بسته موفقیت

هشتمین سیاره منظومه شمسی

این «نقطه تاریک بزرگ» بیضی‌شکل که به‌صورت ساعتگرد می‌چرخد، به اندازه کافی بزرگ بود تا کل زمین را در خود جای دهد و با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت غرب در حرکت بود. زمانی که تلسکوپ فضایی هابل به جست‌وجوی این طوفان برآمد، به نظر می‌رسید ناپدید شده باشد. در طول دهه گذشته، هابل شاهد ظهور و سپس محو شدن سایر نقاط تاریک بزرگ در نپتون بوده است.به دلیل دماها و فشارهای بالایی که روی نپتون و اورانوس وجود دارند، دانشمندان معتقدند کربن فشرده به شکل الماس، باعث ایجاد پدیده «باران الماسی» بر روی این غول‌های یخی می‌شود. محققان در سال ۲۰۱۷، توانستند شرایطی را که منجر به تشکیل الماس در آزمایشگاه می‌شود، شبیه‌سازی کنند و از این فرضیه باران الماسی در نپتون و اورانوس پشتیبانی کردند . نپتون توسط حلقه‌هایی غیرعادی احاطه شده است که یکنواخت نیستند؛ اما دارای توده‌های ضخیم غباری به نام «قوس» هستند. تصور می‌شود که این حلقه‌ها نسبتاً جوان هستند. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵، حلقه‌های نپتون ظاهراً بسیار ناپایدارتر از آنچه قبلا تصور می‌شد هستند، و برخی نیز به سرعت در حال اضمحلال هستند. قطب‌های مغناطیسی نپتون در مقایسه با قطب‌هایی که در امتداد آنها می‌چرخد، تقریباً ۴۷ درجه به طرفین منحرف شده‌اند. به این ترتیب، میدان مغناطیسی این سیاره که حدود ۲۷ برابر قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین است، در طول هر چرخش دچار نوسانات بسیار شدیدی می‌شود.دانشمندان با مطالعه تشکیل ابر در این غول گازی، توانستند محاسبه کنند که یک روز در نپتون کمتر از ۱۶ ساعت طول می‌کشد. مدار بیضی‌شکل نپتون باعث می‌شود فاصله این سیاره تا خورشید، به طور میانگین نزدیک به ۴۵ میلیارد کیلومتر یا تقریباً ۳۰ برابر فاصله زمین تا خورشید باشد که بدین‌ترتیب نمی‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید. نپتون تقریباً هر ۱۶۵ سال زمینی یک بار به دور خورشید می‌چرخد و نخستین دور آن را از زمان کشف، در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد. گفتنی است سیاره پلوتو، هر ۲۴۸ سال به مدت ۲۰ سال یا بیشتر در داخل مدار نپتون حرکت می‌کند.

برای خودتان لالایی بخوانید
بعضی تصور می‌کنند خوابیدن، فعالیتی طبیعی مانند نفس‌کشیدن است و هر زمان که بدن به خواب نیاز داشته باشد به‌راحتی امکان خوابیدن وجود دارد اما این باور درست نیست.شرایط زندگی امروز، طوری نیست که مغز از آرامش کامل برخوردار باشد بنابراین برای خوابیدن باید مغز را مهیا کرد. این کارها به مغز آرامش می‌دهد:تنظیم ساعت خواب: برای مدتی در ساعتی مشخص برای خواب مهیا شوید. به عنوان مثال مسواک زده، دستگاه‌های ارتباطی را خاموش کرده، تلفن منزل را از برق بیرون کشیده و داروهای ضروری را بخورید.آرامش: به هر شکلی که احساس آرامش بیشتری دارید، دراز بکشید. موسیقی یا فیلم ملایم و آرام بخشی را شنیده یا ببینید.خواب: به محض این‌که چشم‌های شما گرم شد، موسیقی یا فیلم را متوقف کرده و چشم‌ها را ببندید. حتی اگر چراغ اتاق روشن است برای خاموش‌کردن آن از جا بلند نشوید.نفس‌ها را بشمارید تا خوابتان ببرد: حتما شنیده‌اید که برای کنترل استرس یا خشم به شیوه خاصی باید نفس کشید اما شاید نشنیده باشید برای کسب آرامش و خواب هم شیوه نفس‌کشیدن خاصی وجود دارد. به‌ این دلیل که ضربان قلب به حد خاصی برسد تا بدن به سمت خواب برود. این روش، شمارش ۴/ ۷/ ۸ است. تا چهار شماره نفس بکشید. تا ۷ بشمارید و نفس را حبس کنید و تا هشت شماره نفس را عمیق بیرون دهید. این کار را ۵ تا ۷ بار انجام دهید.به‌تدریج ضربان قلب شما آرام شده و بدن برای خواب و استراحت آماده می‌شود. روبه‌روی آینه بنشینید.و به خودتان در آینه نگاه کنید.

دره کال جنی

دره کال جنی از جاذبه‌های طبیعی استان خراسان جنوبی است که در نزدیکی روستای ازمیغان و شهر طبس قرار دارد. این دره به‌دلیل شکل ظاهری سنگ‌ها و صخر‌های آن مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. دره کال جنی در طول زمان‌های طولانی بر اثر فرسایش تدریجی آب رودخانه ازمیغان به وجود آمده است و سنگ‌ها به‌شکل پر پیچ و خمی کنار هم قرار گرفته‌اند. شیارها بین سنگ‌ها به مرور زمان عمیق‌تر شده‌اند و شکل امروزی را به وجود آورده‌اند.نام کال جنی از دو بخش «کال» و «جنی» تشکیل می‌شود که کال در زبان محلی معنی دره می‌دهد؛ اما انتخاب نام جنی برای این دره بر اساس باورهای عامیانه مردم این منطقه است که ریشه در خرافات دارد. با وزش باد در کال جنی به‌دلیل ساختار این منطقه صداهایی عجیب به گوش می‌رسند و فضای وهم آلود و پرپیچ‌وخم این دره همراه با صداهای عجیب و غریب سبب این نامگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت