زیرساخت‌های ارتباطی استان در مسیر توسعه

صباغی- آنتن دهی نامطلوب اپراتورها و اینترنت مشکلی است که از سال‌های گذشته در بسیاری از  مناطق  استان بالاخص در روستاهای خراسان جنوبی وجود داشته است که با پیگیری اهالی و اقدامات انجام شده توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل تا حدی برطرف شده است اما هنوز  برخی از هم استانی ها از کندی و قطعی اینترنت و عدم آنتن دهی در برخی مناطق گلایه مند هستند. با توجه به این مسائل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در آخرین گفتگو  امسال روزنامه آوا به گلایه شهروندان دراین باره پاسخ داد.

افزایش فعالیت های آنلاین  با شیوع کرونا

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد، گفت: در طول دو سال گذشته، با شروع کرونا و افزایش فعالیت‌های آنلاین، مصرف کاربران اینترنتی نسبت به قبل با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. مصطفی بهی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته شد که در کوتاه ترین مدت تقاضای مردم مرتفع شود، افزود: در این بازه با  نظر ستاد ملی کرونا، آموزش ها  مجازی و بسیاری از مشاغل به طور اینترنتی به فعالیت مشغول شدند. وی یادآور شد: حجم دیتای مصرفی مشتریان یکی از اپراتورها  در یک سال گذشته از ۱۲ هزار ترابایت به ۱۷ هزار و ۲۰۰ ترابایت رسیده است؛ که ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مجهز شدن روستاهای استان به اینترنت پرسرعت

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی طبق آمارها اپراتورها تلفن همراه در  یکسال و نیم گذاشته مصرف روزانه از  30 ترابایت به ۱۲۰ ترابایت رسید، ادامه داد: با افزایش پهنای باند، حجم ترافیک طی دوماه گذشته از ۱۳۰ گیگا بایت در ثانیه به بیش از ۱۸۰ گیگا بایت رسید. وی با بیان اینکه وضعیت توسعه اینترنت پرسرعت و شبکه فیبر نوری روستایی بررسی و برنامه ریزی لازم برای اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات انجام شد، ادامه داد: تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان حوزه USO وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای همراه برای بررسی دقیق تر فروردین ماه سال آینده به استان اعزام می شوند. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون، بسیاری از روستاهای استان  شبکه متصل و از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند بهی افزود: با هدف برقراری عدالت آموزشی و دسترسی دانش آموزان در همه مدارس به محتوای آموزشی مجازی طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات در کشور انجام می‌شود.وی یادآور شد: برای بخشی از شهر بیرجند و قاین امکان دسترسی به فیبر در منازل امکان پذیر شده است.  وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد کسب و کارها و استارتاپ ها در حوزه مجازی انجام می شود، افزود خراسان جنوبی در این بخش خوش درخشیده است و کسب و کارهای استان در سطح ملی و بین المللی و بستر مجازی بسیار فعال هستند.مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه ۳۱ شهر استان به شبکه اینترنت ثابت  و ADSL نسل سه و چهار دسترسی داشته و تاکنون همه شهرستانهای استان تحت پوشش توسعه کیفی قرار گرفته اند.

تشعشعات دکل های مخابراتی خطری ندارند

بهی گفت: تشعشات امواج الکترومغناطیسی اطراف دکل‌های مخابراتی تلفن همراه، بسیار کمتر از حد استانداردهای ملی و جهانی است و هیچ خطری برای سلامت افراد نداشته و به طور مستمر پایش می شوند.  وی یکی از اهداف پایش امواج الکترومغناطیسی را، اطمینان از رعایت حدود استانداردهای تشعشعی در شبکه‌ های اپراتوری،  دانست و تصریح کرد: مردم نگران اثرات تشعشعی امواج رادیویی نباشند سازمان های متولی در این حوزه، به طور مستمر تشعشعات آنتن دکل‌ها را پایش و اندازه‌گیری می‌کند. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: امسال در چارچوب اجرای طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات و با راه‌اندازی ۶۰ سایت، ۱۵ هزار خانوار روستایی این استان در بیش از ۱۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت همراه و خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کردند.

بهره برداری بیش از ۹۰ درصد روستاها به اینترنت تا ۱۴۰۱

بهی عنوان کرد روستاهای بورنگ، فتح آباد و ماهوسک از ظرفیت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بهره مند می شوند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان به شبکه اینترنت پر سرعت تجهیز شوند. وی عنوان کرد: در قالب کلان پروژه‌ای  توسعه فیبر نوری  استارت زده شده و تا دهه فجر سال آینده فیبر نوری در منازل استان رقم خواهد خورد.  وی یادآور شد: پیش از این حدود ۱۷۵ کیلومتر فیبر نوری در روستاهای استان اجرا شده بود که در مجموع ۳۰ مرکز تلفن و سایت تلفن همراه را به این شبکه متصل کرده است. وی در این گفتگو به سوالات شهروندان نیز در این مورد پاسخ داد. بهی درباره گلای یکی از شهروندان درباره سایت مزار کاهی عنوان کرد:  تخصص زمین و اجرای دکل انجام شده و پیگیر تجهیزات هستیم تا  بهار سال آینده به نتیجه برسد. وی افزود: همچنین روستای بورنگ یا ۲۰۰۰ نفرجمعیت و  به دلیل ظرفیت گردشگری  در اولویت قرار گرفته است. وی با بیان اینکه در روستای ماهوسک یک برنامه کوتاه مدت داشتیم، ادامه داد: در برنامه بلند مدت یک دکل برق در مجاورت قبرستان نصب شده و تجهیزات در حال بروز رسانی است.

شبکه ملی اینترنت به معنای قطع اینترنت جهانی نیست

وی با بیان اینکه هدف ایجاد «شبکه ملی اطلاعات»، ایجاد شبکه قدرتمند و پرظرفیت داخلی برای ارائه خدمات فضای مجازی در داخل کشور است. بهی با بیان اینکه «شبکه ملی اطلاعات» به معنای قطع ارتباط با شبکه اینترنت جهانی نیست، ادامه داد:  بلکه هدف آن ایجاد یک شبکه قدرتمند و پرظرفیت داخلی برای ارائه خدمات فضای مجازی در داخل کشور است. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان عنوان کرد: «سامانه‌ جدید جامع توان آفرین»، به منظور اعطای تسهیلات کم بهره در قالب طرح های جامع حمایتی و طرح های مشترک با صندوق امید برای حمایت حداکثری از شرکت های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شده است.وی افزود: این سامانه از نظر دسترسی کاربران، ارزیابان و افزایش شفافیت استفاده و پروسه دریافت تسهیلات دارای سهولت بیشتری است. بهی با بیان اینکه اخلال و خلل حتی جزئی ممکن است باعث آزردگی فرد و ایجاد مانع در انجام کارهایش شود بیان کرد:  در این زمینه اگر فردی از این موارد که در بالا گفتیم شکایتی داشته باشد می تواند با ورود به سامانه ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت