پاسداشت اندیشمندی از تبار قلم

صباغی- برنامه سراسری «از تبار قلم» که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور با هدف تکریم صاحبان قلم در استان های گوناگون کشور برگزار شد با معرفی و تقدیر از نویسنده منتخب استان دکتر محمدامین ناصح به کار خود پایان داد. این پژوهشگر برتر هم استانی پس از پایان تحصیلات در زادگاهش برای ادامه تحصیل به دانشگاه علامه طباطبایی رفت و همه مراحل تحصیلی را تا مقطع دکتری در همان دانشگاه در رشته های زبان انگلیسی و زبان شناسی گذراند. وی تا کنون چند نوبت به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه بیرجند انتخاب شده و طی دو بار جایزه کتاب سال دانشجویی کشور را دریافت کرده است. از خدمات علمی و فرهنگی وی می توان به تألیف ۱۵ جلد کتاب اشاره کرد که حدود نیمی از آنها مربوط به معرفی ظرفیت های فرهنگی، آموزشی و دانشگاهی خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان بیرجند می باشد.

حضور پررنگ خاندان ناصح در اسناد مدرسه تاریخی شوکتیه

این پژوهشگر برتر هم استانی درباره پیشنیه خانوادگی خود با بیان اینکه همزمان با تأسیس شوکتیه به عنوان نخستین نهاد آموزشی نوین در این شهر کویری، برخی از خاندان ناصح حضور پررنگی در امور آموزشی و مدیریتی آن یافتند، افزود: از آن پس تا دهه های بعد گویی معلمی بخشی از وظایف و مشغله اغلب نسل های بعدی این فامیل شد. ناصح یادآور شد: در تداوم این مسیر پر برکت با آغاز تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی در اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی به دلیل علاقه به امور پژوهشی برای برخی هفته نامه های تهران مطلب می نوشتم و سپس به ترجمه برخی مقالات و نشر آنها در چند فصلنامه تخصصی پرداختم. وی اضافه کرد: در اواخر همان دهه نخستین همکاری پژوهشی را با فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز کردم.

انتشار دو اثر تخصصی در انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

استاد دانشگاه بیرجند یادآور شد: این باعث همکاری های بعدی با آن نهاد فرهنگی و نشر چند اثر تخصصی در انتشارات آن سازمان شد که یکی از آنها مرتبط با جشن هزاره سرایش شاهنامه بود. وی با بیان اینکه در دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علامه طباطبایی نیز موفق به انتشار دو اثر تخصصی در انتشارات همان دانشگاه شدم، اضافه کرد: یکی از آنها برنده جشنواره کتاب سال دانشجویی کشور شد که این توفیق در سطح ملی، انگیزه پژوهشی ام را تقویت کرد. ناصح ادامه داد: در تداوم این مسیر با اشتغال آموزشی در دانشگاه بیرجند و اطلاع از کمبود پژوهش ها در مطالعات حوزه بیرجندشناسی، نسبت به رفع آن خلاءهای تحقیقاتی به سهم خود احساس وظیفه کردم. وی با بیان اینکه نتیجه دو سال پژوهش مقدماتی به تدوین و نشر دو کتاب «از شوکتیه تا دانشگاه بیرجند» و «شکوه شرق» در اوایل دهه ۱۳۹۰ انجامید، ادامه داد: یکی از این کتاب ها با مقدمه وزیر وقت آموزش و پرورش حاوی عکس ها و اسناد منتشر نشده ای از فرهنگ نوین ایران، خراسان و نهایتاً شهرستان بیرجند بود. این پژوهشگر هم استانی یادآور شد: هر دو کتاب در نیمه همان دهه به ویراستاری دوم رسید و همزمان با جشن چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه بیرجند بازنشر یافت.

مستندسازی یادداشت های تاریخی مربوط به اوایل سده اخیر بیرجند

ناصح ادامه داد: با همراهی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران که از مراکز پژوهشی معتبر و تخصصی کشور است به ساماندهی و مستندسازی یادداشت هایی قدیمی مربوط به اوایل سده اخیر بیرجند پرداختم. وی یادآور شد: این کار فقط به معرفی آموزش نوین در بیرجند نبود و به مسائل تجاری، مذهبی، اداری و اجتماعی بیرجند نیز در آغاز سده معاصر پرتو می افکند. به گفته ناصح این اثر موسوم به «دولت یاد» منظَم به عکس ها و اسناد تاریخی متنوع و تازه ای است که در اواسط دهه ۱۳۹۰ توسط مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شد. وی یادآور شد: خوشبختانه این اثر هم موفق به کسب مجدد جایزه کتاب سال دانشجویی کشور شد و در نخستین جشنواره کتاب سال خراسان جنوبی نیز به عنوان اثر منتخب معرفی شد. استاد دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ نیز دو کتاب دیگر نیز منتشر کرده است، اظهار کرد: یکی از آن دو اثر با نام «شوکت شرق» با مشارکت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به بازار نشر عرضه شد.

اثری مشتمل بر تقریرات ۳۰ دانشور شاخص بیرجندی

وی تاکید کرد: شوکت شرق شاید نخستین اثری است که در آن، تقریراتی از حدوداً ۳۰ دانشور شاخص بیرجندی به طور متمرکز جمع آوری شده و منعکس کننده برخی دغدغه های فرهنگی ایشان است.این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در جامعه فرهنگی چون بیرجند انتظار است شهروندان در عصر بحران هویت با تاریخ معاصر شهرشان آشنا باشند و آنها را به نسل بعد منتقل کنند. ناصح با ابراز تأسف از اینکه سالروز تأسیس شوکتیه به عنوان نقطه عطف رشد فرهنگی و اجتماعی شرق کشور، گویی به فراموشی سپرده شده، ادامه داد: متأسفانه اگر از اغلب دبیران یا حتی دانشگاهیان بومی، روز و سال گشایش شوکتیه را به عنوان برگ برنده استان جویا شویم، عده قلیلی به آن پاسخ صحیح خواهند داد که این نشان از عدم توجه به ملاحظات تاریخی است. ناصح ابراز امیدواری کرد: در تقویم محلی خراسان جنوبی این روز مبارک برجسته و گرامی داشته شود و این قبیل حساسیت های مثبت فرهنگی بیش از پیش مورد توجه مدیران و برنامه ریزان بومی استان قرار گیرد. این نویسنده هم استانی خاطر نشان کرد: اگر با اغتنام فرصت و بهره گیری به موقع از محضر دانشوران کهنسال بومی برخی خلاءهای مطالعاتی و تاریخی مرتفع نمی شد، امکان انجام چنین پژوهش های کیفی و مستندی دیگر در شرایط کنونی امکان پذیر نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت