مشق گرانی در بازار رنگارنگ نوشت افزارها

این روزها خرید لوازم التحریر و شلوغی بازار همچون راه رفتن روی لبه یک تیغ است چراکه از یک طرف لازم است پروتکل‌ها رعایت شود و از طرفی دیگر باید تمهیدات برای شروع آموزش حضوری اندیشیده شود. این روزها خبرها از حضوری شدن مدارس، رنگ شلوغی را به بازار لوازم التحریر که روزهای کسادی را تحمل کرده، پاشیده است.اکنون که بسیاری از والدین شنیده‌اند احتمال حضوری شدن مدارس وجود دارد نسبت به سال گذشته شور و نشاط خرید بیشتر در شهر دیده می‌شود. در این روزها که به ایام بازگشایی مدارس نزدیک شده‌ایم و مردم در تب و تاب خرید وسایل مورد نیاز خود هستند، بازار لوازم التحریر ایرانی با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است در وضعیت خوبی قرار ندارد.

مردم به دنبال قیمت کم و کیفیت بالا هستند

یکی از فروشندگان لوازم التحریر در بیرجند گفت: بسیاری از برندهای تولید داخل در صنعت نوشت افزار را کسی نمی‌شناسد و همه گمان می‌برند که این اجناس به واسطه کیفیت بسیار خوبی که دارند، محصول خارج است و تولید کننده ایرانی نمی‌تواند آن را تولید کند.وی افزود: بسیاری از نوشت افزار کشور را می‌توانیم تولید کنیم، اما وقتی می‌بینیم که مردم استقبال خوبی از آن نمی‌کنند، قاعدتا ظرفیت تولید کارخانه‌ها پایین می‌آید و کم کم این صنعت نوپا که لزوم بر آن است که حمایت شود به تعطیلی کشیده می‌شود. نخعی اظهار کرد: به طور کلی و از نظر من خیلی از لوازم التحریری که در داخل کشور تولید می‌شود، شاید از نظر قیمت، همپای قیمت جنس خارجی باشند، اما به جرئت می‌توان گفت که در این چند ساله بسیار روی کیفیت خود کار کرده‌اند و شاید در حال حاضر کیفیت بعضی از محصولات ما از بسیاری از لوازم التحریر خارجی بهتر باشد. خانواده‌هایی را می‌بینی که با شنیدن خبر حضوری شدن مدارس به سمت لوازم‌التحریرها سرازیر شده‌اند و در میان هیاهوی کسادی بازار، به دنبال خرید لوازم التحریر باکیفیت و همچنین با قیمت کم برای فرزندان خود هستند تا آموزش حضوری را آغاز کنند. یکی از مادران در حالی که با دختر خود مشغول خرید است و در میان شلوغی مغازه، دائما ماسک خود را از نفس تنگی بالا و پایین می‌کند، با دیدن فاکتور قیمت می‌پرسد آقا درست حساب کرده‌اید؟ و پلاستیک خرید خود ر ا زیر و رو می‌کند. چند قلم جنس است و او متحیر از قیمت گران.آن طرف تر پدری برای پسرش خودکار انتخاب می‌کند و می‌گوید: لوازم التحریر هرسال با فرارسیدن مهرماه گران می‌شود و این بغضی است برای ما پدران و مادران که نمی توانیم به طور کامل برای فرزند خود خرید کنیم. احمدی ادامه داد: از طرفی قیمت‌ها نیز نوسان دارد و در هر مغازه‌ای یکسان نیست؛ به طور مثال در هر مغازه‌ای قیمت دفتر تعاونی فرق دارد با مغازه دیگر. وی افزود: از مسئولان می‌خواهیم کمی رسیدگی کنند تا در ابتدای مهر هرساله با این مشکل مواجه نشویم و پدر و مادرانی که به سودای ارزان شدن دست از خرید کشیده‌اند و اکنون مجبورند در اوج گرانی و شلوغی خرید کنند.

کسادی بازار

مهدی راستگو مقدم، رئیس اتحادیه نوشت افزار خراسان جنوبی گفت: متأسفانه با وجود کرونا میزان خرید بسیار کم شده و ما دچار یک نوع کسادی مستمر هستیم. وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم تنها در نوشت افزار و لوازم‌التحریر چنین رشد قیمتی داشته‌ایم، تصریح کرد: البته قیمت دفاتر نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشته اما فروش نداریم. رئیس اتحادیه نوشت افزار خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از اقلام خارجی که بسیار زیاد افزایش قیمت داشته به این دلیل است که یا دیگر وارد نمی‌شود یا بسیار اندک یافت می‌شود، اظهار کرد: بحران در این صنف به دلیل کسادی ناشی از کرونا فراگیر شده است. راستگو مقدم ادامه داد: فعالیت مدارس به صورت مجازی در دو سال گذشته بر بازار لوازم التحریر تأثیر بسزایی داشته است به طوری که استفاده از لوازم التحریر ۷۰ درصد کاهش یافته است. وی با بیان اینکه امسال قیمت لوازم التحریر سه تا چهار برابر افزایش یافته، اما خرید و فروش لوازم التحریر کاهش داشته است، تصریح کرد: اگر وضعیت بازار لوازم التحریر به همین روال ادامه پیدا کند ۳۰ درصد واحدهای این صنف ریزش پیدا می‌کنند و تعطیل خواهند شد. رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتاب فروشان بیرجند با بیان اینکه فروش لوازم التحریر بسیار کاهش یافته به طوری که درآمد حاصل شده جوابگوی چک ها، هزینه‌ها، بیمه و قبوض برق و آب نیست، یادآورشد: بیشتر فروشندگان لوازم مورد نیاز مغازه خود را از شهرهایی مثل تهران و مشهد تهیه می‌کنند و امسال حتی خود فروشندگان اصلی با ما تماس می‌گیرند تا لوازمشان را به فروش برسانند، اما بازار لوازم التحریر به قدری راکد است که نیاز به خرید جدید نیست. اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرده که با توجه به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و شروع سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر، کیف، کفش و سایر ملزومات تحصیلی سازمان صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های مرتبط به منظور بازرسی و نظارت بر قیمت، تأمین و توزیع و ارائه به موقع کالا و خدمات اولویت‌دار این ایام «طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی» را جهت جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی اجرا می‌کند. همچنین اعلام شده است: سامانه ۱۲۴ ستاد خبری سازمان در طول اجرای طرح به منظور تسریع در رسیدگی به امور، به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص گران فروشی، عدم درج قیمت و دیگر تخلفات است. ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت