نقد منصفانه؛ صد در صد آری. تخریب؛ صد در صد نه

روزهای گذشته، روزهایی بودند که رسانه های استان، سفرهای استاندار محترم به برخی شهرستانها، روستاها و مناطق مرزی را به همراه عکس هایی از این سفرها منتشر کردند. به موازات این اطلاع رسانی، برخی رسانه های محترم استانی نیز بودند که در حرکتی هماهنگ، انتقاداتی نسبت به این سفرها داشتند و صرف سفرهای بدون برنامه و فاقد جنبه عملیاتی را نه تنها اثربخش نمی دانستند، بلکه آنها را زیان آفرین هم قلمداد می کردند. با توجه به شناخت نسبی که از شرایط استان دارم اجازه می خواهم چند جمله ای را خطاب به مخاطبین عزیزم عرض نمایم؛

۱- نقد دلسوزانه، اظهار نظر منصفانه، گلایه مندی بدون غرض و احیاناً گاهی اوقات زیرسؤال بردن اقدامات، فعالیت ها، و برنامه ها به دور از نیات خاص، امری ضروری، لازم و بسیار ارزشمند است. نه استاندار محترم و نه هیچ مدیر دیگری نباید از این نقدها واهمه داشته و یا کدورتی به دل راه دهد. همین نقدهاست که استان را می سازد، و همین اظهار نظرهای گاه همراه با گلایه است که به حرکت ها، رونق و به تلا ش ها برکت و پویایی می بخشد.

۲- گاه بزرگ نمایی بیش از اندازه و گاهی هم کوچک نمایی بیش از حد، یکی از مهم ترین پاشنه های آشیل عملکرد مسؤولان در سالهای پس از تقسیم استان خراسان بزرگ و تأسیس خراسان جنوبی بوده است. این امر به نظام مدیریت استان، به مردم و به توسعه استان ضربه های هولناک و گاهی غیر قابل جبرانی زده است. نسخه علاج این بیماری، واقع بینی و انصاف و رعایت حد تعادل در گفتن ها و نوشتن هاست.

۳- به روایت آمار و به استناد ارقام و با تکیه بر اعداد و به مدد وجدان های بیدار مردم استان، از میان شش استاندار پرتلاش اسبق و سابق خراسان جنوبی، مهندس معتمدیان با نگاهی ویژه تر و اراده ای خاص تر و همتی بلند و رویکردی منحصر به فردتر در صحنه حاضر است. نه اینکه سایر استانداران تلاشی نکرده اند یا منشأ خدمت نبوده اند. چرا. آن عزیزان هم تلاش فراوان کرده اند. اما واقعیت غیر قابل کتمان آن است که به اذعان مدیران کشوری و استانی، معتمدیان که به نظر می رسد چه بر اساس شاخصه های شخصیتی و فردی، چه بر اساس خصلت های مدیریتی و چه بر اساس تجارب مدیریتی قبلی، روش خاص خود را دارد، موفق تر ظاهر شده است. اول آنکه او در حوزه بودجه ها و اعتبارات به سرفصل های اعتباری استانی قانع نیست و به این اعتبارات بسنده نمی کند، لذا از هر گوشه و کناری که خودش بتواند و یا اینکه مدیرانش را مجبور کند، روزنه ای پیدا می کند و گاه چند برابر بودجه ای را که یک مدیرکل یا رئیس سازمان از سلسله مراتبش اخذ کرده، از محل ردیف های اعتباری می گیرد و به استان می رساند. دوم اینکه به مدیران، ارتباط گیری مؤثر با سلسله مراتب کشوری را می آموزد و قائل به این است که هنر یک مدیر خوب، هنر حضور و سفر و تعامل اثربخش به نفع مردم با ستادش درتهران و درآوردن درب اتاق وزرا و وکلا از پاشنه برای خدمت به مردم است. او به درستی معتقد است مدیر پشت میز نشین، مدیر توانمندی نیست و نمی تواند همه چیز را خوب ببیند، زود سرش کلاه می رود، فریب می خورد و دردها را به خوبی حس و لمس نمی کند، لذا نمی تواند خوب هم تصمیم بگیرد و بنابراین تنها دردی که می تواند از مردم دوا کند، شنیدن دردهاست نه فهمیدن آنها و علاج کردنشان. پس به تعبیر من، او هم فهمیده که این مدیران فقط به درد لای جرز دیوار می خورند و بس! سفرها، مأموریت ها و حضورهای میدانی او از جمله شهرگردشی ها، دهگردشی ها و سفرهای سرزده و غیرسرزده متعددش، قائم به همین رویکرد است.

۴- معتمدیان سیاسی کار نیست. خوشبختانه به عنوان فردی مستقل که نه پست و مقامی دارم و نه سودای طی کردن پله های مدیریتی رادر دل و ذهن می پرورانم، این شهادت را می توانم بدهم که او در انتخابات، در نشست ها، در تصمیم ها، در رویکردها و به ویژه در انتصاباتش نشان داده که علیرغم همه ی انتظارات دولتی و غیردولتی به ویژه از طرف احزاب سیاسی، منافع مردم را اولویت و ترجیح داده است. کدام استانداری را در طول تاریخ بشر دیده اید که برای امور سیاسی زیر فشار نباشد و کدام مدیری را در طول زندگی دیده اید که معمولاً به نحوی در مقابل این فشارها سر خم نکند؟ شاید او حتی یک مورد انتصاب سیاسی ویژه هم در استان نداشته باشد که حاکی از رویکردهای خاص با هدفی ویژه بری فردای سیاسی خودش یا اطرافیانش باشد.

۵- هفتمین استاندار ما با شناخت از استان، به خراسان جنوبی آمده است. او استاندار همه ی استان است نه قشر و طیف و قومیت و رنگ و سلیقه خاصی. این موضوع مهم را هم خودش می داند و هم اطرافیان او، هم منتقدانش و هم متوقعانش. نکته مهم اینجاست که مردم به چنین استانداری بیشتر اعتماد دارند و رسانه ها نیز بیشتر از همیشه به او اطمینان کرده اند.

۶- معتمدیان کارهای مهم و بسیار خوبی را در پیش گرفته است. این اعترافیست که اغلب مدیران و حتی مدیران ستادی تهران بارها بر آن تأکید کرده و صحه گذاشته اند. پیش بینی اغلب کارشناسان این است که با همین دست فرمان و به مدد و یاری خداوند متعال، اگر شانس بیاوریم و نمایندگان محترم جدید استان در مجلس نیز همراه و همصدا و همنفس باشند(که انشاءالله قطعاً برای مردم و به نفع مردم این همراهی را خواهند داشت) خراسان جنوبی در نیم دهه آینده، یک جهش توسعه ای بسیار کارآمد و با ثبات را تجربه خواهد کرد. این یک بلوف سیاسی یا شعار و وعده پیش بینی مبتنی بر خرید زمان برای حضور بیشتر یک مدیر نیست، این یک واقعیت است که خراسان جنوبی این روزها به یک کارگاه پررونق توسعه ای تبدیل شده است. لذا شاید لازم باشد دو دستی که نه، چهاردستی و به نفع استان، معتمدیان را بچسبیم و از داوم حضورش در استان دفاع کنیم.

۷- همه ی ما انتقادهایی داریم و هیچ مدیری از روز ازل تا کنون نبوده و کسی از مدیران ادعا هم نکرده که واقعاً بری از اشتباه است. اما یک نکته مهم را به خاطر بسپاریم و آن هم اینکه سالهاست آرزوی حضور مدیری توانمند در استان را داشته ایم، و بر این باور بوده ایم که مشکل اساسی استان، «مدیریت» است. چون خودم از آن دسته نق زن های حسابی و مارک دار سالهای گذشته و اخیر بود و هستم، گاهی با خودم فکر می کنم و خطاب به خودم می گویم که حالا دیگر چه مرضی داری؟ حالا که معتمدیان، خودش اصل جنس است، باید کمکش کرد و همراهش بود. بنابر این حال که مدیری تقریباً در قامت آرزوهایمان برمسند اجرایی استان تکیه زده، بر اساس حقمان، نقد منصفانه و مطالبه گری داشته باشیم، اما تخریب نکنیم. گلایه بکنیم اما مانع تراشی نکنیم. حرکت ها را نقد بکنیم اما حرمت ها را نشکنیم. دلسوزی بکنیم اما با قلم یا قدمی یا حرف و کلمه ای بی انگیزگی ایجاد نکنیم. ما به تداوم حضور مدیرانی مثل معتمدیان و با رویکردها و شیوه های مدیریتی او نیاز داریم. همچنان که به رسانه ها و جریان های منتقدی که فعالیت ها و اقدامات او و مجموعه اش را نقد کنند و البته خودشان هم نقد پذیر باشند، به شدت نیازمندیم.

(لطفا نظر و پیشنهاد خود در رابطه با یادداشت های روزنامه را به شماره ۰۹۳۰۴۹۴۳۸۳۱ ارسال فرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت