جای خالی یک نشان معتبر!!

بهروزی فر- حاج محمد کریم فضلی، متولد سال ۱۳۱۱ هجری شمسی بود که نخستین فعالیت اقتصادی خود را در حین تحصیل، نزد پدر- از بازرگانان خوشنام و اهل فضل تویسرکان- آغاز کرد. او در سن ۲۰ سالگی در پی رسیدن به شرایط مطلوب‌تر، راهی تهران شد تا در محیط بزرگ پایتخت، تجربه‌های بیشتری به دست آورد، اما در ابتدای سکونت در تهران، با مشکلات عدیده ای مواجه شد که البته با عزم جزم، مشکلات و موانع اصلی را ظرف ۳ سال برطرف ساخت. پدر حاج محمد کریم فضلی، در دوره‌ای به کار صابون‌سازی اشتغال داشت، لذا او از همان نوجوانی تا حدودی با تولید مواد شوینده آشنا بود، بنابراین برای آغاز فعالیت تولیدی، به همین زمینه‌ یعنی شغل پدری و صنعت شوینده گرایش پیدا کرد. شاید باورش سخت باشد، اما همین جوان ۲۰ ساله که خود را مقید کرده بود، فوت و فن کار را به خوبی فرا بگیرد، بعدها و به مرور، کارش را چنان توسعه داد که درحال حاضر به عنوان یک هلدینگ اقتصادی بزرگ با عنوان گروه صنعتی گلرنگ، ده ها شرکت تولیدی و پخش کالا را تحت پوشش دارد و ده ها محصول بنام و مشهور از جمله گلرنگ، اَوِ، سافتلن، هوم پلاس، بارلی، مرسی، آیری پلاست، اویلا، بایودنت، آذوقه، حیات، اکتیو و… را تولید می کند. عناوینی که در این جمله قید شد، برای شما آشناست، نام هایی که بارها و بارها در پیام های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون دیده و شنیده اید، در تبلیغات فراوانی مشاهده کرده اید و حتی نمونه هایی از آنها را خریده اید و از مصرف کنندگان همیشگی برخی از آنها هستید. شاید به ذهن شما هم حین خواندن این نام ها، این جمله خطور کرده که این ها بخش عمده محصولات موجود در بازار هستند، تعجب نکنید، کشف استعداد، شناختن فرصت ها و استفاده درست از ظرفیت ها به همین راحتی می تواند معجزه کند و حتی زمینه اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر را- به استناد آمار ارائه شده در پایان سال ۹۹ – فراهم آورد. و نکته قابل تأمل تر این که همت بلند حاج محمد کریم فضلی، طی ۵۰ سال توانست دارایی های گروه صنعتی گلرنگ را به نحوی افزایش دهد که تنها پاکشو به عنوان یکی از شرکت های تابعه این هلدینگ، به مبلغ بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال یا ۳۰ هزار میلیارد تومان(بیش از یک و نیم میلیارد دلار) در بازار بورس ارزش گذاری شود. به گفته تحلیلگران مسایل اقتصادی، مهمترین علت موفقیت هلدینگ هایی همچون گلرنگ، توجه آنها به اصل برندینگ است. برند که همان نام، نشان یا مؤلفه ای است که در شناسایی یک شرکت یا محصول به مخاطب کمک می‌کند، ثروتی غیرمشهود است که در کسب‌ و کارهای تجاری، به علت تأثیر اقتصادی، دارایی مهمی به حساب می‌آید. برندها بر انتخاب و تصمیم مشتریان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی اثر می‌گذارند، به همین دلیل تأثیر مهمی در موفقیت یک مجموعه تجاری دارند، لذا برای هر کسب‌ و کاری لازم و ضروری می باشند. بر اساس علم اقتصاد؛ افزایش آگاهی و توجه دادن نسبت به کسب‌ و کار، بالا بردن ارزش کسب‌ و کار، جذب مشتریان جدید، تقویت سطح رضایتمندی و افتخار کارکنان به کسب‌ و کار و در نتیجه افزایش بهره وری از مهمترین مزایای برندسازی به شمار می روند. با این تعاریف و تفاسیر، پرواضح است که هر محصول برای عرضه به بازار و ماندگار شدن در بین مشتریان خاص خود، نیاز به معرف دارد، چیزی که در استان ما خیلی! جدی گرفته نشده است. خراسان‌ جنوبی، استانی مستعد به لحاظ وجود منابع و ذخایر بی نظیر است، مواد معدنی، محصولات کشاورزی و دامداری، صنایع دستی و… که هر کدام به سهم خود، نقش مؤثری در اقتصاد منطقه دارند، البته اگر درست معرفی شوند و به گونه ای مورد استفاده قرار گیرند که بتوانند ارزش افزوده ایجاد نمایند و درآمدزایی از قِبَل خود را دو چندان کنند و این مهم! تنها در شرایطی میسر و شدنی است، که داشته های استان با برندهایی مناسب و مرتبط با اقلیم منطقه معرفی شوند. تجربه گلرنگ به خوبی بیانگر این واقعیت است که می توان تنها با یک ایده، صاحب ده ها محصول شد و بازار را تسخیر نمود. انواع کشک، حوله های نخی، مصنوعات جاجیمی، نان زنجبیلی، حبه های عناب و… همه و همه نه تنها نباید به صورت فله ای و در کیسه ها و پاکت های بی نام و نشان به فروش برسند تا مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرند، بلکه می توانند تحت یک یا چند نام تجاری خاص در بازار عرضه شوند، البته لازمه این کار، همت بخش خصوصی، تلاش مدیران مرتبط و عزم عمومی است.

(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷  اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت