مغایرت در «پخت»؛ دلیل عدم استقبال برخی نانوایی ها از طرح هوشمندسازی یارانه نان

نظارت بر مصرف آرد و ساز و کار مشخصی پیش از اجرای هوشمندسازی یارانه نان در کشور نبود و سالانه دولت یارانه قابل توجه و هزینه های سنگینی را برای آن متقبل می شد که خود این معضل یک پاشنه آشیل برای قاچاق آرد و یا فروش آرد به صورت آزاد و در آخر هم نارضایتی های مردم را در پی داشت.
به دنبال این ماجرا و گلایه های پی در پی مردم از نانوایی ها؛ طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها در دولت سیزدهم کلید خورد تا بدون تغییر نرخ نان، از طریق نصب کارتخوان های هوشمند موضوع خرید و فروش غیر قانونی آرد کنترل شود.
با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها، نظارت بر فعالیت این واحدها از جمله ساعات تعیین شده برای فعالیت افزایش یافته، ضمن اینکه این طرح موجب جلوگیری از فروش خارج از شبکه و آزاد آرد و قاچاق آن می‌شود.
یکی از شهروندان که برای خرید نان به نانوایی آمده پس از انجام خرید و کشیدن کارت بانکی خود از دستگاه هوشمند در گفت و گو با خبرنگار شبستان در خصوص این طرح گفت: پس از کشیدن کارت بانکی، تعداد نان را انتخاب می کنیم و سپس مبلغ را تایید کرده و تراکنش انجام و هزینه برداشت می شود و مشکلی برای استفاده از کارتخوان هوشمند نداشتم و طریقه کار با آن خیلی ساده است.محسنی با بیان اینکه طرح هوشمند سازی یارانه نان اقدام خوبی است و جلوی تخلفات نانوایی در فروش آرد با نرخ های آزاد و بی حساب و کتاب را می گیرد، افزود: امیدواریم مردم با اجرای این نان شاهد افزایش نان نباشند.

صف نانوایی ها، شلوغ تر از قبل

زیراچی، شهروند دیگری است که به خبرنگار شبستان در خصوص اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان، گفت: با اجرای این طرح در کیفیت نان تفاوتی ایجاد نشده و هر تعداد نانی که سفارش داده ایم، تحویل گرفته ایم.
وی با بیان اینکه فقط برخی نانوایی ها شلوغ تر از قبل شده اند، افزود: مزیت اجرای این طرح این است که نانوایی ها دیگر نمی توانند آرد آزاد بفروشند و جلوی زد و بند و خرید و فروش غیرقانونی آرد گرفته می شود و کسی هم نمی تواند، کلی نان خریداری و خوراک دام کند چراکه این مورد هم رصد می شود.این شهروند با بیان اینکه به نظر می آید با اجرای دقیق این طرح شاهد افزایش کیفیت نان هم باشیم، افزود: نانوایی ها برای اینکه بتوانند نان بیشتری بفروشند، مجبور می شوند در یک صحنه رقابتی نان بهتری تولید کنند که مشتری بیشتری هم داشته باشند.
حاجی زاده، هم شهروند دیگری بود که به خبرنگار شبستان اظهار کرد: برای خرید دو قرص نان به نانوایی مراجعه کردم ولی نانوا سه قرص نان تحویل داد، به نظر می آید با اجرای این طرح، نانوایی ها برای دریافت سهمیه بیشتر آرد و فروش بیشتر، هر تعداد نانی را که مشتری سفارش دهند را تحویل می دهند، همچنین کیفیت نان هم بهتر شده و به نظر می رسد نانوایی های آزادپزی که نان وزنی پخت می کنند بر وزن چانه خود اضافه کرده اند.

عدم استقبال برخی نانوایی ها از طرح هوشمندسازی یارانه نان

«احمد مختاری»، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تنها برخی نانوایی هایی که پخت نان آن ها در طرح هوشمندسازی یارانه نان؛ با پخت سابق آنها مغایرتی ندارد، از طرح جدید استقبال می کنند.وی افزود: نانوایی هایی که قبل از اجرای طرح چندین پخت داشته اند، در حال حاضر با نصب دستگاه های جدید تنها می توانند یک نوع پخت را انجام دهند، همچنین مغایرت در وزن چانه و نوع پخت از جمله دلایل عدم استقبال نانوایی های استان از این طرح است.
مختاری با اشاره به عدم استقبال برخی نانوایی های استان خراسان جنوبی از اجرای هوشمند سازی یارانه نان، گفت: کارگروه تخصصی آرد و نان برگزار شده و مقرر شده تا این مغایریت ها رفع شود، امیدواریم در این کارگروه مغایرت ها در راستای استقبال از طرح حل شود.

نصب ۵۹۹ کارتخوان در نانوایی های خراسان جنوبی

وی از نصب ۵۹۹ دستگاه کارتخوان برای هوشمندسازی یارانه نان در نانوایی های استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ۴۷ دستگاه به دلیل نبود متصدی نانوا عودت داده شده که مجدد نصب خواهد شد.
رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۹۸ درصد نانوایی های خراسان جنوبی در طرح هوشمندسازی یارانه نان مجهز به کارتخوان مشترک شده اند، افزود: همزمان با اجرای این طرح مردم استقبال خوبی دارند امیدواریم مغایرت ها برای استقبال نانوایی ها هم رفع شود.

مغایرت در وزن چانه و نارضایتی نانوایی ها

مختاری با اشاره به مغایرت در وزن چانه های خبازی ها، تصریح کرد: بر اساس نظرات کارشناسان آرد و نان هرچه وزن چانه کمتر می شود کیفیت نان هم کاهش می یابد، به عنوان مثال نان تافتون ۷۵۶ گرم بوده است که در طرح هوشمند سازی یارانه نان، مسئولان متولی وزن مصوب (۶۳۰ گرم) را تعیین کرده اند که این مغایرت سبب نارضایتی برخی نانوایی ها در این طرح شده و منتظر حل مشکل هستند.
وی ادامه داد: در این در حالی است که وزن چانه ۷۵۶ و ۶۳۰ گرمی نان تافتون هیچ تاثیری در نرخ و بهای نان ندارد.
رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی گفت: وزن ۷۵۶ گرمی چانه نان تافتون با قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان و وزن چانه ۶۳۰ گرمی به قیمت یک هزار و ۲۵۰ تومان است که پیش از اجرای طرح؛ نانوایی هایی ها با آن مخالف بودند و مسئولان تصمیم گرفتند به تناسب وزن بالا و قیمت بالاتر، بدون افزایش نرخ نان از مشتری گرفته شود.مختاری با بیان اینکه بازرسان جهاد کشاورزی به موقع و به صورت منظم بازرسی از نانوایی های استان را انجام می دهند، افزود: حداقل روزانه ۲۵ مورد بازرسی از نانوایی ها انجام و تخلفات به تعزیرات ارجاع داده می شود.

عدم توزیع کارشناسی آرد؛ دلیل صف های طولانی دریافت نان

وی در پاسخ به چرایی شلوغی صف های نانوایی در خراسان جنوبی، تصریح کرد: عدم توزیع کارشناسی آرد، سبب ایجاد صف های طولانی شده است چراکه یک نانوایی که سهمیه بیشتری دارد، می تواند تخلف کند و نانوایی دیگری که سهمیه کمتری دارد نمی تواند مشتری های خود را پاسخگو باشد.
«الیاس جویبان»، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: این طرح با هدف شفاف ‌سازی خرید نان از منظر نوع آرد، میزان مصرف و کنترل قیمت در خراسان جنوبی در دستور کار است و تاکنون بیش از ۹۵ درصد نانوایی های استان دستگاه کارتخوان هوشمند و مشترک را با همکاری بانک عامل نصب کرده اند.وی تعداد نانوایی‌های فعال در خراسان جنوبی را ۷۶۵ واحد اعلام کرد و گفت: در این طرح نوع نان توسط مشتری به میزان دلخواه انتخاب و محاسبه قیمت از طریق دستگاه تعیین می‌شود. همچنین قیمت نان بدون تغییر و افزایش خواهد بود و میزان آرد اختصاصی به نانوایی نیز به میزان فروش نان بستگی دارد.
به گفته وی بخشی از یارانه ناشی از صرفه‌جویی در مصرف آرد در این مرحله به منظور جبران بخشی از هزینه‌های نانوایان، به حساب آنها واریز خواهد شد.
جویبان با اشاره به مختار بودن مشتری در انتخاب نوع نان و نانوایی، تصریح کرد: با اجرای این طرح نانوایی‌ها سهمیه‌های متفاوتی از آرد را در ماه‌های مختلف و با توجه به میزان فروش نان با کیفیت دریافت خواهند کرد، همچنین تحویل و توزیع آرد به نانوایی‌های استان، براساس میزان پخت هر نانوایی در ماه قبل تعیین می‌شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از رصد منظم نانوایی های استان برای ساماندهی بیشتر بر نحوه پخت و توزیع نان خبر داد و افزود: اجرای این طرح سبب ایجاد یک بازار رقابت سالم و ارتقای کیفیت نان خود شده است.

استقبال مردم خراسان جنوبی از هوشمند سازی یارانه نان

«مرتضی ذاکریان»، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم از استقبال مردم خراسان جنوبی از طرح هوشمندسازی نان، خبر داد و اظهار کرد: این طرح در استان به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در راستای جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه در این طرح نانوا، آرد را با قیمت واقعی دریافت و به ازای تعداد نان‌های فروخته‌شده یارانه دریافت خواهد کرد، لذا در نانوایی هایی که کارتخوان ها نصب شده فروش نان صرفا با استفاده از دستگاه های کارتخوان هوشمند انجام می شود، ادامه داد: با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان به‌هیچ‌وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.

کشف ۳۱۸ تن آرد قاچاق

«جواد اشرفی»، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم اظهار کرد: پس از اجرای طرح ساماندهی یارانه‌های حوزه آرد و نان، در استان هیچ گونه افزایش قیمت نان نداریم و مردم از این بابت نباید نگران باشند.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها جلوی قاچاق آرد به کشورهای همسایه گرفته می‌شود، گفت: بیش از ۳۱۸ تن آرد قاچاق در خراسان جنوبی تا خرداد ماه سال جاری کشف شده است.
اشرفی جلوگیری از قاچاق یارانه‌ها را از مزیت های اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح ضایعات نانی که بیشتر صرف خوراک دام می شود کم می شود.
به هرحال باید گفت امیدواریم هرچه سریع تر با اجرای کامل طرح هوشمند سازی یارنه نان در خراسان جنوبی مصرف کننده نان با کیفیتی دریافت و نانوایی‌ها نیز با دریافت میزان واقعی آرد مورد نیاز، از قاچاق آرد، این سرمایه ملی جلوگیری کامل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت