فقر زیرساختی در ورزش استان

صباغی – از مهمترین مشکلات ورزشکاران خراسان‌جنوبی می‌توان به نبود حمایت‌ها، کمبود مربیان متخصص و به‌روز، نبود اسپانسر، نبود تجهیزات و امکانات و زیرساخت ها اشاره کرد. بی‌تردید کسب موفقیت در عرصه‌های ورزشی نیازمند ارتقا کیفی و استانداردسازی اماکن و مجموعه‌های ورزشی است. به منظور بررسی مشکلات هیئت های ورزشی و فضاهای ورزشی استان چند نفر از پیشکسوتان و کارشناسان هیئت های ورزشی مهمان روزنامه آوا شدند.

شکوفایی ورزش استان با مدیریت مقتدر

مهدی قمری، پیشکسوت ورزشی و رئیس اسبق هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان با بیان اینکه ورزش زورخانه ای قدمت زیادی در استان دارد، گفت: اولین زورخانه‌ بیرجند در سال ۵۳ راه‌اندازی شد که اکنون به عنوان نخستین موزه‌ میراث پهلوانی با نام “غلامحسین قمری” به ثبت آثار ملی رسیده است. این پیشکسوت ورزشی با بیان اینکه زیرساخت به همراه میادین ورزشی مناسب برای تمرین، حرف اول در توسعه ورزش دارد، افزود: باید میان رشته ورزشی و اماکن ورزشی توازن برقرار شود و اماکن نیمه تمام در اولویت بازسازی قرار بگیرند. قمری یادآور شد: در ورزش خراسان جنوبی بزرگان و پیشکسوتان زیادی داشته ایم که می توانند راهنمای جوانان امروز در پیشرفت و ترقی باشند. وی با بیان اینکه بیش از یک دهه است که برای فونداسیون گود زورخانه بشرویه ۱۰۰ میلیون تخصیص داده شده، افزود: اما همچنان نیمه تمام است که می طلبد تا این پروژه نیز هرچه سریعتر به اتمام برسد. وی تاکید کرد: تنها یک مدیر قدرتمند و قوی و عاشق ورزش می تواند استان را شکوفا کند نه کسی که از این مقام به عنوان یک سکوی پرش استفاده می کند.

زیرساخت های مناسبی در استان نداریم

عباس سروری، رئیس هیئت کشتی استان و عضو شورای شهر بیرجند نیز گفت: هیئت‌های ورزشی بازوان قدرتمند دستگاه ورزش و جوانان استان هستند که باید بیش از این به آنها بها داده شود.وی با اشاره به فعالیت ۴۸ هیئت ورزشی در استان، افزود: در واقع ۴۸ مشاور رایگان در اختیار اداره ورزش و جوانان است تا قطار ورزش استان را به سوی موفقیت ریل گذاری کنند. سروری ضمن با اهمیت شمردن هیئت های ورزشی افزود: برای روی آوردن مردم به ورزش با هدف تامین سلامتی و نشاط جامعه، باید نگاه به ورزش تغییر کند.وی ضمن اشاره به لزوم حمایت دستگاه های مختلف از ورزش استان افزود: قطعا در ورزش قهرمانی هم با کشف استعدادهای خوب در سطوح مختلف به افتخارات بیشتر دست پیدا خواهیم کرد. سروری عنوان کرد: مسئولان ورزشی باید قبول کنند که جوانان مستعدی در استان داریم که در صورت حمایت می توانند در عرصه های ملی و بین المللی بدرخشند. وی یادآور شد: سال های نه چندان دور نصف تیم ملی از ورزشکاران کشتی گیر خراسانی بودند، اما چون نتواستیم زیرساخت ها را فراهم کنیم متاسفانه ادامه دار نبود. عضو شورای شهر با اشاره به اینکه خانواده، مسئولان و هیئت ها سه ضلع پیشرفت ورزش هستند، افزود : جذب و مشارکت مردم فقط با فعال و پویا بودن هیئت های ورزشی و همکاری چند جانبه با سایر ارگان ها و دستگاه های متولی امکان پذیر است. وی با ابراز تاسف از نبود زیرساخت های لازم در استان خاطر نشان کرد: در استان باید مدیر قوی و پای کار در حوزه ورزش باشد و نگاه به حوزه ورزش تغییر کند.

افراد متخصص در ورزش به کار گرفته شوند

حسین ملکی، رئیس سابق هیئت والیبال استان نیز در این نشست گفت: اولین راه موفقیت در ورزش تعامل مسئولان و هیئت های ورزشی است که در کنار هم دغدغه مند به توسعه ورزش بیندیشند. وی با بیان اینکه مسئولان و هیئت های ورزشی باید انعطاف پذیری داشته باشند، افزود: شایسته است افرادی که در ورزش تخصص دارند به کار گرفته شوند چرا که می توانند بهترین نتایج را برای ورزش استان رقم بزنند. ملکی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر هم هیئت های ورزشی با اداره ورزش و جوانان بیشترین تعامل برقرار کنند تا ورزش استان مثل سایر استان ها بدرخشد. ملکی خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی یک استان مرزی است که مسئولان می توانند از اعتبارات دولتی استفاده کنند و لزوم آن شناسایی حامیان مالی و پای کار آمدن افراد دلسوز است. وی با بیان اینکه مربیان متخصص و به روز و جذب اسپانسر از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: متاسفانه از ظرفیت ها ی موجود به نفع ورزش استفاده نمی شود. وی تاکید کرد: وجود یک تیم فوتبال ویژه استان و حضور ورزش دوستان روی سکوها انرژی مازاد جوانان را تخلیه می کند. ملکی با اشاره به بیماری کرونا، بیان کرد: به دلیل این بیماری منحوس ورزش دوسال در بایکوت به سر می برد و متاسفانه در خراسان جنوبی به دلیل محروم بودن از امکانات هیئت های ورزشی آسیب فراوانی در این مدت دیده اند. رئیس سابق هیئت والیبال استان خاطر نشان کرد: قطعا در خراسان جنوبی با وجود امکانات کم و نبود زیرساخت های مناسب هر ورزشکاری که به سطح ملی و بین المللی رسیده اراده و تلاش خودش بوده است.

انتقاد از ایجاد زمین چمن های مصنوعی

احسان سلمانی، فعال رسانه ای در حوزه ورزش نیز گفت: ورزش استان هنوز از لحاظ امکانات، تجهیزات و آموزش، راه طولانی دارد تا به سطح استان های توسعه یافته برسد. وی با اشاره به ورزشکاران مطرح و المپیکی استان همچون نجمه خدمتی و مهسا کدخدا ادامه داد: تکیه و افتخار اداره کل ورزش خراسان جنوبی به این ورزشکاران است در حالی که این ورزشکاران شرایط کافی و مناسب برای تمرین در استان ندارند. سلمانی یادآور شد: متاسفانه ورزشکاران مجبور هستند در زیر زمین تمرین کنند و از لحاظ زیر ساخت استان بسیار ضعیف کار کرده است. وی با اشاره به اینکه برای رشته های ورزشی یک محل اسکان مناسب یا یک سالن تخصصی نداریم، ادامه داد: گاهی با سنگ اندازی، یک باشگاه چندین ساله تعطیل می شود که می توان به هندبال طبس یا تیم فوتبال بیرجند اشاره کرد. وی با انتقاد از احداث زمین های چمن مصنوعی در روستاها ادامه داد: این فقط هدر رفت هزینه است چرا که جوانان روستایی در طول روز کمتر فرصت برای استفاده از آن ندارند و این چمن ها در آفتاب سوخته می شود. سلمانی خاطر نشان کرد: با حذف سلیقه گرایی و بازگشت حامیان مالی ورزش خراسان جنوبی رو به پیشرفت خواهد رفت.

نابودی ورزش با دوستی گرایی

ابوالفضل داوطلب، رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی هم گفت: ۳۶۸ خانه ورزش روستایی در این استان فعال است اما بازدهی مطلوبی ندارند. وی اظهار کرد: در استان روسای هیئت مطالبه گر هستند اما مطالبه گری باید همراه با انتقاد سازنده و ارائه راهکار مناسب باشد. وی با بیان اینکه چندی قبل اعلام شد که مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای هیئت های روستایی تعلق گرفته اما واریزی ۱۶۰ میلیون تومان بود، ادامه داد: پس از پیگیری مشخص شد که بقیه این بودجه به شهرستان ها تعلق گرفته اما شفاف سازی لازم برای آن نشده است. به گفته وی دوستی گرایی بنیان ورزش را نابود می کند به طور مثال پیشنهاد یک خانه روستایی در جایی بدون اینکه ظرفیت های آن در نظر گرفته شود. وی با اشاره به اینکه خاک دشمن چمن مصنوعی است، افزود: در مناطق روستایی بهتر است به جای چمن مصنوعی یک سالن کشتی یا زورخانه راه اندازی شود تا بازدهی بیشتری داشته شود. وی عنوان کرد: برای پیشرفت ورزش استان باید مطالبه گری را در کنار عدالت محوری داشته باشیم. وی یادآور شد: مکان‌یابی و نیازسنجی خانه‌های ورزش روستایی را هیئت ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی و محلی انجام می‌دهد و اعتبار آن از محل‌های مختلف تامین می‌شود.رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان ادامه داد: برنامه‌ای داریم که خانه‌های ورزش روستایی از حالت تجهیز به میز پینگ پونگ و فوتبال دستی خارج شود و براساس ظرفیت و استعداد جوانان هر روستا خانه‌های ورزش روستایی را تجهیز کنیم. وی خاطر نشان کرد: سه عنصر مطالبه گر، عدالت محور و حذف سلیقه گرایی کلید موفقیت ورزش استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت