چالش بازگشایی مدارس؛ حضوری یا مجازی

صباغی – درحالی‌که چند روزی از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته همچنان معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان سؤالات و ابهامات فراوانی در ذهن دارند که بی‌پاسخ مانده است. مهم‌ترین سؤال درباره ارتقای بهداشت مدارس متناسب با شرایط کروناست؛ مدیران آموزش و پرورش می‌گویند آموزش از آبان‌ماه حضوری یا نیمه حضوری خواهد شد، سوال این است که آیا مدارس به کلیه امکانات بهداشتی برای شرایط کرونایی مجهز شده‌ است درباره چالش بازگشایی مدارس در استان با مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

حضوری بودن مدارس روستایی و عشایری

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان اینکه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو در مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کم، کلاس ها حضوری خواهد بود، بیان کرد: در مدارس شهری کلاس ها حداکثر با ۱۵ و نهایت ۱۸ نفر دانش آموز به صورت ترکیبی برگزار می شود.وی استمرار تعطیلی مدارس را جزو آسیب‌های وارده به تربیت و روان دانش‌آموزان دانست و افزود: تبعاتی چون تأخیر در روند جامعه پذیری نوجوانان و اجتماعی شدن آن ها، تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری، کم تحرکی و فعالیت بدنی اندک، استفاده زیاد از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی، تنها گوشه ای از پیامدهای سو، توقف آموزش های حضوری بر دانش آموزان هستند.واقعی بازگشایی تدریجی مدارس را هدفی ارزشمند یاد کرد و ادامه داد: آموزش وپرورش استان همگام با کشور قصد دارد با شروع آرام، سنجیده و مشارکت فعالانه کیفیت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوان را در شرایط حاضر تقویت کند. این مقام مسئول آموزش ابتدایی را خشت زیربنای نظام تعلیم و تربیت دانست و عنوان کرد: در پایه اول دبستان با توجه به اهمیت آن و لزوم حضور دانش آموزان در مدارس، ۲۰ هزار دانش آموز در مدارس استان به صورت حضوری با رعایت فاصله اجتماعی حضور پیدا می کنند. واقعی با اشاره به نوجوان فداکار ایذه‌ای، گفت: به منظور پاسداشت ایثار و شجاعت «علی لندی» دانش‌آموز از جان گذشته ایذه‌ای، مدارسی به نام وی در استان نام‌گذاری می‌شود.

چالش های آموزش غیر حضوری

وی با اشاره به چالش های بزرگ آموزش غیر حضوری، اظهار کرد: نبود اطمینان از فرآیند یادگیری، نبود ارتباط چهره به چهره معلمان با دانش‌آموزان، نبود تحقق عدالت آموزشی، افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل، عدم دسترسی معلمان به آموزش‌های به روز از مهم ترین چالش های آموزش های غیر حضوری می باشد. وی رویکرد امسال آموزش و پرورش خراسان جنوبی در برگزاری کلاس ها را به صورت تلفیقی، حضوری و مجازی دانست و تصریح کرد: حفظ سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان، اولیا، مدیران و معلمان خط قرمز و اولویت اول آموزش و پرورش است .وی از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری به صورت تدریجی، با توجه به دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی آموزش های مکمل هستند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: پوشش حداکثری از لحاظ تهیه گوشی هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان استان تهیه شده و در مناطق روستایی و عشایری هم برگزاری کلاس ها به طور حضوری خواهد بود که کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشیم.

سلامت دانش آموزان؛ خط قرمز آموزش و پرورش

واقعی یادآور شد: با تلاش خیرین، پیگیری استانداری و مشارکت سازمان نوسازی مدارس کشور حدود ۶ هزار تبلت و گوشی در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گرفت. وی با بیان اینکه حتی همکاران فرهنگی ایثارگرانه گوشی موبایل خود را با دانش آموزان خود شریک شدند، افزود: حتی برخی از همکاران کلاس های شبانه را بر اساس زمان مورد نظر خانواده ها تشکیل دادند. وی اظهار کرد: مدارس شهری از آبان ماه در قالب گروه های کوچک ۱۵ نفره تقسیم بندی می شوند تا کلیه دانش آموزان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به فواصل زمانی مختلف در مدارس حضور یابند. وی با بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان خط قرمز آموزش و پرورش است، به خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در مدارس اطمینان خاطر داد و خاطر نشان کرد: تا کنون هیچ دانش آموزی در مدارس استان به بیماری حاد کرونایی مبتلا نشده است. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پایه اول تحصیلی پایه و اساس آموزش است از خانواده ها در خواست می شود آرام آرام زمینه را برای آغاز آموزش حضوری فرزندانشان فراهم کنند تا با نظر شورای مدرسه در قالب گروه های کوچک و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس حضور یابند.

واکسینه شدن ۱۰۰ درصد فرهنگیان استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه واکسیناسیون فرهنگیان استان به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است، گفت: تقریبا ۱۰۰ درصد معلمان استان علیه کرونا واکسینه شدند و اطلاع رسانی برای واکسیناسیون دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ سال شروع شده است. وی بیان کرد: آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی آمادگی کامل دارد و برای شرایط گوناگون گزینه‌های متنوع پیش‌بینی شده است که مطابق با مصوبات ستاد مقابله با کرونا عملیاتی خواهد شد. وی یادآور شد: در کشور‌های توسعه یافته قبل از همه گیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، آموزش‌هایی را به شیوه مجازی داشتند اما در ایران آموزش‌ها به شیوه مجازی تجربه جدیدی بود که چالش هایی هم در پی داشت. واقعی در خصوص مشکلات سامانه شاد گفت: از جمله مشکلات نرم افزار شاد در شروع آموزش، آشنا نبودن کافی معلمان برای کار با این نرم افزار و آموزش های مجازی، ارزشیابی‌های نادرست دانش آموزان، دسترسی نداشتن دانش آموزان و خانواده‌ها به وسایل الکترونیکی لازم برای بهره گیری از آموزش‌های است.

حذف مدارس کانکسی

وی با بیان اینکه مهمترین سرویس افزوده شده به سامانه شاد امکان «گفت وگوی گروهی» است که تعامل دانش آموزان را با معلمان در سر کلاس فراهم می کند؛ افزود: همچنین، در نسخه جدید پلتفرم شاد، امکان ارزیابی دانش آموزان از سوی معلمان، ارتقا پیدا کرده است. وی یادآور شد: با افزایش ظرفیت‌ها در نسخه جدید شبکه آموزشی دانش آموز امکان پخش زنده کلاس و ارتباط زنده دوطرفه و تماس صوتی درون اپلیکیشن ( تماس دوسویه ) در شبکه شاد فراهم شد. وی در خصوص سوال بینندگان درباره اینکه اگر دانش آموزی مبتلا به کرونا شد چه کسی پاسخگو است، عنوان کرد: براساس نظر کارشناسان بیشترین ابتلا در دورهمی های خانوادگی رخ می دهد اما چنانچه دانش آموزی با علایم مشاهده شود حتما از ورود او به مدرسه ممانعت خواهد شد. واقعی با اشاره به وضعیت وسایل گرمایشی استاندارد در مدارس استان، گفت: در سال تحصیلی پیش رو در هیچ مدرسه‌ای از سیستم خطرساز نظیر بخاری گازی و بخاری‌ نفتی چکه‌ای استفاده نمی‌شود. وی ادامه داد: با همکاری نوسازی مدارس و بنیاد برکت تلاش کرده ایم تا به امید خدا در سال تحصیلی جدید مدارس کانکسی حذف و دغدغه دانش آموزان و خانواده آنان رفع شود.

۸۱ مدرسه دو نوبته در استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان کرد: کمبود فضای آموزشی باعث افزایش مدارس دو نوبته شده است که متاسفانه برای سال تحصیلی پیش‌رو ۸۱ مدرسه در استان دو نوبته هستند.وی اظهار کرد: در شهرک های اقماری بیرجند چون دستگرد، حاجی‌آباد، امیرآباد و چهکند مدارس جدید برای رفاه دانش آموزان و خانواده هایشان افتتاح خواهد شد.واقعی با اشاره به اینکه تحصیل در مدارس دولتی رایگان است، گفت: این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که در مدارس شاهد و تیزهوشان براساس نرخ مصوب شده شهریه اخذ می شود و چنانچه بیش از حد انتظار بود والدین می توانند اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت