اخبار استانی روز یک شنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۰

درخواست پیش بینی اعتبار تکمیل کمربندی چهکند

استاندار از آخرین وضعیت کمربندی چهکند بازدید و در جریان آخرین وضع عملیات اجرایی و مشکلات موجود در تکمیل کمربندی چهکند قرار گرفت. داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دراین بازدید با تاکید بر اهمیت و ضرورت احداث کمربندی چهکند و نقش موثر آن در تسهیل عبور و مرور و رفاه ساکنان چهکند بیان کرد: طول این پروژه ۳/۲ کیلومتر بوده وحدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به اینکه در زمان توزیع اعتبارات استانی هستیم از استاندار درخواست داریم اعتبار مورد نیاز اتمام این پروژه را پیش بینی و برای اجرا در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد.

ارز آوری حدود ۲ میلیون ۰ ۸۰۰ هزار دلاری صادرات سیمان در استان

صادرات سیمان تولیدی خراسان جنوبی از ابتدای سال حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارزآوری داشت. معاون امور صنایع سازمان صمت استان گفت: در سه ماه ابتدای امسال ۱۱۳ هزار تن سیمان تولیدی استان به افغانستان صادر شده که ارزآوری ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار دلاری در پی داشته است. حسن نژاد افزود: در سه ماه ابتدای سال ۲۵۰ هزار تن سیمان در ۲ کارخانه سیمان استان تولید و وارد بازار‌های داخلی و خارجی شده است. وی افزود: در سال گذشته نیز در مجموع یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن سیمان در خراسان جنوبی تولید شد که ۸۳۰ هزار تن آن به خارج از کشور صادر شده است. معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارزش سیمان صادراتی استان در سال گذشته را ۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار عنوان کرد.

فضای مجازی و رسانه در جهت تبلیغ نماز فعال شود

مهر – مدیرکل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه فضای مجازی و رسانه در جهت تبلیغ نماز باید به کار گرفته شود، گفت: تأثیرگذارترین قالب برای امور فرهنگی چون نماز، هنر است. حجت‌الاسلام رضایی در جلسه ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی اظهارکرد: هر قدر برای احیای نماز تلاش کنیم در واقع برای آرامش و آسایش جامعه و امنیت خانواده‌ها کوشش کرده و فاصله گرفتن از نماز ایجاد بحران می‌کند. وی ادامه‌ داد: تأکید ما به همه روحانیون مستقر در روستاهای خراسان‌جنوبی این است که موضوع اقامه نماز صبح در روستاها را جدی بگیریم و برای احیای این امر در همه روستاها و نقاط جمعیتی برنامه‌ریزی کرده و تدابیری بیندیشیم. رضایی یادآور شد: این برنامه‌های ترویجی در قالب شعر و ادبیات و هنر بی شک تأثیر بیشتری خواهد داشت.

آمران به معروف و ناهیان از منکر خود را برای مبارزه با علت‌ها آماده کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : تاکنون مبارزه با معلول‌ها انجام می‌شده، اما مسئولان باید، در سطحی بالاتر خود را برای مبارزه با ریشه‌ها و علت‌ها آماده کنند. حجت الاسلام و المسلمین عبادی در دیدار مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امروز آمران به معروف و ناهیان از منکر خود را برای مبارزه با علت‌ها آماده کنند. با باندبازی و حزب گرایی، برای مردم مشکلات فراوانی ایجاد شده که رنج‌ها و گرانی‌های امروز حاصل همین باند بازی هاست و مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید با همراهی دولت جدید خود را برای مبارزه با این باندبازی و تفرقه گرایی‌ها آماده کنند. وی با اشاره به اینکه جایگاه دولت اسلامی، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: تاکنون مبارزه با معلول‌ها انجام می‌شد ، اما مسئولان امر به معروف و نهی از منکر باید با همراهی دولت جدید، در سطحی بالاتر خود را برای مبارزه با ریشه‌ها و علت‌ها آماده کنند. نماینده ولی فقیه در استان از مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی خواست وظایفی که ۲۶ دستگاه اجرایی در قبال مسئله عفاف و حجاب دارند را احصا و از مدیران بخواهند اقدامات انجام شده را تبیین کنند.

ایجاد ۱۰۵ فرصت شغلی با تشکیل تعاونی های جدید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از تشکیل ۶ تعاونی در سه ماهه نخست سالجاری در استان خبر داد.غلامرضا اشرفی گفت: از ابتدای سال جاری این تعاونی ها در گرایش‌های تولیدی-توزیعی، خدمات، صنعتی و کشاورزی با سرمایه ۵۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در استان تشکیل و شروع به فعالیت کرده اند.

اعتبارات قطره چکانی زخم بر دل بیابان می‌گذارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تنها ۲۳ درصد از مساحت حوزه‌های آبخیز، مطالعه و بررسی شده و به علت نبود اعتبار، هنوز مطالعات بخش وسیعی از وسعت حوزه‌های آبخیز خراسان جنوبی انجام نشده است. علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان جنوبی روان آب‌ها به دلیل نبود شرایط جذب و جمع آوری، از حوزه کویر مرکزی و لوت یا از نقاط مرزی استان خارج می‌شود. وی افزود: با توجه به استمرار خشکسالی و بروز شرایط بحرانی تلاش ما این است که با اجرای طرح‌های آبخیزداری نهایت استفاده را از روان آب‌ها در استان داشته باشیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه هدر رفت و خروج آب به سوی کویر و مرز از دغدغه‌های اساسی اداره کل منابع طبیعی است، تصریح کرد: تنها ۲۳ درصد از مساحت حوزه‌های آبخیز، مطالعه و بررسی شده و به علت نبود اعتبار، هنوز مطالعات بخش وسیعی از وسعت حوزه‌های آبخیز خراسان جنوبی انجام نشده است. وی وسعت حوزه‌های آبخیز خراسان جنوبی را ۷.۵ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: از این مساحت، در یک میلیون و ۷۸۰ هکتارِ آن، مطالعات انجام شده که در یک میلیون و ۱۶۵ هکتار از مساحت مطالعه شده، عملیات آبخیزداری نیز اجرا شده است. نصرآبادی ادامه داد: خراسان جنوبی بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی تا قبل از سال ۹۳ تعداد ۲۸ کانون فرسایش بادی داشت که هم اکنون به ۳۵ کانون افزایش یافته است، افزود: دلیل این افزایش، تغییرات اقلیمی در جهان و بارش‌های متمرکز و سیل آسا، مجاورت با دو کویر لوت و مرکزی، حاکمیت ۲۰ سال خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، ضعف پوشش گیاهی است که باعث فرسایش خاک می‌شود

. اجرای بیش از یک میلیون هکتار طرح مقابله با بیابان زاییمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه چندین سال است که اجرای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار طرح مقابله با بیابان زایی در خراسان جنوبی در دست اجراست که تاکنون یک میلیون هکتار آن اجرا شده است، تصریح کرد: شهرستان‌های زیرکوه، طبس، فردوس، بشرویه و خوسف با مشکل حرکت شن‌های روان درگیر هستند. نصرآبادی گفت: نهال کاری، هلالی آبگیر، اصلاح مراتع بیابانی، اصلاح و احیای پوشش گیاهی با رعایت تنوع گیاهی، احداث بادشکن زنده و غیر زنده برای جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان از جمله اقداماتی است که برای مقابله با بیابان زایی انجام می‌شود. وی گفت: از سال ۹۷ به بعد از محل صندوق توسعه ملی و کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار اعتبارات ویژه به خراسان جنوبی اختصاص یافت و در سه سال اخیر طرح‌های مقابله با بیابان زایی در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان با اعتبار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: اجرای بخشی از این طرح به دلیل تاخیر بارش‌ها و زمان کاشت گونه‌ها به تاخیر افتاده که تا پایان امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌ها در زمان مناسب کاشت و نهال کاری می‌شود. نصرآبادی بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش عرصه‌های بیابانی با خودداری از تغییر کاربری‌های نادرست، بهره گیری از روش‌های کشاورزی حفاظتی و آبیاری صحیح و روش‌های درست معدن کاری باید سرعت توسعه بیابان‌ها را کنترل کنیم.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی آبخیزداری مقابله با خطر سیلاب و خشکسالی است، تصریح کرد: بیش از ۷ و نیم میلیون هکتار از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی، شامل حوزه‌های آبخیز است که تاکنون از این مساحت، تنها در ۹۱۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است. نصرآبادی افزود: ۹۹ هزار و ۶۰۰  هکتار از عملیات آبخیزداری انجام شده در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ با اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است. وی یادآور شد: از سال ۹۸، به دنبال عملکرد مطلوب سازه‌های آبخیزداری و نتیجه‌ طرح‌ها در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش دبی قنات‌های پایین دست توانستیم برای بخش مطالعات نیز اعتباراتی دریافت کنیم. وی ادامه داد: از محل اعتبارات توسعه ملی سال ۹۸، در مجموع ۲۸ طرح مطالعه‌ تفصیلی – اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح ۴۷۳ هکتار از حوزه‌های آبخیز و همچنین ۳ مورد مطالعات اثربخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح ۱۷ هزار هکتار انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این، ۲ مورد مطالعه تدوین برنامه‌ راهبردی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان در حال اجرا است.

۲۱۵۳ سازه آبخیزداری ساخته شد وی ادامه داد: علاوه بر این از نیمه سال ۹۸ تا کنون از محل اعتبارات استانی در سطح ۸ حوزه از حوزه‌های آبخیز استان به مساحت ۴۴ هزار هکتار، مطالعات تفصیلی- اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در حال انجام است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال ۸۴ تا ۹۹ در خراسان جنوبی ۲۱۵۳ سازه‌ آبخیزداری با هزینه‌ ۱۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ساخته شده که ظرفیت ذخیره سازی حدود ۸۱ میلیون مترمکعب روان آب را دارد.

وی با بیان اینکه با اقدامات آبخیزداری انجام شده، سالانه به صورت میانگین حدود ۴۰ میلیون مترمکعب روان آب در استان جمع آوری می‌شود، بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا اواخر فروردین ماه، ۱۶ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع آوری شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با حفظ کانون‌های جمعیتی به ویژه در مناطق مرزی، نقش بسیار مهمی در پدافند غیرعامل دارد. نصرآبادی با بیان اینکه در سه سال گذشته همچنین ۲۹۱ رشته قنات در خراسان جنوبی، با اجرای سازه‌های آبخیزداری احیا شده‌اند، تصریح کرد: اعتبارات آبخیزداری استان خراسان جنوبی در سه سال اخیر از محل اعتبارات ملی رشد ۱۶ برابر را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که این اعتبار اختصاصی حتی از ۴۰ سال گذشته نیز بیشتر بوده است. وی با بیان اینکه خشکسالی سال جاری هنوز اثرات خود را در آبدهی قنواتی که بالادست آن‌ها سازه آبخیزداری اجرا شده، نگذاشته است، خاطرنشان کرد: در بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی استان به تعداد زیادی از سازه‌های بزرگ و کوچک آبخیزداری نیاز داریم و برای احداث این سازه‌ها نیاز است کارهای مطالعاتی انجام شود که بر این اساس امیدواریم با اختصاص اعتبارات کارهای مطالعاتی این عرصه‌ها را انجام دهیم.

منتخب شورای شهر بیرجند عنوان کرد : اجرای برنامه های مختلف در 5 حوزه مرکز استان

منتخب شورای شهر بیرجند در گفتگو با شبستان اظهار کرد: حدود ۲ دوره سابقه حضور در شورای اسلامی شهر بیرجند را دارم و تجربیات خوبی در این دوره ها کسب کردم.مرتضی یزدان شناس در ادامه بیان کرد: به همین دلیل در دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند شرکت کردم و امیدواریم بتوانیم کمبودها و کاستی ها در سطح شهر را برطرف کنیم. وی در خصوص مهم ترین خواسته های مردم گفت: مردم درخواست دارند تا بتوانیم نسبت به ارائه خدمات بهتر کمک کنیم و رفاه را در شهر افزایش دهیم و شهری مطلوب برای زندگی کردن ایجاد کنیم. یزدان شناس با بیان اینکه باید فرصتی برای حداکثر استفاده کردن مردم از سرانه های خدماتی، فرهنگی و رفاهی ایجاد کنیم، افزود: لازم است در حد توان و امکاناتی که داریم برای برآورده کردن خواسته های مردم تلاش کنیم.

هیچ شورای شهری نتوانسته ۱۰۰ میلیارد پروژه عمرانی اجرایی کندمنتخب شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه در دوره پنجم شورای شهر بیرجند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی اجرایی شد، ادامه داد: هیچ شورای شهری تاکنون نتوانسته این میزان پروژه عمرانی اجرایی کند و این موضوع گام بلندی برای رفع کمبودهای حوزه خدمات شهر بیرجند بوده است و امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد و مشکلات کمتر شود. وی در خصوص مهم ترین پروژه های شهر بیرجند گفت: عملیات اجرایی ۲ طرح از دوره قبلی آغاز شده است و باید در این دوره از شورا نیز مراحل اجرایی آن پیگیری شود که یکی از این پروژه ها میدان اجتماعات و باغ مفاخر بیرجند با بیش از ۱۱ هکتار است. یزدان شناس در ادامه عنوان کرد: پروژه بند دره بیرجند یکی دیگر از پروژه ها است که باید عملیات اجرایی آن پیگیری شود تا فاز دوم و سوم آن به بهره برداری برسد و امکانات بیشتری باید به این مکان منتقل شود. منتخب شورای شهر بیرجند با بیان اینکه طرح های شمال شهر بیرجند پیگیری خواهد شد، افزود: باید شهرداری فعال (مثل شهردار فعلی) به روی کار بیاید تا پروژه ها را با حداکثر قدرت در کمترین زمان پیش ببرد و کارآیی و بهره برداری این پروژه ها را افزایش دهد. وی درخصوص اولویت های دوره ششم شورای اسلامی بیرجند گفت: منتخبان این دوره برنامه های جامعی را در پنج حوزه اقتصاد شهری، خدمات شهری، مدیریت شهری و بحران شهرسازی و فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ارائه کردند.یزدان شناس ادامه داد: در حوزه اقتصاد شهری مقرر شده است که به بافت فرسوده با نگاه بافت تاریخی توجه کنیم چرا که بزرگان بسیاری در این بافت ها زندگی کردند و باید آن را به نحوی بازسازی کنیم که هویت فرهنگی و تاریخی این شهر را نشان دهد تا باعث جذب سرمایه گذار و گردشگران شود. منتخب شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در حوزه فرهنگی با همکاری شورا یاری ها و با محوریت مساجد اقداماتی انجام خواهد شد، گفت: در حوزه های عمران و شهرسازی بحث فاز ۲ و ۳ انتقال صنوف آلاینده قطعا در دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند پیگیری خواهد شد و بهسازی و نوسازی ناوگان شهری بیرجند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جلوی عملیات اجرایی طرح زعفرانیه باید گرفته شودوی با تاکید بر اینکه باید جلوی عملیات اجرایی طرح زعفرانیه گرفته شود، افزود: طرح ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند یکی از طرح هایی است که باید با کمک مردم و رسانه ها؛ جلوی اجرای آن را بگیریم چرا که از طریق فروش این زمین ها حدود ۲۰ میلیارد تومان پول از شهر بیرجند خارج می شود و ایجاد فقر و کاهش درآمد را به دنبال دارد. یزدان شناس در ادامه بیان کرد: باید از این اراضی به گونه ای استفاده شود که همه مردم بتوانند از امکانات و خدمات آن بهره ببرند و بهتر است در جهت ایجاد فضاهای گردشگری از این اراضی استفاده شود.منتخب شورای شهر بیرجند در پایان با بیان اینکه شفافیت در تمامی حوزه ها باید وجود داشته باشد، گفت: مدافع شفافیت هستیم و این موضوع به پیشبرد حقوق بسیار کمک می کند و جلوی رانت خواری را می گیرد و اجازه نمی دهد تا به امنیت ملی ما
 ضربه ای وارد شود.

میزان برداشت گندم و جو در سربیشه به نصف کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: سال گذشته به طور میانگین از هر هکتار حدود ۳ تن جو و از هر هکتار ۳.۵ تن گندم برداشت شده اما امسال با توجه به شرایط تولید با عملکرد ۱.۸ تن در هکتار جو و تولید با عملکرد ۱.۴ تن در هکتار گندم داریم. مریم جوادی بایگی، اظهار کرد:  باتوجه به کاهش نزولات جوی، کمبود منابع آبی، همچنین خسارت سرمازدگی و بالا بودن قیمت نهاده‌ها، امسال متاسفانه با کاهش ۴۰ درصدی عملکرد در واحد سطح تولید جو و گندم در شهرستان سربیشه هستیم.

رشد دو برابری صدور مجوز تشکل های غیر دولتی جوانان در سال  گذشته

رئیس شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استان از رشد دو برابری صدور مجوز تشکل های غیر دولتی جوانان در سال ۱۳۹۹ خبر داد. خوش خبر، با بیان این مطلب در سومین جلسه شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استان خاطرنشان کرد: در کنار توجه به افزایش کمّی تشکل ها در شهرستان ها، باید به تخصصی سازی کیفی سازمان های مردم نهاد متناسب با نوع نیاز جامعه به ویژه جمعیت جوان توجه شود. وی به اهمیت ایجاد سازمان های مردم نهاد جوانان در شهرستان های تابعه اشاره کرد و تصریح نمود: با توجه به جمعیت ۲۵۰ هزار نفری جوان استان، ایجاد سازمان های مردم نهاد در شهرستان های استان ضروری می باشد. معاون استاندار گفت: در شهرستان هایی که بین جمعیت جوان و تعداد سازمان های مردم نهاد جوانان تناسب وجود ندارد، باید بر اساس استانداردهای وزارت ورزش و جوانان برای ایجاد چنین تشکل هایی برنامه ریزی و بستر سازی لازم صورت گیرد.

بهره برداری از دادگاه عمومی در آرین شهر

دادگاه عمومی بخش سده، در آرین شهر قائنات افتتاح شد. رئیس کل دادگستری در مراسم افتتاح دادگاه عمومی بخش سده با بیان اینکه این دادگاه ، سومین حوزه قضایی است که در دو سال اخیر در استان به بهره برداری می رسد، گفت: توسعه خدمات قضایی یکی از مسئولیت‌های قوه قضاییه در راستای سند تحولی این قوه در جهت اجرای عدالت است تا مردم با کمترین هزینه بتوانند حقوق خود را پیگیری کنند. در این مراسم همچنین در حکمی از سوی حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اسداللهی به عنوان سرپرست دادگاه عمومی آرین شهر معرفی شد.

اتصال ۳۵ روستای استان به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات

صداوسیما- مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال جاری در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات در استان برای روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار از محل اعتبارات وزارت ارتباطات، تاکنون ۲۰ سایت اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت روستایی اجرا شده است. بهی، با بیان اینکه برای راه اندازی این سایت‌ها ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: این ۲۰ سایت ۳۵ روستای استان را به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل کرده است.

موتورسواران زورگیر در بیرجند دستگیر شدند

تسنیم- فرمانده انتظامی استان گفت: با وقوع ۵ فقره زورگیری از شهروندان توسط راکبان یک دستگاه موتورسیکلت تریل در شهرستان بیرجند سارقان کمتر از ۲ ساعت در عملیات ضربتی پلیس دستگیر شدند. سردار ناصر فرشید اظهار کرد: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر زورگیری از ۵ شهروند که در حال پیاده روی در شهرستان بیرجند بودند، بلافاصله مأموران پلیس به محل اعلامی اعزام شدند. وی بیان کرد: حضور مأموران پلیس در محل سرقت‌ها و گزارش آنان حاکی بود که دو راکب یک دستگاه موتورسیکلت تریل با شناسایی شهروندان در نقاط خلوت و تاریک، در ساعات پایانی شب آنان را طعمه قرار داده و اموال آنان را با توسل به زور سرقت کرده اند که در نهایت با قدرت بالای مانور عملیاتی پلیس،  2 متهم ۱۸ و ۳۴ ساله دستگیر شدند و موتورسیکلت آنان توقیف شد. وی خاطرنشان کرد: خط قرمز پلیس امنیت و آرامش شهروندان است و افراد شرور بدانند که پلیس با قاطعیت به پشتوانه همکاری آگاهانه شهروندان و حمایت دستگاه قضایی، طبق قانون با آنان برخورد خواهد کرد.

تدابیر کرونایی ، از ممنوعیت برگزاری مراسم تا رصد ورودی‌های نهبندان

خبرنگاران جوان-  دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نهبندان گفت: با توجه به قرمز بودن وضعیت شهرستان و خطر شیوع ویروس دلتای هندی، این ماه جلسه‌ای در ستاد کرونای شهرستان برگزار گردید و تصمیماتی گرفته شد تا برگزاری تمام مراسم عزا و عروسی تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. علیپور افزود: همچنین اطلاع رسانی به مردم جهت همسان سازی سطح آگاهی در سطح شهرستان به وسیله شبکه بهداشت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر تصمیمات جلسه ستاد کرونای شهرستان است. وی ادامه داد: تمام ورودی‌های نهبندان از سمت استان‌های دیگر به ویژه سیستان و بلوچستان با دقت بیشتری رصد و کنترل شده و همچنین از سفر‌های غیر ضروری درون استانی از نهبندان به دیگر شهرستان‌های استان جلوگیری می‌شود. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نهبندان تصریح کرد: در این چند روز با توجه به برگزاری کنکور سراسری، تعدادی از نیرو‌های انتظامی شهرستان در بحث برقراری نظم کنکور همکاری کردند و همین موضوع باعث کمبود نیرو برای حفاظت از ورودی‌های شهرستان شد که با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهبندان، نیرو‌هایی در این چند روز جایگزین شدند تا رصد ورودی‌های شهرستان به قوت قبل ادامه پیدا کند.

    هدف گذاری بیش از ۶ هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد

خبرنگاران جوان- مدیرکل کمیته امداد از هدف گذاری ۶ هزار و ۳۶۶ فرصت شغلی تا پایان امسال برای مددجویان کمیته امداد خبر داد. سلم آبادی گفت: با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها، بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۶ هزار و ۳۶۶ فرصت شغلی برای توانمند سازی خانوار‌های تحت حمایت تا پایان امسال هدف گذاری شده است. وی افزود: این فرصت های شغلی با اعتباری بالغ بر ۲۷۸ میلیارد تومان از محل منابع قرض الحسنه بانکی و امدادی  ایجاد خواهد شد. سلم آبادی اظهار کرد: کمیته امداد با فراهم کردن زمینه خودکفایی افراد مستعد اشتغال تحت حمایت و پرداخت تسهیلات لازم در طرح‌های خودکفایی (خوداشتغالی)، مشاغل خانگی (توان افزایی) و کارانگیزی نقش مهمی در توانمندسازی آن ها ایفا می‌کند. مدیرکل کمیته امداد امام تصریح کرد: طرح‌های اشتغال تولید محور با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب بر اساس مهارت و علاقه مندی گروه‌های مختلف برای مددجویان تحت حمایت ایجاد می‌شود.

اعمال ممنوعیت تردد از دوشنبه در خراسان جنوبی

صداوسیما- ممنوعیت تردد در استان در پی شیوع کرونا و افزایش مناطق پر خطر استان از دوشنبه اعمال می‌شود. استاندار روز گذشته در جلسه ستاد استانی کرونا از اعمال ممنوعیت تردد به شهر‌های استان از دوشنبه خبرداد و گفت: از دوشنبه این هفته ممنوعیت ورود پلاک‌ها غیربومی به شهر‌ها و خروج پلاک بومی به خارج از استان اعمال می شود. ملانوری با بیان اینکه تاکنون در جهت کنترل ویروس کرونا در استان به خوبی عمل کردیم، افزود: اگر غفلت کنیم وارد موج پنجم کرونا می شویم. وی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خود را مکلف کرد تا هر چه زودتر با استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد در خصوص کنترل تردد‌ها از مبدا این استان‌ها مکاتبه انجام شود. استاندار همچنین در ارتباط ویدئو کنفرانسی از فرمانداران خواست تا براساس رنگ بندی شهرستان‌ها محدودیت‌ها را به طور جدی اعمال کنند. ملانوری افزود: برگزاری هرگونه تجمع در پارک‌ها و جلسات و کنسرت‌ها بدون رعایت موازین بهداشتی ممنوع است. وی با بیان اینکه مبادلات مرزی ما همچنان پابرجا خواهد بود، گفت: تاکید ما بر این است تا فعالیت‌های اقتصادی در مرز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه داشته باشد. استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده خراسان جنوبی جزو استان‌های اول قرار دارد که توانسته تبعات بیماری را در استان کاهش دهد به ویژه اینکه در بحث ورود ویروس کرونای هندی به کشور که مرزهای شرقی مدنظر بود هم ورود ویروس کنترل و هم امنیت و مبادلات مرزی را مدیریت کردیم تا کاهش پیدا نکند که این مهم قابل قدردانی است. وی یادآور شد: اگر مقداری عادی انگاری و کم دقتی کرده و اینگونه مسایل در استان خوب مدیریت نشود دوباره آسیب‌هایی مانند ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها شکل می گیرد و بخشی از گروه‌ها و اقشار مردمی دچار آسیب می‌شوند. وی با تاکید بر تامین واکسن و تشخیص به موقع ویروس کرونای هندی در استان یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باید برای خرید کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص کرونا تسریع کند و در خصوص تشخیص نوع ویروس اقدام شود، اینکه اکنون تصور کنیم ویروس دلتا نداریم و بعد مشخص شود وجود داشته، در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر است. وی در خصوص ترددهای شبانه در استان یادآور شد: محدودیت ترددهای شبانه همچنان در استان برقرار و مانند قبل حتی با جدیت بیشتر ادامه خواهد داشت. استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با فعالیت بوستان‌ها، پارک‌ها و اماکن تفریحی استان نیز گفت: هرگونه تردد شهروندان به این اماکن باید تابع دستورالعمل‌های ستاد کرونا باشد در هر صورت باید تا حد امکان از تجمع‌ها کاسته شود.

کمبود کیت تشخیص ویروس کرونارئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از احتمال آلوده شدن شهرستان‌های نهبندان و سربیشه به ویروس دلتا یا همان کرونای هندی خبر داد وگفت: به دلیل نبود کیت‌های تشخیص این ویروس هنوز آمار قطعی در دست نیست. دهقانی افزود: تا هفته گذشته ۸۰ هزار و ۶۷۰ دوز واکسن دریافت کردیم که از این تعداد ۶۱ هزار و ۸۰۰ دوز تزریق شده است. دهقانی همچنین گفت: واکسن در استان به گرو‌های هدف تزریق شده است و در هفته‌های آینده پارت جدیدی از واکسن وارد استان می شود. سردار فرشید، فرمانده انتظامی استان هم از اعمال قانون بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خودرو در تردد‌های شبانه خبر داد و خواستار همکاری و هم افزایی سایر گروه‌ها برای کنترل ویروس کرونا در استان شد. عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز گفت: تاکنون ۷۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حوزه‌های مختلف آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است و با مکاتبه‌ای که با صندوق کار آفرینی امید انجام شده، قرار است ۵ میلیارد تومان دیگر هم به اصناف آسیب دیده از کرونا پرداخت شود. همچنین در این جلسه هلال احمر، بسیج و صدا و سیما اعلام آمادگی کردند تا در صورت لزوم برای کنترل ویروس کرونا همکاری لازم را داشته باشند.

شناسایی ۳۱ مبتلای جدید و یک فوت ناشی از کرونا در استان


یک مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در بیماران کرونا ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۲۲ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۲۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۱ بیمار جدید شامل ۸ بستری و ۲۳ مورد سرپایی، شناسایی شد. دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، ۶ مورد از سربیشه، ۵ مورد از قائنات، ۳ مورد از فرودس و ۳ مورد از طبس بود.

ارتباط تلفنی استاندار با والی فراه


استاندار خراسان جنوبی با والی جدید فراه، ارتباط تلفنی برقرار کرد. ملانوری در این ارتباط تلفنی با آقای بختور، درخصوص وضعیت منطقه بحث و تبادل نظر کرد. راهکارهای کاهش آسیب از شرایط موجود با توجه به ناآرامی هایی که در مرز رخ داده، مهمترین موضوع این گفتگوی دوطرفه بود. بحث جابه جایی کارکنان و تجار در مرز ماهیرود با توجه به شیوع ویروس کرونا از دیگر موضوعات مطرح شده بود. همکاری طرفین برای رونق بخشی مرز و توسعه مبادلات مرزی نیز بخشی از این گفتگو را به خود اختصاص داد. در این گفتگو، دو طرف بر همکاری های هر چه بیشتر برای مدیریت بیماری کرونا، تعاملات مشترک اقتصادی و توسعه مبادلات مرزی تأکید نمودند.

رشد ۱۰ درصدی ذخیره سازی خون بندناف در خراسان جنوبی

مسئول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از رشد ۱۰ درصدی ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در سه ماهه ابتدای سال جاری خبر داد. بهنامیان افزود: در سال گذشته دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان خراسان جنوبی حدود ۲۰۰ نمونه خون بندناف جمع‌آوری کرد که جهت ذخیره به بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف ارسال شد. وی عنوان کرد: خون بندناف به عنوان منبع سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های صعب العلاج نظیر سرطان خون موثر است و دیابت، فلج مغزی اطفال، اوتیسم و آسیب‌های چشمی و نخاعی با این سلول‌ها قابلیت درمان دارند.

دارتر خراسان جنوبی نایب قهرمان مسابقات دارت همگانی کشور

دارتر جوان خراسان جنوبی در مسابقات دارت همگانی کشور نایب قهرمان شد. در هفتمین دوره مسابقات دارت همگانی کشور که به میزبانی استان خراسان جنوبی و با حضور  160 دارتر از سراسر کشور به صورت آنلاین برگزار شد، ابوالفضل علیزاده از خراسان جنوبی با کسب امتیاز ۵۸۷ به مقام دوم کشور دست یافت. در این مسابقات صدرا بنایی از خراسان رضوی اول و امیررضا خضراب از استان‌ بوشهر سوم شدند.

رفع مشکلات جوانان نیازمند توجه ویژه است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بیکاری، ناامیدی از آینده شغلی به‌رغم ادامه تحصیل، تجرد و بالا رفتن سن ازدواج از جمله مشکلات جوانان است که رفع آن نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد. یدا… وحدانی نیا افزود: مشکلات در حوزه تامین مسکن با توجه به تورم و ارزش افزوده املاک در یک تا دو ساله اخیر، ترویج نکردن ازدواج به موقع و از هم پاشیدن کانون گرم خانوادگی از مهمترین مشکلات جوانان جامعه امروزی است. وی ادامه داد: امروز نمی‌توان ازدواج سفید بین جوانان را نفی کرد، زیرا وجود دارد و دلیل اصلی آن عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

حجم آبرسانی سیار به عشایر خوسف ۶۰ درصد افزایش یافت

مدیر امور عشایری شهرستان خوسف گفت: در سال جاری به دلیل خشکسالی و گرمی هوا حجم آبرسانی سیار به عشایر منطقه ۶۰ درصد افزایش یافت. نوری افزود: در این شهرستان ۱۳۰ محله عشایری داریم که به دلیل شرایط سخت خشکسالی و کم آبی به ۱۰۱ محله با تانکر آبرسانی می‌شود. وی بیان کرد: در سال گذشته آبرسانی سیار به ۷۲ محله عشایری را داشتیم که به دلیل کاهش دبی و خشک شدن برخی چشمه‌ها، قنوات و چاه‌های مالداری در سال جاری به ۱۰۱ محله افزایش یافت. نوری عنوان کرد: در راستای تامین آب به موقع عشایر و رفع مشکل کم آبی آنان نیازمند توجه ویژه در تخصیص اعتبار به شهرستان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت