تداوم بی مهری ها در مهر شهر

مسکن‌های زیادی در مهر شهر بیرجند ساخته شده و اکنون خانوارهای زیادی در این منطقه ساکن هستند. ساخت و سازهای گسترده در مهرشهر و سکونت یکباره جمعیت زیادی از مردم در این منطقه، بدون تامین زیرساخت‌های لازم برای رفاه مردم، سبب ایجاد مشکلات زیادی برای ساکنان شده و این موضوع طی این سال‌ها گلایه مندی مردم را به دنبال داشته است. بسیاری از مالکان مسکن مهر به دلیل اجبار برای پرداخت اقساط و تسهیلات، در خانه‌های خود ساکن شدند، در حالی که این منطقه از نظر آسفالت کوچه‌ها، نبود شبکه فاضلاب، نبود خطوط تلفن ثابت، نبود سطل زباله در برخی از مناطق و جمع آوری نامناسب زباله مشکلاتی دارد. هم اکنون یکی از مشکلات مهم مردم این منطقه، پرداخت هزینه آماده سازی و آسفالت کوچه‌ها است که علی رغم اینکه این هزینه را طی یکی دو سال گذشته پرداخت کرده اند، اما هنوز خبری از آسفالت شدن نیست. مهرشهر جزو مناطق مرزی محدوده شهری بیرجند است و ساکنانش معتقدند انگار همانند جایگاهش در نقشه شهر در قاب دوربین مدیریت شهری هم جزو آخرین‌هاست. می گویند، همشهری هستیم. اما رسیدن به این همشهری کجا و رسیدن به آن همشهری کجا؟ این بار به رسم همیشگی سلسله گزارش‌های محله، راهی یکی از معابر پر جمعیت مهرشهر می شویم. این جا خیابان ۹ دی، آخرین معبر است. همزمان با ورود به معبر توفانی برپا می شود. با وزش باد شدید پلاستیک و زباله ‌ها در آسمان به گردش در می آیند و پس از کمی به این سو و آن سو رفتن در حاشیه جوی‌ها و میان خار و خاشاک اراضی خالی جا خوش می کنند. ساختمان‌ها با نماهای رومی و نیمه ساز و صف به صف ساختمان‌های چند طبقه حکایت از نو بودن محله دارد. این جا حدود ۹ سال است که در محدوده نقشه شهر قرار دارد. در همان ابتدای معبر گویا پروژه بهداشت و درمانی است که حدود سه سال پیش کلنگ ساخت و سازش به زمین خورد و خبرش در شهر پیچید و حالا به دست خیر در دست احداث است. این جا در واقع نام بیمارستان محلی مهرشهر را یدک می کشد. پیاده رو را پیش می گیرم. برای آبادانی و این که مشخص شود این جا هم جزئی از شهر است اقداماتی شده است اما در میانه معبر اصلی خیابان ۹ دی، بولوار خاکی است و گودال‌های ناهمگون دور درختچه‌های کم برگ و بار را گرفته است. کمی جلوتر میدانی است که انگار نوک پرگار مهندسی ساز بیش از اندازه باز شده است و همین دور بزرگ گاهی رانندگان را به چالش می کشد. درونش با تپه‌های خاک تزیین شده است. به پیاده رو می روم. این جا هم خاک است که بر زمین فرش شده و نخاله‌هاست که خراشی بر گونه‌های آن گذاشته است. جلوتر ایستگاهی قرار دارد که آفتاب بر سر و رویش تابیده و باد و بوران آن را به قهقرا کشانده است. مسافری هم در سایه پشت آن ایستاده و منتظر است. کمی آن سوتر پروژه ای مربوط به مدرسه سازی است که اسکلتش بنا شده و روبه رویش طبق گفته ساکنان سال گذشته برای ساخت یک پروژه ورزشی کلنگی به زمین خورده و این روزها زمین خاکی بازی کودکان شده است. در محله ای که گویا بیش از هزاران نفر ساکن هستند فقط یک سوپر مارکت آن هم در انتهای معبر قرار دارد و یک بقالی کوچک در کنار پارک که سر و رویش را پارچه و … پوشانده اند، میوه ساکنان را کمی تا مقداری تامین می کند. پارک شلوغ است و میدانی که هیچ شباهتی به میدان ندارد از زباله و نخاله پر شده است. اهالی گلایه های بسیاری دارند. ردیف ردیف مشکلات است که به کاغذ تحریر می آید.

فشار کم آب

یکی از اهالی به خبرنگار ما گفت: فشار آب کم است. بیشتر ساکنان که در طبقات بالاتر هستند باید پمپ داشته باشند در غیر این صورت فقط نخی باریک از آب لوله عایدشان می شود. وی ادامه داد: با همین محدودیت‌ها باز هم یک روز آب قطع می شود و یک روز برق و ساکنان محل بسیار هستند و زیرساخت‌ها جوابگو نیست. شهروند دیگری هم گفت: پروژه‌های مدرسه سازی در حال انجام است اما هم اکنون فرزندانمان را برای تحصیل به دیگر نقاط شهر می فرستیم. تفریحشان بازی در زمین خاکی است و البته پارکی هم در انتهای خیابان ساخته شده که از محل سکونت ما دور است. وی اظهار داشت: زمین‌ها و پیاده روهای خاکی کنار ساختمان‌ها محلی برای دفن زباله‌ها و نخاله‌ها شده است. بچه‌ها بیشتر اوقات در زمین‌های خاکی مشغول بازی می شوند چرا که فضای بازی مناسب کم است و جوابگوی نیاز محله نیست. سگ‌های ولگرد هم شب و روز جولان می دهند و می بینید که برخی زمین‌های خالی به پایانه و توقفگاه ماشین آلات و … تبدیل شده است.

دور از نگاه مدیران شهر

این شهروند ادامه داد: هر ساعت یک اتوبوس که صدای موتورش هفت کوچه آن طرف تر همه را خبر دار می کند برای جابجایی مسافران خیابان ۹ دی فعالیت می کند که سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب ندارد و انگار مدیریت شهری این نقطه از شهر در تیررس نگاه مسئولان نیست. دیگر شهروند هم افزود: برای نظافت در معابر فرعی خیابان ۹ دی کمتر سر می زنند و در روزهای گرم تابستان از آن جا که شست وشوی سطل زباله انجام نمی شود حشرات موذی، بوی نامطبوع و … آزار دهنده می شود. وی با دست زمین خاکی را نشان داد و گفت: زمین‌های خاکی که در آن بچه‌ها مشغول بازی هستند به مکانی برای دفن زباله و نخاله تبدیل شده است. این جا اهالی محله ۹ دی گلایه‌های بسیاری از کمبود زیرساخت‌ها مطرح می کنند و می خواهند تا مدیریت شهری برای تامین زیرساخت‌ها اقدام اساسی داشته باشد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی نیز با توجه به مشکلات مطرح شده افزود: این شرکت سه سقف تعهد تامین فشار آب در آپارتمان‌ها را بر عهده دارد و بیشتر از آن بر اساس دستورالعمل‌ها و ضوابط، باید مشترکان در طبقات بالاتر هماهنگی امور فاضلاب شهری را به دست آورند. حسین امامی ادامه داد: مشترکان باید در خصوص تهیه مخزن و نصب پمپ اقدام کنند و همچنین مشترکان در صورتی که هر مشکلی از جمله کم فشاری آب دارند طی تماس با ۱۲۲ می توانند در هر ساعت از شبانه روز مشکل خود در حوزه آب و فاضلاب را پیگیری کنند. طبق آخرین پیگیری‌های خبرنگار ما فنداسیون بیمارستان محلی مهرشهر در خیابان ۹ دی اجرا شده و پیشرفت فیزیکی آن حدود ۱۰ درصد است. همچنین پروژه‌های مدرسه سازی این خیابان از جمله مدرسه اجتهاد تا اول مهر به مرحله افتتاح می رسد.تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مهمانی باران های بهاری چند روز گذشته برای خراسان جنوبی بسیار بسیار با برکت و

بیشتر

سربازی – فرماندار فردوس در جلسه شورای اداری با اشاره به تردد ۲ میلیون و

بیشتر

میرکلانی – مراسم بهره برداری از آسفالت معابر روستای میغان شهرستان نهبندان با حضور معاون

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت