شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

آغاز جهاد کشاورزی در استان

محمود آبادی – در خراسان جنوبی با توجه به اقلیم خشک و کمبود آب دو طرح کشاورزی و دامداری نهضت گلخانه و هاب شتر کلید خورده است که به طور حتم با پیگیری های جدی در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است می تواند انقلابی نو در زمینه تولید و بهره وری در استان ایجاد کند.

هفته 67 میلیاردی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در این هفته 156 پروژه بااعتبار 67 استقبال از توسعه با156 پروژه و هاب شتر و نهضت گلخانه ای میلیاردتومان به بهره برداری می رسد. غلامرضا قوسی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان استان مانند عشایر مرزنشین در دورترین نقاط استان سکونت دارند، افزود: خدمات گسترده سازمان جهاد کشاورزی می بایست شامل حال تمامی نقاط استان به خصوص نقاط دوردست از مرکز استان شود. وی به عنوان سال با نام جهش تولید اشاره کرد و ادامه داد: لازم است از امکاناتی که داریم نهایت استفاده را ببریم و در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است به دنبال پویایی و فعالیت بیش از پیش برای جهش تولید بود. قوسی نهضت گلخانه‌ای و هاب شتر را بعنوان دو اقدام مهم برشمرد و تشریح کرد: در سال گذشته تفاهمنامه هزار هکتاری در بستر تولید به امضا رسید که پتانسیل مناسبی برای جهش تولید در سال جاری است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: طرح هاب شتر که شامل استفاده مناسب از منابع مالی سایر دستگاههای اجرایی و اعتبارات ملی می باشد، نیز بستر مناسبی برای جهش تولید است. وی ادامه داد: هفته جهاد کشاورزی فرصتی برای انتقال ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی استان است.

هاب شتر
طرح هاب منطقه‌ای شتر از سال گذشته و طی تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری در استان خراسان‌ جنوبی عملیاتی شد. توضیحات استاندار درباره این طرح اهمی تان را مشخص می کند« روند اجرا و پیشرفت فیزیکی کار در نهبندان، حکایت از جدیت همه حوزه‌ها در نهایی شدن مفاد تفاهم‌نامه دارد. مهمترین مؤلفه‌های مدنظر در این تفاهم‌نامه بالفعل کردن بخشی از ظرفیت‌های بالقوه استان است اقلیم مناسب استان، تسلط مردم به شغل آبا و اجدادی و انگیزه آنها به ادامه این حرفه از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت طرح کمک کند. تحقیقات علمی نشان داده که از شیر شتر می‌توان ۷۰ فرآورده تولید کرد، پس با استفاده از همین پتانسیل می‌توان ثروت ایجاد کرد و مهمترین دغدغه فعلی که همان کم درآمد بودن مردم استان است را رفع کرد». معتمدیان تأکید کرده که حذف بروکراسی‌های اداری و تسهیل شرایط برای بهره‌مندی افراد متقاضی از خدمات طرح از مهمترین تکالیف مدیران دستگاه‌های اجرایی در جریان تحقق طرح هاب شتر است و تحقق این طرح و همچنین واردات دام اصلاح نژاد شده، غنی سازی ذخیره دام استان را در پی خواهد داشت. درواقع در ر طرح هاب منطقه‌ای شتر، زنجیره کاملی از احداث مزارع پرورش شتر تا ایجاد واحدهای تولیدی گوشت، شیر، شیرخشک، روغن، صابون و حتی ریسندگی پشم شتر دیده شده که در صورت تحقق کامل، می‌تواند خراسان جنوبی را به عنوان قطب پرورش شتر و تولید محصولات فرآوری شده تبدیل کند

نهضت گلخانه ای
وسعه کشت‌ گلخانه‌ای در استانی که بیش از ۲ دهه درگیر خشکسالی و کم‌آبی بوده، ضروری است از این رو با اجرای طرح احداث یک هزار هکتار گلخانه در خراسان جنوبی تحرک جدیدی در این حوزه شکل گرفته است. فعالیت بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان خراسان جنوبی که ۳۵ درصد جمعیت شاغلان استان را تشکیل می‌دهند، نشان‌دهنده این است که بخش کشاورزی اهمیت ویژه‌ای در توسعه پایدار استان دارد. توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از برنامه‌هایی است که مورد توجه و پیگیری مدیریت عالی استان در یک سال گذشته قرار گرفت و یکی از نتایج این پیگیری‌ها، امضای تفاهم‌نامه توسعه کشت‌ گلخانه‌ای در خراسان جنوبی بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر امسال بود. تفاهم‌نامه‌ای که براساس آن یک‌ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی اجرا می شود. وزیر وقت جهاد کشاورزی نیز ۱۵ مهرماه در سفر به خراسان جنوبی، این استان را از نظر کشت‌های گلخانه‌ای عقب دانست و گفت: این نوع کشت باید در چنین استان کم‌آبی توسعه یابد.محمود حجتی که به همراه معاون اول رییس جمهوری در روز ملی روستا و عشایر به خراسان جنوبی سفر کرده بود افزود: باید دست به دست هم گلخانه را توسعه دهیم و بیشترین اشتغال و ارزش افزوده را در استان رقم بزنیم و وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند.
استاندار خراسان جنوبی نیز کشت گلخانه‌ای را از برنامه‌های مهم و ضروری استان اعلام کرد و گفت: این مهم در راستای مدیریت منابع آبی، فضای جدیدی را در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال و درآمدزایی ایجاد می‌کند.وی بیان کرد: مردم آشنایی زیادی با کشت گلخانه‌ای ندارند پس ترویج و آموزش از ضروریات است و انتظار می‌رود در این خصوص از ظرفیت‌های وزارتخانه و استان استفاده شود. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم استفاده از تجربه استان‌های موفق در زمینه کشت گلخانه‌ای گفت: برای کسب تجربه بازدید کارکنان جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاران از گلخانه‌های موفق سایر استان‌ها برنامه‌ریزی شود.معتمدیان با بیان اینکه ظرفیت ایجاد پنج هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد گفت: سهمی که در حال حاضر برای استان مشخص شده، یک هزار هکتار است و برای تکمیل زیرساخت مجتمع‌ها و شهرک‌ها نیز رقم قابل توجهی در نظر گرفته شده است. این روزها نهضت گلخانه ای استان در مرحله جذب سرمایه گذار است و افق های روشنی پیش روی خراسان جنوبی قرارداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت