خرد شدن استخوان دامدار زیر بار مشکلات

مشکلات دامداران خراسان جنوبی علی رغم وعده‌های مسئولان همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت در این صنعت ناامید شده اند. این روز‌ها حرفه دامداران خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی بی سابقه و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد. دامداران استان با مشکلات بسیاری از جمله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و نبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند و استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده است. تنگنا‌ها باعث شده بسیاری از آن‌ها دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه و با قیمت بسیار اندک به دلالان بفروشند.

تأمین ۶۰ درصد نهاده دامی با کنسانتره یارانه دار

اعتصامی از دامداران خراسان جنوبی درباره مشکل نهاده‌های دامی گفت: در چند سال گذشته تنها کنسانتره برای دام‌ها تأمین شده در حالی که دام‌ها نیاز به جو، ذرت و کنجاله سویا هم دارند. او افزود: کنسانتره دولتی یارانه دار فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد را تأمین می‌کند و باقی را باید به صورت آزاد با چندین برابر قیمت خریداری کرد. اعتصامی ادامه داد: قیمت نهاده‌های دامی چند برابر شده است، به عنوان مثال کاه، ذرت و یونجه نسبت به پارسال چندین برابر شده و دولت نظارتی بر آن ندارد. این دامدار عنوان کرد: به دلیل خشکسالی‌ها وضعیت مراتع نیز بسیار نامناسب است و دیگر نمی‌توان با هزینه‌های کمرشکن دام را نگه داشت. او درباره وعده مسئولان در تأمین نقدینگی نیز گفت: تسهیلات فقط از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود که اگر یک بار تسهیلات دریافت کرده باشیم دیگر تسهیلات برای سرمایه در گردش هم داده نمی‌شود. اعتصامی بیان کرد: برای بهسازی و نوسازی مجموعه خود تسهیلات دریافت کرده‌ام و فقط ۲ سال دیگر از آن مانده و کاملاً خوش حساب بوده‌ام و اکنون برای سرمایه در گردش نیاز مالی دارم که صندوق می‌گوید باید آن وام تسویه کامل شود تا دوباره تسهیلاتی داده شود.

گلایه از وعده‌های محقق نشده

حسینی از دیگر دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه هر گوسفند پرواری پنج کیلو نهاده در ماه است، گفت: وضعیت نهاده‌های دامی هیچ تغییری نکرده و هنوز هم سهمیه هر دام سبک، سه کیلو نهاده دولتی در ماه است. او با بیان اینکه کسی به داد دامداران نمی‌رسد، افزود: مسئولان اعلام کرده اند که خرید تضمینی دام از دامدار به قیمت ۴۵ هزار تومان، از برنامه‌های حمایتی است، اما اکنون قیمت خرید دام به ۳۵ و حتی ۳۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.حسینی ادامه داد: گوسفندی که قبل از سال قیمت آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، اکنون به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.ابراهیمی از دیگر دامداران استان با بیان اینکه دامداران به دلیل قیمت بالای نهاده و علوفه مجبور به فروش دام خود به زیر قیمت و حتی وعده یکسال و دوسال هستند، گفت: قیمت گوسفند میش هر کیلو ۳۵ هزار تومان است، اما کسی به قیمت ۲۵ هزار تومان هم آن را نمی‌خرد.

حمایت همه دستگاه‌های اجرایی لازم است

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: نوسانات قیمت یکی از مهمترین مشکلات دامداران خراسان جنوبی است در حالی که امسال افزایش میانگین ۱۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی نسبت به پارسال را داشته‌ایم، اما قیمت دام زنده و شیر نسبت به پارسال کاهش یافته است. او با بیان اینکه مشکلات باعث شده پرورش دام صرفه اقتصادی نداشته باشد، افزود: این در حالی است که برخی از نهاده‌های دامی تولید استان به خارج از استان صادرات می‌شود.غریبی بیان کرد: در ماه گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تن جو خام بین دامداران توزیع شده است و کنسانتره نیز به میزان ۱۴ هزار تن در حال توزیع است. رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در زمینه قول جهاد کشاورزی برای تأمین نقدینگی بیان کرد: در جلسات نبوده‌ایم، ولی تاکنون در این قالب پرداختی نداشته‌ایم. او با بیان اینکه حمایت‌ها تاکنون ملموس نبوده است، عنوان کرد: دامداران تمایلی به نگهداری دام ندارند و اگر مجوز ذبح داده شود، این کار را انجام می‌دهند. غریبی تصریح کرد: در حال حاضر با مشکل تأمین علوفه، نقدینگی، خشکسالی، هزینه حمل و نقل و نبود آب شرب مواجه هستیم و کسی برای حمایت از دامدار کاری انجام نمی‌دهد.رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی عنوان کرد: جهاد کشاورزی کار‌هایی انجام داده است که کافی نیست و لازم است همه پای کار بیایند.

عدم تعادل بین مراتع و دام

ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارندگی‌های سال ۹۸ در خراسان‌جنوبی و وجود علوفه‌های مرتعی در استان تعداد قابل توجهی از دامداران اقدام به خرید دام کرده و جمعیت دام استان طی این سال‌ها افزایش یافته است.او ادامه داد: با این وجود طی پارسال و فروردین ماه امسال که شاهد بارندگی خوبی در استان نبودیم مراتع استان به شدت خشک شده است. ابراهیمی با بیان اینکه جمعیت دام استان افزایش و مراتع استان به شدت خشک و بدون علوفه است، تصریح کرد: تعادلی بین مراتع و دام موجود در استان وجود ندارد و دامداران برای تغذیه دام نیاز به تأمین علوفه دستی دارند. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه وضعیت تأمین نهاده و علوفه دامداران اظهار کرد: نهاده‌هایی که دولت توزیع می‌کند اقلام وارداتی و نهاده‌های یارانه دار است، اما بقیه اقلام مثل کاه، یونجه و ذرت علوفه‌ای، همه ساله توسط خود تشکل‌ها و دامداران تأمین می‌شود. او بیان کرد: تشکل‌ها و دامداری‌های بزرگ و صنعتی متمکن همه ساله نسبت به ذخیره سازی علوفه اقدام می‌کنند و دولت بر روی نهاده‌ها و اقلام وارداتی برنامه ریزی می‌کند. ابراهیمی تصریح کرد: امسال تشکل‌ها برای خرید علوفه با شدت بیشتری نسبت به سال‌های قبل ورود پیدا کرده‌اند و گزارش خرید و توزیع علوفه را هم می‌دهند. او عنوان کرد: همچنین تشکل‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و بسیج سازندگی نیز در این موضوع همراهی می‌کنند تا اقلام علوفه‌ای تولید داخل، وارد استان شود.

توزیع ۱۴ هزار تن نهاده

ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره میزان توزیع سهمیه نهاده‌ها و افزایش آن گفت: آمار ۱۴ هزار تنی توزیع نهاده و افزایش آن در امسال که توسط جهاد کشاورزی اعلام شد، یک واقعیت است. او افزود: ممکن است برخی از دامداری‌ها سهمیه را گرفته و جوابگوی نیاز دام آن‌ها نبوده است، که این موضوع درست است، چرا که قرار نیست دام فقط با نهاده یارانه دار تأمین خوراک شود و فقط قسمتی از خوراک دام، نهاده یارانه‌ای است و باقی آن شامل اقلام علوفه‌ای است که باید خود دامدار تأمین کند. ابراهیمی ادامه داد: اکنون در استان به اندازه کافی نهاده وجود دارد و در مورد تأمین علوفه خشبی برای دام‌های استان نیز شاهد همکاری خوب بسیج و سپاه هستیم.

قیمت بر اساس عرضه و تقاضا

ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه نارضایتی دامداران از قیمت بالای علوفه گفت: قیمت علوفه بر اساس عرضه و تقاضا است و به همین دلیل تأکید ما بر این است که دامداران و تشکل‌ها خرید خود را در سرخرمن و قبل از انتقال علوفه به انبار، از کشاورزان انجام دهند تا با قیمت کمتری خرید کنند. او افزود: کاه قیمت مصوبی ندارد تا ما بر آن نظارت کنیم و اکنون نیز بهترین زمان خرید و ذخیره سازی علوفه، کاه، یونجه، ذرت و جو است که هنوز به انبار کشاورز نرفته است.ابراهیمی تصریح کرد: مسئولیت رصد تأمین علوفه با جهاد کشاورزی نیست و لازم نیست جهاد حتماً بداند که چقدر علوفه در استان تأمین شده است، اما در موضوع حمل و نقل و تأمین نقدینگی برای خرید علوفه با تشکل‌ها همکاری می‌کنیم.پیگیر اجرای تسهیلات وعده داده شده هستیم ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره پرداخت تسهیلات وعده داده شده برای خرید علوفه به دامداران گفت: تاکنون تسهیلات وعده داده شده توسط جهاد کشاورزی پرداخت نشده است.او افزود: با ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه رایزنی داشته‌ایم و پیگیر اجرایی شدن آن هستیم، اما اتحادیه عشایری و دامداران از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی برای خرید علوفه تسهیلاتی دریافت کرده‌اند. ابراهیمی اظهار کرد: در شرایط فعلی حداقل تا ۱۰ ماه آینده، شرایط دامداران از وضعیت موجود بهتر نخواهد بود، به همین دلیل دامداران باید برای ۱۰ ماه آینده خود برنامه ریزی و پیش بینی کنند. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: دولت برای خرید دام زنده از دامداران نیز اقدام کرده و هدف از خرید دام سبک، حمایت از دامداران است و هر چند قیمتی که تعیین می‌شود برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته، برای دولت نیز چیزی جز ضرر ندارد. او در مورد کشتار دام مولد، تأکید کرد: در حالت عادی و ترسالی هر ساله باید برای حفظ ترکیب گله ۲۰ تا ۲۵ درصد دام پیر، نازا و غیر صرفه اقتصادی حذف شود تا بره و بزغاله‌های تازه متولد شده جایگزین شوند. ابراهیمی تصریح کرد: در سال خشکسال که ترکیب گله از بین رفته است تا حذف ۳۵ درصد دام ایرادی ندارد، اما اگر این درصد طبق نظر دامپزشکی به بیش از ۳۵ درصد برسد جای نگرانی دارد و باید بررسی شود که اکنون در استان براساس آمار افزایش حذف دام نداشته‌ایم. صنعت دامداری در خراسان جنوبی از سالیان گذشته منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم به خصوص روستاییان بوده است. بنا بر آمار مسئولان بخش اعظمی از اشتغال خراسان جنوبی در حوزه‌های کشاورزی و دامداری است که در چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو شده است و نبود حمایت کافی همه دستگاه‌های اجرایی از این بخش باعث مشکلات فراوانی شده است که باید هر چه سریع‌تر مسئولان برای مشکلات مطرح شده به دنبال چاره باشند. مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال

بیشتر

یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت