خیز ششم کرونا در خراسان جنوبی با سویه اُمیکرون

روند افزایشی ابتلا به کرونا در ۲ هفته اخیر همچنین تغییر رنگ شهرستان‌ها، زنگ خطر موج ششم را در استان خراسان جنوبی به صدا درآورده و این وضعیت با سویه غالب اُمیکرون در شهرستان فردوس شدیدتر است. به گزارش ایرنا اواخر آذر امسال و در پی خروج شهرستان طبس از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، نقشه کرونایی خراسان جنوبی با تلاش مسوولان برای مدیریت بیماری و همراهی مردم، سه شهرستان زرد (خطر متوسط) و هشت شهرستان آبی (کم‌خطر) داشت که در دوران شیوع کرونا کم‌سابقه بوده است. اوایل آذر ماه بود که به دنبال پوشش گسترده واکسیناسیون عمومی در ماه‌های اخیر، کنترل کرونا در وضعیت مناسب‌تری نسبت به موج‌های قبلی بیماری کووید۱۹ قرار گرفت ولی با وجود اینکه روند بستری در اکثر استان‌ها نزولی گزارش شد، خراسان جنوبی روند ناپایداری داشت. براساس تحلیل روند بستری کووید – ۱۹ که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی ۲۷ آبان امسال منتشر کرد، روند بستری در اکثر استان‌ها به جز خراسان جنوبی نزولی بود و در این استان افزایش مختصری در میزان بستری نسبت به هفته‌ گذشته نشان می‌داد. روند شیوع کرونا طی ماه‌های اخیر در خراسان جنوبی با نوسان همراه و ناپایدار بوده است به طوری که حدود ۴۵ روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر و هشدار دادند که اگر این روند تداوم داشته باشد در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت. موج اول شیوع کرونا اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم خرداد و تیر ۹۹، موج سوم مهر و آبان ۹۹ و موج چهارم فروردین و اردیبهشت امسال در خراسان جنوبی شکل گرفت و این استان از تیر ماه وارد موج پنجم بیماری شد. خراسان جنوبی که اردیبهشت از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت.موج سوم در خراسان جنوبی یکی از سنگین‌ترین موج‌های کرونا لقب گرفت و مسوولان استانی از آن دوران به سبب افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا به “آبان سیاه” یاد کرده‌اند.

کنترل کرونا با واکسیناسیون و رعایت پروتکلها

یک سال بعد در آذر امسال، بیرجند از وضعیت نارنجی به زرد تغییر رنگ داد تا مرکز استان پس از مدت‌ها رنگ دیگری به غیر از قرمز و نارنجی به خود بگیرد و این تغییر وضعیت پس از مدت‌ها حتی با وجود فروکش کردن موج پنجم کرونا در مهر امسال، در خراسان جنوبی پدید آمد که به گفته مسوولان افزایش پوشش واکسیناسون در کنار اهتمام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از عوامل اصلی مدیریت بیماری بوده است. اما وزارت بهداشت همان موقع اعلام کرد: به دلیل گسترش سویه جدید ویروس کرونا (اُمیکرون) در جهان، رعایت مراقبت‌های بهداشتی کماکان ضروری است. در حالی که از آذر تا دی ماه نقشه خراسان جنوبی به رنگ آبی درآمده بود و گاهی فقط شهرستان طبس زرد رنگ بود اما از هفته اول بهمن ماه نشانه‌های افزایش تست‌های تشخیص کرونا و مراجعات سرپایی به‌ویژه در شهرستان فردوس پدیدار شد به طوری که ابتدا فردوس در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفت. شهرستان فردوس در هفته گذشته از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد و با توجه به آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور براساس میزان موارد بستری، یکی از هفت شهرستان قرمز کشور است.  براساس آخرین نقشه به‌روز رسانی در هشتم بهمن ماه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های بیرجند، طبس، سرایان، سربیشه، درمیان، بشرویه و نهبندان در وضعیت زرد و شهرستان‌های خوسف، قاینات و زیرکوه در وضعیت آبی قرار دارند. احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به تعداد بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها وجود دارد به گونه‌ای که شهرستان فردوس طی یک هفته از وضعیت زرد به نارنجی و سپس قرمز رسید.با توجه به افزایش شیوع سویه اُمیکرون در فردوس که در مسیر ارتباطی به سمت خراسان رضوی قرار دارد، کلاس‌های حضوری دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول این شهرستان به دستور دادستان در هفته گذشته تعطیل و غیرحضوری شد که برای هفته جاری هم این تعطیلی ادامه دارد. همچنین تظاهرات سراسری علیه کشتار مردم مظلوم یمن هم که قرار بود روز گذشته بعد از اقامه نماز جمعه برگزار شود با اعلام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامتی مردم، این مراسم در داخل مصلاهای نماز جمعه در بین الصلاتین انجام شد.

رشد ۲ برابری بیماران و شروع موج ششم

بیشترین موارد جدید ابتلا به کرونا در ۲ هفته اخیر مربوط به شهرستان فردوس بوده و به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی، فردوس اولین شهرستانی است که در خراسان جنوبی وارد پیک ششم شده است.غلامرضا شریف‌زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طی هفته گذشته نسبت به قبل‌تر تعداد بیماران کرونا مثبت استان بیش از ۲ برابر شده و تعداد بستری‌ها هم رشد ۱.۵ برابری داشته است. وی افزود: فردوس اولین شهرستانی است که در خراسان جنوبی قطعا پیک ششم را در آن سپری می‌کنیم، در بقیه شهرستان‌ها و کل استان هم با توجه به روند افزایشی مبتلایان و بستری بیماری کووید ۱۹ شروع پیک ششم را داریم. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اینکه ببینیم این پیک چقدر روند افزایشی خواهد داشت باید بررسی شود که آمار مبتلایان و بستری‌ها در هفته جاری چگونه خواهد بود. وی افزود: به دلیل افزایش تعداد موارد بستری و افزایش تعداد بیماران کرونا مثبت، شهرستان فردوس در جدیدترین نقشه کرونایی استان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد و در این شهرستان که سوش‌های قبلی اُمیکرون شناسایی شده، غالب بیمارانی که مبتلا می‌شوند از نوع سویه جدید است.

اُمیکرون سوش اصلی مناطق زرد

شریف‌زاده اظهار داشت: همچنین در پنج شهرستان‌ بیرجند، سربیشه، سرایان، درمیان و طبس که از نقاط زرد رنگ استان هستند، قطعا سوش اصلی آنها اُمیکرون است و در بقیه شهرستان‌ها هم روند کرونا افزایشی بوده ولی به نظر نمی‌رسد که سوش اصلی‌شان اُمیکرون باشد. وی گفت: وقتی اعلام می‌کنیم این تعداد نمونه انجام شده و تعدادی از آنها مثبت بوده، قطعا تعداد موارد اُمیکرون در استان بالاتر است به خاطر اینکه براساس دستورالعمل وزارت بهداشت قرار نیست همه افرادی که تست کرونایشان مثبت است، سوش آنان هم تعیین شود. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: برای ما مهم این است که بدانیم در منطقه‌ای سویه غالب اُمیکرون هست یا خیر لذا موضوع کمبود کیت تشخیص مطرح نیست و وقتی تشخیص داده می‌شود یک بیمار مبتلا به کروناست، اقدامات درمانی و پیشگیری را انجام می‌دهیم.وی افزود: البته مهم است که بدانیم گردش ویروس در استان شکل گرفته و برای ما قطعی است که گردش ویروس شکل گرفته و در برخی شهرستان‌ها اکثر موارد اُمیکرون است. شریف‌زاده گفت: سرعت واگیرداری سویه اُمیکرون نسبت به سویه‌های قبل ۱۰ برابر بیشتر اما علایم بالینی آن با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، خفیف‌تر است.

محدودیتها در ستاد ملی مشخص میشود

وی درباره افزایش شیوع کرونا و اعلام محدودیت‌های احتمالی اظهار داشت: ما در ستاد استانی نمی‌توانیم محدودیت‌هایی خارج از دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شده را وضع کنیم ولی با توجه به اینکه موارد ابتلا به کرونا در کل کشور افزایشی است و این روند افزایشی در استان خراسان جنوبی، به نظر می‌رسد در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به شرایط موجود تصمیماتی گرفته شود و هر تصمیمی که اتخاذ شود در استان لازم‌الاجراست.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا گفت: با این وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله همچنان مورد تاکید است، مردم از مسافرت‌های غیرضروری و رفتن به اجتماعات و دورهمی‌ها پرهیز کنند تا شاهد افزایش سویه اُمیکرون و شدت پیک ششم کرونا در استان نباشیم.وی ادامه داد: با توجه به سرعت واگیری سویه اُمیکرون مردم حتما در اجتماعات از ۲ ماسک استفاده کنند و در شهرهای بیرجند و طبس هم با روند افزایشی بیماران کرونا مثبت مواجه شده‌ایم. شریف‌زاده بر ضرورت تکمیل چرخه واکسیناسیون در جامعه تاکید کرد و گفت: تاکنون ۱۰ درصد هم‌استانی‌ها حتی دز اول واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند در حالی که افرادی که دُز سوم واکسن را تزریق می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل سویه جدید مقاوم خواهند بود.وی افزود: در مجموع تا روز گذشته ۵۶۱ هزار و ۸۲۷ نفر واکسن نوبت اول، ۵۰۶ هزار و ۵۸۹ نفر واکسن نوبت دوم و ۱۴۳ هزار و ۴۴۳ نفر واکسن کرونا نوبت سوم را در استان دریافت کردند.

رکوردزنی کرونا

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در شبانه‌روز منتهی به جمعه هشتم بهمن ماه، ۳۴۶ آزمایش جدید (PCR) در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد ۱۸۹ مورد مثبت بوده و شامل ۱۵ بیمار بستری و ۱۷۴ مورد مراجعه سرپایی است.وی بیان کرد: همچنین در این مدت ۵۹۱ آزمایش سریع (RT) انجام شد که از این طریق هم ۲۴۳ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۴۱ درصد کل نمونه‌ها را شامل می‌شود. شریف‌زاده افزود: بنابراین ۹۳۷ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در ۲۴ ساعت انجام شد که در مجموع ۴۳۲ بیمار جدید شناسایی شدند و نسبت به آمار روز قبل‌تر ۷۸ نفر افزایش دارد. وی با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان مربوط به شهرستان بیرجند با ۱۶۰ مبتلا بوده ست گفت: در حال حاضر ۹۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند. اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است. به گفته متخصصان اگرچه علایم بالینی سویه اُمیکرون به‌ویژه با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، خفیف‌تر بوده اما سرعت واگیری آن نسبت به سویه‌های قبل چند برابر است از این رو تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای در امان ماندن از بیماری الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت