بسته موفقیت

دکتر مهدی بلالی مود، پدر علم سم شناسی ایران

مهدی بلالی مود در ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ شمسی در مود بیرجند پا به عرصه وجود نهاد. تحصیلات ابتدائی را در مود و زاهدان و متوسطه را در دبیرستان شوکتی بیرجند به پایان رسانید.تحصیلات دانشگاهی را ابتدا در رشته شیمی و سپس در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز نمود و در خرداد ۱۳۴۳ به اخذ لیسانس شیمی و در خرداد ۱۳۴۹ به دریافت دکتری پزشکی نائل آمد. در سال ۱۳۵۱به سمت مربی پزشکی قانونی و مسمومین دانشکده پزشکی مشهد استخدام و مشغول به کار گردید. پروفسور بلالی در سال ۱۳۵۴به سمت استادیاری و سرپرستی بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) منصوب شد و طی سال­های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ مدیریت امور آموزشی دانشکده پزشکی مشهد را نیز عهده­ دار بود. وی در تیرماه ۱۳۵۷ جهت گذرانیدن دوره تخصصی سم شناسی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ عازم بریتانیا شد. نامبرده درکوتاه­ترین زمان ممکن، به اخذ دکتری تخصصی با درجه ممتاز در رشته سم شناسی بالینی نائل آمد، پس از دریافت تخصص درمان شناسی و فوق تخصص مسمومیت­ها، در مرداد ماه همان سال با عنوان استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورک استخدام و در مرکز درمان­شناسی و درمان مسمومین بیمارستان سلطنتی ادینبورگ مشغول به کار گردید. پروفسور بلالی در دی ماه ۱۳۶۰ با عشق خدمت به وطن و در شرایط جنگی به مشهد بازگشت و با سمت استادیار و سرپرست بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع)، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد مشغول به کار شد. در اردیبهشت ۱۳۶۴ به سمت دانشیاری و در مهر ماه ۱۳۷۰ به مقام استادی گروه آموزشی بیماریهای داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتقاء یافت. وی از سال ۱۳۸۲ سردبیری مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را عهده ­دار است.وی صاحب تالیفات و انتشارات متعدد در زمینه­ های شیمی، سم شناسی پزشکی، شامل ۲۱ کتاب و منوگراف به زبان­های فارسی و انگلیسی، ۹۰ مقاله علمی در نشریات پزشکی و مجلات علمی است.

۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری
روز بزرگداشت عطار نیشابوری هر ساله ۲۵ فروردین ماه می‌باشد. محمد عطار نیشابوری از شاعران مشهور بوده است.مصیبت نامه و الهی نامه از آثار اوست. شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از شعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی است. وی در حدود سال ۵۴۰ در روستای «کدکن» یا «شادیاخ» از کناره‌های نیشابور، دیده به جهان گشود. پدر و مادر او، افرادی صالح بودند و از این رو، فرزند دلبند خود را، هم‌نام حضرت ختمی مرتبت «محمد» نهادند تا این نام نیکو در شخصیت و کمال و الگوپذیری او نقشی بسزا و ارزشمند داشته باشد. یشه عطار، فروش گیاهان و گل‌های خوشبو و عطرآگین دارویی بوده است و بدین سبب، در بیشتر شعرهایش از خود به نام عطار یاد می‌کند، خود شیخ عطار در بسیاری از قصاید و غزلیات و مثنوی‌ها گاهی خود را فرید می‌نامد که ظاهرا مخفف لقبش همان فریدالدین می‌باشد. وی به دلیل شغلش، عطاری، از پزشکی نیز آگاهی داشته و روزانه بسیار از بیماران را معاینه و با داروهای گیاهی مداوا می‌کرده است. عطار ظاهرا مردی متمول و متمکن بوده است و بطوریکه خود شیخ می‌فرماید نه تنها احتیاج به کسی نداشته بلکه بیش از آنچه باید داشته و از همه کس فارغ بوده است. چنانکه از ظاهر آثار عطار بر می‌آید، او بر مذهب اهل سنت بوده است. اظهار ارادت فراوانی که عطار نسبت به خلفای سه‌گانه و شافعی و ابوحنیفه در مثنوی خسرونامه و کتاب تذکره‌الاولیا دارد، به نحوی است که تردید در مذهب او را از بین می‌برد و جایی برای شک باقی نمی‌گذارد. با این حال نسبت به خاندان اهل بیت اخلاص با صدق نیت و حسن اعتقاد دارد.

قلعه فورگ

قلعه فورگ در نزدیکی روستایی به همین نام در خراسان جنوبی است. این روستا در حدود ۱۰۰ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد و از قدیمی ترین مناطق این استان به شمار می‌رود. قلعه فورگ را پس از قلعه الموت، مهم‌ترین مقر و پناهگاه اسماعیلیان می‌دانند. نام این اثر تاریخی زیبا در بین ۱۰ قلعه تاریخی مهم ایران قرار دارد.خوشبختانه قلعه فورگ در طول سالیان دراز از گزند بلایای طبیعی در امان مانده است. اسناد تاریخی موجود در این قلعه به بازسازی این بنا در زمان حکومت قاجار اشاره می‌کنند. قلعه فورگ در ضلع شمالی روستای فورگ و در ارتفاع کوهستانی قرار دارد و به این روستا مشرف است. در طول سالیان اخیر با کمک کاوش‌های باستان‌شناسی بخش‌های مختلفی از این قلعه را کشف کرده‌اند. با توجه به آثار و بقایای معماری داخل قلعه چنین استنباط می‌شود که قلعه مزبور در چندین مرحله بازسازی شده و بر وسعت آن افزوده شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت