ابلاغ برکت برای ۱۱۱ طرح اشتغال

گروه خبر- امسال در اولین مرحله ۴میلیارد تومان برای مشاغل کشاورزی و صنایع دستی استان از محل منابع بنیاد برکت ابلاغ شد. سال گذشته بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که به موجب آن ۲۸ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم روستایی کشور ایجاد می‌شود.
مدیر شعب صندوق کارآفرینی خراسان جنوبی گفت: مرحله نخست اعتبارات قرض‌الحسنه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به مبلغ ۴ میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید استان ابلاغ شد. محمد زنگنه افزود: در چارچوب اهداف و برنامه‌های توانمندسازی روستاییان و عشایر و پیگیری‌های استاندار، این اعتبارات برای ۱۱۱ طرح به استان اختصاص یافت. وی بیان کرد: این اعتبارات در حوزه‌های پرورش دام سبک و سنگین، پرورش مرغ، بوقلمون و شترمرغ، تولید صنایع دستی و فرش دستباف و راه‌اندازی مشاغل خدمات فنی برای ۲ شهرستان بیرجند و زیرکوه در نظر گرفته شده است که متقاضیان در حال تشکیل و تکمیل پرونده هستند.
مدیر شعب صندوق کارآفرینی خراسان جنوبی تصریح کرد: امید است در یک ماه آینده اعتبار جذب و اشتغال پایدار برای ۱۱۱ نفر در این شهرستان‌ها ایجاد شود. وی عنوان کرد: سقف تسهیلات پرداختی به هر نفر ۴۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله است. زنگنه گفت: امید است با جذب اعتبارات مرحله اول، سایر شهرستان‌ها نیز از اعتبارات قرض‌الحسنه ابلاغی برخوردار و اشتغال پایدار برای متقاضیان در مناطق روستایی فراهم شود.

سیلوی بیرجند به میراث ملی معماری پیوست

سیلوی گندم شهر بیرجند به عنوان میراث معماری صنعتی، واجد ارزش شناخته شد پیش از این منبع آب شهر قاین و کوره هافمن بیرجند در فهرست میراث معماری صنعتی کشور به ثبت رسیدند.معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این اثر در کارگروه استانی واجد ارزش شناخته شد و با تکمیل اطلاعات پرونده آن برای ثبت نهایی به وزراتخانه ارسال می شود.علی شریعتی منش افزود: ساخت این سیلو از سال۱۳۵۰ توسط شرکتی از کشور رومانی آغاز شد و در سال ۱۳۵۳ به اتمام رسید . وی با بیان اینکه این سازه از بتن ساخته شده افزود: بتن توسط کارگران ساخته و سپس به کمک جرثقیلی به ارتفاع ۴۰ متر که در این مکان ساخته شده، به بالای سیلو و کندوها منتقل شده است.معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ساختمان سیلو را در زمان خود مرتفع ترین سازه شهر بیرجند دانست و گفت: این سیلو با ظرفیت گنجایش ۵۰۰۰ تن گندم در ۹ کندو ساخته شده و با داشتن ۵ ایستگاه، ارتفاع آن به اندازه ۱۵ طبقه ساختمان های معمولی است. شریعتی منش افزود : شیوه ذخیره گندم، پیرایش و پاکسازی آن به همراه تجهیزات کارگاهی و ایمنی سیلو بسیار جالب و واجد اهمیت است. وی یکی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ثبت بناها و ساختمان های دانست که در دوره ورود صنعت به ایران با طرح های نو و مصالح جدید ساخته شده اند.

نسخه شفابخش برای گردشگری استان

ایرنا – معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از انجام طرح جامع گردشگری استان با همکاری دانشگاه بیرجند خبر داد.
مرتضی عربی افزود: این طرح که تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی گردشگری را در بر دارد، با توجه به اقلیم، فرهنگ و آداب و رسوم استان با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و با توان تیم اجرایی مجرب از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دانشگاه بیرجند و در فاز اول آن در حال تدوین است. وی بیان کرد: پس از تکمیل و ارائه طرح مذکور نسخه شفابخش گردشگری استان در اختیار دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواهد بود و با تدوین چشم‌انداز مناسب، شاهد رونق روزافزون گردشگری در استان خواهیم بود.

۱.۶ میلیارد برای ۱۱ طرح کشاورزی سربیشه

ایرنا – ۱۱ طرح کشاورزی با اعتبار یک میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان در شهرستان مرزی سربیشه به بهره‌برداری رسید. مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: احیا و مرمت قنوات، سامانه‌های نوین آبیاری، احداث گلخانه و واحدهای دامی از جمله این طرح‌ها است که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افتتاح شد.
مریم جوادی بایگی افزود: احیای قنات کشوک روستای چنشت سربیشه به نمایندگی از سایر طرح‌ها افتتاح شد که با اقدامات مرمتی دبی آب این قنات از ۱.۵ لیتر بر ثانیه به ۱۱.۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافت. به گفته وی در این رشته قنات ۱۰۰ متر کول‌گذاری و ۱۵ متر طوقه چینی با اعتبار ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان انجام شده است. وی افزود: همچنین ۸۸.۵ کیلومتر سامانه آبیاری کم‌فشار با پرداخت کمک بلاعوض دولتی به مبلغ ۶۱۹ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

دستور جلوگیری از خروج تخم مرغ از استان

ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های نظارتی و انتظامی باید برای ممانعت از خروج غیرقانونی تخم‌مرغ از استان، مبادی تولید تا عرضه را تحت کنترل داشته باشند.مشیرالحق عابدی در نشست ستاد تنظیم بازار خراسان جنوبی افزود: حمل تخم‌مرغ به صورت غیربهداشتی و خرید و فروش خارج از ضابطه آن تخلف محرز بوده و موضوع برخورد با متخلفان این حوزه لازم الاجرا است.وی بیان کرد: در حال حاضر میزان تولید تخم‌مرغ استان ۶۵ تن و مصرف ۱۵ تن اعلام شده است لذا ۷۰ درصد مازاد تولید به استان‌های دیگر ارسال یا صادر می‌شود.وی ادامه داد: نکته مهم در شرایط فعلی این است که تحت هر شرایطی باید اول نیاز استان برطرف شود سپس تخم‌مرغ مازاد بر مصرف در قالب صادرات از استان خارج یا به استان‌های دیگر ارسال شود.وی در ارتباط با افزایش سایر گروه‌های کالایی در استان تصریح کرد: هرگونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی باید براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار کشور باشد.در چهارمین نشست ستاد تنظیم بازار که با حضور همه اعضا برگزار شد، ضمن بررسی موارد متعدد از جمله بازرسی واحدهای صنفی، میزان کالاهای تنظیم بازار عرضه شده در سطح استان و نظارت بر انبارهای نگهداری خودروهای بدون پلاک مصوب شد که با توجه به قیمت تخم‌مرغ در استان‌های همجوار، رقم تعیین شده برای تخم‌مرغ در استان پایین‌تر از دیگر استان‌ها و به صورت درب واحد تولیدی ۹ هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۱۰ هزار تومان لحاظ شود.

کودکان استان هم در دام کرونا

مهر- معاون سیاسی فرماندار بیرجند با بیان اینکه طبق گزارش‌ها حتی دانش آموزان هفت و ۱۴ ساله در شهر و استان ما گرفتار کرونا شده‌اند، گفت: رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریم.سعید برقی افزود: ویروس کرونا ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مردم ما را تحت تأثیر قرار داده و چون گذشته نمی‌توان گفت ویروس کرونا فقط افراد دارای بیماری زمینه‌ای و یا افراد مسن را گرفتار می‌کند.

رسیدگی به مشکل ۴ واحد تولیدی  در دادگستری

مشکلات چهار واحد تولیدی خراسان جنوبی در کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری و اقتصاد مقاومتی استان رسیدگی شد. به گزارش صدا و سیما، داریوش معاون رییس کل دادگستری استان در نشست این کمیته گفت: واحد‌های تولیدی و اقتصادی استان اغلب با مشکلاتی همچون ناتوانایی در پرداخت تسهیلات بانکی، کمبود سرمایه در گردش و مشکلات نظام اداری مواجهند که تلاش می ‎شود با پیگیری و رفع آنها، شرایط بهتری را برای واحد‌های تولیدی فراهم کنیم.

گشایش نمایشگاه سنگ در فردوس

صدا و سیما -نمایشگاه سنگ با عنوان “ دهکده سنگ تون “ به مناسبت هفته صنایع دستی در فردوس گشایش یافت. این نمایشگاه دائمی با هزینه ۱۲۰ میلیون تومان در موزه مردم شناسی این شهر راه اندازی شده است. در این نمایشگاه سنگ‌های عقیق فردوس (شجر) به نمایش درآمده است.

پروژه ساخت خانه جوان استان  متوقف شد

مهر- رئیس اداره ورزش و جوانان بیرجند با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه احداث خانه جوان استان در بیرجند گفت:متأسفانه‌ از چند ماه پیش تاکنون این پروژه متوقف شده است. شیردل افزود: در حالی که سمن‌های جوانان به این خانه جوان برای فعالیت‌های خود نیاز دارند.

پیش بینی تولید ۷۰۰ تن گوجه گیلاسی در استان

صدا و سیما پیش بینی می‌شود امسال حدود ۷۸۴ تن گوجه گیلاسی در خراسان جنوبی تولید شود. پارسال ۴۱۶ تنگوجه گیلاسی از حدود ۱۲ واحد گلخانه‌ای استان برداشت شد.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال۳.۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت این محصول است.رضایی افزود: شهرستان خوسف بیشترین مقدار تولید گوجه گیلاسی استان را به خود اختصاص داده است.وی گفت: ۸۵ درصد از این محصول به خارج از استان صادر می‌شود و ۱۵ درصد آن در استان به مصرف می‌رسد.

۱۴۳ پرونده تخلف در تشکیل شد

ایرنا – معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۳ پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و ۱۳ میلیون و ۷۴۶ هزار ریال در استان تشکیل شده است. علی تهوری افزود: امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۷۱۲ مورد بازرسی از واحدهای صنفی، غیرصنفی، اماکن و سایر در استان انجام شده و هشت میلیارد و ۳۳۴ میلیون و ۶۵۲ هزار ریال به شاکیان برگشت داده شده است

کشت ۷۰۰ هکتاری چغندر قند درخراسان جنوبی
صدا و سیما – بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خر اسان جنوبی زیر کشت محصول چغندرقند رفت.مدیر زراعت سازمان سازمان جهادکشاورزی استان گفت: شهرستان‌های قائن و درمیان بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را در استان به خود اختصاص داده اند.حسینی با اشاره به نبود کارخانه قند فعال در استان افزود: محصول چغندر قند تولید شده در استان برای فرآوری و استحصال قند به شرکت قند شهرستان تربت حیدریه تحویل داده می‌شود.

هوا گرم‌تر می‌شود

ایرنا – کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به همدیدی و آینده‌نگری نقشه‌های پیش یابی هواشناسی به لحاظ دمایی روند افزایش نسبی دما در استان ادامه دارد و هوا گرم‌تر می‌شود.فاطمه زارعی افزود: طبق نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا پایان هفته جو نسبتا پایدار در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.در این مدت مناطق بادخیز در ساعات بعد از ظهر شاهد سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک خواهند بود.

کرونا به ۶۰ درصد صنوف استان خسارت زد

صدا و سیما – رئیس اتاق اصناف استان گفت: بیش از ۶۰ درصد صنوف خراسان جنوبی، از شیوع ویروس کرونا متضرر شدند.که از بین این اصناف، واحد‌های که هنوز اجازه فعالیت به آ نها داده نشده مانند گیم نت‌ها، سفره خانه ها، تالار‌ها و خانه‌های بازی بیشتر از همه آسیب دیدند.علیزاده با بیان اینکه تنها ۹ اتحادیه صنفی مشمول بهره مندی از تسهیلات کارا هستند افزود: هنوز به این واحد‌ها که اکثرا مستاجر هستند و در این شرایط اقتصادی به سختی می‌گذرانند، هیچ کمکی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پنجشنبه هفته ی گذشته افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان

بیشتر

سربازی – شهرستان فردوس با قدمت چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی و ساخته

بیشتر

مهدی آبادی – ماجرای اجاره خانه سال هاست دغدغه شهروندان است و در این چند سال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت