اخبار استانی

ورود حیات وحش به اراضی کشاورزی خراسان جنوبی افزایش یافت


حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کمبود بارندگی ،خشکسالی‌ها و در دسترس نبودن علوفه سبز در مراتع ورود حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان و خسارت در این بخش را افزایش داده و تلاش ما این است که این خسارت‌ها محدود شود.

اتمام عملیات کاداستر در خراسان جنوبی تا پایان سال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به مساحت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتاری اراضی ملی خراسان جنوبی گفت: در بیش از ۵۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان عملیات کاداستر انجام شده و پیش بینی می‌شود تا اواخر سال با اعتبارات لازم عملیات کاداستر استان به پایان برسد. نصرآبادی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، افزود: برای اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در استان همکاری بین دستگاه مختلف در این حوزه وجود دارد که تا پایان سال ۹۸ عملکرد کاداستر اراضی ملی و دولتی استان در مجموع حدود ۴.۵ میلیون هکتار بوده که این میزان در مدت مشابه پارسال به ۷ میلیون هکتار رسیده است. وی گفت: تاکنون کاداستر ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت اراضی ملی استان باقی مانده که کار ۵ میلیون هکتار از آن در حال انجام است.

۷ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان‌ جنوبی پرداخت شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از صنعتگران استان در دوران کرونا هفت میلیارد ریال تسهیلات و به ۱۰ نفر از فعالان این حوزه نیز تسهیلات ۲۰ میلیون ریالی بلاعوض پرداخت شد. حسین عباس‌زاده اظهار داشت: استان خراسان جنوبی دارای هفت هزار کارگاه تولیدی و ۱۰ هزار صنعتگر است که با شیوع کرونا خسارات فراوانی را متحمل شدند. وی افزود: سال گذشته شیوع کرونا هفت میلیارد تومان به حوزه صنایع دستی و اکثر کارگاه‌های استان خسارت وارد کرد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ هزار صنعتگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید و فروش صنایع دستی در استان خراسان جنوبی فعال هستند و فعالیت آنها تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است. وی افزود: در این مدت ۵۰۰ بسته معیشتی نیز بین تعدادی از صنعتگران خسارت‌دیده از کرونا توزیع شد. عباس‌زاده با بیان اینکه امکان برگزاری نمایشگاه و عرضه مستقیم محصولات صنایع دستی استان محدود شده است گفت: سال گذشته با وجود محدودیت‌های کرونایی در بهمن و اسفند ماه نمایشگاه صنایع دستی در تهران برگزار شد. وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در این نمایشگاه با برگزاری غرفه متمرکز استانی در حوزه‌های سه‌گانه شرکت کرد و موفق به فروش ۱۵ میلیارد ریال صنایع دستی شد.

قلم ارزانی بر کاغذ کشیده شد

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتابفروشان بیرجند از کاهش قیمت کاغذ A4 در استان خبر داد.
راستگو مقدم گفت: قیمت کاغذ A4 در خراسان جنوبی روند کاهشی به خود گرفته است. وی افزود: قیمت کاغذ که در اوج گرانی به ۸۵ هزار تومان رسیده بود، ابتدای امسال به ۷۵ تا ۷۸ هزار تومان رسید. راستگو مقدم عنوان کرد: این کاهش قیمت تا حدی ادامه پیدا کرد که طی۱۰ روز گذشته به ۶۰ هزار تومان رسید. رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان بیرجند در خصوص علت این کاهش قیمت بیان کرد: وزارت ارشاد به انتشارات سهمیه کاغذ وارد شده با ارز نیمایی را اختصاص داده که این امر سبب برطرف شدن نیاز آن‌ها و کاهش قیمت شده است. وی تصریح کرد: کاغذ‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد همه خارجی است، اما در ایران بسته بندی می‌شود.

حوزه های علمیه ستون فقرات انقلاب و اسلام هستند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تلاش حوزه های علمیه برای نجات نوع بشر از این مفاسد غربی است و باید تمام قد در برابر این مفاسد بایستد. حجت الاسلام عبادی افزود:  40 سال آزمون و خطا می تواند میوه شیرینی داشته باشد و میوه شیرین این است که از همه آنچه که ما در تجربه ها قبلی آسیب دیدیم، تجدید نظر کنیم .وی ادامه داد: ورود ما به گام دوم انقلاب این بشارت را می دهد که باید شرایط تغییر کند.

افزایش ۲۲ درصدی مصرف بنزین

مصرف بنزین در خراسان جنوبی در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، بیست و دو درصد افزایش یافت. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: این افزایش مصرف می‌تواند ناشی از عادی شدن شرایط کرونایی برای مردم و افزایش مسافرت‌ها باشد. مردانی افزود: در این مدت مصرف CNG هم در استان ۲۳.۳ درصد افزایش یافت.

توقیف ۲۷۰ قلم داروی دامپزشکی غیر مجاز در قائن

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات گفت: در پی گزارش‌های رسیده مبنی بر فروش داروی دامپزشکی در یک مغازه ابزار فروشی تعداد ۲۷۰ قلم داروی دامپزشکی توقیف شد. محمودی زاوه اظهار داشت: در راستای نظارت‌های دامپزشکی و طی بازدید از محل واحد صنفی در یکی از روستاهای شهرستان با هماهنگی مقام قضایی نسبت به توقیف و ضبط محموله اقدام شد. وی افزود: فروش و توزیع داروی دامی صرفا با مجوز دامپزشکی امکان‌پذیر است و اینکه فردی از روی آگاهی یا نا آگاهی اقدام به فروش و توزیع داروی دامی کند، تخلف است و پیگرد قانونی دارد.

ثبت اطلاعات بیماران دیابتی دریافت کننده قلم انسولین
بر اساس ابلاغیه‌ی وزارت بهداشت، همه بیماران دیابتی نوع یک و دو مصرف کننده‌ی قلم انسولین حداکثر تا پایان خرداد ماه برای ثبت اطلاعات خود در سامانه‌ی مدیریت بیماری‌های نادر در شهرستان بیرجند به کلینیک دیابت بیمارستان ولیعصر (عج) و در شهرستان فردوس به کلینیک دیابت بیمارستان چمران و در سایر بیمارستان‌های تابعه به کلینیک‌های درمانی آن بیمارستان مراجعه کنند.

اعتبارات اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی ۲ برابر شد


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: امسال ۲ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال اعتبار اشتغال به مددجویان این نهاد اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۱ درصد رشد داشته است. سلم‌آبادی افزود: سال گذشته سه هزار و ۹۷۲ طرح اشتغال با مجموع اعتبار هزار و ۴۵۶ میلیارد ریال در خراسان جنوبی اجرا شد که این تعداد طرح برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی فراهم کرده است.

لزوم مدیریت مصرف آب برای گذر از بحران کم آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری و قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و به تبع آن افزایش مصرف آب گفت: باید بپذیریم که خشکسالی جزو اقلیم این منطقه است و باید همه مشترکان به ویژه در مناطق روستایی با روش‌های مدیریت مصرف آب آشنا باشند. امامی با اشاره به اقداماتی مهم در راستای تامین آب پایدار در روستا‌های استان با همکاری سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها افزود:  با وجود این اقدامات با توجه به حضور گسترده مردم در روز‌های پایانی هفته در مناطق روستایی و چند برابر شدن جمعیت روستا‌ها در پیک پایان هفته و استفاه صحیح نکردن از منابع آبی، در این ایام دچار مشکل در تامین آب می‌شویم. وی آبیاری فضای سبز و باغ ویلا‌ها با آب شرب، استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف ساخت و ساز، آب دهی به مِلک مجاور و ذخیره آب در تانکر را جزو مواردی عنوان کرد که تامین پایدار آب در مناطق روستایی را با مخاطره روبه رو می‌کند و از مشترکان خواست با رعایت این موارد گامی مهم در راستای حفظ منابع موجود آب و جلوگیری از قطعی آب بردارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون، شرکت آب و فاضلاب می‌تواند در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا نسبت به قطع موقت انشعاب آب نیز اقدام کند.  امامی گفت: مشترکان کم مصرف خانگی (کمتر از ۵ متر مکعب در ماه) نیز از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد، لذا مشترکان می‌توانند با مدیریت مصرف از مزایای طرح آب امید نیز برخوردار شوند.

                افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۴ نفر


در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۴ نفر افزایش یافت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۰ بیمار جدید شامل ۱۲ بستری و ۸ موردسرپایی شناسایی شدند.مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۰ مورد از بیرجند، ۷ مورد از درمیان و ۳ مورد جدید مبتلا به کرونا از قاینات شناسایی شد.

آغوش باز ستاد توسعه خاوران برای حمایت از جوانان

استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی که با حضور تندگویان معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان برگزار شد ،گفت: برنامه‌های توسعه‌ با حضور جوانان حرکت جهادی به خود می‌گیرد بنابراین از تشکیل شورای مشورتی جوانان در استان استقبال می کنیم. ملانوری افزود: امروز مدیران جوانی در سطح استان فعالیت می‌کنند که عملکرد قابل توجهی دارند و برای استفاده از توانمندی جوانان، شورای مشورتی بانوان و شورای مشورتی جوانان را بدو ورود به استان مطرح کردیم. ملانوری با انتقاد از کاهش برگزاری جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: جلسات مربوط به حوزه جوانان در سال جاری طبق برنامه برگزار شود و هر جلسه دستور کارهای مشخص داشته باشد. وی گفت: تسهیلات بانکی، ازدواج، مسکن و تسهیل در ازدواج باید بیشتر در این ستاد مورد توجه قرار گیرد و بانک‌ها هم در این مدت با دقت بیشتری پای کار باشند. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رسیدگی به امور جوانان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همچنین ستاد توسعه خاوران مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌ها موظف شدند نسبت به ارسال برنامه عملیاتی خود با توجه به شعار سال به دبیرخانه اقدام کنند. ملانوری با بیان اینکه آغوش ستاد توسعه خاوران برای حمایت از و بهره‌گیری از ایده‌های آنان جوانان باز است گفت: امیدواریم با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم خانه جوان استان را که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم.

مدرکگرایی جایگزین مهارتگرایی شده است

معاون وزیر ورزش و جوانان نیز  در این گفت: مهارت‌گرایی جای خود را به مدرک‌گرایی داده و چالش جدیدی را به وجود آورده است که در بحث مدیریتی هم انحراف در اهداف را به وجود می‌آورد. تندگویان افزود: مهارت‌آموزی از موضوعات اصلی کشور در تحقق اشتغال جوانان است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید توجه ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد. وی گفت: مهارت اشتغال و زندگی در بین جوانان بسیار کم است و به همین دلیل آمار طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است. وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از نظر عملکردی در حوزه جوانان پرظرفیت است اما مشکل جوانان با گزارش و آمار رفع نمی‌شود مگر اینکه به صورت میدانی مشکلات احصا شود و مورد توجه قرار گیرد

خراسان جنوبی رتبه برتر ثبت ازدواج

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه برتر ثبت ازدواج در سال گذشته را داشته است گفت: جذب حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای تسهیل ازدواج از مهمترین اهداف این اداره کل است.حسن عزیزی ادامه داد: در حوزه تسهیلات ازدواج نیازمند نگاه ویژه بانک‌ها هستیم در حالی که اخذ ضامن تسهیلات به مهمترین چالش در این زمینه تبدیل شده است. وی تصریح کرد: طبق قانون بانک‌ها با معرفی یک ضامن، سفته یا ضمانت سهام عدالت باید نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند اما متاسفانه در این زمینه با چالش روبه‌رو هستیم. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از درخواست هزار و ۱۰۰ جهیزیه آسان خبر داد و گفت: اعتباری برای تحقق این مهم در قانون بودجه پیش بینی شده که امیدواریم خراسان جنوبی سهم قابل توجهی داشته باشد.

پوشش رایگان بیمه 35 هزار نفر در خراسانجنوبی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی گفت: طی سفر معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی در سال گذشته پوشش رایگان ۳۵ هزار نفر از دهک های پایین درآمدی خراسان جنوبی به تصویب رسید که تاکنون در این راستا ۲۳ هزار نفر شناسایی و معرفی شده و کار مابقی در دست اقدام است. اسدی عنوان کرد: در سال گذشته چهار هزار و ۵۰۶ نفر سهمیه بیمه استان بود اما ۷ هزار و ۶۹۴ نفر جذب شدند که سه هزار نفر از این تعداد در بحث صنایع دستی طبق پیگیری استانداری و با تامین اعتبار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام شده است. وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد بیمه شده‌های استان دو هزار و ۹۵۶ نفر و ۲۵ هزار و ۸۸ نفر تمدید بیمه داشتیم. مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی گفت: در سال گذشته ۷ هزار و ۶۹۴ نفر بیمه شده و حدود ۳۳ هزار نفر تمدید بیمه انجام شده است. مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی از انتقال سابقه بیمه بین تامین اجتماعی به این صندوق و بلعکس خبر داد و گفت: جامعه هدف ما عشایر، روستاییان و کشاورزان هستند اما رانندگان بین شهری، افراد ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار، کشاورزان ساکن شهرهای بزرگ، شاغلان فصلی قالیبافان، هنرمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعضای پایگاه های بسیج خواهران و برادران شامل جامعه هدف این صندوق می‌شوند‌.

چگونگی دریافت واکسن کرونا توسط گروههای سنی مختلف

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: گروه سنی ۸۰ سال به بالا یعنی متولدین ۱۳۲۰ و قبل از آن می‌توانند در هر زمانی به مراکز تجمیعی ما مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت کنند، اما سایر گروه‌های سنی مخصوصا گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ و ۷۰  تا ۷۴ سال حتما باید در سامانه  salamat.gov.ir ثبت نام کنند.
محمد دهقانی در خصوص درصد واکسیناسیون گروه‌های مختلف در استان گفت: در افراد بالای ۸۰ سال ۸۱ درصد، ۷۵ تا ۷۹ سال ۴۷ درصد و افراد بین ۷۰ تا ۷۴ سال حدود ۴۴ درصد واکسیناسیون انجام شده است. وی گفت: تنها شهرستانی که ساختمان مناسبی برای بیمارستان نداریم، زیرکوه است که اکنون در درمانگاه و با سه نفر متخصص خدمات ارائه می‌شود و این شهرستان ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد که امیدواریم بیمارستان شهرستان مرزی زیرکوه در آینده نزدیک ساخته شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: دو اورژانس هوایی در بیرجند و طبس داریم که پهنه وسیعی را پوشش می‌دهند، همچنین ۷۹ پایگاه اورژانس داریم که در وسعت زیاد استان در حال خدمت‌رسانی هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: گروه سنی زیر ۸۰ سال به هیچ عنوان در خارج از نوبت عنوان شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند که امکان تزریق واکسن برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. دهقانی گفت: مراکز تجمیعی در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و طبس و واکسیناسیون خودرویی هم در مرکز غدیر در خیابان پاسداران شهر بیرجند راه اندازی شده است و واکسیناسیون بر اساس فراخوان مراقبین سلامت، انجام می شود.

نگاهی نو به محصولات راهبردی خراسان جنوبی در سند آمایش استان


فلاح مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی گفت: توسعه محصولات راهبردی استان نظیر زرشک، عناب و زعفران در سند آمایش استان جایگاه ویژه‌ای دارند و یکی از نقش‌هایی که برای استان در تقسیم کار ملی حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده است، ارتقای سطح تولید و عملکرد و فرآوری این محصولات است.

سه زمین مینی گلف در خراسان جنوبی در دست ساخت است


رئیس هیئت گلف خراسان جنوبی گفت: سه زمین روباز مینی گلف در این استان از جمله شهر بیرجند با مشارکت شهرداری‌ها در دست ساخت است. مریم بهدانی افزود: این طرح‌های ورزشی در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و طبس در دست اجراست. وی بیان کرد: زمین مینی گلف در مجموعه پارک جنگلی بیرجند به وسعت دو هزار متر مربع با همت شهرداری بیرجند در دست ساخت است و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


افزایش ۴۵ درصدی قیمت پارچه در استان


 رئیس اتحادیه پارچه فروشان بیرجند گفت: پارچه‌ی مورد نیاز استان از شهر‌های تهران و مشهد وارد می‌شود و قیمت پارچه مدارس هم از پارسال تاکنون حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است. خانی نژاد افزود: افزایش قیمت پارچه توان خرید مردم را پایین آورده است و برای فروشندگان هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد و تعداد زیادی از فروشندگان پارچه مغازه هایشان را تعطیل کرده اند.

بهره مندی بیش از ۳ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک


مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی از بهره مندی ۳ هزار و چهار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک و تسهیلات در سال ۹۹ در استان خبر داد. عرب نژاد با اشاره به ۱۰ مورد سقط قانونی در استان بیان کرد: پارسال خانواده‌های ۴ معلولیتی و ۳ معلولیتی جهت ارجاع به مراکز مشاوره ژنتیک و انجام اقدامات تشخیصی در سطح استان تحت پوشش ۱۰۰ درصدی قرار گرفته اند. وی گفت: پارسال هزار و ۸۳۵ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک در استان مراجعه کرده اند.

توزیع بسته‌های معیشتی بین دانش آموزان محروم بیرجندی


مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از توزیع بسته‌های معیشتی به ارزش ۳۰ میلیون تومان بین دانش آموزان محروم و آسیب دیده از کرونا خبر داد. واقعی افزود:  این بسته‌ها در قالب طرح پویش لبخند رضایت و با مشارکت دانش آموزان، فرهنگیان و خیرین نیکوکار خراسان جنوبی تهیه شده است. وی اظهار کرد: بسته‌های معیشتی توزیع شده شامل برنج، روغن، ماکارونی، چای، قند، حبوبات و رب گوجه فرنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت