جولان تناقض ها در مدیریت استانی کرونا

مهدی آبادی- مردم مرکز استان همراه در خط مقدم رعایت و پیشگیری پروتکل های بهداشتی بوده اند اما این روزها اگر چرخی در شهر بزنید، متوجه می شوید، دیگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های ستاد کرونا و هشدارها درباره پیک جدید بیماری آنطور که باید مثل قبل وجود ندارد. تناقض در برخی از تصمیمات باعث بی اعتمادی مردم به این هشدارها شده و از طرف دیگر طولانی شدن این بیماری نیز باعث خستگی شهروندان نسبت به ماسک زدن و رعایت پروتکل های بهداشتی شده است.

مرزها را ببندیم

شیوع ویروس کرونای دلتا در استان های جنوبی و به ویژه سیستان و بلوچستان نگرانی های زیادی در بین مردم در  پی داشته است. طبق آخرین آمارها در سیستان و بلوچستان روزانه بیش از هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان را در روز ۱۵ تیرماه هزار و ۵۱۰ نفر دانست که ۲۰ نفر فوتی هم در این روز به ثبت رسیده است. بسیاری از شهروندان نیز با تماس با دفتر آوا خواستار بسته شدن مرز این استان با سیستان و بلوچستان شده اند. یکی از شهروندان در پیامکی به روزنامه نوشته است: در مرکز استان اتومبیل هایی با پلاک استان سیستان و بلوچستان هر روز تردد می کنند و کسی نیز نگران این وضعیت نیست. اگر یک نفر از این نفرات مبتلا به ویروس دلتا باشد دیگر باید خراسان جنوبی را قرمز شده دانست. همچنین یکی دیگر از شهروندان نیز در پیامکی خواستار بستن مرز با استان های قرمز شد و تاکید کرد: مسئولان چه زمانی در این زمینه تصمیم گیری می کنند، اگر استان قرمز شود که  نوش دارو بعد از مرگ می شود و باید هر چه زودتر استاندار برای این وضع فکری کند.

قرارنیست جور بی برنامگی مسئولان را اصناف بکشند

تعطیلی مراکز و مشاغل گوناگون بدون تامین مالی و توجه به شرایط زندگی مردم، بستر عدم رعایت هشدارها را بیش از پیش کرده و بسیاری نیز نسبت به هرگونه تعطیلی اصناف اعتراض دارند و  معتقدند کسی دیگر به تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا گوش نخواهد داد چرا که بسیاری از اصناف با هزینه سرسام آور اجاره و هزینه زندگی روبرو هستند. محمدی یکی از شهروندان بیرجندی که در بازار یک لباس فروشی دارد، به خبرنگار آوا می گوید: دولت فقط به مردم فشار وارد می کند و هر اتفاقی که می‌افتد سریعا باید مغازه‌ام را ببندم در حالی که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ فعال و شلوغ است.  وی اضافه می کند: به هر اداره ای  مراجعه کنید ضوابط را رعایت نمی‌کنند و مردم در آنها تجمع می‌کنند. آیا کرونا از صف‌های مرغی که مردم کنار هم تجمع کرده‌اند، منتشر نمی‌شود؟ یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه دیگر مغازه اش را نمی بندد،می گوید: هیچ کس به فکر زندگی ما نیست و اگر بنا به بستن اصناف باشد، با این تصمیم مقابله می کنم و حتی یک روز مغازه ام را تعطیل نمی کنم. نادی افزود: همه کارها، همه سفرها، همه برنامه‌ها برقرار است؛ وقتی شرایط وخیم می‌شود فشارش روی مردم و بازاریان است.
در این خیابان تمام کسبه مغازه هایشان باز است و دیگر مردم هم این را می‌دانند و قرار نیست جور بی برنامگی مسئولان را اصناف بکشند.

تصمیمات بدون ضمانت اجرا

پارک‌های مرکز استان نیز در این شرایط کرونایی هر روز مملو از جمعیت می شود و بی توجهی عمومی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از نقاط ضعف مدیریت مهار کروناست. با اینکه طبق گفته مدیر اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونایاستان، بوستان ها به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از ساعت ۲۱:۳۰ بسته خواهد بود اما مشاهدات میدانی از بوستان های بیرجند بیانگر حضور پرتعداد شهروندان تا ساعات پایانی شب می باشد. مردم در پارک‌ها و به ویژه بوستان تازه تاسیس کاجستان با کمترین فاصله اجتماعی تردد داشتند و وضع به گونه ای بود که انگار نه انگار کرونایی وجود دارد. کودکان، نوجوانان وخانواده ها در پارک‌های کاجستان، توحید و آزادگان اکثریت بدون ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور می یابند و با این وضع سلامت فردی و اجتماعی به خطر افتاده و به نظر می رسد باید منتظر پیک سخت پنجم کرونا در بیرجند باشیم. 

تناقض در تصمیم گیری و اجرا

نکته مهم در استان، شیوه مواجهه با کروناست. متاسفانه برخی از تصمیمات مسئولان ستاد کرونای استان با یکدیگر تناقض دارد.  یکی از شهروندان می گوید: مسئولان استان می گویند مرزهای این استان با سیستان و بلوچستان بسته است اما بسیاری از پلاک های غیر بومی در همین بیرجند مشاهده می شود. حسنی می افزاید: بسیاری از ماشین ها در نیمه شب در خیابان ها حضور دارد، اصلا محدودیت تردد شبانه هنوز برقرار است؟ وی به یکی دیگر از تناقضات تصمیم گیری بین مسئولان اشاره و می گوید: بسیاری از بوستان ها تا نیمه شب مملو از جمعیت است و انگار نه انگار حضور در بوستان ها ممنوع است. این شهروند با بیان اینکه موافق سخت گیری بین مردم نیستم، می افزاید: وقتی بحث جان انسان ها در میان است باید تصمیمات سختی گرفته شود و مسئولان نیز در تصمیمات خودشان قاطعیت داشته باشند و اینگونه نباشد چیزی بگویند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتد. یک شهروند دیگر می گوید: مگر فقط کرونا آخر شب می آید که با هزینه های زیاد خودروها را جریمه می کنند. وی با بیان اینکه مردم واقعا خسته شده اند و نیاز به تفریح دارند، می افزاید: باید چاره درستی اندیشیده شود، با تعطیل کردن بدون حقوق که کاری درست نمی شود، زندگی هزینه دارد فکری به حال کارگران و افرادی که روزمزد هستند  کنید.

سوال های بی جواب

حال این سوال مطرح می شود آیا کرونا در پارک های بیرجند تمام شده؟ پارک‌های مرکز استان در این شرایط کرونایی بازگشایی شده اند که مردم با بی تفاوتی و ساده انگاری در پارک‌ها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی حضور یابند؟ آیا مسئولان تنها به بیان دستورالعمل ها بسنده می کنند یا اقدامات عملی برای افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهند و آیا بار دیگر فقط به اصناف فشار وارد خواهد شد یا تصمیمات بهتری برای این وضعیت در نظر گرفته می شود. آیا نقض مصوبات ستاد کرونا توسط خود متولیان می تواند مردم را برای رعایت پروتکل ها همراه کند؟ برای پاسخ به این سوالات باید منتظر روزهای آینده و تصمیمات ستاد استانی کرونا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت