نبود نانوای ماهر ، داغی بر تنور کیفیت نان در بیرجند

فارس – با اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها مردم نگران گران شدن قیمت نان هستند که بنا به گفته مسئولان برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد و با اجرای این طرح کیفیت‌بخشی به نان و حذف تخلفات را شاهد خواهیم بود.طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها از طرح‌هایی بوده که در دولت آیت‌الله رئیسی به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی و با اهداف مختلفی برای جلوگیری از فساد، کاهش تورم، کاهش فاصله اجتماعی و همچنین اجرای عدالت اجتماعی و غیره شکل گرفته و هم‌اکنون در حال اجرا است.
براساس این طرح و دهک‌بندی صورت گرفته طی دو ماه مبلغی به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده که برای دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک چهارم به بعد به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز شده است.
ولی آنچنان که مسئولان ذیربط مطرح کرده‌اند بعد از این دو ماه کارتی به عنوان کارت الکترونیکی یارانه‌ها برای خانوارها صادر و این کارت هر ماه براساس مبلغ اعلامی شارژ شده تا افراد بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از این طریق خریداری کنند.
اما قیمت برخی از کالاهای اساسی نیز در راستای اجرای این طرح تغییر کرده و افزایش یافته است. یکی از کالاهای اساسی که به موجب این طرح افزایش یافته، قیمت آرد بوده که البته دولت برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداده بلکه برای اصناف این قیمت افزایش یافته ولی نانوایی‌ها با توجه به خرید نان توسط مردم و تراکنش انجام شده از یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند.

گلایه از بی‌کیفیتی نان در برخی نانوایی‌ها

«صغری زنگویی» یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: با اجرای طرح جدید مردم در ابتدا دچار دوگانگی شده و دغدغه فراونی در رابطه با گرانی نان به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سفره‌های خود داشتند که خوشبختانه با مدیریت صحیح دولت در این راستا مشکلی ایجاد نشده است.وی با بیان اینکه هر چند قیمت برخی از کالاها با اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها افزایش یافته اما قیمت نان علی‌رغم گرانی آرد برای عرضه به مردم تغییر محسوسی نداشته، گفت: امید است این طرح موجب کیفیت‌بخشی به پخت نان شود.
این شهروند بیرجندی با گلایه از برخی نانوایی‌ها در مورد پخت نان‌های بی‌کیفیت، افزود: متأسفانه این امر باعث شده که سرمایه عظیمی از کشور به صورت دورریز از بین رفته که قبل از اجرای این طرح مردم نسبت به این موضوع کمتر دقت می‌کردند.
زنگویی با بیان اینکه نان قوت غالب اصلی مردم بوده و گرانی آن نگرانی‌های فراوانی برای افراد جامعه با توجه به شرایط اقتصادی موجود ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اجرای این طرح اگر سبب پیشگیری از قاچاق آرد شود طرح خوبی است.

لزوم نظارت جدی بر فعالیت نانوایی‌ها

«علی برزگری» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در ارتباط با این موضوع در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها باید قبل از اجرا برای مردم به طور کامل شفاف‌سازی می‌شد تا دغدغه‌ای نسبت به اجرای آن برای مردم به وجود نمی‌آمد.
وی تصریح کرد: اگر چه افزایشی در قیمت نان مصرفی برای مردم وجود نداشته و یا افزایش‌های ایجاد شده زیاد نبوده اما افزایش قیمت آرد و دیگر کالاهای اساسی که توسط دولت تعیین شده بر روی افزایش قیمت دیگر کالاها در جامعه تأثیرگذار بوده است.برزگری خواستار نظارت جدی بر فعالیت نانوایی‌ها در مورد کیفیت‌بخشی و رعایت نرخ‌نامه براساس وزن چانه نان شد و افزود: برنامه دولت برای اجرای این طرح باید به صورت روشن و شفاف برای مردم تبیین شود.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد

«جواد اشرفی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: توزیع آرد در سطح استان برای صنف خبازی به روال گذشته بوده و هیچگونه تغییری با اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها نیافته است.
وی در رابطه با گلایه برخی از نانوایی‌ها در راستای افزایش دستمزد کارگران و اینکه این امر باید در نرخ‌گذاری نان در نظر گرفته شود، گفت: موضوع افزایش دستمزد کارگران تنها مربوط به صنف نانوایی‌ها نبوده بلکه مربوط به تمام کارگران براساس قانون کار بوده و به طور قطع این موضوع در حوزه قیمت‌گذاری جدید در راستای اجرای طرح در سطح ملی لحاظ خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد، یادآور شد: برای تأمین یارانه نانوایی‌ها در سطح ملی برنامه‌ریزی خواهد شد تا با اجرای این طرح سرانه یارانه نان خانوارها با خرید نان به نانوایی‌ها از سوی دولت پرداخت شود.
اشرفی تأکید کرد: مردم بدانند قیمت نان برای مصرف‌کننده تغییر نمی‌کند و در حال حاضر تا زمان اجرای طرح سهمیه آرد نانوایی‌هایی استان تأمین و تغییری ندارد و براساس نوع یارانه یک و دو توسط شرکت بازرگانی غله توزیع می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها باید ابتدا زیرساخت‌ها فراهم شود که در حال حاضر به صورت پایلوت در استان زنجان در حال انجام بوده و با فراهم شدن زیرساخت‌ها در دیگر استان‌های کشور نیز اجرایی می‌شود.

فعالیت ۲۴۸ واحد نانوایی در مرکز استان

«جواد مختاری» رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهارداشت: در مجموع در سطح شهرستان بیرجند ۲۴۸ واحد نانوایی فعال وجود داشته که از این تعداد نوع دو و مابقی نوع یک هستند.وی با بیان اینکه توزیع آرد در نانوایی‌ها براساس سهمیه مشخص شده برای آن‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: قیمت نان تغییری نکرده و نانوایی‌های نوع یک که دولتی بوده افزایش قیمتی نداشته و قیمت نان در نانوایی‌های نوع دو نیز تغییری نکرده اما با توجه به تنوع در انتخاب نان توسط مردم نان‌های روغنی به واسطه گران شدن روغن مقداری افزایش یافته است.

کمبود کارگر ماهر از مشکلات اصلی نانوایی‌ها

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در رابطه با شلوغی صف‌های نانوایی‌ها از زمان اجرای طرح، گفت: متأسفانه وقتی موضوعی قبل از اتفاق در بین مردم رسانه‌ای می‌شود در بین مردم حساسیت ایجاد می‌کند‌.مختاری با بیان اینکه طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها طرح بسیار خوبی است، یادآور شد: به شرط درست اجرا شدن طرح از آن استقبال می‌شود و باید در این طرح منافع مردم و نانوا لحاظ شود.
وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات صنف نانوایان در استان این بوده که علی‌رغم اینکه نرخ نان در استان نسبت به استان‌های همجوار از جمله خراسان‌رضوی و کرمان کمتر بوده نانوایان نمی‌توانند دستمزد کارگران خود را افزایش دهند بنابراین کارگران تمایلی به فعالیت نداشته و کمبود کارگر دارند لذا کمبود کارگر ماهر یکی از مشکلات اصلی صنف نانوایان است.
رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند اضافه کرد: اگر نرخ آرد به روز شده و توزیع آن درست انجام شود بدون شک این طرح سبب افزایش کیفیت نان و همچنین جلوگیری از قاچاق آرد خواهد شد.مختاری خاطرنشان کرد: باید برای اجرای صحیح این طرح هزینه تمام شده آرد، هزینه تمام شده مواد اولیه و هزینه‌کرد نانوایی‌ها مورد محاسبه قرار گرفته و سپس نرخ جدید نان اعمال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت