درد کرونا در استخوان مربی های استان

شیوع کرونا نه تنها فعالیت باشگاه های ورزشی را مختل کرده است، بلکه روزهای پُرغصه را نصیب مربیانی کرده که به دور از هرگونه امنیت شغلی، چشم به فعالیت مجدد میادین ورزشی و شرایط برای بازگشت به کار دوخته اند. تداوم تعطیلی باشگاه های ورزشی و بیکاری مربیان باعث مشکلات فراوانی برای این قشر شده است. مربیانی که همواره بزرگترین دغدغه آنها برخوردار نبودن از بیمه تامین اجتماعی و امنیت کاری در فعالیتی است که همچنان در ردیف شغل محسوب نمی شود. حقوق بسیار ناچیز برای مربیانی که بسیاری از ساعات روز را در باشگاه هایی که اغلب هم مدرن و از استانداردهای بین المللی برخوردار نیستند، به آموزش می پردازند، تعرفه های ناچیز برای حقوق ساعتی مربیان، نداشتن بیمه، به کارگیری آنها به صورت قراردادهای روزمزد و موقت، از مهمترین مشکلات این قشر به شمار می رود که حالا با تعطیلی باشگاه ها از همان حقوق ناچیز هم محروم شده اند و در خانه ماندن را تا شروع دوباره کار انتظار می کشند.

مربیان هیچ پس اندازی ندارند

دره کی از بانوان مربی رشته های رزمی در استان با بیان اینکه هیچ بیمه ای نداریم، گفت: تمام هزینه ها برای دوره های مربی گری و بازآموزی را خودمان پرداخت می کنیم و حتی هیچ تضمینی نداریم که دوباره قرارداد ما تمدید شود. وی تصریح کرد: خیلی از مربیان رزمی کار، قرارداد سالانه با سالن ها بسته اند که در آخر سال به دلیل شیوع کرونا تمدید نشده است و نمی دانیم بعد از اتمام این بیماری آیا دوباره همان سانس و سالن را خواهیم داشت یا دردی دیگر به دردهای ما اضافه می شود و باید دنبال سالن دیگری هم باشیم. به گفتۀ وی مربیان تمام عمر خود را صرف سلامت جامعه می کنند ولی هیچ اتحادیه و صنفی برای حمایت ندارند و بیشتر مواقع شهریه ای که از هنرجو می گیرند با شهریه سالن یکسان است و هیچ پس اندازی نداشته اند که در این زمان کمک کننده باشد.

صندوق حمایتی دیده شود

رسامی یکی دیگر از مربیان رزمی کار استان هم در این باره گفت: باشگاه ها که تعطیل شد هیچ کس به فکر مربیان نبود که هزینه زندگی خود را از کجا باید تأمین کنند و من که همسرم آرایشگر و خودم مربی هستم اکنون هر دو بیکار هستیم و در این دو ماه پس اندازمان هم تمام شده و برای اجاره منزل که ۸۰۰ هزارتومان است و حتی خورد و خوراک از خانواده کمک می گیریم و بسته معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ما افراد متاهل هیچ فایده ای ندارد. وی خاطر نشان کرد: قبول داریم که باز کردن باشگاه ها خطرساز است و همکاری کامل را داریم اما از آن طرف باید مسئولان هم به فکر ما باشند و حداقل کمک های مالی بلاعوض داشته باشند تا این برهه زمانی تمام شود. به گفتۀ وی شهریه ها و اجاره ها به بعد موکول شده است ولی همان بعد هم باید پرداخت کنیم و از کجا این مبلغی که در مجموع هم زیاد شده است را بپردازیم؟ رسامی درخواست کرد: در آینده برای مربیان و باشگاه داران صندوق حمایتی دیده شود تا در این شرایط موجود اداره کل ورزش هم بودجه ای برای حمایت از مربیان و باشگاه داران داشته باشد، هر چند که خیلی از مربیان مانند من به فکر تغییر شغل هستند و دیگر نمی خواهند این راه را که با عشق درآن کار می کردند ادامه دهند.

مربیگری شغلی بدون آینده

معمار از مربیان بانوی بدنسازی استان هم با بیان اینکه اگر قرنطینه درست است چرا باقی اصناف باز شده اند، گفت: تنها مدارس و باشگاه ها بازگشایی نشده اند و این درحالی است که مربیان هیچ درآمد ثابت و پس اندازی برای گذران زندگی خود ندارند. وی افزود: با وجود اینکه مربیان با سلامت روحی و جسمی افراد جامعه سر و کار دارند و آنها هم مانند معلمان هستند اما حتی مربیگری به عنوان شغل هم در نظر گرفته نشده است و بدون هیچ مزایایی می باشد. به گفتۀ وی اگر مربیان به سنی برسند که دیگر نتوانند مربیگری کنند هیچ محل درآمد، مزایا و بازنشستگی ندارند که خیال آنها از حقوق بعد از بازنشستگی راحت باشد.

باشگاه ها بیمه نمی کنند

پرندیان از مربیان بدنسازی با اشاره به تسهیلاتی که وزارت ورزش برای باشگاه داران تا سقف ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته است، عنوان کرد: این تسهیلات در صورتی به باشگاه داران داده می شود که مربیان و کارکنان زیرمجموعه آنها بیمه شده باشند و ۸ میلیون تومان به باشگاه دار و ۸ میلیون تومان به افراد بیمه شده تعلق می گیرد، این در حالی است که در استان ما این موضوع صادق نیست و باشگاه ها مربیان را بیمه نمی کنند و حقوق پرداختی به مربی هم بیشتر مواقع به صورت درصدی می باشد. وی خاطر نشان کرد: برای بسته معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی هم اسم نوشته ایم ولی هنوز بعد از دو ماه به ما داده نشده است. به گفتۀ وی درخواست تمام مربیان امنیت شغلی و بیمه است که امیدواریم در آینده این موضوع رسیدگی شود.

ثبت نام ۱۲۳ نفر برای دریافت بسته

مدیرکل ورزش و جوانان استان هم در این باره به آوا گفت: از هیئت های ورزشی و ادارات شهرستان ها خواسته ایم که فهرست مربیان و کارکنان باشگاه ها را جمع آوری و ارسال کنند تا بسته معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی به دستگاه های مربوطه ارسال شود. عزیزی افزود: تا کنون لیست ۱۳۲ نفر به این دستگاه ها اعلام شده است و پرداختی بعد از پایش آنها می باشد. البته هنوز فهرست باز است و می توانند افراد دیگری که شرایط را دارا هستند اعلام کنند و محدودیتی قائل نشده ایم. به گفتۀ وی برخی از هیئت ها همکاری چندانی نداشته اند که درخواست داریم هر چه سریعتر اقدام کنند. وی اعلام کرد: برای مربیان هم بسته پسا کرونایی از قبیل شرکت رایگان در دوره های بازآموزی را در نظر گرفته ایم که در حال تکمیل شدن است و در آینده موارد دقیق تر اعلام می شود. عزیزی درباره بازگشایی باشگاه های ورزشی نیز گفت: باشگاه داران تا ۵ اردیبهشت مهلت داشتند تا در سامانه سلامت بخش صنایع نام نویسی کنند تا با دریافت کد بهداشتی در لیست بازگشایی ها قرار گیرند. این مقام مسئول در زمینه تسهیلات وزارت ورزش و جوانان تا سقف ۱۶ میلیون تومان به باشگاه دارانی که مربیان و کارکنان بیمه شده دارند هم گفت: این تسهیلات شرایط پراخت دارد که از جمله آن تعداد افراد استخدامی بیمه شده است که تصمیم ملی می باشد و باشگاه هایی می توانند از آن استفاده کنند که کارکنان بیمه شده داشته باشند ولی با توجه به جلسه ای که با باشگاه داران استان داشته ایم مقرر شد طی مکاتبه ای با وزارت ورزش درخواست مساعدت با توجه به شرایط خاص و کمتر برخوردار بودن این استان دیده شود.

مشکل کشوری است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مسئول کمیته اطلاع رسانی نیز در این باره بیان کرد: این موضوع کشوری است و ستاد ملی کرونا باید در این زمینه دستورات را ابلاغ کند ، ما مجری ستاد ملی هستیم. بهاری تأکید کرد: مسلما در آینده برای تمام صنوفی که در این برهه آسیب دیده اند تدابیری اندیشیده می شود. به گفتۀ وی اما برای افرادی که در باشگاه ها کار می کرده اند بسته های معیشتی در نظر گرفته شده است که می توانند با مراجعه به سایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ثبت نام در سامانه از این حمایت ها برخوردار شوند – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت