پنهان شدن پشت زحمات درخشان معلمان، ممنوع

مدیر کل آموزش و پرورش در پاسخ به گزارشی با عنوان « خواب آموزش و پرورش استان در کلاس درس مجازی» که در آن به تلاش های معلمان در دوران شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و انتظارات آنها از مسئولان اشاره شده بود، جوابیه ای را به دفتر روزنامه ارسال کرده اند که در ادامه متن جوابیه به انضمام توضیحات تکمیلی روزنامه تقدیم می گردد. در جوابیه ارسالی واقعی آمده است: در این گزارش که با التقاط اخبار درست و کذب سعی در غبار آلود کردن فضا و به حاشیه راندن تلاش های جهادی معلمان استان آن هم در ایامی که تمام کشور از مسئولان دولتی گرفته تا گروه های جهادی، بسیجی و اقشار مختلف به ویژه معلمان گرانقدر ایران زمین و به تبع آن استان دست به دست هم داده و بدون هیچ چشم داشتی، در جنگ بیولوژیک، به مبارزه با ویروس منحوس کرونا برخاسته اند، داشته و بار دیگر سعی در معرفی معلمان به عنوان قشری گرفتار در منجلاب دستمزد، پول بسازد؛ که بدون داشتن امکانات از سوی مسئولان حتی حاضر نیستند برای دانش آموزان شان وقت گذاشته و برای ایشان تولید محتوا کنند. این نگاه به معلم به هیچ عنوان درست نیست و نگاهی غیر منصفانه است که از آن بوی بازی های حزبی، جناحی، سهم خواهی از نظام تعلیم و تربیت و فرصت های از دست رفته ای
می آید که برخی از صاحبان قلم و اربابان طمع از رسیدن به آن محروم شده اند و الا کیست که نداند که فعالیت معلمان و مدیران محترم مدارس، یک حرکت خود جوش، داوطلبانه، بدیع و جهادی؛ برای تداوم فرآیند تعلیم و تربیت بوده تا لحظه ای در آموزش و پرورش فرزندان ایران زمین خللی ایجاد نشود.

آموزش تعطیل نشود

هر کس با هر امکان سخت افزاری و نرم افزاری که داشت به صحنه آمد تا برای دانش آموزان این خطه کاری انجام داده تا آموزش تعطیل نشود، گروهی در شبکه های اجتماعی، برخی در بستر اینترنت و تعدادی از معلمان هم با تولید محتوای الکترونیک و چاپ درسنامه های مبتنی بر بودجه بندی کتب درسی به میدان آمدند تا تهدید کرونا ویروس را به فرصت تبدیل نمایند. در این میان مسئولان آموزش و پرورش استان و کشور ضمن ارج نهادن به این فعالیت های جهادی، خودجوش و داوطلبانه با مشورت گیری از معلمان، صاحب نظران امر تعلیم و تربیت و مهندسین فناوری و اطلاعات درون و برون سازمانی به منظور نظم دهی،هدفمندی و ایجاد وحدت رویه این فعالیت ها در بستر فضای مجازی، تولید محتوای الکترونیک و درسنامه مبتنی بر قانون و از همه مهم تر حفظ امنیت اطلاعات و داده های دانش آموزان و خانواده های آنان، در کنار تولید برنامه از طریق مدرسه تلویزیونی ایران به میدان آمدند. در گزارش با ادعای کذب و نادرست تعیین تکلیف برای معلمان از فعالیت در یک شبکه و ممنوعیت استفاده از دیگر شبکه ها ابزاری ساخته شده بود برای هجمه و حمله ناجوانمردانه به مسئولان آموزش و پرورش و در لفافه نیز در استفاده افراد از پیام رسان های خارجی حمایت شده بود. آقای مدیر مسئول محترم لطفا از گزارشگر و خبرنگار مجموعه خودتان بپرسید در کدام کشور مشغول به فعالیت است و یا اطلاع و آگاهی حداقلی در خصوص قوانین حاکم بر کشور دارد یا خیر؟ اگر کسی که حداقل اطلاعات را داشته باشد، می داند که پیام رسان ها و شبکه های خارجی بعضا علیرغم سرعت بالا در انتقال داده ها، فاقد امنیت و تعهد لازم برای حفظ اطلاعات و داده ها بوده و اکثرا توسط دشمنان همین مردم چون رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا حمایت مالی، هدایت و راهبری می شوند. بر اساس همین دلایل هم ادارات دولتی از فعالیت در این فضاها منع شده و تلگرام فیلتر شده است.

آیا می دانید؟

و آیا می دانید افشای اطلاعات حقیقی و حقوقی افراد در بستر فضای مجازی از طریق افرادی که در این شبکه ها و پیام رسان ها فعالیت می کنند جرم بوده و مجرم فارغ از جایگاه حقیقی و حقوقی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد؟ از این رو به همکاران محترم توصیه (و نه تکلیف) شده به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی و همچنین حفظ امنیت داده ها از پیام رسان های داخلی استفاده نمایند. مطلب دیگری که در این گزارش قید شده، عدم حمایت مسئولان آموزش و پرورش و فعالیت معلمان با هزینه شخصی در تولید محتوا برای دانش آموزان بود. همان طور که در ابتدای این جوابیه نیز به آن اشاره شد، این یک امر جهادی بوده که با حرکت خیرخواهانه معلمان استارت خورده و هستند معلمانی که بدون اطلاع رئیس، خبرنگار و وزیر، در گمنامی محض نه تنها در بحث تولید محتوا و درس؛ بلکه در زمینه سایر حمایت های مادی و معنوی دانش آموزان محروم، یتیم و حتی دانش آموزان کم بضاعت مالی کلاس خودشان بدون اطلاع اولیای دانش آموزان فعالیت می کنند، اما این موضوع باعث سلب مسئولیت از مسئولان نمی شود. آموزش و پرورش استان با همکاری مدیران محترم و کادر اداری مدارس در این ایام و با رعایت فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی، با باز نگه داشتن درب مدارس و ایجاد زیر ساخت های مناسب به کمک همکاران آموزشی آمده تا بتوانند مطالب و محتواهای خود را بارگذاری کرده و با دانش آموزان خود در ارتباط باشند.

همه آنچه انجام شد

محض تنویر افکار عمومی به اطلاع هم استانی های ارجمند که همه به نوعی جامعه مخاطب آموزش و پرورش محسوب می شوند، عرض می شود؛ آموزش و پرورش خراسان جنوبی اولین اداره کل در سطح کشور بود که با تشکیل شورای آموزشی برای سرعت در اطلاع رسانی و انتشار محتوای درسی همکاران کانال اداره کل آموزش و پرورش وب سایت آپارات را
راه اندازی کرد و همزمان با آن، تدریس سرگروه های آموزشی استان و سایر همکاران در وب سایت گروه های آموزشی ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی بارگذاری شده و می شود. در بخشی از این گزارش سعی شده بود که دانش آموزان فاقد اینترنت و گوشی همراه به عنوان دانش آموزان رها شده توسط آموزش و پرورش معرفی شوند در حالی که به هیچ وجه این گونه نبوده و آموزش و پرورش با تولید درسنامه هایی مبتنی بر بودجه بندی کتب درسی به دو صورت الکترونیکی و چاپی اقدام کرده که توسط راهبران آموزشی و مدیران مدارس ساکن در روستاها در اختیار دانش آموز روستایی و عشایری محروم از اینترنت قرار گرفته است و بازخورد آن از طریق افراد فوق به مسئولان منعکس می شود و این در حالی است که تمامی دانش آموزان ابتدایی استان امکان دسترسی به این درسنامه ها را از طریق مدیران مدارس و یا دانلود محتوای الکترونیک آن از سایت گروه های آموزشی معاونت آموزش ابتدایی را دارند و تاکنون نیز دو بسته آموزشی با عناوین پیغام سلامتی و «خودآموز بهاری» توسط معاونت آموزش ابتدایی تولید شده و در اختیار این دانش آموزان قرار گرفته است و همچنان فعالیت ها در خصوص تولید محتوا در دو زمینه محتوای الکترونیک،شامل فیلم ها و کلیپ های آموزشی، ppt،voice، آزمون های عملکردی، تولید بسته های آموزشی و درسنامه ها برای دانش آموزان شهری و روستایی برخوردار از اینترنت و فضای مجازی و دانش آموزان روستایی و عشایری محروم از این فضاها ادامه دارد. به این مطالب برگزاری بیش از ۲۰ نشست با مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق به صورت ویدئو کنفرانس و بیش از ۱۵ مصاحبه و گفتگو با صدا و سیمای استان و اصحاب رسانه و تدریس ۶ معلم مجرب استان به نمایندگی از این قشر زحمت کش در زمینه تدریس درس شیمی در شبکه مدرسه تلویزیونی ایران را نیز اضافه کنید. البته تا کنون تعدادی از این تدریس ها پخش شده و چند تدریس هم در نوبت پخش قرار دارد و اما در خصوص ایجاد شبکه شاد و پلت فورم ایجاد شده که در گزارش آمده بود هم به استحضار معلمان ارجمند و مردم خوب استان می رساند، قرار نیست که در این شبکه یک تصمیم کلی برای تمام کشور گرفته شود. بلکه این شبکه به منظور حفظ امنیت داده ها و سرعت در انتقال داده ها توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده و معلمان با همان شیوه تدریس خود و با در نظر گرفتن شرایط کلاس شان در این شبکه فعالیت می کنند. البته برقراری محیطی اختصاصی و ایمن برای حضور معلمان و صیانت از محتواهای تولید شده ، ارزان بودن ، پایداری و پشتیبانی رایگان از آن در راستای مسئولیت اجتماعی اپراتور اول به مدت ۱۵ سال و قابلیت اتصال نامحدود نرم افزارهای کاربردی از ویژگی های بارز این پلت فرم به شمار می رود. ولی همچنان که مستحضرید هر اقدام نوین و تازه ای در آغاز راه با مشکلات و نقص های فراوانی همراه است که با صبر، تحمل، هم افزایی، مشورت و تعامل سازنده جامعه فرهنگیان استان و کشور حل می شود. در پایان همچنان قدردان همکاران عزیز و گرانقدر که در این ایام مبارزه با ویروس کرونا با ایثار و فداکاری در خصوص پیشبرد اهداف نظام مقدس تعلیم و تربیت در بهارستان علم و ادب تلاش و مجاهدت می نمایند، بوده، هستیم و خواهیم بود.

پاسخ روزنامه به جوابیه مدیرکل

روزنامه آوا نیز ضمن تاکید مجدد بر مطالبات مطرح شده توسط معلمان و والدین آنها و ضمن تقبیح پنهان شدن پشت عملکرد درخشان معلمان در پاسخ به جوابیه مدیرکل آموزش و پرورش استان به استحضار می رساند : پاسخ به جوابیه گزارش که به نوعی سعی بر فرافکنی در واکنش به واقعیت های مستند درج شده این گزارش دارد به نام مقدس معلم آغاز می کنیم و دست بوس آموزگارانی هستیم که با هزینه شخصی خود و وجدان بیدارشان بار سیستم آموزشی استان را این روزها یک تنه به دوش می کشند و اگر معلمان دلسوز دیارمان نبودند مشخص نبود امروز و در این فضای آلوده به کرونا چه سرنوشتی برای دانش آموزان رقم می خورد و عمر با ارزش آینده سازان کشور در برهه ای حساس و چندین ماهه به بطالت می گذشت.در ادامه نکاتی را درباره موارد مطرح شده دراین جوابیه به نظر خوانندگان فهیم روزنامه می رسانیم : ۱ – در این گزارش آنچه بیش از هر نکته ایارج نهاده شده زحمات و دلسوزی های معلمان شریف و مسئولیت پذیر استان است که متاسفانه برخی متولیان در راس این اداره کل از تلاش و زحمات بی دریغ این فرشتگان زمینی برای خود، ردای “من چنین کردم و چنان” می بافند، غافل از اینکه چنین بافته ای چنان نخ نماست که اصرار بر پوشیدن آن جز هزینه دادن در جایگاه مدیریت و ضربه به آبروی خود در جایگاه اجتماع هیچ ندارد. پس جملات آغازین این جوابیه کاملا مردود است همچون عملکرد ضعیف این اداره کل در ایجاد محتوا، تقویت آموزش در فضای مجازی و بسط آن به روش های مختلف الکترونیکی و غیر الکترونیکی به نقاط مختلف برای برقراری عدالت آموزشی در استان. عملکردی غیرقابل قبول از این رو که براساس همین جوابیه به گزارش عنوان شده ، تنها اقدام آموزش و پرورش در این فضا، تلاش برای ایجاد وحدت رویه و نظم دهی بوده حال آنکه حتی توانایی تصمیم گیری قاطع درباره یک شبکه اجتماعی داخلی تا همین چند وقت قبل نبود و دائم در فعالیت معلمان برای استفاده از شبکه های مختلف از ایتا گرفته تا سروش و … از سوی این اداره کل خلل ایجاد می شد و اتفاقا یکی از انتقادات معلمان در این گزارش به این نکته دلالت دارد.

جایگاه معلم را زیر سوال نبرید

۲ – عصبانیتی که مدیرکل محترم این اداره کل در پاسخ به این گزارش مبتنی بر انتقادها و مطالبات معلمان در جوابیه مزبور موج می زند ، همچنین استفاده از واژه هایی چون اخبار کذب، غبار آلود و درهم آمیختن اخبار دروغ با درست و این قبیل جملات به نوعی فرار از پاسخگویی به انتقادات و به حاشیه بردن مطالبات اصلی دارد چرا که تمامی مطالب درج شده انتقادات و پیشنهادات فرهنگیان و اولیای دانش آموزان بود . البته این گفتمان برای اصحاب رسانه در مواقعی که مسئولان پاسخی برای عملکرد خود ندارند کاملا معمول است و متهم کردن دیگران برای رفع اتهام از خود روشی است که دیگر جواب نمی دهد. انتقاد اصلی از مجموعه تحت مدیریت آقای واقعی، مدیر کل محترم و نحوه خدمات رسانی به معلمان بوده است.این عملکرد شماست که ضعف دارد. آیا زیر سوال بردن جایگاه معلمان به واسطه اثبات عملکرد خودتان پسندیده است؟ آیا به جای پاسخ دادن به جامعه سخت کوش معلمان خود را مدعی جلوه دادن، شایسته است؟ معلمان همیشه پیشتاز بوده اند و خواهند بود، شما باید می گفتید که برای این قشر زحمتکش چه کرده اید ؟ برای کمی آسوده کردن خیال معلمان برای تامین هزینه های تولید محتوای مجازی تلاشی کرده اید یا آنچه بیشتر برای برخی مهم است، حفظ جایگاه و میز خود به هر قیمتی است ؟
۳ – فرموده اید از نگاه گزارشگر بوی بازی های حزبی، جناحی، سهم خواهی از نظام تعلیم و تربیت و فرصت های از دست رفته ای می آید که برخی از صاحبان قلم و اربابان طمع از رسیدن به آن محروم شده اند. روزنامه آوا اذعان دارد که به هیچ وجه سیاسی نبوده و سابقه عملکرد آن در سال ها انتشار کاملا مکتوب و قابل استناد است، اما نگفته اید شما در چه جایگاه سیاسی ویژه ای قرار دارید که قابل اعتنا باشد و یا کسی بخواهد به آن طمع کند ؟ اتهام بستن به خبرنگار و روزنامه را در مورد طمع ورزیدن به آنچه مشخص نیست بر چه اساسی مکتوب کرده اید، حق پیگیری را برای ما محفوظ می دارد. از فرصت های از دست رفته ای نوشته اید که برخی به آن طمع داشته اند، جامعه از شما انتظار دارد که به صراحت موضوع را باز نمایید و چنانچه در سازمان شما پستویی برای سوءاستفاده وجود دارد که بقیه را هم این چنین متهم می کنید با شفافیت کامل به آن اشاره فرمایید ضمن اینکه حواشی بی پایان اعم از مدیریتی و … موجود در برخی سازمان ها موضوعی بس مهم است و حال که اشاره فرمودید پرداختن به چند نمونه آن خالی از لطف نخواهد بود.

کانال تلگرامی آموزش و پرورش

۴ – گویا مدیر کل محترم این گزارش را به دقت نخوانده اند. هیچ واژه ای در این متن بوی خاصی نمی دهد و استفاده از پیام رسان های خارجی را هم تبلیغ نمی کند. روزنامه آوا و گزارشگران و خبرنگارانش در خدمت مردم ایران اسلامی هستند اما اگر استفاده از یک پیام رسان خارجی چنین معنایی داشته باشد باید پرسید اداره کل آموزش و پرورش استان که در کانال تلگرامی به آدرس… چه ارتباطی با کشورهای دیگر دارد ؟ که البته این روزنامه چنین تصوری ندارد و به خواننده القا هم نمی کند. ذکر آن فقط از این بابت بود که مسئول محترم مرتبه بعد برای تایید جوابیه ای که قرار است در یک روزنامه منتشر شود بیشتر زمان بگذارد و دقت کند. مدیر کل محترم! در گزارش اشاره شده است که خانواده ها موظف به استفاده از یک پیام رسان خاص داخلی شده اند حال اینکه شما بدون توجه به متن و با عینک بدبینی با متهم کردن گزارشگر به حمایت از پیام رسان خارجی فراموش کرده اید که پیام رسان های داخلی متعددی نیز وجود دارد و گزارشگر به آن اشاره کرده است. پس با ژست و امنیتی کردن موضوع نمی توان کانال تلگرامی اخبار آموزش و پرورش استان را که اتفاقا به روز عمل می کند مصون از هجمه های امنیتی بدانید و چه بسا حتی اگر مالکیت آن را قبول نداشته باشید با این سطح از دغدغه اجازه فعالیت یک کانال به این صورت و درج اطلاعیه ها و بخشنامه های داخلی شما چگونه امکان پذیر است و تا کنون با آن برخورد نشده است ؟ و نکته آخر گزارش عملکرد طومار گونه ای که در این جوابیه از برگزاری جلسات و شورای فلان و چاپ درسنامه آورده اید به راستی چه کمکی به معلمان، همان عزیزانی که به گفته خودتان جهادی عمل کرده اند و خودجوش به این میدان آمده اند کرده و می کند؟ آنچه به عنوان گزارش عملکرد خود از تشکیل جلسه و مصاحبه با رسانه ها اعلام کردید کسر کوچکی از وظایف سازمانی شما است. کاش به اقداماتی که برای معلمان انجام داده اید اشاره نمایید و الا جلسه برگزار کردن و نشستن دور هم را می توان در هر گزارش عملکرد حتی منفی نیز پیدا کرد و در پایان سوال اینجاست چرا به موضوع اصلی گزارش و کم لطفی به معلمان اشاره نکردید عملکرد این قشر زحمتکش ، هرگز به نام اداره کل آموزش و پرورش استان مصادره نخواهد شد. و جوابی برای ابهاماتی چون عدالت آموزشی و برنامه های موثری که اجرا کرده اید نخواهد بود . چه تدبیر ویژه ای برای به حداقل رساندن مشکلات آموزشی در فضایی که مجبوریم برای حفظ سلامت دانش آموزان ، به آموزش آنها در خانه اقدام کنیم از شهر گرفته تا محلات عشایری انجام داده اید نتیجه آنچه به طول وتفسیر، مکتوب کرده اید، آغاز سال تحصیلی آینده با چالش شدید دانش آموزانی که نتوانستند از حق قانونی آموزش رایگان به خوبی بهره مند شوند مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت