شاخه های «مهرانه» زنجان در بیرجند گل می دهد

محمودآبادی – خیرین استان برای حمایت بیشتر از بیماران سرطانی درخراسان جنوبی از تجربیات انجمن خیریه «مهرانه» که برندهای بین المللی در حمایت ،درمان و پیشگیری از سرطان در استان زنجان کسب کرده است کمک می گیرند. در سال های اخیر بیماری های غیرواگیر به دلایل متعدد به مهمترین علل مرگ و میر بشر در سطح جهان تبدیل شده که ایران نیز از این نظر مستثی نیست. بیش از دو سوم مرگ مردم ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر است که در این میان سرطان دومین جایگاه بعد از بیماری های قلب و عروق را به خود اختصاص داده است.
گزارش ها نشان می دهد،میزان بروز سرطان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در خراسان جنوبی ۱۳۰ نفر و در ایران ۱۵۸ نفر است. خانواده های زیادی در استان امروز درگیر بحران و چالش درمان سرطان هستند،از هزینه های درمانی گرفته تا محل اسکان همراه بیمار که از شهر های دیگر استان به خراسان جنوبی می آمدند. هر چند با راه اندازی بیمارستان مهر ایران ۸۰ درصد دغدغه درمانی بیماران سرطانی استان رفع شد، اما در این میان هنوز چالش هایی مانند آزمایش های خاص وجود دارد که خیرین استان خراسان جنوبی را به این واداشته تا با همدلی بیشتر این دغدغه را نیز برای بیماران خاص کاهش دهند.
در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و جمعی از خیرین استان از «اصغر وثوق» مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان زنجان با توجه به تجربه های بین المللی این خیر نیک اندیش در بحث های پیشگیری و درمان سرطان دعوت کردند.
آنچه در ادامه می خوانید مصاحبه ی خبرنگار آوا خراسان جنوبی با مهندس وثوق درباره ی اهداف و برنامه ها و تجربیات ارزشمند ایشان برای بیماران مبتلا به سرطان است.
«وثوق »ابتدا درباره انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا سرطان زنجان گفت: خیریه «مهرانه» زنجان در حوزه سرطان فعالیت می کند و تمام بیماران مبتلا به سرطان داخل استان زنجان را پوشش می دهد و تا به امروز توانسته با اعتماد گسترده مردم و لطف خدا فعالیت های زیادی انجام دهد.
وی ادامه داد: ما امروز ادعا داریم که همه بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان در «مهرانه» پرونده دارند و نزدیک ۱۰۰ درصد، نیازهای دارویی و درمانی و حتی معیشتی خود را از «مهرانه» دریافت می کنند.
وی درباره ی سابقه فعالیت انجمن خیریه «مهرانه» گفت: این مرکز خیریه سابقه ۱۵ ساله دارد که از ابتدا برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان پایه گذاری شد و هنوز هم با این هدف رو به جلو حرکت می کند.
«وثوق»با اشاره به همکاری خیرین در این مرکز اذعان داشت: جمع کردن خیرین برای کمک به اهداف این انجمن اتفاق بزرگتری بود ، چرا که امروز این مرکز حدود ۲۰۰ هزار نفر خیر شناسنامه دار دارد و این افراد هستند که توانسته اند مشکلات بیماران مبتلا به سرطان را مدیریت کنند.
وی درباره ی کلینیک این خیریه توضیح داد: مشابه این کلینیک در ایران کمتر دیده می شود، تا جایی که نماینده بهداشت جهانی در بازدید از این کلینیک گفت «باور نمی کردم در ایران اینچنین مکانی وجود داشته باشد» و این مرکز را عالی توصیف کرد.
وی اضافه کرد: اعتماد مردمی،بعلاوه کمکهایی که برای بیماران انجام می گیرد و برنامه پیشگیری که ۴ سال روی آن کار شده تا جایی که رشد ابتلا به سرطان برای اولین بار در استان زنجان صفر شده و همچنین مهمانسرایی که در تهران داریم در حالی که استان های بزرگ دیگر چنین امکاناتی در تهران ندارند ،باعث شده بگوییم مهرانه یک تافنه جدا بافته ای است.

الگو سازی برای سایر استان ها

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان زنجان با توجه به این ویژگی ها اعلام کرد: حال با تمام این توانمندی ها قرار است، الگوسازی کنیم.چراکه اعتقاد داریم با توجه به تجربیاتی که در مهرانه بدست آوردیم، توانمندی ایجاد یک موسسه برتر را داریم. وی وعتقد است: امروز مهرانه این شایستگی را دارد تا برای ایران و جهان و منطقه الگو باشد بر این اساس، باید در مدت ۳ سال ۲۰ استان را به این فرهنگ مسلح کنیم. سفر بنده به بیرجند در ادامه همین سیاست است.

برنامه ای جدید برای بیمارستان رازی

وی با اشاره به جلسه ای که در خصوص بیمارستان رازی برگزار شد گفت: قرار است، خیریه ای بنام رازی پایه ریزی شود که ما تجربیات خود را بطور عمومی و کامل، بصورت جلسه ای و اختصاصی نفر به نفر در اختیار متولیان این خیریه قرار دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز فعالیتی انجام شده افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ در خصوص پیشگیری با ۱۵۰ خیر کار کرده ایم تاجایی که در همه استانها می توان ادعا کرد که سرطان رشد صعودی دارد اما در استان زنجان روند منفی شدن را طی میکند. وی با اشاره به اینکه سرطان ۸۰ درصد، قابل پیشگیری است و میتوان با برنامه ریزی اینکار را کرد ادامه داد: در مورد تغذیه ۴۰ هزار دانش آموز دبستانی را آموزش داده ایم که چه بخورند و چه نخورند که سرطان نگیرند ،۳۶هزار خانم را آموزش داده ایم که چه کارهایی انجام دهند تا سرطان سینه نگیرند.وی درباره ی سایر برنامه هایی که می توان در خراسان جنوبی نیز انجام شود گفت: برنامه هایی در مورد دخانیات در زنجان داریم با هدف اینکه میخواهیم شهر و استان بدون دخانیات را به ایران معرفی کنیم، همچنین در حوزه ورزش نیز کارهای بسیار مفیدی انجام شده است و معتقدیم ورزش علت العلل پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
وی درباره سفرش به بیرجند اظهار داشت:شاکر درگاه خداوند هستم که امروز در بیرجند و در بین بیرجندی های مومن و متدین بودم و مردمی دیدم مخلص و ساده دل که اگر کنار هم جمع شوند می توانند جایی مثل مهرانه و یا بزرگتر را بوجود آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت