سکوت تلخ در مقابل فاجعه پروازهای نوروزی

مهدی آبادی- بیش از ۵۰ درصد از پروازهای نوروزی توسط یک شرکت هواپیمایی بدون در نظر گرفتن تبعات آن برای  توسعه استان کنسل و باعث شوکه شدن فعالان اقتصادی، گردشگری و شهروندان خراسان جنوبی شد. با اینکه مدیران استان وعده هایی درباره افزایش پروازهای فرودگاه های بین المللی بیرجند می دهند اما لغو یک طرفه پروازهای نوروزی توسط شرکت هواپیمایی پارس ایر بیانگر ناکافی بودن این تلاش ها است. اکنون نیز با گذشت چند روز از خبر شوکه کننده کنسلی پروازهای نوروزی اما اقدام مهمی از سوی مسئولان برای بازگشت و یا ایجاد پروازهای فوق العاده انجام نگرفته است. سکوت تلخ این روزها در مقابل فاجعه پروازهای نوروزی بدون شک تبعات جبران ناپذیری برای توسعه استان دارد و باید هرچه سریعتر مسوولین موضع قوی و شفافی اخذ و درنهایت اقدام عملی از سوی آنها برای جبران این فاجعه ناگوار اتفاق بیفتد .

از کنسلی پروازهای نوروزی عصبانی هستم

یکی از شهروندان با ابراز تاسف شدید از لغو پروازهای نوروزی گفت: لغو مرتب پروازهای استان برای همه شهروندان چالش برانگیز شده است و متاسفانه اقدام عملی هم از سوی مدیران صنعت هواپیمایی استان انجام نمی شود. موسوی با طرح این پرسش که آیا مدیران استان با این وضعیت به دنبال توسعه خراسان جنوبی هستند؟ افزود: طبق آمار از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۹۰ پرواز در مسیرهای هواپیمایی خراسان جنوبی کنسل شده است، که باید از این مسئولان تشکر و قدردانی کنیم. وی با بیان اینکه مدیران فقط نباید دلایل کنسل شدن پروازها را به شهروندان اطلاع بدهند، ادامه داد: به شدت از کنسلی پروازهای نوروزی عصبانی هستم؛ چراکه کل برنامه سفر  خانواده ما را به طور کامل عوض کرد.

منافع استان را مقدم بدانید

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه با کنسل شدن مرتب پروازهای استان عادت کردیم، گفت: تاکنون فقط حرف از مسئولان شنیدیم و هیچ اقدام عملی را مشاهده نکردیم. حسنی افزود: یک ایرلاین با ظرفیت کوچک بیش از ۵۰ درصد از پروازهای نوروزی خراسان جنوبی را لغو کرده است و متاسفانه تاکنون مدیران سکوت کردند. وی با بیان اینکه منافع استان را باید بر همه چیز ترجیح دهیم، ادامه داد: بیش از ۱۷ سال از استان شدن خراسان جنوبی می گذرد اما هنوز مسئولان نتوانستند مشکل پروازهای این استان را حل کنند که جای تعجب بسیاری دارد.

نامه اعتراضی فعالان بخش خصوصی به استاندار

در کنار گلایه شهروندان خراسان جنوبی از لغو مرتب پروازهای استان فعالان اقتصادی استان نیز در نامه هایی به استاندار از این وضع اسفناک ابراز تاسف کردند . احتشام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، گردشگری، علیزاده رئیس اتاق اصناف استان، حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی و عامری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در نامه های جداگانه ای به استاندار خراسان جنوبی، خواستار اقدامات عملی برای رفع این معضل همیشگی استان شده اند.

خراسان جنوبی ظرفیت بیش از پروازهای موجود را دارد

مدیر انجمن گردشگری پایدار استان  در گفتو با آوا عنوان کرد:  براساس تحلیل‌های اقتصادی در سالهای اخیر خراسان‌جنوبی ظرفیت بیش ‌از پروازهای موجود را داشته و دارد . احمد کاشانی گفت: روزانه ۲ پرواز ۱۴۰ نفره در مسیر بیرجند-تهران و بالعکس و هفته ای ۳ پرواز ۱۰۰ نفره در مسیر بیرجند-مشهد و بالعکس می تواند بخش مهمی از نیازهای مردم استان را برطرف کند. وی با بیان اینکه مسیر بیرجند-تهران به واسطه فاصله هوایی مناسب یکی از اقتصادی ترین مسیرهای پروازی در کشور به شمار می رود، افزود: خراسان جنوبی در مسیر توسعه قرار دارد و لغو پی در پی پروازها مانع این روند رو به رشد خواهد شد. 

ظرفیت تکمیل شده  و صندلی خالی نداریم

مدیرعامل آژانس گردشگری آسیا پرواز  با بیان اینکه پروازهای منظم یک نیاز اساسی برای استان است، ادامه داد: طبق اعلام رسمی اداره کل فرودگاه های استان ، پروازهای شرکت هواپیمایی پارس ایر  در مسیر تهران-بیرجند-تهران از ۲۶ اسفند ماه تا ۱۳ فروردین لغو شده است که تردد مسافران نوروزی در روزهای پایان سال با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه کرده است. وی افزود: اکنون از یکشنبه ۲۲ اسفندماه سال جاری تا چهارم  فروردین ماه سال آینده، ظرفیت کلیه پروازها در مسیر تهران به بیرجند ، تکمیل شده است و هیچ صندلی خالی وجود ندارد.  کاشانی افزود :  ابطال پرواز در ایام منتهی به نوروز به بهانه کمبود مسافر،  ادعایی عجیب است. وی اضافه کرد:  تعداد بالای هم استانی های مقیم تهران، ظرفیت های کم نظیر گردشگری و سرمایه گذاری در استان و البته تکمیل ظرفیت پروازهای موجود نوروزی ، ادعای کمبود مسافر را رد میکند.

علت کنسلی پروازهای نورزوی شرکت پارس ایر

کارشناس روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان نیز  در این ارتباط گفت: طی اعلام هواپیمایی پارس پرواز‌های هواپیمایی این شرکت از تاریخ بیست ششم اسفند تا سیزدهم فروردین باطل می باشد. ایمان صدری با بیان اینکه علت لغو پرواز‌های هواپیمایی پارس در نوروز برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی در مسیرهای دیگر و کاهش تقاضای مسیر‌های کاری و اداری است، افزود: لغو پروازها مختص فرودگاه بیرجند نبوده و پارس ایر مسیر‌های پروازی خود را در استان‌های فارس، سیستان بلوچستان، کرمان را نیز باطل کرده است. وی با اشاره به تلاش های این سازمان برای جبران کنسلی پروازهای نوروزی شرکت هواپیمایی پارس ایر، افزود: ایجاد پروازهای فوق العاده و  رایزنی برای تغییر تایپ پرواز‌های فعال استان برای  افزایش ظرفیت مسافر در دستور کار اداره کل فرودگاه های استان است  وی افزود: بنابراین برای روز جمعه آخر سال با شرکت های هواپیمایی ماهان و ایران ایر در حال رایزنی برای دو پرواز هستیم. صدری ادامه داد: مکاتباتی نیز با استاندار و شرکت هواپیمایی پارس ایر برای راه اندازی مجدد پروازها نیز انجام شده است. وی اضافه کرد: باید برای این رفع این مشکل همدلی در استان ایجاد شود و استاندار، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و شهروندان برای این معضل بزرگ همیاری کنند.

ایران ایر و ماهان ایر پاسخگوی  نیاز مردم در بازه نوروز هستند

نماینده  شرکت هواپیمایی پارس ایر در فرودگاه بیرجند نیز گفت:  متاسفانه این شرکت در  فضای مجازی و رسانه ها مورد هجمه  فراوانی قرار گرفته، در حالی که کمترین کنسلی پروازهای خراسان جنوبی در این شرکت ثبت شده است. بهمنش افزود:  شرکت هواپیمایی ایران ایر ۴۴ درصد، ماهان ۳۰ درصد و پارس ایر نیز ۵ درصد کنسل شده است.   وی با بیان اینکه تجربه سالهای گذشته نشان داده است که پروازهای نوروزی در یک مسیر خالی است، خاطر نشان کرد: از ۲۶ اسفند تا اول فروردین از مسیر تهران به بیرجند و از تاریخ ۶ تا ۱۳ فروردین مسیر بیرجند به تهران ظرفیت آن تکمیل است.  بهمنش اظهار کرد: در این بازه شرکت های ایران ایر و ماهان جوابگوی نیاز استان هستند و کنسلی پارس ایر که در یک مسیر هیچ مسافری ندارد جز ضرر برای این شرکت سودی ندارد. وی با بیان اینکه اولین اولویت برای رشد توسعه صنعت هوانوردی توجه به بخش خصوصی است، بیان کرد: از چهاردهم فروردین که همزمان با شروع ماه مبارک رمضان است با وجود نصف شدن مسافر شرکت پارس ایر خود را ملزم به ارائه خدمات دانسته و پروازی را کنسل نکرده است. وی ضمن تاکید به لزوم ایجاد ایرلاین بومی اظهار کرد: یک ایرلاین بومی با سرمایه گذار با تعهد می تواند بسیاری از چالش های استان را برطرف کند و در کنار آن مسیرهایی چون کرمان، کیش، زاهدان و نجف را هم پوشش بدهد.  بهمنش با اشاره به حمایت سرمایه گذار تهرانی از این موضوع، ادامه داد: با حمایت استاندار تا سال ۱۴۰۲ شاهد ایرلاین بومی در استان  هستیم و سهام سرمایه گذار تهرانی به داخل استان تزریق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت