تحریم ساخت مسکن در بیرجند

مهدی آبادی- سرعت رشد قیمت مسکن و به تبع آن اجاره خانه در بیرجند گوی سبقت را از سراسر کشور ربوده است و روزی نیست که اعتراض شهروندی به این چالش اقتصادی خانواده های مرکز استان به روزنامه واصل نشود . از دیگر سو وضعیت ساخت و ساز مسکن در مرکز استان هم افق روشنی برای حل این چالش را متصور نمی کند . هر چند که رئیس جمهور و دولت سیزدهم با شعار تولید یک میلیون مسکن به این دغدغه  مهم مردم توجه نمودند اما شواهد حاکی از آن است که ناهماهنگی و سیاست گذاری های جدید متولیان حوزه شهرسازی ، مسیر تولید مسکن را به یک بن بست رسانده و عملا صنعت ساختمان بیرجند علیرغم حمایت های ملی با یک تحریم داخلی مواجه شده است . تحریمی که سازندگان مسکن مدعی هستند علیرغم انعطاف در مقابل تحریم های بین المللی کشور توسط این قشر ، این نوع  داخلی آن دیگر قابل تحمل و پذیرش برای مردم و فعالان این حوزه نیست  . کارشناسان معتقدند ادامه این روند به انفجار قیمت ها در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن دامن خواهد زد و این در حالی است که به اذعان سازندگان مسکن با سیاست های جدید شهرداری که بر اساس قوانین طرح تفصیلی اداره راه و شهرسازی تدوین شده و هزینه های مصالح ساختمانی ، قیمت تمام شده متر آپارتمان به طور متوسط بسیار بیشتر از میانگین شهرهای بزرگی چون مشهد و تهران در می اید که این موضوع رغبت به ساخت را کاهش داده و پیش بینی می شود در آینده با بحران نبود مسکن برای جوانان روبه رو خواهیم شد . بحرانی که هم اکنون هم در موضوع اجاره به شدت به چشم  می آید و چالش تامین مسکن را از بعد اقتصادی ان خارج و به یک بحران اجتماعی تبدیل نموده است .

قواعد جزیره ای به اجرا درآمده است

در ابتدای نشست تخصصی مسکن، انبوه سازان و فعالان مسکن مرکز استان به بیان دیدگاه ها و مشکلات خود پرداختند. موذن یکی از انبوه سازان بیرجندی در این جلسه گفت: مشکلات حوزه مسکن باعث رکود بی سابقه ای در این حوزه شده است؛ به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان رغبتی به ساخت مسکن ندارند. این فعال اقتصادی اضافه کرد: قواعد جدیدی به طور جزیره ای از سوی مدیریت جدید شهرداری به اجرا درآمده که به ضرر ساخت مسکن در بیرجند شده است. وی با بیان اینکه در استان های دیگر این موضوعات با تعامل حل شده، تصریح کرد: اما در خراسان جنوبی این به یک کلاف پیچیده ای تبدیل شده است. به گفته موذن براساس مقتضیات زمانی باید قواعد شهرسازی در استان تغییر کند. وی افزود: اگر مرکز استان را دوست داریم باید همه با یکدیگر همکاری کنیم تا این مشکلات حل شود.

برآورد قیمتی ساخت یک مسکن

 موذن در این نشست با استفاده از وایت برد به بررسی هزینه های ساخت مسکن در مرکز استان پرداخت و چالش های تولید مسکن را به طور عملی به مسئولان نشان داد. وی با بیان اینکه شهروندی در خیابان عدالت و یا رسالت زمینی را خرید است، گفت: متراژ این زمین ها ۲۶۲.۵ متر هست که ۵۰ درصد آن به میزان ۱۳۱ متر تراکم می دهند. این فعال اقتصادی اضاف کرد: بر اساس عقب نشینی پلکانه ای باید ۲.۵ متر عقب نشینی کنیم که در نهایت باعث می شود ۲۶ متر را برای ساخت مسکن از دست بدهیم که در نهایت توانایی مسکن در ۱۰۳ متر را داریم. موذن تصریح کرد:  البته حدود ۲۶ متر دیگر نیز باید برای مواردی چون آسانسور، پارکینگ در نظر بگیریم که در نهایت توانانی تولید واحد ۷۵ متری را داریم. وی سیس به برآورد قیمتی این مسکن پرداخت. موذن اضافه کرد: متری ۲۰ میلیون برای سازنده هزینه در پی خواهد داشت که باید پرسید برای مشتری باید چه میزان در نظر بگیریم. به گفته وی برای مشتری متری ۲۵ میلیون تومان درخواهد آمد که  مشتری زیادی برای این قیمت وجود ندارد و کسی خریدار نیست .

هیچ گروهی مخالف تخلف نیست

رئیس انجمن انبوه سازان استان نیز در این نشست با بیان اینکه این وضعیت مورد تایید هیچ گروهی در استان نیست، گفت: تخلفات انبوه سازان را هیچ فرد یا گروهی قبول ندارد اما باید طرح تفصیلی نیز بعد از سال ها تغییر کند. خوشنام با بیان اینکه ۹۵ ساخت و ساز ها در مرکز استان در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می شود، بیان کرد: کمیسیونی برای بررسی این وضعیت تشکیل و ۱۰ راه حل برای این حل مشکلات مصوب کردیم. وی با بیان اینکه در این راهکارها ۹۰ درصد تخلفات ساختمانی پوشش داده شده بود، اضافه کرد: مقررشده بود با تخلفات ساختمانی به شدت برخورد شود اما متاسفانه این پیشنهادات اجرایی نشد. این فعال اقتصادی با بیان اینکه با ادامه این وضع تولید مسکن در استان سرانجامی نخواهد داشت، عنوان کرد: قیمت مسکن در بیرجند از کلان شهر مشهد گران تر است و شهروندان چه گناهی مرتکب شدند که هزینه زندگی در این کلان شهر را پرداخت می کنند اما از امکانات شهری مناسبی برخوردار نیستند.

چرا برای منافع شهروندان کاری انجام نمی شود

یکی دیگر از فعالان مسکن هم  با بیان اینکه ما تولیدکنندگان مسکن در مرکز  استان هستیم، گفت: بنابراین باید نگاه نسبت به انبوه سازان به عنوان یک فعال اقتصادی تغییر کند. فدویان ادامه داد: فعالان حوزه مسکن را نباید بساز و بفروش دانست، بلکه باید جزو سرمایه گزاران اقتصادی و تولیدکنندگان معرفی شویم. وی افزود: وقتی تخلفات ساختمانی در  شهر زیاد می شود؛ دیگر  اسم آن را تخلف نباید گذاشت. این فعال اقتصادی با اشاره به صحبت های رهبری، گفت: وقتی ایشان تنها راه مبازره با امریکا را خدمت به مردم می دانند، چرا مسئولان ما برای کاری برای منافع شهروندان انجام نمی دهند. به گفته این فعال اقتصادی باید با تسهیل صدور مجوز ها تولید مسکن در مرکز استان شکل بگیرد.  

طرح تفصیلی بازنگری شود

یکی دیگر از فعالان اقتصادی هم با بیان اینکه باید طرح تفصیلی باید بازنگری شود ؛ عنوان کرد: در چند سال اخیر مرکز استان رشد ۱۴ درصدی جمعیت را تجربه کرده است اما آیا به همین میزان پیش بینی تراکم را داشتیم. عباسی با بیان اینکه ۲۷۰تا ۳۶۰ شغل وابسته به حوزه مسکن  می باشد؛ تصریح کرد: به ازای یک درصد سرمایه گذاری در ساختمان، ۱.۳۲ درصد در بقیه شغل ها رشد خواهیم داشت.  وی ادامه داد: از هر هزار نفر بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ نفر مستقیم یا غیر مستقیم به صنعت مسکن وابسته هستند که باید برای حل مشکلات آنها راه حل پیدا کنیم. عباسی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مرکز استان بسیاری از افراد از پروانه صادر شده عدول میکنند و طبقه های مازادی را می سازند. وی افزود: وقتی اقای داعی مدیرکل راه وشهرسازی در مصاحبه ای از وجود تخلفات ساختمانی در ادارت دولتی صحبت می کنند؛ یعنی طرح تفصیلی در بین این نهادها نیز رعایت نمی شود.

 آمارهای نگران کننده از معاملات مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک  بیرجند هم در این نشست  با بیان اینکه اکنون زمان متهم کردن یکدیگر نیست، بیان کرد: باید دغدغه همه گروه های درگیر در این موضوع لحاظ شود و با همیاری یکدیگر این مشکل مهم را حل کنیم .اربابی افزود: ۸۵  درصد سرمایه انبوه سازان در مشهد مستقر است که این روند به نفع شهر نیست. وی در این نشست به آمارهای تلخی هم اشاره می کند. اربابی گفت: امسال فقط ۱۳۰ واحد در مشاور املاک های مرکز استان معامله شده که بسیار وضع بدی را نشان می دهد.  وی با اشاره به تسهیلات ۲۵ میلیونی دولت به مستاجران، اضافه کرد: در سال جاری از بین ۱۴۵۰ اجاره ثبت شده، ۱۲۷۰ قلنامه بین فامیل های نزدیک برای گرفتن وام ثبت شده است. اربابی همچنین به موضوع قیمت سرسام آور مصالح هم اشاره و بیان کرد: قیمت مصالح از ابتدای سال ۶۰ درصد افزایش یافته است که نقش زیادی در گران کردن قیمت مسکن داشته است.

دستگاه هایی که از زمین های رها شده دل نمی کنند

یکی دیگر از سازندگان مسکن هم در این نشست گفت: چرا با اینکه مشکلات و معظلات شهر بیرجند را مشاهده می کنید، اقدام عملی برای رفع آن انجام نمی دهید؟ دستگردی افزود: بسیاری از مردم  بیرجند در حاشیه شهر زندگی میکنند؛ درحالی که برخی ادارات زمین های زیادی در مرکز استان دارند. وی با گلایه به مسئولان دولتی و شهرداری در این نشست، بیان کرد: چرا سازمان های دولتی برای تحویل زمین ها برای مردم همکاری نمی کنند و اقدامی برای ساخت انجام نمی دهند. عضو انجمن سازندگان و کارآفرینان به ناموزون بودن شهر بیرجند نیز اشاره و بیان کرد: ساختمان های بیرجند به طور ناموزن شکل گرفته است و اگر از مکان بلند به شهر نگاه کنید، منظر نازیبایی را مشاهده می کنید. به گفته دستگردی همه این ساختمان ها با مجوز کمییسون ماده ۱۰۰ ساخته شده است

کارگران ساختمانی بیشترین ضربه را می خورند

رئیس هیات مدیره  انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز در این نشست بابیان اینکه شاید طرح تفصیلی در زمان خود کامل و جامع هم بود اما اکنون نیاز به بازنگری دارد، گفت:  ایا باید انبو سازان ما باید به خاطر این قواعد قدیمی به شهر دیگری بروند؟ علیزاده با بیان اینکه این روند ظلم به شهر بیرجند است، اضافه کرد: در این وضعیت کارگران ساختمانی بیشترین ضربه را از این شرایط متحمل می شوند.  وی به موضوع بیمه کارگران ساختمانی اشاره و بیان کرد: ۲۰ درصد از محل صدور پروانه، ۷ درصد توسط خود کارگر و ۳ درصد نیز دولت تقبل کرده است. این مقام صنفی اضافه کرد: اما تاکنون دولت سهم خود را نپرداخته و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، گویا زورشان فقط به کارگر می رسد. علیزاده به امار نگران کننده دیگری نیز اشاره و اضافه کرد: اکنون کارگران درجه یک ( استاد کارها) بیکار هستند که این ها تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای شهرمان به دنبال دارد.

چرا عدالت را رعایت نمی کنید؟

این فعال اقتصادی درباره مخالفت ها با ساخت یک طبقه مازاد در همه نقاط بیرجند، گفت: نباید در همه مناطق اجازه این مورد داده شود و اگر در اطلاحیه طرح تفصیلی  این مورد توسط مسئولان لحاظ شود، مشکل بزرگی را حل خواهد کرد. فاطمی یکی دیگر از تولیدکنندگان مسکن هم با بیان اینکه باید عدالت در ساخت و سازها رعایت شود، گفت: در خیابان مدرس چرا به بانک صادرات چنین مجوزی برای ساخت داده شده و  چرا به سایر تولیدکنندگان مسکن داده نمی شود.

با ادامه این وضع ۳ هزار میلیارد تومان از شهر خارج می شود

رئیس اتحادیه  فروشندگان مصالح ساختمانی هم در این نشست با بیان اینکه مسکن مانند زنجیر همه شغل ها را به هم وصل می کند، گفت: ۱۰ هزار واحد صنفی وابسته به صنعت ساختمان است که حدود ۳۰ هزار نفر مستقیم در این حوزه کار می کنند . علوی اضافه کرد: اکنون این افراد در حال ضربه خوردن هستند و هیچ کس هم جوابگوی صدمات آنها نیست. این فعال اقتصادی اضافه کرد: با ادامه این وضعیت ۳ هزار میبلیارد تومان از بیرجند خارج و دیگر هیچ کس در مرکز استان سرمایه گذاری نمی کند. .علوی با اشاره به تاسیس شرکت تعاونی فعالان بیرجندی در مشهد، اضافه کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان در یک پروژه  و چند برابر بودجه شهرداری در فواصل گوناگون از شهر خارج شده است.

مخالف تخلف هستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی هم در این نشست ۴ ساعته گفت:  این سازمان اولین مخالف تخلف است و چیزی فراتر از ظوابط انجام نمی دهیم . عامری به چرایی این مسئله هم اشاره و بیان کرد: مهندسان سازه هایی طراحی می کنند که اجرایی نمی شود و این به آبروی مهندسان ما مرتبط است.  وی با بیان اینکه باید طرح تفصیلی را برای حل مشکلات شهری، بررسی کنیم، گفت: باید با شناسایی و ریشه یابی مشکلات به حل آن بپردازیم.  عامری افزود: در بودجه فعلی شهرداری نیز بالای ۳۰ درصد بودجه از درامدهای حاصل کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین می شود.

شهرسازی براساس اصول باید پیش برود

بعد از صحبت ها و گلایه فعالان حوزه مسکن مرکز استان نوبت به مسئولان رسید. معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اگر قوانین درست اجرایی نمی شوند، باید علت ان را ریشه یابی کنیم، گفت: اگر  در تمام سطح شهر طبقه ای اضافه شود، باید موضوعات دیگری مثل پارکینگ و تراکم جمعیتی را هم در نظر داشته باشیم. وی با طرح این پرسش که ایا خیابان موسی بن جعفر بیرجند همان ظرفیت خیابان عدالت و رسالت را دارد؟، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از معابر بیرجند جوابگوی این نوع طرح ها نخواهد بود. علیزاده با بیان اینکه شهرسازی بر اساس یکسری اصول باید پیش برود؛ بیان کرد: در بسیاری از شهرها در بخشی از آن شهر آسمان خراش هایی ساخته شدند و در قسمت دیگر خانه های یک طبقه که بیانگر اصولی پیش رفتن آن است.

گفتند زمین مازادی نداریم!!

وی با بیان اینکه برای ساخت و ساز باید به یک راهکار برسیم، بیان کرد:  باید جلسات وکارگروه های بیشتری برای این موضوع برگزار شود. علیزاده در این نشست به گلایه برخی از انبوه سازان درباره زمین های سازمان ها و نهادهای مختلف استان هم پاسخ داد. وی گفت: در بحث زمین های مازاد مکاتبه ای  با این سازمان ها انجام شد که اعلام کردند زمین مازاد در اختیار ندارند. وی اضافه کرد: دو جلسه با اداره اوقاف برای برای زمین های داخل بیرجند و یکی از شهرهای استان مذاکراتی انجام شده که به نتیجه ای نرسیدیم.  علیزاده درباره علت این موضوع هم گفت: اداره کل راه و شهرسازی زمین ها را ۹۹ ساله واگزار می کند اما این سازمان برای این زمین ها مبالغی را درخواست کردند.

شهرداری باعث این مشکلات شده

علیزاده در پاسخ به انتقادات عضو شورای شهر هم گفت: شهرداری خود باعث این مشکلات شهر شده و یعنی چی که ما پشت این سازمان قرار گرفته ایم. وی با بیان اینکه این سازمان بیشترین زمین را در بیرجند در اختیار ندارد، گفت: رویکرد این سازمان استفاده از توان انبوه سازان در طرح های مسکن در خراسان جنوبی است. علیزاده با بیان اینکه ۱۶۴ هکتار برای زمین در  بیرجند درخواست دادیم، افزود: شورای عالی مسکن مخالفتی با اصلاح طرح تفصیلی نداشته است؛ بلکه درخواست بررسی بیشتر شده است. به گفته این مقام مسئول هیچ راهی بسته نشده؛ بلکه فقط زمان می برد. وی با بیان اینکه سازمان های دیگر متولی واگذاری زمین نیستند، گفت: اما زمین های زیادی در اختیارشون هست باید دنبال چارچوبی باشیم که این موضوع به نفع شهروندان حل شود. معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی درباره تخلفات ساختمانی سازمان های دولتی هم عنوان کرد: اکثراین تخلفات به خاطر نداشتن پروانه ساختمانی بوده و هیچ وقت اضافه مساحت و تراکم مازاد موضع این تخلفات نبود است.

شهرداری تابع قانون است

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری هم در این نشست با بیان اینکه چهار جلسه با انبوه سازان برگزار شده، گفت:  دغدغه همه عزیزان  انبوه ساز طرح تفصیلی است، اماشهرداری تابع قانون است . توانا افزود: اگر از تخلفات جلوگیری نشود، وضع از کنترل خارج می شود و باید جلو این تخلفات را بگیریم .  وی با اشاره به شکایت متعدد مردم از تخلفات ساختمانی اظهار داشت: روزی ۲۰ شکایت از وضعیت ساخت و ساز در مرکز استان داریم که چه کسی جوابگوی آنها هست؟ به گفته این مقام  شهروندان و دستگاه های نظارتی خواهان رسیدگی به این وضعیت هستند. توانا با اشاره به اقدامات شهرداری برای برون فت از مشکلات فعلی هم بیان داشت:  طرح اصلاحیه طرح تفصیلی را  در سال ۹۸ مصوب کردیم اما شورای عالی شهرسازی این طرح مخالفت کرد.

شهرداری را متهم به کم کاری نکنید

وی با بیان اینکه شهرداری را متهم به کم کاری نکنید، اضافه کرد: در مصوبه یکی از جلسات شورای گفتگوی دولت و  بخش خصوصی، ادار کل راه وشهرسازی موظف به پیگیری این موضوع شد که باید ببینید بررسی کردند یا خیر؟ به گفته این مقام مسئول شهرداری فقط مجری طرح تفصیلی است. سرپرست معاونت شهرسازی و معماری با بیان اینکه مشکل فقط طرح تفصیلی نیست؛ اضافه کرد: هزینه زیاد مصالح ساختمانی و قیمت زمین نقش زیادی در افزایش تولید مسکن داشته است که باید قیمت این دو مورد نیز کاهش پیدا کند . وی به گلایه از عدم مشارکت انبوه سازان در طرح بافت فرسوده مرکز استان، اظهار داشت: هیچ انبوه سازی برای مشارکت در این حوزه اقدام نکرد تا شهرداری در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهد.

راه وشهرسازی پشت شهرداری پنهان شده است

عضو شورای شهر بیرجند نیز  در ان جلسه با بیان اینکه اکثر مردم بیرجند از این روند ساخت و ساز راضی نیستند، گفت: با  اقدامات خودمان شهر را بی هویت می کنیم که باید جلو این روند گرفته شود. یزدان شناس با بیان اینکه شهرداری تلاش هایش را برای ساماندهی این وضع انجام داد، افزود: متاسفانه  اداره کل راه و شهرسازی در طرح جامع شهری  اقدامات مناسبی نداشت که نتیجه ان همین مشکلات است. وی ادامه داد: مبنای شهرداری طرح جامع شهری است که تاکنون اجرایی نشده است و بنابراین نمی توانیم طرح تفصیلی داشته باشیم. عضو شورای شهر اضافه کرد: شهرداری در این مورد مظلوم واقع شد و اداره کل و راه و شهرسازی پشت شهرداری پنهان شده است.

خودمان مطالبه گریم

وی ادامه داد: سازمان های مسئول هیچ کاری در این مورد انجام نمی دهند و شهرداری خود مطالبه گر است که چرا ما را سپر بلای خودشان کردند. یزدان شناس در این نشست به یکی دیگر از مشلات شهری اشاره و بیان کرد: در کمیسیون ماده ۵ هر زمانی که صلاح دانستند، طرح تفصیلی را تغییر می دهند که در منطقه ای اجازه ساخت ساختمان ۱۳ طبقه ای دادند. وی با بیان اینکه متاسفانه زمین زیادی برای ساخت در بیرجند نداریم، گفت: با رفع مشکل زمین بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهد شد. عضو شورای شهر اضافه کرد: دستگاه های متولی زمین در مرکز استان مشخص است و باید برای حل مشکل این سازمان ها را وارد موضوع کنیم. این عضو شورای شهر با بیان اینکه اجازه فروش زمین را به شهرداری ندادیم، اظهار داشت: این اجازه را به شهرداری برای مشارکت انبوه سازان برای ساخت مسکن در این زمین ها را دادیم.

کمیسیون ماده ۵ را در اختیارمان قرار دهید

عضو شورای شهر در این نشست راهکارهایی برای برون رفت از این چالش هم بیان کرد. یزدانشناس گفت: اگر کمیسیون ماده ۵ در اختیار شورای شهر بیرجند باشد، راحت تر شهر را مدیرت خواهیم کرد. وی با بیان اینکه نباید همه شهر را درگیر ارتفاع سازی کنیم، اضافه کرد: در نقاطی از شهر اجازه مرتفع سازی به انبوه سازان داده شود. یزدان شناس با بیان اینکه چندسال پیش کمیته توافقات را پیشنهاد دادیم که توسط کمیسیون تطبیق رد شد، گفت: اکنون نیز دوباره این پیشنهاد را در شورای شهر بررسی خواهیم کرد و امیدواریم توسط مرجع بالادستی تایید شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت