سریال خسارت های کرونا در سینماهای استان

بیش از دو ماه از تعطیلی سینماها گذشته، یک تعطیلی اجباری و البته لازم که رعایت آن ضروری است؛ اما موضوع مهم وضعیت سینماداری است که مانند بسیاری از مشاغل دیگر با یک بحران جدی مواجه شده و ایام نوروز و فروردین‌ماه، تحت تأثیر کرونا، روزهای اوج فروش و میزبانی از دست رفته است، حال با وجود مشکلات گذشته و اضافه شدن مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، نام برخی از سینماهای استان هم از لیست تسهیلات حمایتی تهران خط خورده است.

حمایتی ندیده ایم

تخمکار، بهره بردار بخش خصوصی سینما فردوسی در این باره عنوان کرد: از ابتدای بهمن ماه سینما را برای بازسازی تعطیل کردیم که البته به دلیل شیوع کرونا کار به تعویق افتاد و اکنون دوباره شروع کرده ایم و تا عید فطر به اتمام خواهد رسید. وی بیان کرد: تا کنون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شیوع کرونا نه حمایت مالی و نه معنوی داشته است. به گفتۀ وی به ما گفتند که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد قرار است وام ۱۰ میلیون تومانی داده شود و لیست را هم پر کردیم ولی اکنون به ما اطلاع دادند که اسم سینما فردوسی از لیست خط خورده است، هر چند اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قول پیگیری داده اند ولی تاکنون نتیجه ای به ما اعلام نشده و مهلت ارسال اسامی هم فقط تا پایان فروردین ماه بوده است.

تهران خط زده است

طحان کسی است که ۳ سینما در اختیار دارد که شامل سینماهای پارک قاین، نور نهبندان و بعثت سرایان می شود. او در این زمینه گفت: تا کنون هیچ حمایتی نشده ایم و قول هایی داده اند که شامل وام ۱۰ میلیون تومانی می شود، هر چند دو سینما که بهره بردار آن بوده ام از لیست تهران خط خورده است و بهانه آنها این بوده که دولتی هستیم ولی به این فکر نمی کنند که بهره بردار آن بخش خصوصی است و هر ماه باید پول اجاره، حقوق کارگر و پرداخت قبوض آب و برق را داشته باشد. او ادامه داد : فقط ۲۵۰ میلیون تومان برای تجهیز هر کدام از سالن ها هزینه کرده ایم و دولت یک ریال کمک نکرده است. به گفتۀ وی در این سه ماه اگر سینما باز بود حداقل ۱۲ میلیون تومان فروش بلیت داشتیم و این ۱۰ میلیون تومان وام فقط برای دستمزد کارگران و قبوض مفید می باشد.

تمام برنامه ها و قراردادها، تعطیل

گوهری بهره بردار سینما فرهنگ طبس نیز بیان کرد: ۱۰ میلیون تومان وام فقط جبران خسارت می باشد و باید بازپرداخت آن را داشته باشیم، هر چند هنوز این پول به دست ما نرسیده است تا حداقل حقوق سه کارگر سینما را پرداخت کنیم. به گفتۀ وی اسفند و فروردین بهترین زمان برای فروش بلیت است و تمام امید کل سال ما به این دوماه بود که از بین رفت و تمام قراردادها و برنامه هایی که بسته بودیم تعطیل شد و هیچ محل درآمد دیگری هم نداریم و در هزینه های روزانه خود هم مانده ایم. وی بیان کرد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی هم نمی توان توقعی داشت چرا که بودجه آنها هم کشوری است و تا زمانی که پولی نداشته باشند نمی توانند کاری انجام دهند، هر چند که در این مدت اداره کل پیگیر تسهیلات بوده است.

همه، جز سینماها

غلامی، کارشناس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز در این زمینه به آوا گفت: با توجه به اینکه عمدۀ فروش سینماهای استان در اسفند و فروردین بوده است، سینماهای استان متحمل ضررهای زیادی شده اند. به گفتۀ وی تمام درآمد سینماداران از فروش بلیت می باشد که اکنون هیچ گونه درآمدی ندارند. وی خاطر نشان کرد: فروش سینماهای استان در ۹ ماهه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ نسبتا افزایش داشت. غلامی اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد تصمیم گرفته است که به سینماهای کشور تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون تومانی پرداخت کند که البته با توجه به خسارت هایی که در این مدت تعطیلی از قبیل اجاره ها و حقوق کارگران، درآمد خود و قبوض مختلف دیده اند، این مبلغ خیلی کم و فقط به نوعی کمک هزینه است. کارشناس امور سینمایی با اشاره به اینکه ۷ سینما در بیرجند، نهبندان، طبس، قاین، سرایان و فردوس داریم، بیان کرد: با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تمام اصناف بازگشایی شده اند و حتی اتوبوس های مسافربری هم آغاز به کار کرده اند ولی سینماها جزو این دسته قرار نگرفته است و مشخص نیست چه زمانی بازگشایی شود در حالی که برای سینماها نیز می توان این قوانین را در نظر گرفت.

پیگیری برای خط خورده ها

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه گویا بعد از عید فطر سینماها بازگشایی خواهند شد، در این باره اعلام کرد: بعد از اینکه نام برخی از سینماهای استان از لیست تهران خط خورد پیگیری هایی را انجام دادیم و به ما اعلام کردند که این سینماها دولتی هستند و به همین دلیل خط خورده اند. زمزم تصریح کرد: در همین راستا مکاتبه ای با انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور داشته ایم و توضیح داده ایم که بهره برداران این سینما از بخش خصوصی هستند و با توجه به محرومیت ها، خراسان جنوبی را ویژه ببیند. به جد دنبال آن هستیم تا مشکل برطرف شود و تمام سینماهای استان بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. وی افزود: این تسهیلات به مرور برای تمام سینماهای کشور واریز می شود. زمزم در زمینه بازسازی سینما فردوسی نیز گفت: با توجه به تفاهم نامه موسسه سینماشهر برای بازسازی سینماها در کشور، فردوسی نیز تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان برای بازسازی دریافت کرده و ۱۰۰ میلیون دیگر نیز تا چند روز آینده پرداخت می شود و پیگیری می کنیم که این مبلغ افزایش داشته باشد. به گفتۀ وی در سال ۹۸ حدود ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش فروش بلیت در استان را داشته ایم – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت