استاد دکتر جمال رضایی

استاد دکتر جمال رضایی از دانش آموختگان به نام مدرسه شوکتیه و استادان بلند پایه و پژوهشگران نام آشنای ایران در شهریور ماه سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در بیرجند دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و مشهد مقدس یه پایان رسانید. پس از اخذ مدرک لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه تهران به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و در خلال کار آموزشی دوره دکتری زبان شناسی و زبان های باستانی را به پایان رساند. آن گاه به سمت دانشیاری دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد منصوب گردید و پس از آن نیز به مرتبه استادی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ارتقا یافت و تا پایه ده استادی پیش رفت و به دو مدال درجه دو و یک علمی دست یافت. استاد جمال رضایی در مدت خدمات فرهنگی خویش در سمت های ریاست دبیرستان قزوینی، معاونت دانشکده ادبیات مشهد، معاونت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سرپرستی موسسه زبانهای خارجی دانشگاه تهران، مدیریت گروه آموزشی زبان شناسی و زبانهای باستانی دانشگاه تهران، معاونت وزارت علوم و آموزش عالی انجام وظیفه کرد. علاوه بر مسئولیتهای بالا در چندین سازمان و شورای علمی و پژوهشی مسئولیت داشت. از قبیل: انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی، شورای فرهنگستان زبان ایران، هیئت رییسه کنگره تحقیقات ایرانی ممیزه دانشگاه تهران، شورای دانشگاه تهران و هیئت امنای دانشگاه تهران. افزون بر این ایشان در چندین کنگره علمی داخلی و خارجی شرکت کرد. برای نمونه: کنگره تحقیقات ایرانی در دانشگاههای کشورهای ترکیه، روسیه، ارمنستان، سوییس، افغانستان، فرانسه، آلمان، انگلستان و چین. مهم ترین کتاب استاد بیرجند نامه است که پس از مرگش به همت دکتر محمود رفیعی به په چاپ رسیده است. این کتاب حاصل سال ها پژوهش درخصوص فرهنگ و آداب و رسوم شهر بیرجند است. شناسایی و ترجمه کتیبه معروف کال جنگال بیرجند از اقدامات مهم دکتر جمال رضایی است. سرانجام دکتر رضایی در ۱۹ خرداد ماه ۱۳۸۰ درگذشت و در تهران به خاک سپرده شد.

مهارت تصمیم گیری را تقویت کنید

برخی مسئولیت پذیری و مسئول بودن را به معنای پیروی کورکورانه و تقلید بی چون و چرا از دیگران معنا می کنند، این درحالی است که هر فردی با دیگری متفاوت است و سبک زندگی متفاوت از دیگری دارد و دقیقا به همین دلیل است که هرگز نمی توان با ارائه نسخه واحدی برای همگان، مسئولیت پذیری را ایجاد کرد. مسئولیت پذیری نیازمند مولفه مهمی به نام تصمیم گیری است؛ تردید و دودلی، مردد بودن، بلاتکلیفی و بی تصمیم بودن راهی برای بی مسئولیت بودن است. توانایی اخذ تصمیم درست و مهارت حل مساله، برای تکامل حس قدرت و کنترل نمودن شرایط زندگی لازم و ضروری است و بر حسب شرایط زمانی و مکانی هر شخصی به گونه ای کاملا منحصر به فرد تعیین می شود. بلی، شما برای مسئولیت پذیری و مسئول بودن باید تصمیم گیرنده خوبی باشید. با خود روراست باشید و عمیقا تامل کنید که در اتخاذ چه تصمیماتی دچار شک و تردید می شوید، بی شک پس از شناخت و پی بردن به این موضوع، می توانید از مهارت حل مساله نیز بهره ببرید.بعد از تصمیم گیری، برنامه ریزی عامل مهم دیگری برای مسئولیت پذیری است. با برنامه ریزی و تهیه فهرستی از کارها، اهداف و وظایف تان نه تنها به اندازه توان و استعدادتان تلاش می کنید بلکه می توانید انتظارات و توقعات واقع بینانه ای از خودتان داشته باشید و بیش از حد خود را نیازارید. توصیه می کنیم وظایف تان را یادداشت کنید چه بسا با مکتوب کردن اهداف تان، آنها را جدی تر گرفته و برای نیل به آنها مصمم بوده و بیشتر تلاش خواهید کرد.

احساس قدرت خود را تقویت کنید
هر فردی برای داشتن اعتماد به نفس زیاد نیازمند حس قدرت و توانایی است. داشتن احساس قدرت به این معناست که فرد با در دست داشتن منابع و فرصتهایی، این قابلیت را در خود می بیند که بر خود و شرایط زندگی اش تاثیر گذار است و چرخ آن را به گونه ای که متمایل است می تواند بچرخاند. برای پرورش احساس قدرت توصیه می کنیم فرصت ها و موقعیت هایی، هر چند کوچک و جزیی، برای ابراز کفایت و شایستگی خود فراهم کنید و به محض موفقیت و بالا رفتن سطح کفایت تان نیز، سعی کنید فرصت های جدید مشابهی را به وجود آورید تا هم بتوانید آنچه را که آموخته اید تمرین کنید و هم از هر آنچه که فرا گرفته اید برای تلاش های بعدی تان نهایت استفاده و بهره را ببرید.

روستای نوغاب هندو

زبان مردم این روستا فارسی است اما با لهجه مخصوص خود سخن می گویند. نژاد ساکنان این روستا آریایی می باشد. این روستا در فاصله ۸۰ کیلومتری بیرجند و در مرکز شهرستان درمیان و در ۱۵ کیلو متری شهر اسدیه واقع شده است. این روستا حالت پلکانی دارد و این امر به سبب این است که این روستا در دامنه کوه واقع شده و اکثر خانه ها در مرکز روستا بنا شده اند. علت نامگذاری این روستا به این نام این است که این روستا در گذشته با نام نوغاب هندو الان به معنای نبوغ یا محل آب نامگذاری شده بود که در گذشت زمان کمی تغییر کرده و به نوغاب هندو تبدیل شد. این روستا روستای مرتفعی است و در ارتفاع ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ متری سطح دریا واقع شده و بسیار دیدنی است . مهمترین محصولات کشاورزی این روستا گندم، زرشک، چغندر و جو می باشد. در سال های اخیر کاشت و کشت زرشک جای کشت چغندر و گندم را گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت