گزارش آوا از پرونده مفتوح انتخاب نهمین استاندار

پرونده انتخاب نهمین استاندار خراسان جنوبی همچنان روی میز است و علیرغم پیش بینی ها در انتخاب استاندار جدید پس از سفر رئیس جمهور و تحقق این امر در سفر استانی آیت ا… رئیسی  به خوزستان و سیستان و بلوچستان، گویا حساسیت خراسان جنوبی برای دولت و شخص رئیس جمهور ، انتخاب نماینده عالی دولت را وارد پروسه طولانی تر و مقداری پیچیده کرده است . در چند شماره گذشته از افرادی به عنوان گزینه های مطرح استانداری نام برده شد که همچنان برخی از این نام ها در بین افکار عمومی در گردش است اما پس از انتشار غیر رسمی نامه ای منتسب به نمایندگان در فضای مجازی که در آن سلم آبادی ، گلرو ، غیاثی و عظیمی به عنوان گزینه های مجمع نمایندگان نامبرده شده فضای افکار عمومی نسبت به اقبال برخی گزینه ها جدی تر  شد.

عدم وفاق در یک انتخاب

شنیده های روزنامه آوا حکایت از آن دارد که عدم جمع بندی بین نمایندگان در بحث انتخاب استاندار باعث شده که برخلاف اغلب استان ها که یک گزینه نهایی به دولت اعلام نموده اند ، خراسان جنوبی چون همیشه با اعلام چند گزینه فرصت مشاوره نمایندگان مردم با دولت را به نوعی سوزانده و شواهدحاکی از آن است که چند دستگی جریانات سیاسی داخل استان هم فضا را برای یک انتخاب و معرفی مشترک به پایتخت به بن بست رسانده است.

استاندار اقتصادی با رویکرد محرومیت زدایی

پس از مطرح شدن نام های فوق در گذشته ، اما طی روزهای اخیر گفتمان های موجود در افکار عمومی محدود به چند گزینه شده است . عده ای به شدت با حمایت از گزینه های بومی روی سلم آبادی ( مدیر کل فعلی کمیته امداد ) اصرار و با اعتقاد به شناخت و اثر گذاری نظر بختیاری ( رئیس کمیته امداد کشور که از یاران با سابقه رئیس جمهور است) در این انتخاب امیدوارند، عده ای  دیگر نیز که نقش رئیس کمیته امداد کشور را مهم می دانند اما از انتصاب گزینه بومی به دلایل شرایط منطقه ای نا امیدند علی اکبری ( معاون فعلی کمیته امداد کشور ) را گزینه مطلوب برای خراسان جنوبی می دانند  و معتقدند استاندار نهم خراسان جنوبی باید فردی اقتصادی با رویکرد  مهم محرومیت زدایی باشد.

استاندار با سابقه نظامی

از سوی دیگر برخی سیاسیون استان نیز علاقه مند و امیدوار به حضور هاشم غیاثی ( فرمانده اسبق سپاه استان ) در سکانداری استانداری هستند .  غیاثی که مدیری غیر بومی است در مدت کوتاه حضور خود در استان ، نقشی مطالبه گر داشته و مورد وثوق بخشی از جریانات سیاسی است اما عده دیگر از فعالان سیاسی و برخی ائمه جمعه در گفتگو با رسانه های خبری ، علاقه خود را به انتصاب گزینه های بومی و جوان ابراز کرده اند که باید دید در این خصوص فعالان سیاسی در بین خود به چه جمع بندی خواهند رسید . هر چند شنیده های آوا حکایت از آن دارد که برخی فعالان رسانه ای بر اساس داده ها و اطلاعات خود قبل از پایان جلسه هیئت دولت یکشنبه گذشته ، در خبری غیر رسمی غیاثی را استاندار خراسان جنوی معرفی کرده بودند  که قطعیت این خبر پس از انتشار مصوبات هیئت دولت منتفی شد. 

تائید رئیس جمهوربر طرح استاندار فعلی

 روال تغییر استانداران به عنوان عالیترین مقام سیاسی دولت در هر استان معمولا انجام می شده است اما در برخی گمانه زنی ها از ابقای استاندار فعلی هم سخن به میان می آید . عده ای معتقدند که پس از تشریح طرح ستاد توسعه خاوران و دستاوردهای آن طی مدت کوتاه حضور ملانوری و تائید ضمنی رئیس جمهور بر موفقیت این طرح در سفر خود به استان ، احتمال ماندگاری حمید ملانوری در ساختمان استانداری خراسان جنوبی هم قوت گرفته است.

رویکرد فرهنگی در انتخاب

مهرداد عظیمی هم دیگر گزینه جوان و غیر بومی است که اکنون مسئولیتی ملی در صدا و سیمای کشور را بر عهده دارد و در افکار عمومی او را گزینه جدی یکی از نمایندگان و مورد تائید بزرگان دولت می دانند .هر چند عده ای فعالان رسانه ای معتقدند که رئیس مجمع نمایندگان استان مذاکرات موفقی در خصوص انتخاب استاندار داشته و  عظیمی که رویکرد وی بیشتر فرهنگی و اجتماعی است بزودی به عنوان نهمین استاندار معرفی خواهد شد .  مذاکراتی که با واکنش منفی برخی اطرافیان نمایندگان سایر حوزه های انتخابیه نیز روبرو شده است.

انتخاب استاندار با کیست؟

 اما همه این مباحث تا انتخاب نهایی توسط هیئت دولت صرفا گمانه زنی هایی است که قابل اتکا نخواهد بود و برخی از فعالان اجتماعی – سیاسی همچنان معتقدند که در لحظه آخر گزینه ای که در هیچکدام از گمانه زنی ها به آن اشاره نشده است حکم سکانداری استان را از دولت تحویل خواهدگرفت . بر اساس آنچه که گفته می شود تصمیم انتخاب استاندار خراسان جنوبی بیش از آنکه به روال معمول وزارت کشور انجام شود متاثر از چهره های ملی بومی یا منتسب به استان است که از آن جمله می توان به شخص رئیس جمهور ، مرتضوی ( معاون اجرایی رئیس  جمهور ) ، اسماعیلی ( رئیس دفتر رئیس جمهور ) بختیاری ( رئیس کمیته امداد کشور ) و خطیب ( وزیر اطلاعات )اشاره کرد. . حال باید دید تصمیم دولت سیزدهم برای خراسان جنوبی چیست و آنچه که مشخص است تا زمان اعلام  استاندار ، روزهای یک شنبه و چهارشنبه هر هفته که هیئت دولت تشکیل می شود ایام پر التهابی برای آنهایی است که آینده استان را به انتخاب استاندار نهم گره زده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت