بلاتکلیفی خانواده در اما و اگر بازگشایی مدارس

بهروزی فر- اولین ماه از سال تحصیلی در حالی روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد که کرونا همچنان همه چیز را به بازی گرفته و مجالِ راحتی خیال را، از همگان گرفته است. اواسط مرداد بود که زمزمه‌های بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی جاری جدی تر شد و شدت گرفتن روند واکسیناسیون و گسترش دامنه شمول واکسن، نوید روزهای کمرنگ شدن بیماری را می داد و امید شنیده شدن هیاهوی بچه ها در کلاس درس را دوچندان کرد. به روزهای آخر شهریور که نزدیکتر شدیم، باری به هر جهت! شک و تردید در گفته ها نمایان تر شد تا این که خانواده ها را در برزخ سال تحصیلی مجازی و حضوری گذاشت. آنها که از بودن بچه ها در خانه خسته شده بودند، گروهی که بیش از این ماندن بچه ها را در خانه به صلاح سلامت روان و جسم شان نمی دانستند و والدینی که مطمئن شده بودند ادامه کلاس های مجازی به نفع بچه ها نیست و از این شیوه آموزشی، اهل علم و تخصصی تحویل جامعه نمی شود و… میل شان به بازگشایی مدارس کشید و بر این حرف خود اصرار ورزیدند. در مقابل، آن دسته از والدینی که تجمع دانش آموزان در کلاس درس را عاملی بر تکثیر بیماری می انگاشتند، معلمانی که بودن در محیط بسته کلاس را به نفع بچه ها و عوامل اجرایی مدرسه نمی دانستند، متخصصانی که طی این ۲۰ ماه، به این باور رسیده اند که هرگونه تجمعی می تواند موجی جدید را به همراه داشته باشد، یا…. باز شدن مدرسه ها را به صلاح خانواده ها نمی دانستند. همین تفاوت سلیقه ها و اختلاف نظرها بود که موضوع بازگشایی مدارس را به ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا کشاند و در فهرست دستورکارهای متولیان امر در استان قرار داد. استاندار که از همان ابتدای کار بر مدیریت بومی تأکید داشت و این باور بود که برای رفع مشکلات استان باید با احترام به قانون، تصمیماتی خاص و داخلی گرفت، رسماً اعلام کرد؛” هیچ مدرسه‌ای در سطح شهر‌ها مجاز به فعالیت نیست و تنها مدارس روستایی و عشایری زیر ۱۵ نفر و نیز کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند فعالیت کنند” .ملانوری یک نکته تذکری هم داشت؛” با هرگونه فعالیت مدارس شهری برخورد خواهد شد”. این مصوبه در شمار مصوبات لازم الاجرای ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به دستگاه عامل ابلاغ شد تا به طور کامل تمکین شده، عملیاتی شود. حالا اما گلایه هایی از مدارس رسیده، با این مضمون که همان روز یکشنبه ۲۵ مهرماه بخشنامه ای از ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها ابلاغ شده و بر این تأکید دارد که؛ “به استناد مفاد بخشنامه  ۲۴ شهریورماه… و بررسی‌های به عمل آمده توسط این اداره، مدرسه می‌تواند ضمن تلاش برای بهبود مستمر شاخص‌های آمادگی مندرج در چک لیست مذکور و سایر مفاد دستورالعمل نسبت به فعالیت‌ حضوری آموزشی و تربیتی مطابق اولویت تعیین شده در زمان مقرر پیش‌بینی شده، اقدام کند. بدیهی است مدیر مدرسه موظف است پس از دریافت مجوز، اقدامات لازم را جهت آمادگی حضور دانش آموزان و آگاهی اولیا انجام دهد”. بر اساس این بخشنامه، مقاطع تحصیلی به گروه های مختلف دسته بندی شده اند تا از نیمه اول مهر تا نیمه دوم آبان به صورت حضوری میزبان دانش آموزان باشند و مدارس به طور کامل بازگشایی شوند. مدیران مدارس بر اساس این تکلیف، خود را برای حضور بچه ها آماده کردند که به برخی از آنها هم تماس گرفته شد و به صورت شفاهی از آنها خواستند پایلوت طرح بازگشایی مدارس شوند البته طی نامه ای به اداره شهرستان اعلام آمادگی نموده درخواست بازگشایی را ارائه کنند، به این مضمون که خود مدرسه، متقاضی برگزاری کلاس ها به شکل حضوری است. مدیران تکلیف شده، درگیر و دار رتق و فتق این دستور بودند که ۲۶ مهرماه بخشنامه دیگری را دریافت نمودند؛” به استناد دستور استاندار محترم در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ۲۵ مهرماه در حال حاضر هیچ مدرسه ای در سطح شهرها مجاز به فعالیت آموزش حضوری نبوده و فقط مدارس روستایی و عشایری و کارگاه‌های هنرستان های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت کامل پروتکل ها، می توانند فعالیت کنند”. دستورالعمل‌ جدید، تکلیف مدارس شهری را روشن کرد، اما آن چه برای مدارس روستایی قید شده، با مصوبه ستاد کرونا و دستور استاندار متفاوت بود، بر اساس این بخشنامه، کلیه مدارس روستایی و عشایری با هر تعداد دانش آموز مکلف به برگزاری کلاس ها به شکل حضوری می باشند.  به این ترتیب مدیرانی که خود در تعارض مانده اند، باید پاسخگوی بلاتکلیفی والدین معترض هم باشند. شنبه اول آبان ماه در پیش است، حسب تکلیف و بر اساس بخشنامه رسیده، مدیران مدارس باید مقدمات حضور دانش آموزان و معلمان زیر یک سقف را فراهم کنند، خانواده های دل نگران از موج ششم کرونا که به گفته متخصصان، وضعیت وخیم تر از گذشته را متصور است، نمی دانند فرزند دلبند خود را به مدرسه بفرستند تا از قافله تعلیم عقب نماند یا او را در خانه نگهدارند تا از آفت کرونا در امان بماند و آن چه بیشتر دغدغه ایجاد کرده، این است که بچه هایی که به اصرار خانواده راضی به حضور در مدرسه نیستند، جزو مغضوبین خواهند بود یا نه، آموزش و پرورش برای بهره مندی این گروه از آموزش های لازم هم برنامه ای خواهد داشت، از همه مهمتر این که؛ این دوگانگی حضور و عدم حضور لطمه ای به کیفیت آموزش وارد نخواهد کرد؟!

(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷  اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت