تعطیلی ۷۰ درصد واحدهای لبنی خراسان جنوبی

باید دل شیر داشته باشی تا پا به عرصه تولید بگذاری، قفل‌های بزرگی که سال هاست بر در برخی از واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی آویزان شده است حکایت از این دارد که روزی روزگاری در آن واحد تولیدی افراد زیادی مشغول به کار بودند و چرخ کارخانه می‌چرخید تا نانی برای سفره شان شود. حال امروز تنها گردوغبار فراموشی بر درب کارخانه نشسته است. تولید کنندگان در سال‌های گذشته همواره با مشکلات مختلف از جمله موانع بانکی، رشد مداوم هزینه‌های تولید، دست اندازهای دریافت مجوزهای کسب و کار رو برو بودند.موانعی که باعث افزایش هزینه‌های تولید شده و حالا صنعتگران چشم انتظار تلاش دولتی‌ها برای رفع آن هستند. در حال حاضر برخی از تولید کنندگان با مشکلات مختلفی از قبیل موانع بانکی و دریافت تسهیلات دست و پنجه نرم می‌کنند و حالا بالا رفتن قیمت تمام شده تولید و به هم خوردن نظام عرضه و توزیع از دیگر مشکلات است. از سویی دیگر در حالی فعالان اقتصادی این روزها شرایط دشواری را سپری می‌کنند که مسئولان معتقدند فقط تحریم‌ها نیستند که شرایط را سخت کرده‌اند بلکه در داخل کشور هم برخی از قوانین مزاحم و بدون تناسب با شرایط فعلی سد راه تولید ملی شده است و در کنار این موضوعات برخی بانک‌ها هم بر سر راه تولید سنگ اندازی می‌کنند و این ها دست به دست هم می‌دهند تا آسیب‌های جبران ناپذیری به این بخش وارد شود.

درد دل‌های تولید کنندگان

یکی از تولید کنندگان خراسان جنوبی در حوزه لبنیات و فرآورده های آن گفت: راه تولید پر پیچ و خم و پر از مانع است و مشکل، یکی دو تا نیست. از هر خان که بگذریم خان بعدی بر سر راه است و تا دردی را دوا می‌کنیم درد دیگر اضافه می‌شود. اصغری با بیان اینکه بیمه، هزینه‌های سنگین تولید، مسیر سخت تأمین مواد اولیه، نوسان قیمت‌ها و تکانه‌های شدید بازار، حمل و نقل گران، استعلام‌ها، بازار فروش و … از جمله مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، گفت: در مسیر پر پیچ و خم تولید اگرچه مصوبات برای رفع موانع و حمایت از تولید بسیار است اما مصوبه‌ای که اجرایی نشود دردی دوا نمی‌کند.

عدم حمایت از تولیدات استان

مدیر یک واحد تولیدی تعطیل شده لبنیات در بیرجند گفت: نوسان قیمت‌ها، هزینه‌های سنگین حمل و نقل که ۳۰ درصد افزایش داشته است، بالا رفتن هزینه بیمه، دستمزد کارگر و … از دیگر مشکلات است. رمضانی اظهار داشت: از مسئولان برای اجرای طرح‌های توسعه و رونق تولید انتظار حمایت داشتیم اما وقتی همین نهادهای دولتی برای حمایت از تولید کنندگان طبق وعده‌ای که داده شده است، حاضر نیستند تولیدات استان را خریداری و محصول مشابه را از خارج استان تأمین می‌کنند، دیگر انتظاری نداریم.وی با اذعان به اینکه طبق استانداردها محصول با کیفیت تولید می‌کنیم، بیان داشت: ما باید هزینه سنگین حمل و نقل بدهیم و محصول را به استان های دیگر بفرستیم اما دست‌اندرکاران و متولیان بسیاری از فعالیت‌ها در استان همین محصول را با همین کیفیت از دیگر استان‌ها خریداری می کنند.

قوانین دست و پاگیر بانکی

این تولید کننده به تسهیلات رونق تولید که به منظور کمک به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود، اشاره کرد و افزود: برای درخواست تسهیلات به بانک معرفی شدم اما بانک‌ها قوانین سخت‌گیرانه دارند و سنگ اندازی می‌کنند. رمضانی گفت: از آن جا که این واحد در گذشته تعطیل شده بود و ما ریسک را پذیرفته و سرمایه گذاری کرده‌ایم با آن که برای تضمین سند ملکی بالاتر از مبلغ وام ارائه کردیم اما پذیرفته نشده است. وی تیر دیگر گلایه‌هایش به سوی مالیات است و گفت: طبق قانون باید بر اساس مستندات و فروشی که داریم مالیات دریافت شود اما این گونه نیست و در بسیاری از کمیسیون‌ها با آن که باید چند نماینده از نهادهای مختلف حضور داشته باشند اما فقط نماینده مالیات است و کارشناسی‌های انجام شده برای مالیات بر ارزش افزوده درست نیست.

سرمایه در گردش بزرگ‌ترین چالش

سید حسن علوی نژاد مدیر کارخانه لبنی آنا قاین که روزگاری کارخانه‌اش فعال بود و اکنون در حالت تعطیلی به سر می‌برد، بیشترین چالش را مربوط به حوزه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دانست و بیان کرد: بانک‌ها برای ارائه تسهیلات، سند خارج از طرح می‌خواهند و این سنگ اندازی ها سبب می‌شود تا عطای تسهیلات ۱۸ درصدی را که پرداخت می‌شود به لقایش ببخشیم. وی گفت: از سویی به سبب نبود سرمایه در گردش برای تأمین مواد اولیه به صورت جزئی به سراغ دلالان و … باید برویم که نتیجه‌اش چیزی جز افزایش هزینه‌های تولید نیست. وی هم همانند دیگر تولید کنندگان، مالیات، بیمه، اجرایی نشدن برخی مصوبات در خصوص حمایت از تولید مانند خرید محصولات تولیدی در استان توسط دستگاه‌های اجرایی به منظور کمک به رونق تولید و بازار فروش محصول و ثبات نداشتن قیمت‌ها را از دیگر مشکلات برشمرد. وی افزود: تسهیلات رونق تولید هم فقط اسم دارد و گاهی متأسفانه در جلسات تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که هیچ ضمانت اجرایی ندارد چرا که نهادهایی مانند بانک و بیمه مستقل هستند و دستورالعمل‌های اجرایی خود را دارند بنابراین اگر قرار است اقدامی برای حمایت از تولید انجام شود باید مصوبات تضمین اجرا داشته باشد. دیگر تولید کننده خراسان جنوبی در این حوزه هم پرده از مشکلاتی چون تحمیل هزینه‌های بیهوده بر تولید کنندگان بر داشت و گفت: هزینه‌های تولید و مواد اولیه بسیار بالا رفته است و هزینه تعمیر قطعات و به‌روزرسانی تجهیزات کمرشکن است. بهابادی ادامه داد: همچنین برخی ادارات برای کنترل کیفیت و نمونه برداری از محصول هزینه‌های بیهوده به تولید کننده تحمیل می‌کنند و این وسط تولید کنندگان مانند گوشت قربانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پیش بینی ۱۶۲ میلیارد اعتبار برای حمایت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به سوال تعداد واحدهای تولید شیر گفت: از ۱۱ واحد تولید شیر در خراسان جنوبی تنها ۳ واحد آن هم با ظرفیت محدود فعال است. غلامرضا قوسی بیان داشت: روزانه ۱۵۰ تُن شیر در استان جمع‌آوری می‌شود که ۵۰ درصد آن به دلیل عدم وجود کارخانه‌های فرآوری به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود. وی گفت: سرمایه در گردش، نرخ سود بالا و وثیقه‌های بالایی که بانک‌ها عنوان می‌کنند از دلایل مهم تعطیلی این واحدها است. وی با بیان اینکه تاکید ما بر پیگیری مشکلات واحدهای تعطیل شده لبنیات و فرآورده‌های آن در استان است گفت: پیرو پیگیری‌های زیادی که برای واحدهای تعطیل شده لبنیات در استان داشتیم ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا سه واحدی که از قبل بدهی نداشتند دریافت کنند و سه واحد دیگری که از قبل بدهی داشتند هم مقرر شده ابتدا بدهی آنها تعیین تکلیف شود.بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت