بورس بازی خطرناک

ورود کورکورانه بسیاری از مردم به بازار سرمایه، این روزها نگرانی های بسیاری ایجاد کرده است. هر چند دولت با روش های مختلف سعی در ترغیب مردم برای سرمایه گذاری در این بازار دارد، هر از گاهی جملات تاکیدی درباره لزوم کسب دانش بورسی از زبان برخی مسئولان تکرار می شود. اکنون بورس روزهای خوبی را تجربه می کند اما کارشناسان بسیاری بر این باورند که روزهای سبز به زودی جای خود را به روزهای قرمز خواهد داد، بنابراین باید سرمایه گذاران قبل از هرگونه سرمایه گذاری آموزش لازم را ببینند و هیجانی سرمایه های خود را وارد بورس نکنند.

شلوغی عجیب دفاتر پیشخوان

رشد پیوسته بازار بورس باعث شده تا افراد جدید به قصد سود، منابع راکد خود را به این بازار وارد کنند. هجوم نقدینگی طی دو سال اخیر رونق بی‌سابقه‌ای را در بورس ایجاد کرده و در ماه های گذشته نوسان در برخی بازارها همچون مسکن کاهش یافته ، بسیاری از سرمایه ها از این بازارها خارج شده و به سمت بورس سرازیر شده است. این روزها و در حالی که کرونا همچنان جولان می دهد، دفاتر پیشخوان دولت در شهرهای استان به ویژه بیرجند روزهای شلوغی را سپری می کنند. محسنی از افرادی است که در یکی از دفاتر پیشخوان بیرجند با او گفتگو کردم. وی هدف از ورود به بورس را دستیابی به سود بیشتر عنوان می کند و می افزاید: شغل اصلی ام روشندگی لباس است، اما به شدت در این ایام درآمد ما کاهش یافته برای همین از آنجایی که شنیده‌ام عرضه‌های اولیه سود دارند شاید با خرید این سهام در حد ۲ میلیون تومان سود نصیبم شود تا به زخم‌های زندگی‌ام بزنم. وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش دیده است، می گوید: یکی از بستگانم در بورس سرمایه گذاری کرده و با او در این باره مشورت می کنم، هر چند کلیپ های آموزشی نیز در آینده نگاه خواهم کرد.

دان پاشی برای جذب سرمایه ها

با براتی که به همراه دوستش به دفتر پیشخوان آمده است نیز هم کلام می‌شوم، می‌گوید: خودش قبلا کارهایش را انجام داده است و الان برای انجام کارهای دوستش اینجاست؛ او اعتقاد دارد که این عرضه‌های اولیه به نوعی دانه پاشیدن برای جذب افراد به بازار بورس است چرا که این بازار آنقدر جذابیت دارد که افراد را وابسته به خودش می‌کند، به گونه‌ای که تمام نقدینگی‌شان را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان اینکه بیش از یک سال از ورودم به بورس می گذرد، می افزاید: سود بسیاری کردم و به بسیاری از آشنایانم بورس را توصیه کردم اما از آنها خواستم حتما آموزش های لازم را ببینند.

پس انداز در بانک، یک اشتباه

خرّمی یکی دیگر از مراجعه کنندگان به دفتر پیشخوان دولت است. او که بازنشسته فرهنگی می باشد در این باره می گوید: به توصیه پسرم در بورس ثبت نام کردم و چند میلیون در بانک پس انداز دارم که می خواهم وارد بورس کنم. وی ادامه می دهد: پس انداز در بانک ها اکنون بزرگترین اشتباه است، ارزش پول هر روز کمتر می شود و بانک دیگر مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. خرّمی نیز مانند بسیاری افراد دانش لازم را در بورس ندارد. او اضافه می کند: پسرم در چند کانال بورسی عضو است و الان دانش خوبی در این زمینه کسب کرده است. در لابه لای صحبتم با خانم خرمی متوجه حضور چند نفر از یک خانواده شدم، گویی برای دریافت کُد معاملاتی بورس هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه افراد با هر سن و با هر سطح از تحصیلات می‌توانند یک کُد داشته باشند و در بازار بورس داد و ستد کنند. با پسر ارشد خانواده در این باره صحبت می کنم. وی می گوید: عرضه های اولیه بورس سود خوبی می دهد به همین دلیل همه اعضای خانواده ام را مجاب کردم تا برای ثبت نام به اینجا بیایند.

کرونا و دریافت کد بورس

بازار عرضه‌های اولیه آنقدر جذاب است که بسیاری از افراد حاضرند حتی به صورت خانوادگی خطر کرونا را به جان بخرند تا از این بازار بی‌نصیب نمانند. خیری ادامه می دهد: چند سالی است که در بورس فعالیت می کنم، اما خانواده ام مخالف حضور من بودند ولی الان که واقعیت را متوجه شدند خودشان از این کار استقبال کرده و حاضرند مبالغی را سرمایه گذاری کنند. وی اضافه می کند: حالا که تورم بیش از ۲۰ درصد است و سود بانک‌ها حدود ۱۵ درصد و بازارهایی مانند ملک، سکه، ارز و طلا دیگر آن جذابیت گذشته را ندارند، مردم از روی ناچاری به بورس روی آورده‌اند. در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش استقبال مردم از بورس، دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز به دفاتر کارگزاری‌های مختلف در زمینه احراز هویت کمک می‌کنند. همین امر موجب شده تا فرآیند احراز هویت تا دریافت مشخصات شناسایی بورسی، طولانی‌تر از گذشته شود.

روزانه ۵۰ ثبت نام در یک دفتر

مسئول یکی از دفاتر پیشخوان دولت بیرجند درباره روند افزایشی ثبت نام در بورس می گوید: از اواخر بهمن سال گذشته استقبال از بورس افزایش یافته و روزانه بین ۴۰ الی ۵۰ ثبت نام در این دفتر انجام می گیرد. حسنی می افزاید: بسیاری از کسانی که اقدام به ثبت نام می کنند حداقل آشنایی با بورس را ندارند که این موضوع نگران کننده است. وی با بیان اینکه ثبت نام بورس محدود به قشر خاصی نیست، عنوان می کند: از هر گروه سنی روزانه در این مرکز ثبت نام می کنند. محمدرضا قاسمی تحلیلگر بورس هم در پاسخ به خبرنگار آوا می گوید: بورس ماهیت مشارکتی دارد و برخلاف بازارهای موازی همچون خودرو و مسکن که ماهیت دلالی دارند، باعث رونق اقتصادی می شود. وی با بیان اینکه سرمایه گذاران باید با دید بلند مدت وارد بورس شوند، ادامه می دهد: تجربه نشان داده است اگر با نگاه کوتاه مدت وارد بورس شوند، ضرر خواهند کرد و در نهایت از بورس می روند. قاسمی با هجمه های منفی به بورس در این روزها می پردازد و عنوان می کند: متاسفانه افرادی که در بازارهای موازی حضور دارند به هراس آفرینی سرمایه گذاران به ویژه افرادی که تازه وارد بورس شدند، می پردازند که با یک بررسی ساده در چند سال گذشته به راحتی می توان بازده مثبت بورس در مقابل این بازارها را مشاهده کرد.

روزهای خوب اقتصاد

وی با توصیه به سهامداران اولیه برای کسب آموزش در این بازار، می افزاید: در بازار همیشه ریزش هایی وجود خواهد داشت که طبیعی است، این نباید باعث هراس برایشان باشد و این ریزش ها موقتی می باشد. وی به نقش دولت در این مورد می پردازد و می افزاید: سیاست دولت اکنون مشارکت در بورس می باشد و امسال عرضه های اولیه بسیاری در بورس مشاهده خواهید کرد که این حرکت در بلند مدت به نفع اقتصاد و نوید بخش روزهای خوب بورس است.

هشدارهای یک کارشناس

عباس رحیم آبادی تحلیگر دیگر بازار سرمایه درباره روزهای خوب بورس می گوید: وضع این روزهای بازار مثل یک قطاری است که نقدینگی دارد و اتومبیل ها (تحلیل ها) را کنار می زند، بنابراین فعلا درباره تحلیل بازار نمی توان با قطعیت صحبت کرد. وی با بیان اینکه سرمایه گذاران به فکر روزهای قرمز نیز باشند، اضافه می کند: آموزش ندیدن و چشم به دیدگاه نفر دیگر دوختن در بلندمدت باعث ضرر و زیان می شود و همان طور که هیجانی وارد بازار شدند، همان طور هم از آن خارج می شوند. وی عنوان کرد: با یک دهم سرمایه خودشان به خرید سهم بپردازند و از تک سهمی خودداری کنند – مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت