مردم استان گل کاشتند

صباغی- جشن گلریزان برای دانش آموزان نیازمند همه ساله پیش از آغاز سال نو در خراسان جنوبی برگزار می شود و امسال مردم استان با استقبال کم نظیر خود در این جشن  یک رکورد را ثبت کردند به گونه ای که مبلغ اهدای در سال ۱۴۰۰  به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسید.
جشن گلریزان  امسال به دلیل شیوع کرونا برای دومین سال پیاپی  به طور مجازی و رسانه‌ای در زورخانه ابوتراب برگزار و به‌صورت زنده ساعت ۲۱ از شبکه استانی خاوران پخش شد.گرچه خراسان جنوبی به واسطه خشکسالی های پی در پی استانی محروم شناخته شده اما مردمی زلال و مهربان و نیک اندیش را در دامن خود پرورش داده است.  اینجا مردمانی دارد که در عین شرایط بد اقتصادی هر سال گلریزانشان گلهای لبخند را بر لبان دانش آموزان نیازمندی می کارد که در حسرت لباس دیرتر رسیدن عید را آرزو می کنند.


پیشینه  33 ساله جشن گلریزان در خراسان جنوبی
مسئول برگزاری جشن گلریزان  بیرجند با اشاره به اینکه  سابقه برگزاری جشن های گلریزان در راستای کمک به مستمندان به  زمانهای دور برمی گردد،  گفت: از آنجا که آبروداری و عزت نفس در آیین اسلامی و ایرانی  از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در مراسم گلریزان هیچ گاه نامی از نیازمند برده نمی شود و عواید جمع شده  برای  حفظ حرمت انسانی افراد پنهانی و ناشناس اهدا می شود. مهدی قمری پیشینه مراسم گلریزان دانش آموزان نیازمند بیرجند را حدود ۳۳ سال پیش دانست و ادامه داد: این آیین نخستین بار در گود زورخانه امیر عرب و با هدف شادی دانش‌آموزان نیازمند در شب عید و به همت پهلوانان صاحب‌نام، کسبه و خیران آن زمان برگزار شد که هر سال همچنان در آستانه سال نو برگزار می‌شود. به گفته وی چه بسا بسیاری از این افراد امروز در قید حیات نیستند اما ورثه آنها دنباله روی کار خیر پدر یا مادر شده و برای شرکت در این مراسم معنوی لحظه شماری می نمایند.


رئیس جمهور چراغ اول گلریزان را روشن کرد


دبیر اجرایی جشن گلریزان بیرجند با بیان اینکه آیت ا… «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، چراغ اول این جشن مردمی را با پرداخت یکصد میلیون ریال از حساب شخصی خود روشن کرد، افزود: همچنین فرمانده یگاه ویژه نیروی انتظامی کشور که در خراسان جنوبی حضور داشت، مبلغ یک میلیارد ریال را برای اهدا به جشن گلریزان مردم بیرجند تقبل کرد.وی با اشاره به  استقبال کم نظیر مردم در جشن امسال  خاطر نشان کرد:  کمک‌های خوب مردم و دستگاه‌های اجرایی یکی از تفاوت‌های این جشن با سال‌های گذشته است.قمری  با اشاره به کمک‌های خوب دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در این جشن افزود: استانداری خراسان جنوبی، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل کمیته امداد هر کدام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به این جشن مردمی کمک کردند.وی یادآور شد:  تعهد کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در این جشن ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که این مبلغ در چند روز آینده افزایش خواهد یافت.


هدایای نقدی و غیر نقدی مسئولان و مردم


دبیر اجرایی جشن گلریزان بیرجند بیان کرد: زینلی مدیرعامل کویرتایر و اعضای هیئت مدیره کویر تایر کمک شایانی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان به گلریزان داشتند. وی یادآور شد: همچنین تعداد ۲۰۰ دست لباس نو توسط همشهری در مشهد و ۲۰۰ دست لباس دیگر هم توسط همشهری دیگر در بیرجند تقبل شده است.قمری با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشن تهیه لباس و پوشاک برای دانش آموزان نیازمند در آستانه سال نو است،  افزود: جامعه هدف با کمک آموزش و پرورش و کمیته امداد شناسایی شده و موازی کاری با کمیته امداد نداریم و همکاری تنگاتنگی با این نهاد محرومیت‌زا انجام شده است.


سفره گلریزان همچنان پهن است

قمری با بیان اینکه در گوشه گوشه‌های آسمان این شهر هنوز کودکانی زندگی می‌کنند که در آرزوهای کودکی‌شان تهیه یک جفت کفش و لباس جدید برای عید خواسته‌ای بسیار دور و دست نیافتنی است، خاطر نشان کرد:  چه خوب است مردم خیر همچنان به این جشن کمک کنند  تا کمک‌های ناچیزمان لبخند شادی بر لبانشان بنشاند. وی تاکید کرد: سفره جشن گلریزان همچنان پهن است و مردم و مسئولان می‌توانند با واریز مبلغ نقدی خود به شماره حساب ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰ نزد بانک صادرات کمک‌های خود را به دانش آموزان نیازمند اهدا کنند.مسئول برگزاری جشن گلریزان با بیان اینکه سال گذشته عایدات جشن گلریزان بیرجند هفت میلیارد ریال بود یادآور شد: با این مبلغ ۶ هزار و ۸۰۰ دست لباس نو برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه شد که ارزش واقعی این اقلام ۱۲میلیارد ریال برآورد شده است.قمری ادامه داد: این کمک‌ها بین ۹۱ مدرسه در شهرستان بیرجند و پنج شهرستان خراسان جنوبی توزیع شد. به گفته وی  جشن مردمی گلریزان بیرجند با نام محلی(گلریزو_golrizo) و با شماره ۲۰۵۷ در سال ۱۳۹۸ به ثبت آثار معنوی جمهوری اسلامی ایران رسیده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت