روایت متولی عمران استان از وضعیت زیرساخت ها

مهدی آبادی- سرعت بخشیدن به اجرای پروژه های عمرانی از خواسته های به حق مردم است که می تواند موجب افزایش اعتماد عمومی شود که نتیجه آن حرکت به سمت توسعه و احیای خراسان جنوبی خواهد بود و باعث به وجود آمدن فضای بهتری برای شهروندان خواهد شد. برای اینکه استان جایگاه تثبیت شده ای در کشور پیدا کند باید بیش از گذشته اقدامات زیر ساختی مهم در این منطقه انجام شود. بدین منظور برای بررسی از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی استان گفتگویی با مهندس فرهادی معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار انجام دادیم.

فعالیت بدون حاشیه

معاون عمرانی استاندار در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد، با بیان اینکه نیروهای عمرانی کمتر درگیر حواشی می شوند، گفت: تیم عمرانی و فنی استان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با ارائه خدمات بهتر برای شهروندان مهم ترین وظیفه خود را انجام می دهند. فرهادی با اشاره به تلاش روز افزون مجموعه عمرانی خراسان جنوبی، افزود: در بسیاری از موارد جلسات به دلیل حضور مدیران عمرانی در پایتخت برای تامین و تخصیص اعتبار پروژه ها لغو می شود. معاون عمرانی استاندار با اشاره به جاده بیرجند- قائن عنوان کرد: از مجموع ۱۰ کریدور اصلی کشور، ۲ کریدور در استان واقع شده که یکی از آنها کریدور شمال – جنوب است و به طول هزار و ۵۷۰ کیلومتر، چابهار را به سرخس متصل می‌کند و ۴۱۴ کیلومتر آن در خراسان‌ جنوبی قرار دارد.

دوبانده سازی محور بیرجند – قاین دغدغه مدیران استان

وی با بیان اینکه دغدغه مدیران استان دوبانده‌سازی مجموع دو کریدور در استان است، تصریح کرد: برای دو بانده‌سازی محور بیرجند – قاین تاکنون ۳۲ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر کل مسیر باقی مانده و ۷۰ کیلومتر در این سال ها دوبانده شده است. فرهادی اضافه کرد: امیدواریم تا هفته دولت در شهریور ماه ۱۵ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم جاده بیرجند – قاین زیر بار ترافیک برود. معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه محور بیرجند- قائن برای استان حیاتی است، ادامه داد: این پروژه در ۹ سال اول نزدیک به ۴۵ کیلومتر اما در دو سال اخیر بیش از ۲۵ کیلومتر دوبانده شد. فرهادی تامین اعتبار برای پروژه ها را از دغدغه های مدیران عمرانی استان دانست و ادامه داد: با اینحال در دهه فجر سال گذشته ۲۰ درصد پروژه های عمرانی کشور در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید. وی با تاکید بر اینکه عملیات راهسازی جزو اقدامات بسیار گران است یادآور شد: از اتفاقات ناگوار ابتدای امسال، تصادف محدوده شوکت‌آباد بیرجند بود که منجر به فوت پنج نفر از هم‌استانی‌ها شد و اداره کل راه و شهرسازی مکلف شد سه کیلومتر موجود در این محدوده را پس از رفع نقص، دوبانده کند. فرهادی افزود: همان سه کیلومتر با ۲ پلی که قرار است در آن محدوده اجرا شود، ۷۰ میلیارد تومان هزینه به همراه دارد اما به دلیل اهمیت موضوع اجرایی خواهد شد. وی گفت: با توجه به مشکلات کشور در حوزه تحریم‌ها و سایر موارد اما باز هم تمهیداتی برای دوبانده‌سازی این مسیر اندیشیده شده تا از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده شود.

قول دوبانده شدن باند دوم بیرجند- سربیشه تا شهریور

معاون عمرانی استاندار با اشاره به محور بیرجند – نهبندان، گفت: در این مسیر از سال گذشته اتفاق های خوبی تا کنون رخ داده است و در یک سال و نیم گذشته متحول شده است. فرهادی با بیان اینکه کل مسیر به پیمانکاران واگذار شده است، افزود: امیدواریم در شهریور ماه سال جاری باند دوم مسیر بیرجند – سربیشه به بهره برداری برسد. وی اضافه کرد: در محور بیرجند -نهبندان چهار پیمانکار برای اصلاح روکش فعال هستند. وی تصریح کرد: عملیات اجرایی در مسیر سربیشه – ماهیرود نیز توسط پیمکانکار در حال انجام است. معاون عمرانی استاندار گفت: دوبانده‌سازی جاده بیرجند – طبس نیز در کریدور شرق به غرب کشور بسیار مهم است و نیاز به توجه ویژه دارد و بر همین اساس با پیگیری‌های انجام شده کمیسیون ماده ۲۳ برای این پروژه اخذ شده است و امیدواریم این پروژه سریعتر به بهره‌برداری برسد. به گفته فرهادی عملیات دوبانده‌سازی این جاده از سمت یزد به سمت طبس نیز آغاز شده است.

عدم رعایت سرعت مجاز دلیل اصلی تصادفات

معاون عمرانی استاندار گریزی به موضوع فرهنگ رانندگی داشت و گفت: در راه‌های اصلی و دوبانده استان تصادفات کاهش نیافته بلکه تنها نوع تصادفات فرق کرده است و انحراف به چپ و خروج از محور افزایش یافته چون سرعت مجاز رعایت نمی‌شود. فرهادی اضافه کرد: رسانه ها و مجموعه های فرهنگی خراسان جنوبی برای ارتقای فرهنگ رانندگی در جامعه تلاش بیشتری داشته باشند. فرهادی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مجموعه عمرانی استان، بهره برداری از پروژه های هفته دولت می باشد، ادامه داد: با توجه ابلاغیه های دولت، پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد باید هرچه سریعتر به بهره برداری برسد. وی با قدردادنی از تلاش های سازمان نوسازی مدارس، گفت: با اینکه مدت هاست مدارس استان تعطیل می باشد اما همکاران سازمان نوسازی مانند گذشته بسیاری از فضاهای آموزشی را برای سال تحصیلی جدید آماده بهره برداری می کنند. وی اضافه کرد: اکنون هیچ مدرسه ای در استان به لحاظ سیستم های گرمایشی و سرمایشی مشکلی ندارد و خراسان جنوبی جز استان های پیشرو در این زمینه بوده است.

اجرای ۲۷ پروژه بهداشتی با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان

معاون عمرانی استاندار به پروژه های بهداشتی و درمانی نیز اشاره و بیان کرد: اکنون تعداد ۲۷ پروژه بهداشتی با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجرا است. به گفته وی ۱۸ پروژه درمانی، ۲ پروژه آموزش عالی و ۳ پروژه رفاهی نیز در این ارتباط در استان درحال اجرا می باشد. فرهادی اضافه کرد: بیمارستان بشرویه، خوسف، کلینیک ویژه طبس و اورژانس نهبندان از دیگر پروژه های درمانی استان است. وی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی در بخش سلامت استان سرمایه گذاری کنند، افزود: ورود بخش خصوصی باعث ارتقای شاخص ماندگاری پزشکان متخصص و ارتقای شاخص ارائه خدمات به شهروندان می شود. معاون عمرانی استاندار به ستاد توسعه خاوران نیز اشاره و بیان کرد: این ستاد با ابتکار جناب ملانوری تشکیل شد و از ظرفیت های زیادی برای توسعه استان برخوردار است. فرهادی ستاد توسعه خاوران را طرح جامعی دانست و ادامه داد: علاوه بر حوزه های اقتصادی این ستاد به موضوع فرهنگی، اجتماعی و نخپه پروری نیز ورود خواهد کرد.
معاون عمرانی استانداردرباره طرح اقدام مسکن ملی هم گفت: سهمیه خراسان‌جنوبی در پروژه طرح اقدام ملی مسکن دو هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی بود که از این تعداد هزار و ۶۷ واحد برای شهرهای زیر۱۰۰ هزار و هزار و ۳۸۳ واحد نیز برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بوده است. وی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بیرجند بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: ۱۵ هزار نفر برای این طرح در این شهرها (شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر) در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که پنج هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط شناخته و پنج هزار و ۳۳۹ نفر نیز تاکنون به بانک مراجعه کرده‌اند. این مقام مسئول روند اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی در شهرهای استان را قابل قبول دانست و گفت: فقط در شهر بیرجند و به جهت اختلاف نظر اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در روند صدور پروانه ساختمانی، کار به کندی پیش می‌رود.

عملیات عمرانی بند دره نیازمند تامین اعتبار

فرهادی درباره بند دره نیز گفت: عملیات عمرانی در این منطقه متوقف نشده است اما سازمان های دخیل مطالباتی دارند که باید تامین اعتبار انجام بگیرد. وی اضافه کرد: فعالیت اساسی در این منطقه آماده سازی زیرساخت ها بود که این کار انجام شده است و اکنون باید سرمایه گذاران بخش خصوصی در این منطقه ورود کنند. معاون عمرانی استاندار به موضوع مناسب سازی معابر معلولان نیز اشاره و بیان کرد: معلولان نیز حق طبیعی برای رفت و آمد بدون هیچگونه مشکلی را دارند و در این مورد نیز جلساتی برای بهسازی معابر با شهرداری ها نیز برگزار شده است. به گفته فرهادی باید با امکانات موجود از همه ظرفیت ها برای آسایش معلولان استفاده شود. وی درپاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره سه شیفته کردن فعالیت های عمرانی جاده بیرجند – قائن، گفت: این کار به دلیل اهمیت داشتن سلامت مردم به صرفه نیست زیرا به دلیل کویری بودن منطقه بسیاری در شب رانندگی می کنند و حضور کامیون ها در این جاده احتمال تصادفات را افزایش می دهد. فرهادی درارتباط با نظارت در پروژه های عمرانی سازمان های دولتی هم بیان کرد: در استان علاوه بر نظارت سازمان ها، نهادهای نظارتی نیز در ارتباط با پروژه های عمرانی نظارت ویژه ای انجام می دهند. وی به مسئولیت فرمانداران در تامین اعتبار پروژه ها اشاره و عنوان کرد: توزیع اعتبارات بعد از تصویب سهم اعتباری در شورای برنامه ریزی و توسعه استان توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها و بر مبنای پروژه‌های نیمه تمام شهرستانی و نیاز شهرستان انجام می‌گیرد. معاون عمرانی استاندار در پاسخ به گلایه یکی از مخاطبان درباره سرنوشت استخر امید قائن نیز گفت: این پروژه مشکل فنی داشته است و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل حل و استخر آماده بهره برداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت