مصائب پخت نان در خراسان‌جنوبی

نانوایان خراسان جنوبی معتقدند افزایش هزینه‌ تولید در کنار ثابت ماندن قیمت نان برای آنان مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده است و از طرفی مردم به واسطه مسائل اقتصادی موافق با افزایش قیمت نان نیستند. از ابتدای سال هر چند مدت یک بار نانوایان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با رسانه‌ها و یا در دیدار با مسئولان و متولیان امر از مشکلات صنفی خود به واسط افزایش اجاره بهار و سایر هزینه‌های تمام شده تولید سخن گفته و خواستار افزایش قیمت نان شدند. از طرف دیگر بسیاری از شهروندان خراسان‌جنوبی از تعطیل زودهنگام برخی از نانوایی‌ها، کیفیت نان و بسیاری از موارد دیگر گلایه هایی دارند و معتقدند شاید بتوانیم گوشت و برنج نخریم ولی خرید نان یک نیاز ضروری است و از این جهت گران شدن آن بر زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد. چند روز قبل موهبتی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم که نانوایان با مشکل رو به رو شده و یا هزینه‌های خود را از طرق دیگری تأمین کنند، یادآور شد: البته باید به سمتی برویم که اولین استان نباشیم که نان را گران می‌کنیم.

گلایه از تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها
مرضیه محمدی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: برخی از نانوایی‌های سطح شهر بیرجند ساعت ۹ شب دیگر مغازه را تعطیل می‌کنند و پخت ندارند در حالی که در گذشته حتی تا ساعت ۱۰-۱۰.۵ شب نیز نان عرضه می‌کردند. وی با اشاره به اینکه شاید برخی از نانوایی‌ها نان را برای خوراک دام به دامداران روستایی می‌دهند که برایشان از فروش نان به مردم سود بیشتری دارد، بیان کرد: البته نانوایان نیز مشکلات زیادی دارند و شاید مجبور به این کار می‌شوند که این مسائل باید به صورت ریشه‌ای حل شود. این شهروند خراسان‌جنوبی درباره قیمت نان گفت: برخی از نانوایان می‌گویند با این قیمت‌ها، پخت نان برای ما صرفه اقتصادی ندارد ولی از طرف دیگر باید به این نکته توجه کنیم که نان خوراک اصلی مردم است و گران شدنش بر سفره آنان تأثیر مستقیم دارد.

ضرورت نظارت بیستر بر کیفیت نان
غلامرضا رضایی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: مسئله اصلی من روی کیفیت نان است که گاه چندان مطلوب نیست و در این حوزه نیاز به نظارت بیشتری داریم. وی گفت: گاه در رسانه‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر گران شده نان به گوش می‌رسد اما واقعا گران شدن یک قلم دیگر از کالاها اساسی در توان مردم نیست چرا که شاید بتوان از گوشت، مرغ، روغن و برنج صرف نظر کرد ولی آیا می‌توان از خرید نان نیز در صورت گران شدن صرف نظر کرد؟ رضایی ادامه‌داد: البته نانوایان نیز مشکلاتی دارند و شاید قیمت تمام شده نان با هزینه‌های آنان از جمله آب و برق و حقوق کارگران و بیمه و … همخوانی نداشته باشد ولی راه حل آن نیز افزایش فشار بر مردم نیست بلکه در این زمینه باید راه حل های دیگری یافت.وی گفت: هر وقت که برای گران شدن یک کالا تصمیم می‌گیریم حتما قبل از آن اقشار ضعیف و محروم جامعه را نیز حتما در نظر بگیریم.

سهمیه هر نانوایی لواش تنها هشت کیسه آرد است
اکبر مرادی، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اگر شهروندان نسبت به این موضوع گلایه دارند که ساعات پخت نانوایی‌ها کاهش یافته است باید بگویم که در حال حاضر در خراسان‌جنوبی سهمیه روزانه هر واحد نانوایی سنگک ۶.۵ کیسه آرد و نانوایی تافتون و لواش ۸.۵ کیسه آرد بیشتر نیست.

وی با اشاره به اینکه بعد از پایان پخت این مقدار سهمیه، چاره‌ای جز تعطیلی نانوایی نداریم، بیان‌کرد: اما در شرایط فعلی پخت کمتر از ۱۰ کیسه آرد به هیج وجه از نظر اقتصادی برای نانوا به صرفه نیست و میزان سهمیه نیز از سال ۹۵ تغییری نکرده است.

قیمت نان از سال ۹۸ تغییر نکرده است
رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت نان از تاریخ ۹۸.۱۲ به هیچ وجه گران نشده است، گفت: این در حالی است که قیمت اجاره بهاء، بیمه کارگر، پول روغن و نمک و حقوق کارگر در طی این دو سال به شدت افزایش پیدا کرده است. مرادی اظهارکرد: مدیران و مسئولان امر می‌گویند در شرایط فعلی گران کردن نان به صلاح نیست اما مگر نانوا در همین کشور و در همین شرایط گرانی گوشت و روغن و برنج و سایر مایحتاج اساسی زندگی را نمی خرد و اگر همینقدر که بر روی گران نشدن نان حساسیت داشتند بر روی دیگر قیمت دیگر کالاها حساس بودن وضعیت بهتر بود. وی بیان‌کرد: وقتی از ما می‌خواهند که قیمت را هیچ تغییری ندهیم باید نرخ بیمه و حقوق کارگر و … را نیز ثابت نگه دارند نه اینکه شرایط به سمتی برود که من در شب عید شرمنده کارگرم باشم که نمی توانم عیدی او را پرداخت کنم.

فعالیت ۲۴۷ واحد نانوایی در بیرجند
رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی درباره نتایج جلسه جهادکشاورزی درباره قیمت گذاری نان، یادآور شد: در آن کارگروهی بیان‌کردند که تأکید شده است که کالاهای اساسی در آستانه سال نو هیچ تغییری نکند و از این جهت نمی توانیم قیمت نان را تغییر دهیم و باید تا بعد از ماه مبارک رمضان صبر کرد. مرادی با بیان اینکه جلسه اصلی البته باید برگزار شود، گفت: در حال حاضر در بیرجند ۲۴۷ واحد نانوایی فعال داریم و ۶۰ درخواست نیز برای ایجاد نانوایی وجود دارد ولی با این قیمت نان، کار ما صرفه اقتصادی نداشته و برخی به سمت تعطیلی خواهند رفت. وی یادآور شد: در خواست ما بر این است که نرخ نان به روزتر شده و هم طراز با استان های همسایه چون خراسان رضوی شود چرا که در این استان هم سهمیه آرد و هم قیمت نان از خراسان جنوبی بیشتر است. رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در مورد قیمت نان کارگروهی برگزار شده و منتظر برگزاری جلسه اصلی هستیم، گفت: ما همیشه معتقدیم نباید به سمتی برویم که نانوا مجبور به تخلف صنفی شود.

هزینه‌های تولید واحدهای نانوایی را تعطیل کشاند
وی اظهارکرد: باید با حمایت دستگاه‌های خدمات رسان چون شرکت آب، برق و گاز از نانوایی‌ها، اعطای تسهیلات و … هزینه‌های تولید را برای نانوا کاهش داده و از آنها حمایت کنیم چرا که در غیر اینصورت به شدت آسیب خواهند دید. رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید در کنار ثابت ماندن قیمت نان موجب شده بسیاری از واحدهای نانوایی در خراسان‌جنوبی تعطیل شوند، افزود: باید راه میانه ای رفت که نه مردم و نه نانوایان آسیب نبینند. علیزاده یادآور شد: ما هم دغدغه‌های مردم در زمینه کاهش ساعات کاری نانوایی‌ها و کاهش کیفیت نان را درک می کنیم و امیدواریم با کاهش مشکلات نانوایان و افزایش نظارت این مسائل هم حل شود. در موضوع نان هم باید به گلایه های مردم نسبت به گران شدن هر روزه کالاها و هم دغدغه‌های نانواها پیرامون افزایش هزینه‌های تولید علی رغم ثابت بودن قیمت نان توجه کرد چرا که تنها در این صورت راه به خیر و صلاح خواهیم یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت