خون خواهی بامداد نحس

۴ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان – ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ؛ مبلغ اول، پول خون ۱۳ نفر جانباخته ی حادثه ی محور سربیشه درح ماهیرود است و مبلغ دوم اعتبار سال ۹۷ این محور که به گفته ی مدیرکل راه و شهرسازی، سال ۹۸ به ۲۴ میلیارد تومان رسیده است ، اما با چند درصد تخصیص ؟ به علاوه اینکه نمی شود از مسئولانی که در این دو سال برای افزایش این اعتبارات تلاش کرده اند انتظار داشت ره چندین ساله را چند ماهه طی کنند. شرکت بیمه موظف است آن ۴ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کند،اما آیا دولت هم موظف است اعتبار تکمیل این جاده را با تورم سال ۹۹ در سریع ترین زمان پرداخت کند؟ انگار در قاموس شان پول برای مرگ زودتر از پول برای جان پرداخت می شود.«ماهیرود» این محور استراتژیک باید به اندازه تاثیرش بر اقتصاد شرق کشور از استاندارهای جاده ای سهم ببرد.

شب قبل

-«سر رنگ سیسمونی با من بحث نکن همین که گفتم سبز می گیریم که هم دخترانه باشد هم پسرانه». -خوب وقتی می دانیم بچه پسر است چرا آبی نگیریم؟«برای اینکه برای بچه ی بعدی که دختر است دوباره مجبور نباشیم سیسمونی بخریم» و صدای خنده ی هر دو شان فضای اتاق را پر می کند. علی و سمیه یک سالی از ازدواجشان می گذرد و حالا علی بعد از تحمل سختی های زیاد به دلیل زندگی در منطقه ی مرزی و دوری از مرکز، در استخدامی آموزش و پرورش قبول شده، قرار است فردا در سربیشه یکی از دوستانش را ببیند کارهای ثبت نام و تحویل مدارک لازم را اینترنتی انجام دهد.آرزوی علی این بود که معلم شود و در منطقه ی محروم خدمت کند.
اهالی لانو او را می شناسند، اصلا در لانو همه یکدیگر را می شناسند و از آرزوهای یکدیگر با خبرند، خاصیت روستاهای مرزی این است، پشتشان به یکدیگر گرم است، چون همیشه باید همه چیز را به سخت ترین شرایط بدست آورند حتی کوچکترین زیرساخت ها و ابتدایی ترین آنها که«راه مناسب» است. راهی که با نام راه روستایی لانو و درح و . . . را به ماهیرود؛ مرکز ثقل اقتصادی استان وصل می کند اما از این نام پر طمطراق برای این مرز نشینان جز هراس ارمغانی دیگر حاصل نشده است.

فاصله تعریف ها تا واقعیت

می گویند مرز ماهیرود در مسیر جاده ابریشم بوده به همین سبب مبادلات کالا در آن از رونق فراوانی برخوردار بوده است. و همچنین تجار از این مسیر با کشور افغانستان تجارت داشته اند.حال جالب است که یکی از اهداف مهم راه اندازی بازارچه های مرزی ،افزایش ضریب اطمینان زندگب در مناطق مرزی از طریق توسعه تجارت و ایجاد شغل برای مردم مرزنشین است و درآمد زایی در مناطق محروم. اما هر چند در تمام این سال ها به ویژه یکی دوسال اخیر رونق ماهیرود مد نظر قرار گرفته ، رشد قابل توجهی در بخش های مختلف بدست آمده ، مرزنشینان، حق و حقوقی را دریافت کرده اند که پیش از این ناچیز بود اما جاده نه اینکه فراموش شده باشد، با پرداخت های قطره چکانی همان ماهیت قبل را دارد که البته دستی به سرورویش کشیده اند. محور ماهیرود- درح – سربیشه تنها مسیر دسترسی روستاییان به شهر های مجاور با همان نداشته های قبل چنان دستخوش تصمیمات اقتصادی شده است،که هرلحظه هراس از وقوع حادثه ای خونین در روز و شبش جاده ای که از فریاد می زند. جاده ای که ازکمترین استاندارد های لازم برخوردار است تبدیل به یک جاده ی ترانزیتی شده و به گفته ی برخی مسئولان برای رانندگی در آن باید گواهینامه ی مخصوص داشت.

داغ بامداد سه شنبه برقلب استان

حادثه ی سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹ را خراسان جنوبی و مرزنشینانش از یاد نخواهند برد،روزی که جان ۱۳ نفر از عزیزانشان در دمی گرفت شد ،۱۳ خانواده داغدار شدند و عده ی دیگری هم با انواع معلولیت های حال و آینده هنوز روی تخت های بیمارستان بستری هستند. هر چند در قوانین راهنمایی و رانندگی درصد بندی برای سهم تقصر داریم اما در بدو گزارش های پلیس بحث های انحراف به چپ و خواب آلودگی و . . . مطرح می شود. به راستی اگر درح سربیشه ماهیرود حداقل های جاده ی ترانزیتی را می داشت باز هم شدت حادثه این قدر زیاد بود؟ رئیس پلیس راه استان به این سوال این طور پاسخ می دهد: در حالی که باید حداقل عرض این جاده ۱۱ متر باشد در بخش هایی از این جاده دو کامیون به راحتی نمی توانند از کنار یکدیگر به دلیل عرض کم آن عبور کنند. به گفته ی سرهنگ رضایی در ۵۰ کیلیومتر از این جاده حتی مشخصات فنی وجود ندارد و در بخشی دیگر به طول ۴۰ کیلومتر عرض مسیر بسیار کم است و البته وجود آبنماهای زیاد خطرات زیادی را در خود دارد. وی معتقد است این مسیر با توجه به اینکه خودروهای سنگین در آن رفت و آمد دارند،به طور حتم باید ارتقا پیدا کندو یک طرفه شود. و با توجه به اینکه رانندگان وسایل نقلیه ی باربری از مسافت های دور بارگیری می کنند، طوری برنامه ریزی می کنند که در ابتدای صبح به گمرک مرز ماهیرود برسند.

پیش بینی حوادث خونین

وی ادامه می دهد: بنابراین این خستگی و خواب آلودگی ها دقیقا در این محدوده را بیشتر در راننده ها شاهدیم،پس نیاز است اگر هر رانندهای به هر دلیلی دچار خطا شد راه نیز به قدری بخشنده باشد که از شدت خسارت احتمالی کم کند. رضایی تاکید می کند: این جاده همیشه زیربار ترافیک خودروهای سنگین است و مهمتر اینکه در این محور حرکت تانکر های سوخت را به پایانه ی مرزی ماهیرود زیاد داریم، بنابر این اگر ارتقایی در این جاده نداشته باشیم پیش بینی من و همکارانم این است که شاهد حوادث ناگواری مانند آنچه در بامداد ۹ اردیبهشت رخ داد و حتی بد تر از آن باشیم. وی تابلوهای محدودیت سرعت و یا علایم ایمنی راه و نیز اصلاح برخی بخش های این جاده که بیشتر حادثه در آن رخ می دهد را جز اقداماتی عنوان کرد که می توان فعلا به صورت موردی برای کاهش تصادفات لحاظ کرد. رئیس پلیس راه استان یادآور شد: با توجه به تعهد سیمان باقران به افغانستان برای ارسال سیمان بعد از این شاهد تردد کامیون های حامل سیمان به تعداد زیادی در این جاده خواهیم بود بنابر این باید بحث های ارتقا سرعت بیشتری به خود بگیرد.

با کدام پول؟

اما تمام سفارش ها و تاکید های سرهنگ رضایی برای ارتقای هر چه زود تر این محور در کلام عضو شورای مشورتی توسعه استان و رئیس سابق شورای اسلامی شهر سربیشه زرد شد چرا که این مسئول معتقد است زمانی می توانیم مطالبه گر باشیم که دولت برای انجام آن کار پول داشته باشد و چون دولت در شرایط اعتباری مناسبی نیست فعلا نمی توان « انتظار تسریع را داشت. » جمله ای از زبان مسئولی که قرار است برای افزایش اعتبارات این مسیر با مسئولان راه و شهرسازی چانه زنی کند. اصفی در حالی که از جیب بی پول دو لت می گوید، به این موضوع هم اشاره دارد که نمی توانیم از راه و شهرسازی بخواهیم به سرعت کاری بکند چون مدیرکل راه و شهرسازی نیز باید برای انجام هر کاری در این محور ابتدا پول داشته باشد.

عقب ماندگی در توسعه راه

وی از تلاش های زیادی که برای ارتقای منطقه در ۱۲ سال گذشته انجام شده از مسئولان قدر دانی می کند و می گوید: در سال ۹۲ مجوز ترانزیتی شدن مسیر را گرفتیم و چون مرز ماهیرود اولین گمرک شرق کشور است این ارتقای مسیر به مسیر ترانزیتی می توانست در توسعه ی منطقه نقش مهمی داشته باشد، به هر حال این مسیر مکان یابی شد. اما علارغم توسعه ی گمرک در توسعه ی راه عقب ماندیم. وی اضافه می کند: قرار بود ارتقای این مسیر ۱۲۰ کیلومتری طی ۴ تا ۶ سال به اتمام برسد،اما بحث تحریم ها و تورم قیمت ها و البته کم کاری هایی که من الان به آنها کاری ندارم، باعث شد پروژه عقب بماند. البته مشکلات دولت نیز زیاد بوده است.وی در پاسخ به اینکه حالا بعد از ۶ سال به کجا رسیدیم؟ می گوید: با اعتبارات قطره چکانی که نمی توانیم یقه ی مدیرکل راه و شهرسازی را بگیریم این ها با پول شخصی که نمی توانند راه بسازند! جاده سازی اعتبارات کلان می خواهد.

پیشنهاد عجیب

آصفی بهترین راهکار را تا زمانی که راه ارتقا یابد در آموزش رانندگان می داند چرا که آنها باید آگاهی کامل را نسبت به اینکه در چه جاده ای حرکت می کنند داشته باشند.پلیس راه سیار نیز یکی دیگر از راهکار ها خواهد بود. وی ادامه می دهد: باید همه ی مسئولان در کنار هم مطالبه گری کنیم که یک کار جهادی انجام دهیم تا نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه تخصیص اعتبار این مسیردر سال ۹۸ را افزایش دهد. این بدان معناست که هر چند برای افزایش چندین برابری اعتبارات این مسیرتلاش شده است اما تخصیص اعتبار کم بوده و چندان مرهمی بر زخم جاده نبوده است.

اعتباری که به ادامه کار کمک کرد

مدیرکل راه و شهرسازی هم به این نکته اشاره می کند که از طول۱۳۵ کیلومتری این جاده ۸ کیلومتر آسفالت شده و به زودی نصب علایم انجام می شود. داعی ادامه داد: ۲۲ کیلیومتر دیگر نیز از دهه فجر سال گذشته کلنگ زنی شده و حدود۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مجموع می توان گفت ۳۰ کیلومتر در حال انجام است.
وی می افزاید: مطالعات فنی و مهندسی ۵۰ کیلومتر دیگر نیز آن انجام شده و اسناد مناقصه ی آن تهیه شده است و تلاش می کنیم بتوانیم از این ۵۰ کیلومتر مناقصه ی یک قطعه ی ۳۰ کیلومتری را به زودی برگزار و پیمکانکار مشخص کنیم.مدیرکل راه و شهرسازی افزایش ۴ برابری اعتبارات این محور را یاد آور می شود و می گوید: اعتبارات سال ۹۸ این محور به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده در حالی که سال ۹۷ فقط حدود ۶ میلیارد تومان بوده است بنابراین این افزایش اعتبارات کمک کرد تا امسال چند کیلومتر دیگر نیز آماده ی مناقصه شود. در مورد زمان پرداخت دیه در قانون این طور آمده که بیمه گر یا صندوق، حسب مورد، مکلف به پرداخت خسارت متعلقه حداکثر تا ۱۵ روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز می باشند. اما درباره ی تخصیص اعتبارات تعیین شده برای این محور و پایان دیدن روزهای خونین، مسئولان نمی توانند تاریخی اعلام کنند. شاید بهتر است مسئولان راه و شهرسازی، مطالبه گری را باخون خواهی اتفاق سه شنبه نحص در این محور مرزی و در مسیر دیگری آغاز کنند، بلکه زمان تخصیص اعتبارات برای حفظ جان انسان ها کمتر شود، علی دیگری خانواده اش را برای همیشه داغدار نکند و حسرت آرزوهای یک عمر زندگی بر دلش نماند. شاید دیگر در دمی ۱۳ نفر را ازدست ندهیم – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت