تاخت سوارکاری استان در پیست کمبودها

صباغی – خراسان جنوبی از جمله استان‌های مستعد در توسعه ورزش اسب سواری بوده و استعدادهای درخشانی هم در این رشته ورزشی دارد.علی رغم وجود اسب سواران کوشا و توانمند مشکلاتی پیش روی این قشر انگیزه کار و فعالیت را از آنها سلب کرده است. نبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز این حرفه و پیست اسب سواری استاندارد در استان به عنوان متهمان ردیف اول جامعه اسب سواران را با مشکل رو به رو ساخته و خواستار توجه به آن هستند. طبق روال گذشته روزنامه آوا که همیشه پیگیر و دغدغه مند مشکلات هم استانی ها در حوزه های گوناگون و به ویژه ورزشی می باشد، دعوت نامه ای برای بررسی مشکلات ورزشکاران و فعالان حوزه ورزش سوارکاری و مسئولان ورزش و جوانان ارسال کرد، اما علیرغم اینکه دو روز قبل از برگزاری نشست دعوتنامه ها ارسال و تایید گرفته شده بود ولی هیچکدام از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان در این نشست ورزشی شرکت نکردند و پس از تماس های متعدد، عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان به طور تلفنی به برخی از دغدغه های اسب سواران استان پاسخ دادند. این در حالی است که دو نفر از فعالان این ورزش با وجود خطر ویروس کرونا از شهرستان طبس به بیرجند آمده بودند.

نبود ثبات مدیریتی در هیئت سوارکاری

منتخب ششمین دوره شورای شهر بیرجند در این نشست گفت: در شورای شهر ششم بیرجند، کمبودها و مشکلات همشهریان را در حوزه های گوناگون از جمله ورزش شنیده و مطالبه گر مسائل ورزشکاران خواهیم بود. سروری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تا کنون سه رئیس هیئت در رشته سوارکاری استان عوض شده است، افزود: دلیل این نبود ثبات مدیریت در هیئت سوارکاری عجیب است و باید بررسی شود که چرا رئیس هیئت فقط پس از یک سال برکنار می شودیا استفعا می دهد! وی با اشاره به اینکه ظرفیت هر شهر و منطقه باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: یکی از کاربردی ترین امور در بحث ورزش مربوط به باشگاه داری است و اگر ۱۰ باشگاه فعال داشتیم می توانستیم افراد متخصص و کارآزموده بیشتری را در این حوزه آموزش دهیم. وی با بیان اینکه توجه به این موضوع که این هیئت با دو نوبت آگهی در روزنامه باز هم با سرپرست اداره می شود اهمیت دارد، افزود: مشکل این موضوع کجاست؟ آیا کسی ثبت نام نمی کند یا اینکه خراسان جنوبی ظرفیت کافی برای این رشته را ندارد؟! منتخب ششمین دوره شورای شهر بیرجند با انتقاد از بودجه ورزش استان، افزود: در شهرها و استان های بزرگ مثل تهران به راحتی اسپانسر پیدا می شود و متاسفانه بودجه بیشتر هم تعلق می گیرد اما در خراسان جنوبی به سختی می توانیم یک حامی ورزش پیدا کنیم. سروری تاکید کرد: نشست هایی با هیئت ها و کمیسیون های ورزشی برگزار خواهیم کرد تا دغدغه دوستان شنیده شود تا با توجه به ظرفیت و بودجه لحاظ شده برای ورزش استان برنامه ریزی کنیم.

ورزش سوارکاری فقط عشق و علاقه است

نایب رئیس هیئت سوارکاری طبس و مدیر باشگاه سوارکاری آراسپ نیز در این نشست ورزشی گفت: ورزش سوارکاری فقط عشق و علاقه می خواهد چرا که ورزشکار با یک موجود زنده سروکار دارد. فاطمه مختاری با اشاره به اینکه برای راه اندازی باشگاه از هزینه زندگی و حتی وسیله نقلیه مایه گذاشته ایم، ادامه داد: خوشبختانه باشگاه ما و شهر طبس در ایران نام آور شد چون اسب های مدرک دار و عالی خریداری کردیم که چندین دوره مقام زیبایی کشور را کسب کردند. مدیر باشگاه سوارکاری آراسپ با بیان اینکه زیباترین اسب ایران توسط این باشگاه خریداری شده است، ادامه داد: این اسب، قهرمان دو دوره حضور در جشنواره زیبایی با قضاوت داور‌های بین المللی در سال ۹۷ و ۹۸ شد و بالاترین امتیاز قهرمانی ایران را به نام خود ثبت کرد.

وام های با سود زیاد و آذوقه مشکل اساسی باشگاه داران

مختاری با اشاره به اینکه کرونا به باشگاه داران آسیب زیادی رسانده است، عنوان کرد: مسئولان پس از کرونا وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۱۶ درصد و ۱۰۰ میلیون وثیقه درنظر گرفته اند که اکثر افراد توان بازپرداخت آن را ندارند. وی با اشاره به اینکه نوع تغذیه و محیط برای زیبایی و انتخاب اسب برتر اهمیت زیادی دارد، افزود: تهیه آذوقه مناسب مشکل اساسی دیگر ماست که هیچ حمایتی نمی شویم و روز به روز گرانتر می شود. وی با اشاره به اینکه چهار ماه برای استایل مناسب اسب مسابقه ای تلاش می شود، ادامه داد: در زمان جشنواره اگر اسبی کوچکترین بهم ریختگی داشته باشد از دور مسابقات کنار گذاشته می شود. مدیر باشگاه سوارکاری آراسپ با بیان اینکه فردی که برای خرید اسبی مبلغ چهارصد میلیون تومان هزینه می کند، باید توسط مسئولان حمایت شود، افزود: از مسئولان می خواهم که با اختصاص وام های کم بهره برای جبران خسارت ناشی از کرونا به باشگاه داران کمک کنند.

نبود دامپزشک مختص اسب در استان

مسئول هیئت سوارکاری شهرستان طبس هم در این نشست گفت: بسیار خرسندم که ارتباط صمیمانه ای با روسای استان داشته ایم و برای توسعه این ورزش در شهرستان طبس هیچ کوتاهی نکرده ایم. جواد زمانیان با انتقاد از این که در استان دامپزشک مخصوص اسب وجود ندارد و آذوقه و علوفه یارانه ای هم به هیئت سوارکاری تعلق نمی گیرد، ادامه داد: با همه کمبودها استقبال از این رشته ورزشی در طبس مناسب می باشد و افراد زیادی به سمت سوارکاری هدایت شده اند. وی تاکید کرد: شایسته است برای کلاس های آموزشی مربیان مناسبی انتخاب شوند تا با کمک مربی متخصص بتوانیم به علاقمندان ورزش سوارکاری انگیزه و این ورزش را در استان رونق دهیم. وی با بیان اینکه در اولین اقدام سه مکان برای جانمایی باشگاه سوارکاری در شهرستان طبس در نظر گرفته شد، ادامه داد: یک مکان ۵۰ هکتاری به سمت استان یزد با مجوز از طرف منابع طبیعی برای احداث باشگاه اسب سواری در نظر گرفته شد. مسئول هیئت سوارکاری شهرستان طبس با بیان اینکه پس از دوبانده شدن مسیر طبس – یزد برای ورود به پیست دچار مشکل شده ایم، یادآور شد: تنها با یک ورودی ۲۵۰ متری از جاده اصلی مشکل حل می شود که علیرغم پیگیری های متعدد به نتیجه نرسیده ایم. وی عنوان کرد: مسئولان پیشنهاد داده اند از داخل روستا راهی زده شود تا به پیست برویم اما مالک روستا اجازه احداث مسیر از وسط روستا را نمی دهد.وی خاطر نشان کرد: در این باشگاه بیش از ۱۰۰ راس اسب وجود دارد و روستای علی آباد با این پیست اسب سواری می تواند قطب گردشگری عالی برای استان باشد.

تبدیل باشگاه سوارکاری یک مجموعه گردشگری برای استان

رئیس هیئت سوارکاری بیرجند و مدیر موسس باشگاه مارال هم عنوان کرد: این باشگاه با ۵۰۰ میلیون هزینه مستقیم و بیش از یک میلیارد تومان هزینه غیر مستقیم راه اندازی شده که امیدواریم با ساخت مجموعه کافی شاپ و بومگردی یک مکان گردشگری مناسبی برای همشهریان داشته باشیم . امیر رعیت با بیان اینکه اسب های با اصالتی در این باشگاه وجود دارد، افزود: این موضوع برای علاقه مندان جذاب است و می تواند بیش از هر ورزش دیگری شهروندان را به سمت خودش بکشاند .رئیس هیئت سوارکاری بیرجند با گلایه از نامشخص بودن وضعیت سکان داری هیئت اسب سواری استان ادامه داد: سرپرست اختیار زیادی ندارد و به همین دلیل برنامه ریزی مناسبی انجام نمی شود. وی یادآور شد: با این که مکاتبات و رایزنی های بسیاری برای این موضوع با مسئولان انجام شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.رعیت با بیان اینکه در مسابقات سوارکاری شرق کشور به میزبانی شهرستان گناباد، باشگاه سوارکاری مارال بیرجند مقام اول و دوم را به دست آوردند، افزود: با وجود کمبود امکانات توانسته ایم در سطح کشور بدرخشیم.

پیست نیازمند به خاک ماسه بادی

وی با بیان اینکه پیست ۳۰ هکتاری در حد استاندارد کشوری راه اندازی کرده ایم، ادامه داد: اما باز هم پیست نواقصی دارد که نیاز به بررسی داشته و باید حل شود. وی با بیان اینکه قول هایی در این موضوع به ما داده شده، خاطر نشان کرد: اما به دلیل هزینه بالای ۴۰ میلیون تاکنون انجام داده نشده است. وی با اشاره به کویر لوت ایران به عنوان یک منطقه منحصر به فرد گردشگری، خاطر نشان کرد: اگر در مناطق گردشگری مثل کویر از اسب های ما استفاده شود و گردشگران در جریان مسابقات اسب سواری قرار بگیرند قطعا گردشگری استان بسیار رونق خواهد گرفت.رئیس هیئت سوارکاری بیرجند کمبود آب آشامیدنی برای اسب ها را مشکل دیگر باشگاه مارال عنوان کرد و افزود: انشعابی برای انتقال آب به باشگاه داده نمی شود با اینکه بارها با اوقاف صحبت کرده ایم اما همکاری نمی کنند.

اجاره بهای بالای پیست و هزینه بالای نگهداری و تیمار اسب

مجتبی اکبری مسئول باشگاه تندر بیرجند نیز با بیان اینکه تسهیلات ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیونی دردی از باشگاه داران دوا نمی کند، گفت: باشگاه داران نیازمند حمایت های سرمایه گذاران و مسئولان هستند. وی با بیان اینکه ۸ سال مستاجر بودم اما به عشق ورزش سوارکاری بیش از یک میلیارد هزینه کرده ام، افزود: متاسفانه اجاره بهای زمین نیز سالانه به طور تصاعدی افزایش پیدا می کند. به گفته وی مسئولان ورزش استان با اداره اوقاف برای همکاری بیشتر با ورزشکاران گفتگوهای لازم را انجام دهند. اکبری با بیان اینکه پیست نیازمند سکوی مناسب برای تماشاگر است، بیان کرد: اما مسئولان همیشه توپ را در زمین یکدیگر انداخته و حمایتی از ورزشکاران نمی کنند. مسئول باشگاه تندر بیرجند با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است که سوارکاری می کنم و قصدم انتقاد نیست و مطالبه گری حق ماست افزود: ما ورزشکاران انتظار حمایت داریم هزینه نگهداری و تیمار اسب ها بسیار بالاست.

قول مساعد مدیرکل ورزش و جوانان از برگزاری مجمع انتخاباتی تا آخر مرداد

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در تماس تلفنی با روزنامه آوا گفت: به دلیل شرایط کرونا مجامع انتخاباتی هیئت های ورزشی که سالانه برگزار می شد به تعویق افتاده است. عزیزی با بیان اینکه با دکتر خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری صحبت خواهم کرد، ادامه داد: مهمترین دلیل برگزار نشدن مجمع انتخاباتی سوارکاری نبود اعضای اصلی، مربی و داور مرتبط با این ورزش در استان است. وی خاطر نشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان پیگیر حضور افراد مرتبط با این رشته برای معرفی به فدراسیون اسب سواری خواهد بود و پس از تایید ظرف مدت ۱۰ روز نسبت برگزاری به مجمع قانونی اقدام می شود.وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ظرفیت های خوبی برای سوارکاری و تربیت اسب اصیل در بیرجند و طبس دارد، بیان کرد: قول می دهم در اولین فرصت مذاکره کنیم و با جمع بندی مشکلات در مرداد ماه مجمع انتخاباتی برگزار کنیم. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تاکید کرد: وظیفه اصلی ما پاسخگویی به جامعه ورزشی است و در این راستا با منابع طبیعی و اوقاف مشورت های لازم انجام خواهد شد تا دوستان با کمترین دغدغه بتواند پیست استاندارد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت