بسته موفقیت

عبدالعلی بیرجندی

ظام الدین عبدالعلی بیرجندی ( تولد نامعلوم، وفات ۹۳۴ هجری قمری), ریاضیدان و ستاره شناس مشهور سده‌های نهم و دهم هجری قمری بود. نام کامل وی نظام الدین عبدالعلی بن محمدبن حسین است و او را با القاب فاضل بیرجندی و محقق بیرجندی نیز نامیده‌اند از تاریخ تولدش اطلاع دقیقی در دست نیست و درباره مذهب او نیز بحثهایی وجود دارد. برخی وی را حنفی و برخی شیعه دانسته‌اند.عبدالعلی بیرجندی از محضر استادان بزرگی بهره برد. علم حدیث را نزد غیاث‌الدین جمشید کاشانی، فنون حکمی را نزد منصوربن معین الدین کاشی، همکار غیاث الدین جمشید کاشانی، و سایر علوم را نزد کمال الدین قنوی آموخت . ملا مسعود شروانی و سیف الدین تفتازانی نیز از استادان او به شمار می‌روند. وی در سال ۹۳۴ هجری قمری وفات یافت. آرامگاه وی در روستای بجد از توابع شهرستان بیرجند، واقع است.وی دارای تالیفات بسیاری در زمینه ریاضیات و ستاره شناسی به زبانهای فارسی و عربی بوده که برخی از آنان در کتابخانه‌های انگلستان و هند نگهداری می‌شوند. آثار وی عبارتند از:
اسطرلاب، به فارسی، که آن را به نامهای بیست باب در معرفت اسطرلاب و تحفه حاتمیه نیز معرفی کرده‌اند. این اثر در جمادی الاولی ۹۰۰ نوشته شده‌است . نسخه‌ای از این رساله در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.
شرح مختصر الهیئه، به عربی، شرحی است بر ترجمه عربی خواجه نصیرالدین طوسی از سی فصل در معرفت تقویم خود، با نام مختصر الهیئه . نسخه‌ای از آن به شماره add۳۵۸۹ در دانشگاه کیمبریج وجود دارد. المختصر فی بیان آلات الرصد، به عربی. تنها نسخه شناخته شده این کتاب در کتابخانه آصفیه در هندوستان نگهداری می‌شود. شرح التذکره النصیریه فی الهیئه، به عربی، تألیف در سال ۹۱۳ هجری قمری، شرحی است بر التذکره النصیریه فی الهیئه خواجه نصیرالدین طوسی است . در سال ۱۱۴۲ هجری قمری (۱۷۲۹ میلادی) نایاناسو کهوپادیایه، این کتاب را به زبان سانسکریت ترجمه کرده‌است. ابعاد و اجرام، به فارسی، در بیان ابعاد و مسافتهای زمین و بعضی مسائل فلکی. ‌‌‌

آرامش خود را پیدا کنید
گاهی سخت است که بخواهید از جای‌تان بلند شوید و حرکتی انجام دهید، اما اگر بخواهید، می‌توانید. اولین قدم برای این منظور، نوشتن اهداف‌تان است. در تهیه این فهرست واقع‌بین باشید و تلاش کنید واقعا مرحله به مرحله و قدم به قدم پیش بروید. اگر موضوع شغلی است، از کارهای کوچک شروع کنید تا به نتایج بزرگ برسید. اگر فهرستی از کارهایی را که باید تا آخر روز، هفته یا ماه انجام دهید، آماده کرده‌اید، حتما به آن فهرست وفادار بمانید. به تعویق انداختن کارها یکی از دلایل ایجاد استرس و اضطراب و از دست رفتن آرامش است؛ حتی اگر آن کار، خریدن یک بسته آدامس از بقالی سر کوچه باشد! پاکسازی، یکی دیگر از راهکارهای شروع دوباره است. رایانه، تبلت، تلفن همراه‌تان را از پیغام‌های غیرضروری و ایمیل‌ها و پیغام‌هایی که برای شما یادآور خاطرات ناخوشایند است، پاکسازی کنید. چسبیدن به گذشته، مانع از رسیدن به آینده است. در این راستا، اتاق کار، اتاق شخصی‌تان در منزل و هرجایی که خاطرات گذشته در آن پنهان شده را پاکسازی کنید. به هر کسی دروغ بگویید، نمی‌توانید به خودتان دروغ بگویید. به این دلیل که دست‌تان برای خودتان رو می شود. هرچه تعداد پنهان‌کاری‌های‌تان از خودتان بیشتر باشد و به قول روانشناسان، مسایلی که زیر فرش زده‌اید، بیشتر باشد، ذهن ناآرام‌تری خواهید داشت. پس اول از همه با خودتان روراست باشید و داشته‌ها و نداشته‌های‌تان را بسنجید.خیلی سخت است که از گذشته دست بکشید و به آینده فکر کنید، درحالی که حال‌تان خوب نیست و نمی‌خواهید فراموش کنید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آب گرم شفابخش در دیگ رستم

چشمه دیگ ‌رستم در خراسان جنوبی، چشمه‌ای از جنس سلامت است که به دلیل وجود املاح و حرارت بالای آب آن برای رفع دردهای رماتیسمی استفاده می‌شود.در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از طبس و به فاصله ۱۰ کیلومتر به سمت راور، چشمه‌ای کوچک که در آن آبی سبز رنگ که حاوی گوگرد است جریان دارد. چشمه‌ای که به دلیل صدای جوشیدن آب در حفره‌های لابه‌لای سنگ‌های اتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی، انسان را به یاد دیگ جوش می‌اندازد که نام‌های اسطوره‌ای همچون سلیمان و جمشید و رستم را به خود گرفته است و اکنون بین مردم به چشمه دیگ ‌رستم معروف است.به دلیل وجود املاح و حرارت بالای آب این چشمه از آن برای رفع دردهای رماتیسمی استفاده می‌کنند. دمای آب این چشمه در محل جوشیدن بالاست، اما پس از طی ۲۰۰ متر گرمای خود را از دست می‌دهد و به استخری هدایت می‌شود که می‌توان در آن شنا کرد.

این چشمه که آب آن از نوع گوگردی است یکی از چشمه‌های معدنی مشهور در شمال استان کرمان و جنوب خراسان است که به دیگ رستم شهرت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت