خط انتقال سوخت، یک پروژه کلیدی

بهروزی فر – تأمین سوخت از نیازهای ضروری زندگی امروزی است، حیات و جریان حرکت خودروها، وسایل گرمایشی، کارخانجات و… همه و همه به سوخت یا به عبارتی به فرآورده‌های نفتی وابسته است که البته در انواع گازی، بنزینی، گازوئیلی و… دسته بندی می شوند. وابستگی شدید زندگی ها به فرآورده های نفتی، تأمین آن را در اولویت برنامه های دستگاه های متولی در هر استانی قرار داده و در این قاعده خراسان جنوبی هم استثنا نیست. به گفته مدیر وقت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰؛ روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر فرآورده نفت سفید، نفت‌ گاز و بنزین با ناوگان نفتکش در سطح استان توزیع می‌شود و بیش از ۱۵۰ نفتکش هم وظیفه حمل این فرآورده ها را به عهده دارند، و از آن جایی که برخی حوزه ها همچون نیروگاه گازی قاین، نیازهای ویژه ای دارند، لاجرم نفتکش های زیادی هم برای حمل فرآورده‌های مورد نیاز این واحدها در محورهای مواصلاتی استان در تردد می باشند که بخش عمده ای از آنها از استان‌های همجوار و استان‌های تأمین کننده هستند که در این زمینه همکاری می کنند. این آمار، علاوه بر این که نیاز استان را نشان می دهد، بیانگر فراوانی تردد خودروهای سنگین در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی هم می باشد و صد البته اگر آمار تانکرهایی که برای صادرات فرآورده های نفتی از مرز ماهیرود وارد استان می شوند را هم به این تعداد اضافه کنیم، عدد قابل تأملی به دست می آید که بی ارتباط با حجم تصادفات و سوانح در کریدورهای اصلی هم نیست. حالا اگر باری به هر جهت -چیزی شبیه اعتصاب خودروهای سنگین به خاطری گرانی تایر و لوازم یدکی که چند سال پیش رقم خورد- مشکلی حاصل شود و ورود و خروج خودروها مختل گردد، قطعاً در تأمین سوخت استان با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد. بر اساس اصول پدافند غیرعامل و تدابیر مثبته، بهترین راهکار برون رفت از این مشکل، تغییر رویه سوخت رسانی به استان تعریف شد، لذا در همین راستا موضوع اجرای خط انتقال سوخت از یکی از استان های تولید کننده به خراسان جنوبی در شمار مصوبات سفر هیئت دولت نهم به استان قرار گرفت اما باری به هر دلیل! راه به جایی نبرد و معطل ماند. به جهت اهمیت موضوع و ضرورت اجرای این طرح کلیدی در راستای پایداری سوخت، کاهش آمار سوانح، کمتر شدن هزینه های حمل فرآورده‌ها، جلوگیری از قاچاق سوخت، شفافیت سازی، کاهش سطح آسیب به راه ها و… این مصوبه معطل مانده احیا شد و اجرای خط انتقال سوخت از رفسنجان به خراسان جنوبی در طرح های پیشنهادی استان برای نخستین سفر آیت الله رئیسی گنجانده شد و در اولویت برنامه های دستگاه های متولی قرار گرفت. این طرح استراتژیک در ادامه راه به طور جدی پیگیری شد و حتی در دیدار استاندار با وزیر نفت مورد تأکید قرار گرفت و با قول مساعد وزیر برای اجرا همراه شد. اما طرح انتقال سوخت از رفسنجان به خراسان جنوبی چگونه طرحی است و چگونه اجرا خواهد شد؟! بر اساس قرارداد تأمین مالی خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی در مسیر رفسنجان- بیرجند- تربت حیدریه- مشهد که فی مابین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و بانک‌ عامل با حضور وزیر نفت در دی ماه سال ۱۴۰۰ به امضا رسید، مسیر احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد که عنوان طرح تابش را بر خود دارد، از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی می گذرد، اجرای این خط لوله که ۹۴۸ کیلومتر طول دارد، بر اساس برآورد های اولیه ۳۷۲ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد، حجم قابل توجهی از اعتبارات و سرمایه که محل تأمین آن نیز مشخص شده و حتی منابع بازپرداخت اعتبارات را نیز از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور تعیین کرده اند. اما این پروژه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟! انتقال فرآورده های نفتی با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز، تأمین انرژی بازار شرق، تأمین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌ های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌ های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار و استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای از مهمترین اهدافی است که در این طرح دنبال می شود. این که این طرح بسیار عظیم، چرا طی سال های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته، یک بخش ماجراست و اما بخش مهمتر انتظاری است که در شرایط موجود و با رویکرد دولت در مردم ایجاد شده است. حالا که اجرای طرح انتقال سوخت به برنامه های اولویت دار دولت و استان تبدیل شده، توقع این است که مسایل به گونه ای پیگیری و دنبال شوند که هیچ گیر و گرفتی نتواند در روند اجرای کار سکته و اختلال ایجاد کند. انتقال سوخت از طریق لوله، یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد امنیت در محورهای پر تردد استان است و بدون تردید می تواند راهی مناسب برای کاهش حجم سوانح جاده ای و البته افزایش عمر مفید آسفالت باشد.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت