آزمایشگاه جنین شناسی، وادی امید زوجین نابارور

برزجی- آزمایشگاه جنین شناسی و اندرولوژی مرکز ناباروری رویش در بیرجند وادی امید خانواده هایی است که سالها چشم انتظار تولد نوزادی بودند و امروز دل در گرو این مرکز بسته اند تا به خواست خدا و کمک علم و تخصص تیم آزمایشگاهی و پزشکی طعم شیرین داشتن فرزند را بچشند. به گزارش خبرنگار آوا، آی . یو. آی اولین سطح کمک باروری به روش آزمایشگاهی بوده که با بررسی نمونه های اسپرم توسط متخصص جنین شناس، امکان بارداری برای زوجین نابارور فراهم می شود. لقاح آزمایشگاهی IVF شیوه‌ای پزشکی است که در آن سلول تخمک بالغ از زن گرفته می‌شود و با اسپرم مرد در خارج از بدن لقاح می‌یابد و رویان حاصل برای ادامه بارداری طبیعی در رحم همان زن یا زن دیگری کاشته می‌شود. از زمان تولد اولین نوزاد با استفاده از روش درمانی IVF در سال ۱۹۷۸، این روش درمانی، امید تازه‌ ای برای زوج‌های نابارور به وجود آورده است.
البته روشهای پیشرفته تری نیز همچون میکرواینجکشن نیز وجود دارد که با تزریق اسپرم به سیتوپلاسم تخمک شانس بارداری بیشتر می شود. اکنون بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی مجهز به آزمایشگاه جنین شناسی و اندرولوژی در مرکز ناباروری رویش شده و چشم امید بسیاری از زوجین نابارور استان به این زیرساخت مهم درمانی است که هر سه روش کمک باروری در آن انجام می شود. هفته گذشته که خبر تولد اولین نوزاد به روش لقاح مصنوعی در مرکز ناباروری رویش منتشر شد امید در دل زوجین نابارور استان خراسان جنوبی زنده شد.
سال ۹۶ همزمان با راه اندازی مرکز درمان ناباروری در بیرجند تیمی از متخصصان علوم آزمایشگاهی و جنین شناسی غبار از تجهیزات این مرکز زدودند و با تلاش و پشتکار ۱۳۷ نوزاد تاکنون به روش آی. یو. آی چشم به دنیا گشودند. اما یک سال قبل بخش آی. وی. اف آزمایشگاه جنین‌شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند نیز شروع به کار کرد و در سالگرد افتتاح این بخش نخستین نوزاد با روش لقاح مصنوعی هم متولد شد. خوشحالی این خبر مضاعف می شود به اینکه ۳۰ مادر دیگر هم به همین روش باردار شدند و در انتظار تولد نوزادشان هستند.
نتیجه بخش بودن ۳۱ عمل آی. وی. اف در یک سال بدون هیچ وقفه و خطایی دستاوردی خوب برای حوزه بهداشت و درمان استان است و نشان می دهد که در کنار استفاده از تجهیزات روز، کادری مجرب و متخصص هم نقش داشته اند لذا امروز بیرجند می تواند به عنوان مقصدی برای سفرهای درمان نازایی حتی از سایر استان ها یا کشورهای همسایه باشد.
آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوزی به عنوان قلب مرکز ناباورری رویش با دارا بودن متخصص جنین‌شناسی و کارشناسان باتجربه آزمایشگاهی علاوه بر انجام عمل IVF قابلیت انجام عمل میکرواینجکشن را نیز دارد. دکتر افروز کابلی متخصص جنین شناسی که مدیریت تیم آزمایشگاهی را در مرکز ناباروری رویش بیرجند عهده دار است در گفت و گو با خبرنگار آوا ضمن اشاره به راه اندازی مرکز ناباروری در بیرجند از سال ۹۶ گفت: در ابتدای کار آزمایشگاه این مرکز با دو دستگاه انکوباتور و میکروسکوپ شروع به فعالیت کردیم و فاز آی. یو. آی فعال شد. وی با بیان اینکه در مدتی کوتاهی پس از شروع کار آزمایشگاه اولین موارد مثبت از آی . یو . آی نتیجه گرفت افزود: اما بخش جنین شناسی آزمایشگاه آبان سال گذشته شروع به کار کرد و اولین عمل آی. وی. اف نیز آذرماه انجام گرفت که به لطف خدا نوزاد حاصل از آن هفته گذشته متولد شد.

ذخیره سازی بیش از ۵۰۰ جنین فریز شده در آزمایشگاه رویش بیرجند
این متخصص جنین شناسی با تاکید بر اینکه ۸۹ درصد در بخش آی. وی. اف آزمایشگاه تشکیل جنین داشته ایم ادامه داد:جنین ۱۱۷ زوج در یک سال گذشته فریز شده اند لذا ۵۰۰ تا ۵۵۰ جنین هم اکنون در محیط این آزمایشگاه ذخیره سازی شده است. وی عنوان کرد: در این آزمایشگاه امکان فریز و ذخیره جنین، تخمک و اسپرم وجود دارد و به زوج‌های نابارور این امکان و شانس را می‌دهد که بتوانند از جنین، تخمک و اسپرم منجمد شده خود در زمان‌های دیگر استفاده کنند.
وی با بیان اینکه جنین های تشکیل شده سه تا پنج روز بعد از لقاح به محیط رحم مادر منتقل می شوند ادامه داد: البته برخی از جنین ها نیز فریز می شوند تا در زمان هایی که تشخیص پزشک است از آزمایشگاه به مادر منتقل شوند. کابلی با اشاره به عوامل موثر در موفقیت آمیز بودن لقاح مصنوعی گفت: سن زوجین،کیفیت تخمک و اسپرم، وضعیت کیفی تجهیزات آزمایشگاهیْ، تبحر جنین شناس و تیم آزمایشگاهی و شرایط کشت جنین در محیط استاندارد از عوامل دخیل در موفقیت آمیز بودن انتقال جنین است. وی به مواردی اشاره کرد که حتی از مراجعه به مراکز درمان نازایی سایر استان پاسخ نگرفتند اما با یک بار گذراندن دوره درمان در مرکز ناباروری رویش تست بارداری آنها مثبت شده است.

باردار شدن بعد از ۱۶ سال نازایی

متخصص جنین شناسی مرکز ناباروری بیرجند افزود: باردار شدن خانمی بعد از ۱۶ سال نازایی آن هم با یک عدد تخمک از این قبیل نمونه ها بود که الان به لطف و خواست خدا و تلاش تیم پزشکی آزمایشگاهی و مامایی مرکز ناباروری در هفته ۳۳ بارداری به انتظار تولد فرزندش است. وی یادآور شد: طبق آمارها ۱۰ تا ۲۵ درصد زوجین کشور نابارور هستند و عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارد که بالا رفتن سن ازدواج، مشکلات آناتومی، اعتیاد و غیره از مهمترین این عوامل است. کابلی با بیان اینکه در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد هم عوامل ناشناخته دخیل هستند گفت :معمولا شانس موفقیت در هر سیکل آی. وی. اف ۳۰ تا ۴۰ درصد اما مراکز پیشرفته درمان ناباروری می کوشند تا با استفاده از روش ها و فناوری های روز شانس بارداری را افزایش دهند. وی با اشاره به روش های مختلفی که امروزه برای درمان نازایی استفاده می شود هزینه های بالا را مهمترین چالش زوجین نابارور دانست و گفت: امید است با پیگیری مسئولان این مشکل نیز رفع شود. وی تلاش های مسولان سابق و فعلی حوزه بهداشت و درمان استان را در ایجاد چنین زیرساختی برای درمان ناباروری قابل تقدیر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – در مجموعه سازمان، بخش های مختلف بسته به نوع کار و اهمیت جایگاه

بیشتر

سلام. آوای عزیز این روزها متاسفانه شاهد ترویج استعمال دخانیات در بین نوجوانان و دختران

بیشتر

بیشترین تصادفات درون شهری استان از آغاز امسال مربوط به بیرجند با ۶۷ درصد بوده

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت