مردی با مدال های رنگین

جواد سلیمانی از ورزشکاران پر افتخار استان است که توانسته در مسابقات جهت یابی ارتش های جهان سکوی نایب قهرمانی را به دست بیاورد. مدال های رنگین و درخشنده ای در رقابت های مختلف بر گردن وی آویخته شده و برای استان و کشورش نام آوری کرده است. رشته ورزشی او ؛ جهت یابی است که کمتر شناخته شده و از نظر خودش مشکل در خراسان جنوبی همین است. «این رشته ورزشی در استان هنوز شناخته شده نیست و کسی از آن اطلاعی ندارد. به همین دلیل تیمی هم برای اعزام به مسابقات نداریم» این درحالیست که دیگر استان ها تیم های خوبی در این رشته دارند و با این حال این هم استانی یکی از برترین های این رشته در کشور است.

تیم جهت یابی نداریم

جواد سلیمانی ۲۳ ساله و افسر نیروی انتظامی است که در ابتدا با دو و میدانی سرعت و استقامت ورزش را شروع کرده است. او به آوا گفت: مربی ها متوجه استعداد من در رشته جهت یابی شدند و تصمیم گرفتم این ورزش را ادامه دهم. درباره موفقیت هایش در این رشته توضیح داد که در مسابقات جهت یابی نیروهای مسلح ۷ مدال دارد ودر سه سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ مقام اول انفرادی را هم کسب کرده ، در مسابقات جهت یابی کشور در سال ۹۶ شرکت و مدال طلا را گرفته است، همچنین در مسابقه سرعت ۳ کیلومتر مقام آورده است. سلیمانی بیان کرد: در مجموع مسافت کوتاه و بلند مقام دوم با تیم استان ایلام را هم کسب کردم چرا که متاسفانه بیرجند تیمی نداشت و با استان های دیگر مسابقه دادم اما امسال که منطقه ای شده است امیدوارم که از استان خود بتوانم در این مسابقات شرکت کنم. او درباره نایب قهرمانی در مسابقات ارتش های جهان نیز عنوان کرد: مسابقات روسیه که شرکت کردم، فقط رقابت در رشته جهت یابی نبود و مسابقات ۴ گانه بود که نایب قهرمان شدم و در اردوهای مختلف مانند اردوی هنگ کنگ و اندونزی حضور داشته ام که اعزام به مسابقات به دلایل مختلف کنسل شد اما امسال خوشبختانه اردوی تیم ملی جهت یابی اعزام به روسیه و مسابقات ۴ گانه اعزام به روسیه سال بعد برای برج ۵ دعوت شدم که اگر از مراحل آن با موفقیت عبور کنم قول اعزام را دادند و اکنون هم که عضو تیم ملی جهت یابی کشور هستم.

رشته مورد توجه در جهان

این قهرمان ارتش های جهان درباره جهت یابی گفت: این رشته ورزشی، فعالیت پیدا کردن مسیر مشخص با استفاده از نقشه و قطب‌نما می باشد، ورزش جهت‌یابی دارای اصول و قواعدی است که آموزش آن در گذشته فقط مخصوص افراد نظامی بود ولی امروزه با تأسیس فدراسیون بین‌المللی جهت‌یابی و تعمیم آن به همه افراد علاقه‌مند، این رشته به یک ورزش پایه و مفرح تبدیل شده است. سلیمانی افزود: رشته جهت‌یابی به دلیل توانایی‌‌های بالای جسمی و ذهنی که برای افراد ایجاد می‌کند، طی چند سال اخیر مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است و کشورهای شرکت کننده در مسابقات جهانی این رشته معمولاً از کارکنان نیروهای مسلح خود برای عضویت در تیم‌های ملی استفاده می‌کنند. به گفتۀ وی ورزش جهت‌یابی با قدمت ۶۶ ساله در کشورهای جهان و ۲۰ ساله در ایران توانسته است جایگاه خوبی کسب کند، جهت‌یابی در واقع نوعی مسابقه است که در زمین ویژه و زمان مشخصی انجام می‌شود، مسیر مورد نظر در نقاط کنترل شده، ‌نشانه‌گذاری شده است و باید توسط دوندگان جست و جو و کشف شود.

هزینه های بالا، مانع اعزام

سلیمانی فاکتورهای مهم این ورزش را سلامت کامل جسمانی، آمادگی جسمانی بالا، تبحر در نقشه‌خوانی و استفاده از ابزارها و تصمیم‌گیری در شرایط سخت دانست و عنوان کرد: به دلیل همین موارد به این رشته، دو و میدانی هوشمند هم گفته می شود. وی خاطر نشان کرد: مسابقات در چهار رشته ورزشی متفاوت در جهان برگزار می‌شود که شامل جهت‌یابی پیاده، جهت‌یابی اسکی، جهت‌یابی دوچرخه کوهستان و جهت‌یابی با ویلچر است که البته در ایران فقط رشته جهت‌یابی پیاده انجام می شود. او درباره حمایت ها نیز بیان کرد: فقط در حد همان هدیه بعد از مسابقات به نفرات برتر می باشد و مانند دیگر رشته های ورزشی است که حمایت نمی شویم و حتی هزینه اعزام به مسابقات هم خیلی بالا است به همین دلیل به خیلی از مسابقات بین المللی به دلیل هزینه ها، اعزام نشده ایم چرا که یا از خود ورزشکار مبلغ هنگفتی مانند ۱۵ میلیون تومان می خواهند یا فدراسیون برای هر ورزشکار تیم ملی خود برای اعزام باید مبالغ بالا بپردازد و اعزام ها کنسل می شود.

لزوم حمایت برای خرید تجهیزات

قهرمان جهت یابی جهان در زمینه مشکلات و چالش های خود هم گفت: مشکل اولیه ما در استان این است که این ورزش هنوز ناشناخته است و از امکانات و جایگاهی مشابه دیگر استان ها از قبیل اصفهان، خراسان رضوی و… برخوردار نیست و معرفی نشده، ما حتی در مسابقات کشوری تیم نداریم که اعزام کنیم ولی امیدواریم با منطقه ای شدن مسابقات بتوانیم تیمی را با معرفی و آموزش، جمع آوری کنیم. سلیمانی افزود: مشکل دیگر نبود مربی در استان است که تنها مربی این رشته خود من هستم و یکی از سختی های من در این ورزش همین بود که مربی نداشتم و برای آموزش به تهران می رفتم که باید کلاس های آموزشی برای افزایش مربیان و ورزشکاران این رشته در استان داشته باشیم چرا که در کشور، ورزشی هیجان انگیز است که طرفداران بیشماری را جذب کرده است. به گفتۀ وی مشکل دیگر نبود تجهیزات می باشد چرا که وسایل این رشته مانند قطب نما توسط سوئد ساخته می شود و وقتی وارد ایران می شود با قیمت زیادی عرضه می شود که ورزشکار قادر به تهیه این تجهیزات نیست و نیازمند خیلی موارد از قبیل جی پی اس و چیپ مخصوص و پانچ الکترونیکی است. وی از مسئولان درخواست کرد که در تهیه لوازم این ورزش کمک کنند تا بتوانیم ورزشکاران را جذب کنیم و آموزش دهیم و این ورزش را با یک قطب نما و نقشه و… می توان شروع کرد و گسترش داد چون این ورزش اگر معرفی شود می تواند علاقه مندان زیادی را در استان جذب کند – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت