توسعه خاوران اظهار داشت: کل اعتبارات پژوهشسراهای استان در سال گذشته 50 میلیون تومان بود اما با توجه به اهمیت موضوع و صرفا به جهت ترغیب جوانان و نوجوانان به ایده‌پردازی، این اعتبار در سال جاری به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است. وی که دور دوم سفرهای شهرستانی خود را از فردوس آغاز کرد و سپس به سرایان رفت، اظهار داشت: بدو ورود به استان اعلام کردم که مدیر نشسته نمی‌خواهم بلکه مدیر باید بین مردم و در صحنه باشد. نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: سفرها به این جهت انجام می‌شود که مدیریت را بومی و محلی و در صحنه می‌دانم. وی با اشاره به گزارش ارائه شده درخصوص مصوبات سفر اول به شهرستان سرایان افزود: طبق این گزارش، جز دو مورد از پروژه‌ها که نیاز به پیگیری دارد، بقیه محقق شده است. ملانوری تاکید کرد: رصد مصوبات و پیگیری آنها در راستای اصرار ما بر برنامه‌محور بودن است و مردم باید طعم خدماتی که ارائه می‌کنیم را بچشند. وی بر برنامه‌محور بودن مدیران تاکید کرد و افزود: مدیر باید با برنامه‌ریزی درست، خلق منابع کند و برای مثال اگر درآمد امسال شما در سرایان به عنوان پایتخت بنتونیت ایران از این کانی بی‌نظیر پنج میلیون تومان است و سال آینده به 15 میلیون می‌رسد، می‌توانیم بگوییم شرایط را مدیریت کرده و با برنامه پیش رفته‌اید. استاندار قاطع بودن را از ویژگی‌های مهم مدیران برشمرد و اظهار داشت: توقع ما از فرمانداران، شهرداران، اعضای شورای شهر و همه مدیران این است که اگر فکر می‌کنند برنامه‌ای که دارند به توسعه می‌انجامد و نتیجه مطلوبی به همراه دارد، قاطعانه پای کار خود بایستند و از آن دفاع کنند.

آغاز عملیات اجرایی ساخت 100 واحد مسکونی در سرایان

همزمان با دومین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی به سرایان، عملیات اجرایی یکصد واحد مسکونی ویژه اقشار کم‌درآمد در این شهرستان آغاز شد. در دومین سفر از دور دوم سفرهای شهرستانی خود وارد سرایان شد و کلنگ احداث یکصد واحد مسکونی در این شهرستان با حضور وی و جمعی از مسئولان به زمین خورد. این پروژه از محل تفاهم‌نامه سه‌جانبه فرمانداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و انجمن خیرین مسکن‌ساز استان اجرا می‌شود. از مجموع واحدهایی که امروز به صورت همزمان کلنگ‌زنی شد، 40 واحد در سه قلعه و 60 واحد در سرایان احداث می‌شود. عملیات اجرایی 40 واحد در شهر آیسک نیز به زودی آغاز خواهد شد. استاندار در این آیین بر اهتمام مدیران برای اتمام پروژه 100 واحدی مسکن اقشار کم‌درآمد سرایان تا سال آینده تاکید کرد. همچنین استاندار در بدو ورود به شهرستان سرایان با حضور در منزل شهید غلامرضا فتاحی، با خانواده این شهید بزرگوار دیدار کرد.


خسارت یک میلیاردی کرونا به سینما‌های خراسان جنوبی


مدیر سینما بهمن بیرجند گفت: شیوع بیماری کرونا، حدود یک میلیارد تومان به سینما‌ها و سالن‌های نمایش خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است. واحدی گفت: سینما‌ها و سالن‌های نمایش در زمان شیوع ویروس کرونا 100 درصد آسیب دیدند و بیشترین صدمه کرونا به حوزه سینما‌ها بوده است. وی افزود: با شیوع کرونا در خراسان جنوبی، سینما‌ها و سالن‌های نمایش تقریبا یک میلیارد تومان آسیب دیدند در صورتی که هزینه‌های مربوط به سینما‌ها و سالن‌های نمایش مانند حقوق و بیمه پرسنل، هزینه آب و برق و گاز، هزینه نگهداری سالن و سایر هزینه‌های مربوط به سینما‌ها باید پرداخت شود. واحدی بیان کرد: در زمان شیوع کرونا سینما‌ ها و سالن‌ها نمایش به دلیل محدودیت‌ها تعطیل بودند و چند ماه است که این مکان ها از گروه شغلی 3 به گروه شغلی 2 منتقل شدند و با این اقدام در شهر‌های با وضیعت نارنجی مجاز به فعالیت هستند. مدیر سینما بهمن بیرجند اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا سینما‌ ها و سالن‌های نمایش با 50 درصد ظرفیت مجاز به فعالیت هستند. وی تصریح کرد: تاکنون هیچ حمایتی از سینما‌ها و سالن‌های نمایش صورت نگرفته است. البته درخواست‌هایی به استانداری و شهرداری ارائه کردیم و امیدواریم نتیجه بخش باشد.


مردم باید در برابر ویروس لیبرال دموکراسی غرب واکسینه شوند

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه ویروس لیبرال دموکراسی غرب از ویروس کرونا خطرناک تر است، گفت: مردم باید در برابر ویروس لیبرال دموکراسی غرب واکسینه شوند. حجت الاسلام عبادی افزود: سازمان بهداشت جهانی در سطح بین المللی مسئله کرونا را مطرح کرده است، این مسئله چیزی نیست، ویروس لیبرال دموکراسی غرب از ویروس کرونا خطرناک تر است.

هزار و 24 شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی دایر می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی از افزایش مجدد شعب اخذ رای در این استان خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار، هزار و 24 شعبه اخذ رای در این استان تشکیل می‌شود که از این تعداد 62 درصد در مناطق روستایی و مابقی در نقاط شهری است. ناصر خوش خبر افزود: ستاد انتخابات استان در جهت رفاه حال مردم در روز رای‌گیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع بیماری، درخواست افزایش شعب را ارائه کرد که موافقت شد. وی بیان کرد: 53 درصد شعب، ثابت است و بقیه به شکل سیار خواهند بود.

تاکسی های فرسوده بیرجند در ایستگاه نوسازی

فارس- رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیرجند آغاز شده است. غلامپور افزود : امکان ثبت نام در طرح نوسازی برای مالکان تاکسی های فرسوده از مدل 1388 به ماقبل در سامانه نوسازی ناوگان فراهم شده است . وی گفت: در این طرح دو خودروی سمند و پژو 405 پایه گاز سوز با استانداردهای آلایندگی یورو 5 جایگزین تاکسی های فرسوده می شود .

کاهش برداشت گندم در خراسان جنوبی

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند اظهار کرد: خشکسالی شدید باعث کاهش برداشت گندم از مزارع خراسان جنوبی شد. محمدی افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی، کاهش عملکرد نسبت به سنوات گذشته داریم به گونه‌ای که در سال‌های گذشته از هر هکتار 3 تن گندم برداشت شده و این مقدار، امسال به 2 تن و 200 کیلوگرم کاهش پیدا خواهد کرد.


آموزش داوری درجه یک فوتبال به داوران 3 استان

کلاس ارتقاء داوری درجه دو به یک فوتبال با حضور داوران استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و کرمان در طبس آغاز شد. در این کلاس 25 نفر از داوران شهرستان‌های طبس، بیرجند، فردوس، بشرویه، کرمان و مشهد زیر نظر استاد علیرضا کهوری مدرس رسمی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد محمدی به عنوان مدرس آمادگی جسمانی آموزش می‌بینند. داوران حاضر در این کلاس پس از پشت سرگذاشتن آزمون‌های تئوری و عملی به عنوان داور درجه یک ایران می‌توانند در لیگ‌های کشوری قضاوت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت