شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳

آغاز سرشماری عمومی کشاورزی در خراسان جنوبی

آدینه- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی صبح روز گذشته در نشست خبری که به منظور تشریح و تبیین سرشماری عمومی کشاورزی در استان خراسان جنوبی برگزار شد گفت: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳، همزمان با سایر استان‌های کشور در خراسان جنوبی ۱۲ آبان ماه سال جاری آغاز خواهد شد.
جهانشاهی با اشاره به این مهم که آمار و برنامه ریزی دقیق لازم و ملزوم یکدیگرند گفت: لازمه حکمرانی خوب، وجود نظام آمار مطلوب است و آمار لازمه هر نوع برنامه‌ریزی و ابزار توسعه در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و آمار دقیق به تصمیم گیری بهتر و دقیق تر کمک خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ انجام شده است و تحولات سریع بخش کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب ناپذیر است که از ۱۲ آبان ماه آغاز خواهد شد و در طی ۴۵ روز به پایان می‌رسد.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون پنج دوره سرشماری در کشور برگزار شده است و سرشماری امسال ششمین سرشماری کشاورزی کشور خواهد بود و هدف از اجرای آن فراهم کردن اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی است که با مراجعه ماموران آمارگیر و مصاحبه با تمامی بهره‌برداران کشاورزی در نقاط شهری و روستایی و تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انجام می‌گیرد.
جهانشاهی در ادامه به جزئیات سرشماری عمومی کشاورزی پرداخت و گفت: در این سرشماری جمع آوری آمار مربوط به سطح کاشت و میزان تولید محصولات سالانه زراعی و محصولات دائمی از قبیل انواع باغات، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ماشین‌ها و ادوات مورد استفاده در بهره‌برداری‌ها، اطلاعات سیستم آبیاری تحت فشار و گردآوری اطلاعات مرتبط با بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت، سواد و تحصیلات بهره برداران استخراج و ثبت می‌شود.وی افزود: گردآوری آمار مرتبط با پرورش دام سبک و سنگین شامل تعداد، ترکیب و جنس گوسفند، بز، گاو، شتر، پرورش طیور به روش سنتی، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی سرد و گرم آبی، پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم از دیگر برنامه های سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به این نکته که در حال حاضر ۱۸ درصد شاغلان خراسان جنوبی در بخش کشاورزی فعالیت دارند و ۲۱.۳ درصد ارزش افزوده استان نیز در گرو مباحث کشاورزی است گفت: با توجه به اینکه در تولید محصولاتی چون زرشک، زعفران و عناب حائز رتبه‌های تک رقمی در کشور هستیم، بی‌شک سرشماری کشاورزی در استان اهمیت زیادی دارد.
جهانشاهی ادامه داد: توسعه پایدار در بخش کشاورزی در گرو آمار دقیق است و بنابراین نتیجه سرشماری و آمار به دست آمده از آن در امنیت غذایی تاثیر گذار است.
وی افزود: ۹۰ مامور سرشماری در استان برای پرسش به بهره‌برداران بخش کشاورزی مراجعه خواهند کرد و دوره‌های آموزشی برای ماموران سرشماری در حال انجام است و نحوه استخراج داده‌ها به صورت حضوری، تلفنی یا با حضور خود کشاورزان و بهره‌برداران انجام خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی در انتها گفت: در بحث سرشماری عمومی کشاورزی از توانایی رسانه ها برای تبیین اهمیت این موضوع بهره خواهیم گرفت تا آمار دقیق به دست آمده و بر پایه آن برنامه ریزی های مناسب توسط سازمان های مربوطه صورت بگیرد.
در ادامه نشست نیز معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی و بودجه خراسان جنوبی گفت: بعد از اجرای طرح، اطلاعات در سطح شهر و آبادی منتشر خواهد شد و به دلیل محرمانگی اطلاعات شخصی منتشر نخواهد شد و در تلاشیم تا پایان سال جاری نتایج این طرح را منتشر کنیم.
لطفی ادامه داد: با توجه به اینکه نتیجه طرح و اطلاعات این طرح محرمانه است و مجاز نیستیم این اطلاعات را در اختیار هیچ دستگاه اجرایی قرار دهیم به کشاورزان اطمینان می‌دهیم اطلاعات آنان محرمانه می ماند و به هیچ وجه روی موضوعاتی چون یارانه، مالیات و… تأثیری ندارد.
وی به سرشماری عمومی کشاورزی در سطح ۱۲ شهرستان، ۳۱ شهر و ۳ هزار و ۵۸۷ آبادی سطح استان اشاره کرد و گفت: در پنج شهر منتخب استان شامل بیرجند، قاین، فردوس، سرایان و سربیشه براساس فهرست و اطلاعات موجود و به صورت تلفنی سرشماری انجام خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: در سال تحصیلی جدید ۹۲ مدرسه ابتدایی

بیشتر

محمدی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۴۵ سارق و مالخر

بیشتر

سربازی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم تجلیل از طرحهای برگزیده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت