توسعه استان با استفاده از ظرفیت مرز ، معدن ومحصولات استراتژیک

مهدی آبادی- خراسان جنوبی با برخورداری از مزیت ها و پتانسیل های ویژه در حوزه های صنعتی، معدنی،کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، مرز و با بهره گیری از سرمایه های انسانی کارآمد بومی، توانایی بالایی برای رسیدن به توسعه دارد. یکی از ابتکارات استاندار خراسان جنوبی ایجاد ستاد توسعه خاوران با هدف توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال بود که تاکنون زمینه سرمایه گذاری ۴ هزار میلیاردی را در خراسان جنوبی را فراهم کرده است. به همین منظور در گفتگویی با معاون اقتصادی استانداری به بررسی جزئیات تشکیل و کارنامه این ستاد پرداختیم.

طرح نو برای توسعه

معاون اقتصادی استاندار در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرام روزنامه نیز پخش می شد، با اشاره به تشکیل ستاد توسعه استان گفت: ستاد توسعه خاوران با هدف محرومیت زدایی ، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال توسط استاندار در جلسه معارفه مطرح شد. عابدی افزود: پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با حضور مدیران دستگاه های اجرایی ، فعالان بخش اقتصادی و اساتید دانشگاه، شیوه نامه اجرایی این ستاد اجرایی شد. وی با بیان اینکه ستاد توسعه خاوران طرحی نو و جدیدی بود، افزود: تعداد ۵ کمیته ( کمیته شناسایی نخبگان و ایده های نو – کمیته شناسایی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری-کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی – کمیته اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و کمیته پایش و ارزیابی عملکرد) و ستادهای شهرستانی تشکیل شد. معاون اقتصادی استاندار با اشاره به اهداف تاسیس این ستاد بیان کرد: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، شناسایی موانع سرمایه گذاری، ایجاد زمینه مناسب برای بهره گیری از ظرفیت های علمی و دانشگاهی و اقدامات تشویقی برای جذب سرمایه گذار از جمله اهداف ستاد توسعه خاوران است. عابدی به کمیته ارزیابی ستاد توسعه خاوران اشاره و ادامه داد: نظارت و مراقبت بر حسن اجرای مصوبات کمیته ها از طریق بررسی مستندات و بازدید میدانی و ارائه گزارش و نظارت ها و اقدامات صورت گرفته از سوی کمیته ها به دبیرخانه ستاد از وظایف این کمیته می باشد. وی تصریح کرد: این ارزیابی ها به طور مرتب و در برنامه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام می شود.

مدیریت جلسات با استاندار است

معاون اقتصادی استاندار ضمن تاکید و توجه استاندار به ستاد توسعه خاوران بیان کرد: جناب ملانوری در همه جلسات این ستاد حضور دارند و جلسات را مدیریت می کنند. وی اضافه کرد: در برخی از جلسات از سازمان ها و نهاد های گوناگون نیز دعوت می شود تا مصوبات با هماهنگی دستگاه های دولتی انجام شود. این مقام مسئول اظهار کرد: ارسال مصوبات و تصمیمات ستاد حداکثر دو روز پس از تشکیل جلسه برای اعضا و دستگاه های اجرایی یکی از وظایف دبیرخانه این ستاد است که باعث تسریع در تصمیمات می شود. عابدی پیگیری مصوبات ستاد و ارائه گزارش های جمعبندی اقدامات کمیته های تخصصی پنجگانه به ستاد را از دیگر وظایف دبیرخانه ستاد توسعه خاوران دانست. وی ستاد توسعه خاوران را نقشه راهی برای ایجاد توسعه استان دانست و ادامه داد: مسئولان آینده استان نیز برای توسعه باید با برنامه ریزی اقداماتی را انجام دهند که این ستاد این امکان را فراهم کرده است. عابدی اضافه کرد: البته باید به مقتضیات زمانی نیز توجه شود و براساس آن برای توسعه برنامه ریزی کرد. معاون اقتصادی استاندار ادامه داد: در حال حاضر توسعه را براساس استفاده از ظرفیت های مرز، معادن و محصولات استراتژیک برنامه ریزی کردیم که شاید در سال های آینده تغییراتی در این اولویت ها به وجود بیاید.

۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان

معاون اقتصادی استاندار درباره کارنامه ستاد توسعه خاوران نیز بیان کرد: تاکنون بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان برنامه ریزی شده است که بیانگر همت و تلاش مسئولان در این ستاد می باشد. وی به دو قرارداد آخر این ستاد اشاره و بیان کرد: با دو شرکت بزرگ اقتصادی برای سرمایه گذاری هزار میلیاردی توافقاتی انجام شد که سهم هر کدام از این هلدینگ های بزرگ اقتصادی ۵۰۰ میلیارد تومان است. وی تصریح کرد: این شرکت ها طی ۳۶ ماه این سرمایه گذاری را انجام می دهند و زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را ایجاد می کنند. معاون اقتصادی استاندار درپاسخ به سوال یکی از مخاطبان روزنامه آوا درباره اینکه چه تضمینی برای ماندگاری این شرکت های وجود دارد، گفت: در هر سرمایه گذاری مشکلات ناخواسته ای شاید به وقوع بپیوندد که در اختیار مدیران و مسئولان نیست. عابدی اضافه کرد: اما نگاهم به این سرمایه گذاری ها مثبت است و امیدوارم اتفاق های خوبی برای توسعه استان بیفتد. معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه باید پتانسیل ها و ظرفیت های استان را بیش از گذشته معرفی کنیم، افزود: در کمیته فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ستاد توسعه خاوران اقداماتی برای معرفی این ظرفیت ها انجام شده است.

امنیت بالای سرمایه گذاری در استان

معاون اقتصادی استاندار گفت: بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، خراسان جنوبی در بالاترین ضریب امنیت سرمایه گذاری قرار دارد. عابدی ضمن یادآوری فرهنگ قانونمداری مردم خراسان جنوبی تاکید کرد: از ظرفیت های قانونی نهایت استفاده را خواهیم کرد چرا که در قانون برای اهتمام استفاده از اختیارات قانونی مسئولان برای ایجاد سرمایه گذاران تاکید شده است. وی ادامه داد: بر مبنای اسناد بالا دستی به ویژه سند آمایش سرزمینی استان از ظرفیت های قانونی برای فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری و جلب سرمایه گذار استفاده خواهیم کرد.

افزایش تعاملات با سرمایه گذاران خارجی

این مقام مسئول به سرمایه گذاران خارجی اشاره و بیان کرد: هر فرد خارجی که در استان به میزان معین سرمایه گذاری انجام دهد از اقامت ۵ ساله بهره مند خواهد شد. به گفته عابدی سرمایه گذاری مشترک و افزایش تعاملات نیز با سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد گرفت. عابدی ضمن اشاره به صدور ۴۰ مجوز بی نام ادامه داد: در این شرایط سرمایه گذار دیگر دغدغه صدور مجوز را ندارد و در روند سرمایه گذاری تسریع می شود. معاون اقتصادی استاندار ادامه داد: استانداری خراسان جنوبی از هر فردی که تمایل به سرمایه گذاری در این استان را دارد حمایت ویژه ای خواهد کرد. وی ادامه داد: سرمایه گذار باید توان لازم برای این موضوع را داشته باشد و بسیاری از پروژه های نیمه تمام نیز به دلیل عدم توانایی سرمایه گذار بوده است. عابدی افزود: سرمایه گذاران باید مدیریت بحران داشته باشند و برای هر لحظه و اتفاقی نیز آماده باشند. معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه توسعه را بومی کردیم، گفت: در ستاد توسعه خاوران، ستادهای شهرستانی ایجاد شده و فرمانداران نیز در این زمینه در حال تلاش هستند.

توجه به بازار فروش محصولات اولیه استان

عابدی در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند ستاد توسعه خاوران به مرکز استان توجه ویژه ای دارد، گفت: در اکثر شهرستان ها نواحی صنعتی وجود دارد که باید بر اساس ظرفیت آن مکان سرمایه گذاری انجام شود. وی اضافه کرد: ظرفیت مکان مورد نظر، دسترسی به جاده مناسب، بازار فروش محصولات اولیه از جمله مواردی است که در سرمایه گذاری باید مشخص باشد. معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه سرمایه گذاری سطوح مختلفی دارد، ادامه داد: همه افرادی که طرح هایی پیشنهاد داده و سرمایه گذاری انجام دادند مورد توجه استانداری قرار می گیرند و اصلا مبنای ما سرمایه گذاری کلان نیست. وی اضافه کرد: بسیاری از طرح های زودبازده و مشاغل خانگی نیز در ستاد توسعه خاوران بررسی شده است. عابدی با بیان اینکه مردم با سرمایه گذاری خرد می توانند زمینه اشتغال را ایجاد کند، تاکید کرد: مردم خراسان جنوبی با توجه به فرآیند انباشت سرمایه ای که دارند مطمئنا در این زمینه موفق می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال

بیشتر

یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت