همه اهالی استان بدون نگرانی مطالبه گر باشند

مهدی آبادی- مطالبه‌گری عنوان یک کنش اجتماعی- سیاسی با هدف تحریک و تشویق افرادی که مسئولیتی بر عهده دارند انجام می شود تا آن مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند. در واقع مطالبه گری را می توان بر پایه‌ مفاهیم عمیق دینی به ویژه امر به معروف و نهی از منکر دانست که در آن علاوه بر شناخت و بیان مشکل، به ارائه راه ‌حل و راهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز پرداخته می ‌شود. افزون بر این مطالبه‌گری صحیح باید چهارچوب هایی داشته باشد که بدون برخورداری از آنها، کنش مدنی افراد دلسوز و دغدغه مند به بیراهه می‌رود. هفته گذشته با دعوت از حجت الاسلام حسینی دبیر مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی ضمن بررسی کنش های مدنی شهروندان خراسان جنوبی به بایدها و نبایدهای مطالبه گری پرداختیم.

حمایت از همه مطالبه گران،شعار ماست

دبیر مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی در این گفتگو که به طور زنده از شبکه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد با بیان اینکه مجمع مطالبه گران استان در اسفند ماه ۱۴۰۰ شکل گرفت،گفت: قرارگاه فرهنگی جهادی حضرت بقیه ا… (عج) در راستای سخن مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مطالبه گری در جامعه آغاز شد و در همه استان ها با برگزاری مجمع مطالبه گران، دبیران استانی منصوب شدند. حسینی، با بیان اینکه با تمام مطالبه گران فارغ از هرگونه جناح بندی گفتگو شد، افزود: در این مجمع همه افراد با گرایشات مختلف سیاسی حضور دارند و شعار ما در مجمع، حمایت از مطالبه گران استانی است. وی با بیان اینکه مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی هیچگونه عضو گیری ندارد، اضافه کرد: در واقع همه کسانی که مطالبه به حقی را در جامعه مطرح می کنند عضو این مجمع هستند. به گفته حسینی، با این اوصاف مردم استان همگی جزو مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی می باشند. وی در این گفتگو به مفهوم و کارکرد مطالبه گری نیز پرداخت و تصریح کرد: مطالبه گری همان واژه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر است که همه مسئولان و سازمان ها برای احیای این وظیفه قرآنی و دینی باید انجام وظیفه کنند.

مطالبه گران به هیچ نهادی وابسته نیستند

حسینی، با بیان اینکه مطالبه گری مثل امر به معروف و نهی از منکر نگاه تخصصی به مسائل روز را داراست، افزود: قطعا فردی که سخن از مطالبه گری می زند باید در آن حوزه تخصص داشته باشد. این کنشگر مدنی استان به برخی از شایعات مبنی بر وابستگی این نهاد مدنی به قرارگاه قرب نیز واکنش نشان داد و افزود: مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی هیچگونه وابستگی به قرارگاه قرب ندارد، اما این نهاد نقش حمایتی از این مجمع را دارد. به گفته حسینی اگر این قرارگاه بخواهد نقش هدایتگری مطالبات مردمی را بر عهده بگیرد، قطعا نخواهیم پذیرفت. دبیر مجمع مطالبه گران استان گفت: مجمع مطالبه گران در کارگروه های تخصصی مانند شهری، ورزشی، حقوقی و … به فعالیت می پردازد و موفقیت مطالبه گران در این مدت به دلیل اتحاد، همبستگی و هم افزایی بوده است. حسینی، مستقل بودن را ویژگی مهم مجمع می داند و یادآور شد: به دلیل مستقل بودن، از هیچ ارگان و سازمانی ساختمان برای دبیرخانه نپذیرفتیم و اکنون مکان مجمع، مسجد سراب می باشد. وی در پاسخ به دلایل انتخاب این محل نیز بیان کرد: حاشیه بودن آن در شهر، وجود آسیب های اجتماعی و نیازمند بودن به توجه ویژه مسئولان، از مهمترین دلایل انتخاب می باشد. وی درباره دلیل انتخاب محل برگزاری جلسات مجمع در سالن کمیته امداد امام خمینی (ره) هم بیان کرد: کمیته امداد حامی مردم محروم است و مطالبه گری نیز باید به نفع شهروندان محروم باشد، بنابراین تاکنون جلسات این مجمع در این محل برگزار شده است.

سلسله مراتب اداری در این مجمع جایی ندارد

وی در این گفتگو به عملکرد مطالبه گران نیز پرداخت و با بیان اینکه سلسله مراتب اداری در این مجمع جایی ندارد، گفت: تمام تصمیمات در قالب کارگروه های تخصصی گرفته می شود. وی با اشاره به برخی از کارگروه های تخصصی عنوان کرد: کارگروه های شهری در حوزه شهرداری، کارگروه انتصابات در حوزه روند تصدی پست های مدیریتی استان، کارگروه اقتصاد در حوزه وضع معیشت مردم مطالباتی را مطرح کردند. دبیر مجمع مطالبه گران استان به جلسه کارگروه اقتصادی این مجمع با سرپرست معاونت اقتصادی استانداری اشاره کرد و گفت: در این دیدار با حضور متخصصان به موضوع مردمی سازی توزیع یارانه ها پرداختیم و مسئول مربوطه در این نشست تخصصی با دقت صحبت های حاضران را شنیدند و پاسخ هایی را برای این سوالات مطالبه گران ارائه کردند. به گفته وی، در این جلسه بنا شد که کارگروه تخصصی اقتصادی، مشاور معاون استاندار در حوزه اقتصاد باشد.

به دغدغه های مردم می پردازیم

وی در پاسخ به این سوال که چه موضوعاتی در این جلسه بیان شد، گفت: مهم ترین دغدغه های مردم و تولیدکنندگان در این جلسه توسط مطالبه گران مطرح شد. وی اضافه کرد: به طور مثال مردم استان نسبت به عدم اطلاع رسانی به موقع دولت و ضرورت نظارت دقیق از بازار مطالباتی داشتند که از زبان مطالبه گران مطرح شد. وی خاطرنشان کرد: افزایش کالاهای اساسی باعث افزایش برخی از کالاها خواهد شد که نظارت مفید برای عدم سوءاستفاده، توقع مطالبه گران از دولت می باشد. حسینی، با بیان اینکه در این جلسه تخصصی دغدغه تولید کنندگان نیز مطرح شد، گفت: با افزایش قیمت برخی از کالاها، محصول نهایی نیز باید به همان میزان افزایش و کاهش شدید قیمت محصولات به نفع تولیدکنندگان نمی باشد.

نگران بیان مطالبه بحق خودتان نباشید

وی با اشاره به موضوع کاهش قیمت مرغ بیان کرد: با کاهش قیمت مرغ، تولید روند نزولی پیدا کرد که در آینده نزدیک (دوره ۴۵ روزه) مشکلاتی را در حوزه به وجود خواهد آورد. به گفته این کنشگر مدنی در این روند، دولت باید به رصدکامل بازار بپردازد و فعالیت هایی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی داشته باشد. وی به یکی دیگر از دغدغه های تولیدکنندگان اشاره و بیان کرد: موضوع سرمایه در گردش تولیدکنندگان نیز در این جلسه مطرح شد که مقرر شده بود بانک کشاورزی در قالب تسهیلات آن را تامین کند. دبیر مجمع مطالبه گران استان با اشاره به دیدار مطالبه گران با معاون سیاسی – امنیتی استاندار، گفت: در این جلسه مطالبه گران بدون گزینش دعوت شدند و هیچگونه محدودیتی در این مورد نداشتیم. حسینی اضافه کرد: در این جلسه نیز مطالبه گران، مطالبات خودشان را مطرح و این مسئول نیز به همه سوالات و مطالبات مردمی پاسخ دادند. به گفته وی، در این جلسه تاکید شد که مطالبه گران از بیان مطالبات بحق خودشان نگرانی نداشته باشند.

بایدها و نبایدهای مطالبه گری

وی به بایدها و نبایدهای مطالبه گری در این گفتگو نیز پرداخت و گفت: شرایط مطالبه گری همان ۳ شرط امر به معروف و نهی از منکر است که باید رعایت شود. حسینی افزود: فرد باید نسبت به موضوع بیان شده تخصص لازم را دارا باشد و بدون بررسی صحت و سقم آن را در فضای اجتماعی و مجازی مطرح نکند. وی ادامه داد: مطالبه گری باید براساس اصول و روش منسجمی روی دهد و مطالبه گران نباید به سمت هیچگونه از جریانات سیاسی گرایش داشته باشند که این آفت مطالبه گری است. دبیر مجمع مطالبه گران استان بیان کرد: مطالبه گری باید در جهت آرمان های انقلاب اسلامی باشد و مطالبه نادرست در جهت دشمن است که باید از آن بپرهیزیم. وی با بیان اینکه مطالبه گر باید با فساد مقابله کند، بیان کرد: اگر تخلفی از سازمانی مشاهده کردیم، ابتدا تذکر خواهیم داد و در صورتی که آن نهاد به این موضوع نپرداخت از ابزارهای خودمان استفاده خواهیم کرد. این فعال مدنی با بیان اینکه مطالبه گری باید دنبال حل مشکلات مردم باشد، اضافه کرد: البته این مطالبه نباید در مردم ایجاد ناامیدی و همچنین امید کاذب ارائه کند. حسینی گفت: اگر مشکلی است به دلیل انقلاب اسلامی نیست، عدم مسئولیت پذیری مدیران دلیل این اتفاق می باشد. وی در پایان این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا در این راه متهم هم شده اید، گفت: بله، بعضی ها به دلیل حضور یا حضور نداشتن برخی از افراد در مجمع، مرا مورد هجمه و نقد قرار دادند. حسینی، با بیان اینکه مجمع مطالبه گران فراجناحی عمل می کند، افزود: همین موضوع نیز باعث انتقاد برخی از افراد شده است. وی با بیان اینکه سازمانی عمل نمی کنم، گفت: برای پست و مقام به این حوزه ورود نکردم و دغدغه شهروندان را دنبال خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت